Torra spruckna hovar..

Sv: Torra spruckna hovar..

Olja funkar ej på hovarna.. jag har gjort det många gånger på min häst och det funkar ej. hennes hovar blir bara värre

Olja som smörjs på hornet medverkar till att bibehålla ev fukt i hornet, då krävs att hornet får någon fukt också.

För några år sedan hade min ena häst så torra hovar att det knarrade när hon gick, hon fick stå i fotbad dagligen och sen togs hon därifrån. När överskottet av vatten hade förvunnit penslade jag på olja och i vårat fall Kerkerhart hovolja.

Efter några få dagar såg man tydligt fuktranden på hornet, och den steg sen så att hela hoven var återfuktad.

Spark ringar/ kotringar/ massageringar (olika namn) ska ha visad effekt av att man "masserar" kronranden. finns nog både i stål och gummi. eller så hjälper det om man smörjer och masserar kronranden själv, men det tar en jädra tid och ganska tungt.
Har samma problem med min häst!

Att vatten torkar ut hovarna vet jag inte om jag håller med om riktigt, det går inte att jämföra en människas händer med hästens hovar riktigt med tanke på celler och pH värden o viseversa. Lagomt mkt vatten kan ha god effekt som återfuktning medans kraftig väta gör hoven mjukare och mer "sårbar". Finns någon som heter Hovfuktare. Ser ut som vanliga boots men är gjorda i filt. Blötlägges och sätts sedan på hovarna över t ex natten. Att "lättblistra" kronranden med t ex arnika, speed way eller annat liniment kan påskynda hovtillväxten genom att ge ökad blodcirkulation. Detta appliceras lämpligtvis med tandborste 1-2 ggr/vecka men se upp för kraftig blister effekt. Att ge biotin som extra tillskott i samband med fett av något slag ska tydligen öka chansen för upptag av just biotinet enl några hovvslagare som hade pratat och diskuterat mkt kring just detta. Hästen själv ska ju egentligen producera biotin men att hjälpa till med upptaget låter rimligt i mina öron. och med fett menar jag någon sorts olja att tillsätta i fodret.

Många biotinprodukter sägs innehålla låg mängd/halt biotin, därför provade jag produkter från Equistro som är biotin i koncentreradform. Finns sompulver och flytande. DYRT men jag kunde nog ana god effekt efter ett tag, man får ju hålla på med dessa produkter en längre tid innan man ser skillnad med tanke på hovens tillväxt tid.

"Dåliga" hovar är inte lätt att trilskas med, själv har jag kämpat med mitt fullblod i snart 3,5 år och provat det mesta. En del saker funkar bättre än andra på min pålle iallafall, men det kan ju vara från individ till individ.

Lycka till!

Jag hoppas crying har hittat en lösning :angel: Tråden är gammal:idea:

Men aktuell i högsta grad och jag håller med dej, :D Fodertran är bra, jag kan använda det också!

Vad säger ni om att smörja på Cornicrescine (stavning?) ?

Har fått tipset att smörja på över kronrand och i sprickor vid torra hovar.

Tycker att det funkar kanon!

Equistro har även en bra salva för torra spruckna hovar. den heter Severit och jag använder den själv och tycker att jag fått ett gott resultat!
Håller med om att deras biotin är dyrt, men grejerna är bra :) Severiten är dock inte lika dyr.

billig matolja fungerar utmärkt. fick tipset av min hovslagare smörja hela hoven även sulan.min polles hovar vart bättre av det. Och när hans hovar var bättre slutade jag med det och de vart inte sämre för det.

tjära torkar ut.

Har kört med Severiten jag med! =) Jag tycker nog att deras produkter funkar fint, men som sagt man får ju vara rätt uthärdig och hållapå ett tag innan man kan se ett gott resultat! ;)

Och jag fick förslaget att INTE smörja sulan, det är den som tar fukten från marken och smörjer man in den så stängs fukten ute. Däremot utsidan av hoven för att hålla fukten kvar i hoven.

Men det beror nog på vad det är för förhållanden, är det ok med fuktighet i marken hela dagarna (och inte lera då) så smörjer man bara utsidan på hästar som lätt får spröda/mjuka hovar. Om fuktigheten är mkt hög smörjer man hela hoven för att hålla oönskad fukt ute och förhindra att det blir för mjukt horn,
är det å andra sidan en mycket torr period smörjer man (efter att ha fuktat hoven) hela hoven eftersom den ändå inte har någon fukt att ta upp från marken pga torkan. Då vill man hålla fukten kvar.

Vatten vatten vatten vatten, det är det enda som hjälper. Testa o gör ett expriment när hovslagaren har varit där o lägg en bit hov i vatten och en bit i olja eller hovolja över natten o se, du kommer bli överasskad. Jag vet resultatet. Lycka till

Håller med! Det var en annan medlem här på buke som gjorde detta test och la ut en bildtråd för något år sedan. Det hovbiten i olja hade det inte hänt något med medans den som låg i vatten hade ändrat sig.Men däremot tror jag kanske på att olja in hoven för att stänga inne fukten. Dvs vatten vatten och vatten först och sen stänga in det. Borde utföras mer forskning på detta tycker jag! kanske skulle starta en fond där pengarna går till forskning av hästenshovar? :idea:

*KL*

På inrådan av veterinär så använder jag en produkt som består av vegetabilisk olja (linolja) + bivax. Fungerar faktiskt över förväntan. Jag fuktar hovarna med vatten först o smörjer sedan in dem på utsidan.

Sitter på jobbet nu och kommer tyvärr inte på vad produkten heter.

Men nu utgick det ifrån torra marker, alltså inte lera. När det har varit lerigt så har jag ingen häst någonsin som drabbats av torra spruckna hovar utan snarare tvärtom.

Min fjording har också dåliga hovar. Alosin tycker jag är jätte bra!!:laugh: Ja kommer inte ihåg exakt vad det kosta, men jag minns att jag blev förvånad över att det inte kosta mer.:) Biotin ger jag också, det är väldigt bra, jag tror min hästs hovar skulle falla isär om jag sluta med det.:crazy: Sen får hon liye matolja också.:)

Men nu utgick det ifrån torra marker, alltså inte lera. När det har varit lerigt så har jag ingen häst någonsin som drabbats av torra spruckna hovar utan snarare tvärtom.

Ja jag skrev ju om bla torra marker?

Jo dom drabbas f ö av torra spruckna hovar om det är lerigt på vissa ställen och torrt på andra, leran torkar på hovarna och DET drar ur hovens fukt rejält.

Vid torra marker ska man även olja sulan, som jag också skrev. Finns ingen fukt att ta upp och man vill hålla hovens egen inne.

Precis, bara vatten dunstar ju annnars ut igen, medan oljan stänger in fukten. Man får med andra ord göra tre experiment - :idea: en som lagts i fukt och sedan oljats utöver de andra två.

Nej då får man ordna så att sulan får tillgång till fukt, sen binder man den. Ser man att något fattas så måste man kanske vara där och hjälpa till lite för att inte få det i baken senare.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar