Torrexem,vad funkar?

Zaria

Trådstartare
Hampus är tydligen en liten torris. Men nu i vinter har han fått rejäla torrexem både på låren och vaderna...alldeles torrt och ojämt och det blir bara mer och mer :(

Badar honom bara en gång i veckanoch tvättar resten av kroppen för att inte torka ut honom mer än növändigt. Efter badet smörjer jag med Oljegel och sedan locobase både morgon och kväll,men ingenting hjälper utan exemen blir bara värre och värre.

Vad kan man göra? Byta salva i så fall till vad? Locobase var den som BVC rekommenderade men den hjälpter inget alls tyvärr.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Undvik allt med mineralolja i, det är värsta mardrömmen för torrisar och känsliga individer. Tyvärr innehåller de flesta hudprodukter mineralolja, men det går att hitta "rena" produkter. Tex Weleda, Dermanord. Det finns säkert fler om man söker.

Häll hellre kallpressad rapsolja i badet, eller mandelolja (finns på apoteket), det är en av de finaste hudvårdande oljorna man kan använda. Rapsolja kan man också smörja med, den bygger upp huden och gör den mer motståndskraftig.

En av mina favoriter är Galactobase, den har varit räddningen för min egen lilla torris. Hans kinder och speciellt hakan är väldigt känsliga. Men jag smörjer även där det behövs, tex benen. Och det är det enda som hjälpt mot mina envisa torrsprickor längs långfingrarna. Den innehåller 20% jättenattljusolja och ingen mineralolja.

:)
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Åh tack,skall prova det.

Vi använder Natusanolja och det känns som att han blir mjuk först men sedan ännu torrare,använde den själv ett tag och upplevde samma sak på mig.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

BVC kan inte så mycket. Begär att få komma till hud i stället.

Vi gjorde det för att få ordning på torrprickar och torra fötter.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Miniderm fick vi utskrivet till lilleman här (+ en kortisonsalva)
Hittills tycker jag den har funkat bra, har dock bara haft den i ett par veckor.

Innan så har vi haft/använt ACO´s babyolja men den är som du beskriver Natusans.
Hjälpte nada!

T.o.m mina händer som blir som fnöske så fort det blir skitväder ute har hållt sig fina med minidermen.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Åh tack,skall prova det.

Vi använder Natusanolja och det känns som att han blir mjuk först men sedan ännu torrare,använde den själv ett tag och upplevde samma sak på mig.

Natusan har oxå mineraloljor i sina produkter. Har läst om många barn som reagerar på deras oljor och salvor.


Och som jag uppfattat alla hudkrämer, läppbalsam, smink osv till oss vuxna som innehåller mineraloljor är att huden blir beroende, man börjar och sen måste man smörja hela tiden för gör man inte det blir huden jätte knasig.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Fenuril använde jag til mina torrisar och det var det enda som funkade. Nu är det i och för sig över 15 år sedan dom var små, och det har säkert kommit andra bra produkter sedan dess. Jag jobbar inom äldrevården och där använder vi fortfarande fenuril.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Miniderm + gamla hederliga Inytiol hjälper här hemma!

Då ungen är ett blötdjur så hälls det lite vanlig barnolja i vattnet vid varje bad med!
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Fenuril använde jag til mina torrisar och det var det enda som funkade. Nu är det i och för sig över 15 år sedan dom var små, och det har säkert kommit andra bra produkter sedan dess. Jag jobbar inom äldrevården och där använder vi fortfarande fenuril.
Fenuril är bra, fast den kan svida litegrann om det är väldigt torrt.
Därför har jag bytt ut den mot Canoderm, som inte innehåller nåt NaCl (har jag för mig att det var... Länge sen jag bytte...) så den svider inte alls lika mycket.

Har använt det både till barnen och mig själv.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Jag fick recept på Locoid till min torra unge och det funkade jättebra. Fett som attan men eksemen försvann snabbt. Det svider också lite i början om det är väldigt torrt.
Provade också Locobase men den var inte en bråkdel så bra.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Jag har haft böjveckseksem i hela mitt liv. Den är ganska aggresiv så jag använder den starkaste kortisonkrämen Elocon och en mjukgörande som heter propyderm. Eloconen måste man få utskriven men propyderm tror jag man kan hitta på apoteket i mindre förpackningar. Prova den, det är det enda som funkar för mig. Om den sen funkar bra kan du få den utskriven av läkare i större förpackning. Jag har en pump. Lycka till :bump:

Juste - se över tvättmedel och sånt så det är snällt mot huden. Jag använder bara produkter utan parfym. Det finns en duscholja från Eucerin som jag kan rekommendera. Apoteket har massor med artiklar utan parfym i. Apoliva är ett bra märke t.ex.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Fenuril är bra, fast den kan svida litegrann om det är väldigt torrt.
Därför har jag bytt ut den mot Canoderm, som inte innehåller nåt NaCl (har jag för mig att det var... Länge sen jag bytte...) så den svider inte alls lika mycket.

Har använt det både till barnen och mig själv.

Fenuril är det ABSOLUT VÄRSTA TÄNKBARA du kan använda. Det finns mycket bättre grejer som propyderm t. ex. Jag hade fenuril när jag var liten och jag bara låg och skrek och sprattlade på golvet varje dag i flera månader för att den sved så överjävligt. Gör ditt barn en tjänst och använd INTE denna. Som sagt det finns bättre produkter som inte svider.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Miniderm fick vi utskrivet till lilleman här (+ en kortisonsalva)
Hittills tycker jag den har funkat bra, har dock bara haft den i ett par veckor.


Har jag också till min lille och det fungerar utmärkt. Använder Hydrokortison 1% som man kan köpa receptfritt. Minidermen finns ju också receptfri, men är ganska dyr, men den är värd pengarna. Jag har använt detta sedan i somras och min son är inte alls torr längre, men det behöver underhållas emellanåt annars blossar det upp igen.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Jag har haft böjveckseksem i hela mitt liv. Den är ganska aggresiv så jag använder den starkaste kortisonkrämen Elocon och en mjukgörande som heter propyderm. Eloconen måste man få utskriven men propyderm tror jag man kan hitta på apoteket i mindre förpackningar. Prova den, det är det enda som funkar för mig. Om den sen funkar bra kan du få den utskriven av läkare i större förpackning. Jag har en pump. Lycka till :bump:

Juste - se över tvättmedel och sånt så det är snällt mot huden. Jag använder bara produkter utan parfym. Det finns en duscholja från Eucerin som jag kan rekommendera. Apoteket har massor med artiklar utan parfym i. Apoliva är ett bra märke t.ex.

Elocon får inte användas till småbarn, men det finns en annan (klass 2) som man kan få utskriven om det inte fungerar med den receptfria Hydrokortisonsalvan.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Min dotter har iofs aldrig haft några större problem med torr hud, men det vi gjort när hon varit lite torr är:
Badat med babyolja med Aloe Vera (innehåller ca 30% aloe, köpt från en LR-återförsäljare), efter badet insmord med babylotion (även den med hög %Aloe, köpt av samma ÅF) och däremellan smort in de torra partierna med ringblomsalva. Ringblomsalvan är verkligen bra till ALLT:love:
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Elocon får inte användas till småbarn, men det finns en annan (klass 2) som man kan få utskriven om det inte fungerar med den receptfria Hydrokortisonsalvan.

Hur litet är små barn då? Jag fick det när jag var 6-7 år.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Fenuril är det ABSOLUT VÄRSTA TÄNKBARA du kan använda. Det finns mycket bättre grejer som propyderm t. ex. Jag hade fenuril när jag var liten och jag bara låg och skrek och sprattlade på golvet varje dag i flera månader för att den sved så överjävligt. Gör ditt barn en tjänst och använd INTE denna. Som sagt det finns bättre produkter som inte svider.

Jag håller med om fenuril, även jag fick den utskriven som barn och led något enormt. Det var först när jag var något runt 20 som en läkare skrev ut propyless när jag klagade på fenuril och jag blev mycket nöjd.

På något sätt har jag ändå blivit skeptisk till att använda propyless/propyderm (har båda hemma) till dottern som är 1, måste varit att bvc lät lite frågande och jag slog på fass. Åtminstone propyderm står det att man inte ska använda på stora hudområden och på ett barn räknar jag armar, bål och rygg som stora områden (det är där vi behöver smörja dottern bl.a).

Dottern är för tillfället supertorr på kinder och haka som någon annan skrev - ska testa galoctobase efter att ha läst om det även på andra ställen.
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Jag har lånat ut min canoderm med 5% carbamid till mina små torrisar till syskonbarn och det har funkat bra. Inte canoderm-salvan utan emulsionen, den är lättare att smörja in och tas upp av huden bättre. Jag använder den till mig och det är överlägset den bästa hudcremen jag har haft!

Det är den enda salvan de inte gråter av, för den svider inte!
 
Sv: Torrexem,vad funkar?

Hej

Tack för alla svar.

Nu ryker iaf Natusanoljan.

Blir att använda kallpressad olja,innan använde vi en som hette Balium Hermal (stavning) en svindyr olja från apoteket som tyvärr gått ur sortimentet men den funkade jättebra.

Skall prova med Fenuril först,minns att min lillebror använde den,han hade torrexem över hela kroppen om vintern och fenurilen var det enda som funkade (sedan att han promt skulle duscha 3 gånger om dagen dessutom var en annan historia)

Är jättetacksam över alla svar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 638
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 617
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 547
Relationer Jag måste prata med någon. Får ingen ordning alls på tankarna nu. Varning för långt och osammanhängande! Jag och min kille flyttade...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 545
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp