Toxisk gräns jod & selen

Natasja

Trådstartare
Var ligger den toxiska gränsen får jod och selen för tex en häst på 500 kg?

Hittade detta på buke av peter_lundin:
Ett hekto alger per dag ger 50 mg jod vilket ligger något under den toxiska gränsen för en stor häst. Man har dock sett negativa effekter på fölston vid 50 mg. Börjes ihavsalger i rekomenderad giva ligger för när vad som anges toxiskt för att det skall kunna anses acceptabelt.
PL

Lite över 50 mg, men hur mycket över?

Sv: Toxisk gräns jod & selen

Jod - risk för tox vid 0,08 mg/kg kroppsvikt eller >5mg/kg torrvikt av fodret. Men jag tror PL eller jag skrivit mer ngnstans på Buke om att effekt på foster kan uppkomma även under denna gräns.

För selen är inte helt klarlagt var den toxiska gränsen för häst går. 3,3 gram per kg kroppsvikt är garanterat dödlig.

Rekommendationerna är att maten ska innehålla 0,1 -0,2 mg /kg torrvikt. Aldrig ngnsin över 2 mg//kg torrvikt. Alltså toxisk gräns skulle kunna gå vid 10ggr behovet.
Uppgifterna kommer ifrån Andrea Ellis.
HH

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Toxisk gräns jod & selen

Frågan har uppkommit genom att jag blivit intresserad av en komineral Pellvimin 0,8, som innehåller 160 mg jod per kilo och 36 mg selen per kg. De stora hästarna skulle då få ca hundra gram/dag och russen 50 gram, då skulle det täcka fosfor och magnesium, sedan skulle vi ge foderkrita till för att ligga rätt på kalciumet.

Men vågar man pga selenet och joden?

De får inga andra tillsatser med selen och jod och vi bor långt från havet!

Vet inte våra foders innehåll av selen och jod, vi använder havre, hö, hösilage, lucern, betfor och rapsolja.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 671
Senast: spaderÄss
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 303
Senast: traff
·
L
Foder & Strö Ja, nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och skrivit av hela raddan från mineralpåsen på det mysko finska mineralfoder jag ger. Så...
Svar
9
· Visningar
1 479
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025