T
traff
Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi gett pållen detta ett tag. Det är inte mycket han ska ha varje dag. Vad är det i Super-G som gör att det skiljer sig från t ex Mustang Active.
Jag hoppas någon av alla duktiga Buke-foderkunnare kan svara mig.
Ska jag betala nästa 200.- för en liten, liten säck Super-G eller går det att ge något annat. Jag blir fundersam
över om det är Super-G som ger speed eller ?? Ja, jag överlåter frågan till er som begriper detta.
Tack! /från en som vill lära mer i foderstatsläran
Här kommer lite info om varje produkt från resp tillverkares hemsida:
SUPER-G är i müsliform och är därför smaklig för hästarna. Tillsatserna av olja & melass gör SUPER-G dammfritt och förhindrar separation, därmed är du alltid säker på en jämn tillförsel av vitaminer, mineraler, TMG och ginseng.
Linfrökaka är tillsatt för sin gynnsamma effekt på mage och päls, microniserade sojabönor och sojamjöl ger ett extra proteintillskott, E-vitamin och selen hjälper till vid muskeluppbyggnaden. Majs, ärtor och vegetabiliska oljor ger ett högt energivärde.
Omsättbar Energi 113,4 MJ
Vattenhalt 13,40%
Råprotein 14,80%
Varav SmRP 13,3 %=133g
Lysin 8g
Råfett 11,30%
Växttråd 5%
Aska 10,30%
Kalcium (Ca) 1.3 % =13g
Fosfor (P) 0,5 % =5g
Magnesium (Mg) 1 %=10g
Natrium (Na) 7g
Ca/P-kvot 2,6
Tillsatta/kg
Mangan (Mn) 236 mg
Zin (Zn)k 673mg
Koppar (Cu) 188mg
Järn (Fe) 362 mg
Kobolt (Co) 1,4 mg
Jod (I) 2,1mg
Selen (Se) 1,2 mg
Vitamin A 33750 IE
Vitamin D3 3375 IE
Vitamin E 1310 mg
Vitamin B1 48 mg
Vitamin B2 24 mg
Vitamin B6 8,6 mg
Vitamin B12 0,08 mg
Niacin 51 mg
Folsyra 3,4 mg
Biotin 0,8 mg
Mustang Müsli Active
Mustang Müsli Active är ett högenergi färdigfoder i i müsliformat. Detta är precis som Pellets Active marknadens absolut bästa tävlingsfoder.
Det är fullpackat med energi, och all spannmål är ångkokt. Den ångkokade spannmålen ökar dess verkningsgrad i hästen tarm.
I Mustang Müsli Active finns förutom linfrö, och profeed, också morötter och majs. Linfrö ger en skyddande gele och profeed är en kort socker molekyl som stannar i hästen grovtarm och ger energi till tarmfloran, på så vis motverkas bl. a E-colli, Sport och komfort samtidigt!
Utöver detta har Müsli Active precis som Pellets Active en väl avstämd vitamin och mineralmängd för en högpresterande häst och dubbel dos biotin för hovar och man.
Mustang Active är dessutom smaksatt med Äpple!
Energi enl SJV MJ 12,6
Råprotein % 10,5
SMB råprotein g 85
Råfett % 6
Växttråd % 8
Vatten % 12
Koksalt g 9
Kalcium g 5,5
Fosfor g 3,5
Ca/P kvot - 1,6
Magnesium g 3
Koppar mg 35
Vitamin A IE 10 000
Vitamin D3 IE 1 000
Vitamin C mg 400
Vitamin E mg 200
Vitamin K3 mg 0,1
Vitamin B1 mg 10
Vitamin B2 mg 10
Vitamin B6 mg 2
Vitamin B12 mg 0,1
Niacin mg 10
Pantotensyra mg 5
Folinsyra mg 2
Biotin mg 0,2
Zink mg 100
Betain mg
Selen mg 0,4
Aska %
Vitamingaranti 5 mån
Dessutom tillsats av spårämnen, järn, mangan, jod och kobolt.
Jag blir skitglad för några svar
Jag hoppas någon av alla duktiga Buke-foderkunnare kan svara mig.
Här kommer lite info om varje produkt från resp tillverkares hemsida:
SUPER-G är i müsliform och är därför smaklig för hästarna. Tillsatserna av olja & melass gör SUPER-G dammfritt och förhindrar separation, därmed är du alltid säker på en jämn tillförsel av vitaminer, mineraler, TMG och ginseng.
Linfrökaka är tillsatt för sin gynnsamma effekt på mage och päls, microniserade sojabönor och sojamjöl ger ett extra proteintillskott, E-vitamin och selen hjälper till vid muskeluppbyggnaden. Majs, ärtor och vegetabiliska oljor ger ett högt energivärde.
Omsättbar Energi 113,4 MJ
Vattenhalt 13,40%
Råprotein 14,80%
Varav SmRP 13,3 %=133g
Lysin 8g
Råfett 11,30%
Växttråd 5%
Aska 10,30%
Kalcium (Ca) 1.3 % =13g
Fosfor (P) 0,5 % =5g
Magnesium (Mg) 1 %=10g
Natrium (Na) 7g
Ca/P-kvot 2,6
Tillsatta/kg
Mangan (Mn) 236 mg
Zin (Zn)k 673mg
Koppar (Cu) 188mg
Järn (Fe) 362 mg
Kobolt (Co) 1,4 mg
Jod (I) 2,1mg
Selen (Se) 1,2 mg
Vitamin A 33750 IE
Vitamin D3 3375 IE
Vitamin E 1310 mg
Vitamin B1 48 mg
Vitamin B2 24 mg
Vitamin B6 8,6 mg
Vitamin B12 0,08 mg
Niacin 51 mg
Folsyra 3,4 mg
Biotin 0,8 mg
Mustang Müsli Active
Mustang Müsli Active är ett högenergi färdigfoder i i müsliformat. Detta är precis som Pellets Active marknadens absolut bästa tävlingsfoder.
Det är fullpackat med energi, och all spannmål är ångkokt. Den ångkokade spannmålen ökar dess verkningsgrad i hästen tarm.
I Mustang Müsli Active finns förutom linfrö, och profeed, också morötter och majs. Linfrö ger en skyddande gele och profeed är en kort socker molekyl som stannar i hästen grovtarm och ger energi till tarmfloran, på så vis motverkas bl. a E-colli, Sport och komfort samtidigt!
Utöver detta har Müsli Active precis som Pellets Active en väl avstämd vitamin och mineralmängd för en högpresterande häst och dubbel dos biotin för hovar och man.
Mustang Active är dessutom smaksatt med Äpple!
Energi enl SJV MJ 12,6
Råprotein % 10,5
SMB råprotein g 85
Råfett % 6
Växttråd % 8
Vatten % 12
Koksalt g 9
Kalcium g 5,5
Fosfor g 3,5
Ca/P kvot - 1,6
Magnesium g 3
Koppar mg 35
Vitamin A IE 10 000
Vitamin D3 IE 1 000
Vitamin C mg 400
Vitamin E mg 200
Vitamin K3 mg 0,1
Vitamin B1 mg 10
Vitamin B2 mg 10
Vitamin B6 mg 2
Vitamin B12 mg 0,1
Niacin mg 10
Pantotensyra mg 5
Folinsyra mg 2
Biotin mg 0,2
Zink mg 100
Betain mg
Selen mg 0,4
Aska %
Vitamingaranti 5 mån
Dessutom tillsats av spårämnen, järn, mangan, jod och kobolt.
Jag blir skitglad för några svar