Tornerspel och riddare - vad krävs?

C

CeciliaW

Satt och kollade på riddarbilderna och blev mäkta imponerad av de duktiga riddarna och deras hästar... så jag måste ju fråga - vad är de viktigaste egenskaperna hos en riddare och dess häst? Vad är viktigt att träna på om man vill börja med tornerspel (vilket jag iofs inte har några planer på, men ändå)? Vad har man mest nytta av? Hur skulle den perfekta riddarhästen vara?

Vore intressant att veta :)

Sv: Tornerspel och riddare - vad krävs?

oho! Ett mycket intressant inlägg *klappar förtjust med händerna* Fast jag hade hoppats att någon skulle svara innan mig... Nåja...

Viktigaste egenskaperna hos en riddare anser jag ironiskt (?) nog stämma överens med de gamla riddaridealen. Men som mordern riddare krävs förstås tålamod, enivishet, glädje och nyfikenhet. Visst behöver man vara en duktig ryttare på så vis att man hanterar sin häst säkert på 1 hand och inte riskerar säkerheten för folk omkring sig.

Hästen behöver vara väl grundriden i dressyr. Lyhörd och musklad för sin uppgift. Att vända på "neck-reining" och att kunna ta det lungt mellan sina turer. Det skadar inte om hästen har ett ego och älskar att visa upp sig (men för mycket av det goda blir jobbigt - belive me! Jag har en DIVA till häst *suck*).

Viktigt att träna på bortsett från den dagliga dressyren är skrämmande saker som fanor och ballonger och sånt där. Musik och höga ljud är också sånt som man bör träna på. Att vara ute bland massor med människor och att kunna rida rätt emot en annan häst. Om man har en häst som inte kan stå brevid en annan utan att slåss bör man träna bort det om det går eller kanske undvika tornerspel. Det kan bli trångt på våra banor.

Vad man har mest nytta av.... Komunikation med din häst!

Den perfekta riddarhästen är som min ;) Om man tar bort lite av hennes egensinnighet. Hon har ibland samarbetsproblem (Anser att hon vet bättre än matte...)
Seriöst så behöver den vara lyhörd, vändbar och modig...

Så - nog svamlat av mig...

egentligen tycker jag samma sak...

balansen är viktig hos både ryttare och häst, och att man har omdöme och kan ta ansvar... Har sett folk som "leker" riddare, och inte har en aning om vad de gör. Det är faktiskt skarpa vapen dom har, och ett flertal gånger har jag fått stå och dra efter andan när man ser hur de nästan klappar svärden i halsen på sina hästar...:eek:

Hästen ska vara lyhörd, smidig, vändbar och snabb, och lydnaden och samspelet mellan häst och ryttare är a och o.

Gud vad förståndigt det där låter! :)

"instämmer med föregående talare"

Vad ska man göra då om amn är intresserad av att börja lite grann?
Inget på någon jätteseriös nivå, bara för att ha kul tillsammans...?

Bara för att ha kul tillsammans är precis den anledningen som jag sysslar med detta för... Hör av dig till mig via PM så kan jag nog hjälpa dig!

Scorpan: Har du några tips till en som precis börjat rida och vill bli riddare.

Flickvännens kusin och hennes pojkvän är riddare i Celeres Nordica. Johanna och Tony (Tony rider som Örnen från Byzans)

Sael: Om du har dom kontakterna med CN så försök komma in på deras träningar. Vet inte vad dom har för policy vad det gäller nya riddare nu för tiden men det kan ju vara en tanke. Om inte det är aktuellt så ta en snack med Tony om privatlektioner - han är duktig och ödmjuk och kan säkert lära ut bra.

Nu vet jag ju inte vart du är bosatt men om du bor i uppsalatrakten är kanske CN det enklaste alternativet. Annars har du Nordic Knights i stockholm också.

Jag bor i Örebro så antingen St Nicolai eller Ryttargruppen är enklast för mig. Ska prata med en i Ryttargruppen nu i helgen.

Men jag ska upp till uppsala och försöka vara med och titta på deras träning (CNs).

Men då jag precis har börjat rida så undrar jag om du har några direkta tips :D

om du är nybörjare på självaste ridningen rekomenrderar jag dressyr ;) Kansk lite hoppning för att få ordning på kropp och balans. Efter att du lärt dig rida så pass bra att du hanterar alla 3 gångarter säkert kan du börja träna på att göra det på en hand (vänster). Självaste tornerspelstränandet är enklast att träna ihop med något sällskap så ta kontakt med t ex Nalle i St Nikolai och hör med dom - jag tror dom är öppna för nya medlemmar som vill komma och testa på.

Om det är något annat du vll veta så skicka ett PM till mig eller snacka med t ex Tony!

Jag tror inte att man skall önska bort egensinnet hos hästen, för då försvinner även glöden och den spontana glädjen hos den. Det viktigaste hos en bra riddarhäst, är att den tycker att det är jättekul att komma in på arenan. Min häst är helt tokig av upphetsning innan han ska in, medan han efter uppträdandet är hur lungn och sansad som helst. Då kan även barn i publiken komma och provsitta på honom utan problem. Att hästyen har en bra uppbyggd kondition är ett måste. Att den har totalt förtroende för sin riddare, i alla lägen. Min häst känner igen sin riddares röst på långt håll, och visar tydligt iver att träffa honom. Det som jag tycker är viktigast hos riddaren är, att sitta som fastklistrad i sadeln och smidigt följa med i hästens alla rörelser. Ömsesidigt förtroende mellan häst och riddare är ett måste. Jag tror inte att det är svårt att få kontakt med något sällskap, då det faktiskt är lite brist på riddarämnen. Lycka till.
:banana:

@ Carinto:

Vilket sällskap är du med i?

Hej! vore superkul att testa på! Har en häst som bara är van att bli riden "vanligt" på två händer.. Något tips på hur jag kan få honom att lyssna bra på en hand? Vad finns det för riddargrupper i sthlm's området?

Nordic Knigths och Celeres Nordica är dom jag vet om.

Min tur att svamla, således...

Jag instämmer med det mesta som sägs ovan, men med tillägget att det inte spelar någon roll om du ska rida tornerspel eller hoppning eller WC-dressyr på din häst - samspel och tillit är precis lika viktigt oavsett vad ni har för inriktning tillsammans.

Hur man börjar som riddare... Det har väl nämnts ovan, men ta kontakt med ett tornerlag, (sök på internet) och fråga dem hur de gör när de tar in nya riddare. Kraven varierar mellan olika lag, men jag tycker nog att man bör ha flera års erfarenhet av hästhållning likväl som ridning, för tornerspel handlar inte bara om att rida på en arena. Du ska kunna hantera hästen bland mycket folk före och efter spelen, samt kunna ta hand om den på rätt sätt när ni är ute och reser och sover ute i det fria.

Jag får väl erkänna att min perfekta springare inte betedde sig så perfekt på senaste spelet, mest på grund av att arenan var för liten och att hennes lagkamrat valde att lämna arenan (boet) mellan sina starter så hon blev helt ensam kvar... I såna lägen är det också viktigt att man känner sin häst och kan göra det bästa av situationen utan att markpersonalen kommer i kläm när hästen ballar ur av nervositet. Återigen kan åren av hästvana komma till nytta.

Vanima: Med din häst skulle jag nog skaffa ett westernträns med lång delad tygel. Sedan skulle jag successivt vänja honom vid tygeltag på lång tygel, alltså moment där dina rörelser i tygeln knappt känns i bettet. Klarar han det utan att rusa iväg när han känner sig "fri" så kan du börja luta tygeln mot ena sidan av halsen samtidigt som du använder din kropp för att svänga. Använd också ett röstkommando för "sväng" om du vill. Börja i lugn och sansad skritt och be inte om för mycket första gångerna. Så snart han förstått vad tygeln mot halsen betyder kan du pröva i raskare skritt och sedemera i trav om det går framåt. Med mycket träning utan stress så kan vilken häst somhelst lära sig neck-reining, men det kan ta olika lång tid. Förstår han inte uppsuttet så pröva från marken.

Kardinal:
du är bosatt i stockholm? Ta kontakt med Nordic knights som håller till där. Än är det några träningar kvar i vår så det kan finnas en möjlighet att komma och prova på.

Vanima:
Jag lärde mig ett enkelt knep att lära en häst neckreining. Den som lärde ut det hade själv fått lära sig det "over there". Jag tränsade på hästen med ett vanligt tränsbett och korsade tyglarna sedan under hästens hals. Då blev effekten sådan att om jag tog i höger tygel lades den an mot höger sida på halsen samtidigt som den verkade på vänster sida av bettet. Således sammankopplade hästen trycket på höger sida med vänstra sidans bettinverkan. Det tog min häst 5 minuter att koppla ihop neckreiningen. Matte hade nog svårare att komma ihåg att höger var vänster och vice versa...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 910
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 824
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar