Torra spruckna hovar..

Sv: Torra spruckna hovar..

Vad jag vet är att hovväggen får/har en elastisk struktur och blir lagom hård/mjuk tack vare fodertranet. Detta även enligt min utbildade hovis som dessutom säger att hovarna i övrigt är i toppskick.

Inga fler sprickbildningar och dom skavanker som blev tidigare, upphörde när vi började med fodertranet för flera år sedan. Stoppa hovar i hinkar m fl tveksamma åtgärder kunde vi dessbättre sluta med.

Den fukt hovarna utöver fodertranet kan behöva kommer tydligen inifrån och/eller ifrån marken.

Är det inte vad man vill ha... hovar som är lagom mjuka, hållbara och sprickfria? Det får man tack vare smorning med fodertran.

LIA

Javisst, om det finns någon fukt i marken. Men nu var det någon som skrev att det inte fanns, så att tillsätta fukt genom att blöta hornet och sen binda fukten ger ett bra och lagom elastiskt horn som inte spricker. Faktum är att vi mycket sällan har haft dessa problem, trots att sommaren har varit varm och torr bitvis. Det har endast skett en gång, och då var hagen av taskig karaktär vilket bidrog till att hornet blev extremt torrt.

Testa o gör ett expriment när hovslagaren har varit där o lägg en bit hov i vatten och en bit i olja eller hovolja över natten o se, du kommer bli överasskad. Jag vet resultatet. Lycka till

Bara en fråga,, dessa hovbitar som man gjorde experimentet på,, satt dom kvar på hästens hovar eller va det hovbitar efter verkning man experimenterade på???

Va det hovbitar efter verkning eller döhovar så be din hovslagare göra om samma experiment på levande hovar så kommer du bli ännu mera överraskad.

En döhov eller en avverkad hovbit har väl helt slutat påverkas av hovmekanismen eller???

Hoven tar upp ytterst begränsad fuktighet utifrån,, den fuktighet den ev kan ta upp tas upp i sulan.. Detta förutsatt att sulan utsätts för ett fuktigt underlag..

Det är därför när hovarna under en längre tid tvingas ständigt befinna sig på ett fuktigt underlag som man tjärar sulan för att hoven ska torka upp och sulan härdas.

Hovens största fuktighet produceras i själva hornkappseln och vid långvarig torr väderlek så sker en större avdunstning (ut från kroppen genom hornkappseln) än den yttre fuktighet hoven kan tillgogöra sig..

Jag har redan tidigare hänvisat till en länk i detta oförtröttliga ämne och länkar nu till det inlägget där svaret står skrivet.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=12446111&postcount=22

Varför ska detta vara ett ständigt återkommande problem.

Informationen har t.o.m. för drygt ett år sedan varit föremål för repotage i flertalet seriösa hästtidningar. Det finns t.o.m. forkningsresultat att ta del av som stödjer att detta är fakta.

Varför varje årstid mängder av nya trådar som handlar om samma sak år efter år.. Kan man inte använda sökfunktionen och om man anser att det fattas information i ngn av alla dom otaliga redan befintliga trådarn, i så fall uppdatera aktuell tråd med sin nya information.

Fundera högt.:confused:

Alosin har jag oxå i mitt stallskåp, en burk kostar runt 120 kr. Funkar väl oxå sisodär. Ingen "ahha" upplevelse på min pålle iaf.

Ja den idén köper jag, att fukta hoven först och sedan applicera något på hoven för att stänga in fukten!:idea:

Tar gärna emot namnet på den där bivaxkrämen du hade fått tips om av din veterinär. Jag provar allt!!!! Herregud, ni skulle se mitt stallskåp! Burkar o flaskor högt och lågt!

min pålle hade hovar som va dö torra och spruckna skor och hovbitar flög till höger och vänster!!! :S Sen rekomenderade min nya hovvis Biotin. Finns på ÖB i pellets form. Nu har han inte en spricka!!!

Tar gärna emot namnet på den där bivaxkrämen du hade fått tips om av din veterinär. Jag provar allt!!!! Herregud, ni skulle se mitt stallskåp! Burkar o flaskor högt och lågt!

Kollade i mitt stallskåp igårkväll - den heter Elastic Hoof (kommer från samma tillverkare som Biotin). Min hovslagare tyckte också att den verkade fungera bra.

Ett tag använde jag foderjäst. Fast det funka inte så bra på min häst. Och det lukta:crazy::eek: :angel:

kl

Fiskleverolja funkar jätte bra! Har även ngt annat cornochreshine (stavning?), nått sånt som också är bra:)

min pålle hade hovar som va dö torra och spruckna skor och hovbitar flög till höger och vänster!!! :S Sen rekomenderade min nya hovvis Biotin. Finns på ÖB i pellets form. Nu har han inte en spricka!!!

Men men, om din häst har en brist av biotin så är det ju främst foderstatetn som bör ses över. När det gäller hovarna så måste man se till helheten, då är fodret, den som tar hand om hovvården samt miljön oerhört viktig. Det kvittar egentligen om man går in med enstaka stödåtgärder om inte helheten fungerar, sen kan extrema saker inträffa som man inte rör över som te x en mycket torr och varm sommar.

Det allra bästa är VATTEN! Det torkar absolut inte ut hovarna, det var det dummaste jag hört..
Ställ hovarna (ta två i taget, eller en beroende på hur van hästen är) i en hink med vatten och låt stå i 15-20 minuter, och smörj på olivolja på hovarna direkt efter! På så sätt stannar vattnet kvar i hoven. Det finns även ett slags "fett" man kan köpa i alla hästbutiker som funkar jättebra!

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar