Sv: Tornerspel och riddare - vad krävs?
oho! Ett mycket intressant inlägg *klappar förtjust med händerna* Fast jag hade hoppats att någon skulle svara innan mig... Nåja...
Viktigaste egenskaperna hos en riddare anser jag ironiskt (?) nog stämma överens med de gamla riddaridealen. Men som mordern riddare krävs förstås tålamod, enivishet, glädje och nyfikenhet. Visst behöver man vara en duktig ryttare på så vis att man hanterar sin häst säkert på 1 hand och inte riskerar säkerheten för folk omkring sig.
Hästen behöver vara väl grundriden i dressyr. Lyhörd och musklad för sin uppgift. Att vända på "neck-reining" och att kunna ta det lungt mellan sina turer. Det skadar inte om hästen har ett ego och älskar att visa upp sig (men för mycket av det goda blir jobbigt - belive me! Jag har en DIVA till häst *suck*).
Viktigt att träna på bortsett från den dagliga dressyren är skrämmande saker som fanor och ballonger och sånt där. Musik och höga ljud är också sånt som man bör träna på. Att vara ute bland massor med människor och att kunna rida rätt emot en annan häst. Om man har en häst som inte kan stå brevid en annan utan att slåss bör man träna bort det om det går eller kanske undvika tornerspel. Det kan bli trångt på våra banor.
Vad man har mest nytta av.... Komunikation med din häst!
Den perfekta riddarhästen är som min
Om man tar bort lite av hennes egensinnighet. Hon har ibland samarbetsproblem (Anser att hon vet bättre än matte...)
Seriöst så behöver den vara lyhörd, vändbar och modig...
Så - nog svamlat av mig...