Toyota Rav4 som dragbil....

S

Sudd

Någon som har sån och drar transport med.
Undrar över bakluckan, får man verkligen upp den med transport bakom. Var tar den i någonstans i så fall.
I veven för stödhjulet eller på själva kopplingen.

Jag är på G att ev. köpa en och det är en -96:a På den får man dra 1350 med B-körkort och 1500 med BE-körkort.

Men var det ingen som hade svar på var luckan tar i ?? :confused:

Hmm, det var inte mycket... Vår toyota avensis sedan får dra 1400 på B-kort.

Detta var kanske ett onödigt inlägg, men jag kunde inte låta bli att påpeka det :crazy:... Fast det kanske finns versioner med större motor :confused: som får dra ännu mer??

Bakluckan:
Om jag minns rätt kan man inte öppna bakluckan alls med släp påhakat. Dörren går ända ned till kofångaren. Om du ska provköra bilen kanske du kan backa intill ett släp och jämföra?

Jag tror att det är en bra bil att dra med, men om du vill minska omaket med att inte kunna komma åt bagaget, kanske du ska kolla in andra stadsjeepar också. Konstruktionen varierar en del mellan dem. Jag har en Honda CRV och där kan man öppna bakrutan som en vanlig baklucka och sedan dörren åt sidan. Lite bökigt om man vill komma åt bagaget ordenligt, men å andra sidan lätt att få ut mindre grejor med släp på. Dörren går att öppna ganska långt då också, om jag fäller ned stödhjulet tillfälligt.

Släpvikt:
Tycker också att det låter lite, men om det står så på registreringsbeviset så är det ju det som gäller. Jag tror att de nyare RAV4-orna får dra ca 1450 kg. Min CRV från -99 får dra 1500 kg oavsett B- eller E-kort.

Det är sk*t när man inte kan öppna där bak med släp påkopplat.

Jag har tidigare haft en Nissan Terrano med båge bak som öppnades åt sidan. Där gick det endast att öppna fullt om jag ställde bil/släp i vinkel. Hopplöst när man som jag hade hundar som skulle hoppa i/ur. Det som räddade det hela något var öppningsbara fönstret, men den vägen lyfte man inte gärna något tungt.

Nu kan inte jag svara på just din fråga om den aktuella bilmodellen, men kolla noga med din egen transport. Alla släp är inte lika och stödhjulet kan vara olika placerat.

När vi skulle köpa ny bil för några år sedan tittade vi både på Toyota Land Cruiser 100 och 90. 100:an hade bla en urfånig kant nertill som måste fällas ut vilken gör att man knäcker ryggen när tyngre saker skall lyftas långt in i bilen och 90:an gick inte att öppna bakluckan helt med släp påkopplat. Dessutom hade de mage att skryta med den bilen som bästa val för hästägaren - *fnys*

Till slut blev det en Volvo XC för vår del, vilken både vi och hundarna gillar. Även om jag ibland kan sakna Terranons lite högre sitthöjd. Men istället är den en super bil att köra långt med. Åkte 100 mil i ett svep med hästsläp i fredags när vi var upp till Värmland och hämtade en unghäst :D.

KÖP INTE en RAV-4 som dragbil, helt värdelöst !!!
Det är en kanonbil i övrigt och jag var supernöjd med min (o3:A, 5d) men sålde den efter några månader eftersom det var helt värdelöst att inte kunna öppna bakluckan med släpet på. Luckan tar i redan i kulhandsken, du får inte upp den mer än en decimeter.
Själv har jag bytt till en Kia Sorrento istället men då krävs BE-kort även för ett vanligt släp.
hälsn.
Annika

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 801
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
83 743
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar