Torktumlare - kondens eller värmepumps-?

aprilmaj

Trådstartare
Jag vill sätta in torktumlare i ett badrum. Skulle vilja slippa frånluftstumlare, så valet står om jag förstått det rätt mellan kondenstumlare och värmepumpstumlare. Är det någon som har erfarenhet och kan tipsa?

Jag vill sätta in torktumlare i ett badrum. Skulle vilja slippa frånluftstumlare, så valet står om jag förstått det rätt mellan kondenstumlare och värmepumpstumlare. Är det någon som har erfarenhet och kan tipsa?
Tror min är en kondens, den har en liten slang bak som den skickar vattnet i iallafall. Superbra! Och det bara sprutar ut varm luft i fram så man går gärna på toa när den nyss varit på :)

Tror min är en kondens, den har en liten slang bak som den skickar vattnet i iallafall. Superbra! Och det bara sprutar ut varm luft i fram så man går gärna på toa när den nyss varit på :)
Tar det lång tid innan tvätten är torr? Läste någonstans att kondenstumlaren behöver kall luft för att funka och att ju varmare det blir i rummet, desto sämre torkar tvätten. Har du märkt av det?

Jag har en kondenstumlare, som samlar allt vatten i en behållare! Skitsmidig just för att man slipper slangar och rör, har den står i hallen (fick inte plats i badrummet). Dock tar det ca 2-2,5 timmar innan tvätten är helt torr, andra "vanliga" tumlare har jag upplevt som snabbare!

Jag har en kondenstumlare, som samlar allt vatten i en behållare! Skitsmidig just för att man slipper slangar och rör, har den står i hallen (fick inte plats i badrummet). Dock tar det ca 2-2,5 timmar innan tvätten är helt torr, andra "vanliga" tumlare har jag upplevt som snabbare!
Då är det säkert det där med att det tar längre tid när det blir varmt i rummet (och det blir det väl av själva tumlingen). Vattnet som blir ska vara superbra att vattna blommor med, läste jag också :up:

Då vill jag fråga om det är någon som har erfarenhet av värmepumpstumlare. Den tar väl själv hand om det där med värmen, eller?

Det enda jag har erfarenhet av är kondenstumlare. Förra i en tvättstuga inne i huset, nuvarande i pannrummet/tvättstugan. På den förra samlade jag vattnet i behållaren, nu leds det rakt ner i samma avlopp som tvättmaskinen.

Jag upplever detta med varmluften in i rummet som enbart en fördel. Dessutom tumlar jag mest vintertid. Sommartid torkar jag det mesta ute - utom sånt som behöver håras av ;)

Jag är inte förtjust i tanken på att ha ett hål rakt ut från tvättstugan. Ytterligare något som kan skapa kallras och drag, ytterligare något som kan skada fasaden. Så kondenstumlare alla gånger.
Har man djur så kan man inte leva utan tumlare.

Det enda jag har erfarenhet av är kondenstumlare. Förra i en tvättstuga inne i huset, nuvarande i pannrummet/tvättstugan. På den förra samlade jag vattnet i behållaren, nu leds det rakt ner i samma avlopp som tvättmaskinen.

Jag upplever detta med varmluften in i rummet som enbart en fördel. Dessutom tumlar jag mest vintertid. Sommartid torkar jag det mesta ute - utom sånt som behöver håras av ;)

Jag är inte förtjust i tanken på att ha ett hål rakt ut från tvättstugan. Ytterligare något som kan skapa kallras och drag, ytterligare något som kan skada fasaden. Så kondenstumlare alla gånger.
Har man djur så kan man inte leva utan tumlare.
Jag torkar också ute på sommarhalvåret - det bästa sättet att torka! Men sedan jag flyttade har jag saknat en tumlare, delvis för katthårens skull. Det är ett fasligt sjå att rolla allt när det torkat...

Men det lutar åt värmepumpstumlare. Skulle vara kul att höra om någon har egen erfarenhet av den. Den låter ju så bra, men det kanske finns baksidor också?

@tanten När börjar det bli lönt att hänga tvätten ute, förresten? Jag var nära på att testa häromdagen när det var soligt och blåsigt. Men det var för fuktigt i luften, kom jag fram till.

@tanten När börjar det bli lönt att hänga tvätten ute, förresten? Jag var nära på att testa häromdagen när det var soligt och blåsigt. Men det var för fuktigt i luften, kom jag fram till.
Egentligen så fort det blåser och är plusgrader!
Kanske blir det inte 100 kruttorrt men verkligen nästan torrt. Blåst är grejer det!

Man ser ju på grusgångar och gräsmatta vad som händer när det blåser lite. Det torkar fint.

Vi har en ca 1 år gammal värmepumpstumlare. Den torkar utmärkt, till de saker vi väljer att använda den till. Det är frottéhanddukar (de blir sååå mjuka), bomullsstrumpor och underkläder under vintern när man inte kan hänga ute, övrig tvätt hängs, inne eller ute beroende på säsong och väder.
En halvfylld tumlare med bomullstvätt är klar på en dryg halvtimme, tyvärr blir tumlaren sällan mer fylld än så... Vid några tillfällen så har vi "nödtorkat" saker i syntet som behöver bli torra fort, eller torkat sällan grejer som dunjacka, och allt har fungerat som förväntat.

Att vi valde värmepumpstumlare när skulle köpa en ny, var helt enkelt för att bidra till att spara energi...
Ungefär så här gick våra tankar: vi har ett jättebra utrymme att hängtorka tvätt på, men ibland har man bråttom, eller det uppstår extra stora mängder tvätt som behöver snabbtorkas, och det är trevligt med mjuka handdukar (och strumpor!), så då ska vi välja det miljöeffektivaste, snarare än billigast i inköp...

Jämfört med kondenstumlaren vi hade tidigare, så finns ett extra filter att rensa då och då, men energiförbrukningen är verkligen betydligt lägre, vi har mätt.

Vi är nöjda...

Vi har en ca 1 år gammal värmepumpstumlare. Den torkar utmärkt, till de saker vi väljer att använda den till. Det är frottéhanddukar (de blir sååå mjuka), bomullsstrumpor och underkläder under vintern när man inte kan hänga ute, övrig tvätt hängs, inne eller ute beroende på säsong och väder.
En halvfylld tumlare med bomullstvätt är klar på en dryg halvtimme, tyvärr blir tumlaren sällan mer fylld än så... Vid några tillfällen så har vi "nödtorkat" saker i syntet som behöver bli torra fort, eller torkat sällan grejer som dunjacka, och allt har fungerat som förväntat.

Att vi valde värmepumpstumlare när skulle köpa en ny, var helt enkelt för att bidra till att spara energi...
Ungefär så här gick våra tankar: vi har ett jättebra utrymme att hängtorka tvätt på, men ibland har man bråttom, eller det uppstår extra stora mängder tvätt som behöver snabbtorkas, och det är trevligt med mjuka handdukar (och strumpor!), så då ska vi välja det miljöeffektivaste, snarare än billigast i inköp...

Jämfört med kondenstumlaren vi hade tidigare, så finns ett extra filter att rensa då och då, men energiförbrukningen är verkligen betydligt lägre, vi har mätt.

Vi är nöjda...
Tack för det! Det blir en värmepumpstumlare för mig också. Håller på att kolla igenom olika tester nu. Har du några tankar om märke? Vet inte om man får skriva det här?

Tar din lång tid att torka när den varit igång ett tag?
Fattar inte riktigt vad du menar, att själva tumlaren skulle torka?

Vi köper i princip bara Mielevitvaror. Det är dyrt men vi tycker att det lönar sig i längden. Ett tag kändes det som om vi gjorde av med en tvättmaskin/diskmaskin/torktumlare om året men det har löst sig sedan vi skaffade Miele.

Då vill jag fråga om det är någon som har erfarenhet av värmepumpstumlare. Den tar väl själv hand om det där med värmen, eller?

Jodå vi har en, energiklass A+++ eller något, det var när vi köpte den det bästa som fanns då

Är helt suverän, torkar tvätten bra och vattnet samlas upp i en behållare man tömmer när den är full. Värmen som den genererar använder den till att torka tvätten så nästan ingen värme smiter ut i rummet som @Kaki poängterade i tidigare inlägg att kondenstumlaren gör. Den släpper inte heller ut någon fukt alls i tvättrummet, vilket för oss som har redan rentvättat tvätt liggandes kvar i rummet är extra bra.

Edit: Vi torkar allt som tål tumlare i den (även en del som enligt lappen inte tål tumlare åker med).

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är... 2
Svar
29
· Visningar
1 791
Senast: farin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
367
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 637
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka