Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror min är en kondens, den har en liten slang bak som den skickar vattnet i iallafall. Superbra! Och det bara sprutar ut varm luft i fram så man går gärna på toa när den nyss varit påJag vill sätta in torktumlare i ett badrum. Skulle vilja slippa frånluftstumlare, så valet står om jag förstått det rätt mellan kondenstumlare och värmepumpstumlare. Är det någon som har erfarenhet och kan tipsa?
Tar det lång tid innan tvätten är torr? Läste någonstans att kondenstumlaren behöver kall luft för att funka och att ju varmare det blir i rummet, desto sämre torkar tvätten. Har du märkt av det?Tror min är en kondens, den har en liten slang bak som den skickar vattnet i iallafall. Superbra! Och det bara sprutar ut varm luft i fram så man går gärna på toa när den nyss varit på![]()
Inte vad jag tänkt på... Tycker det går någorlunda fort..Tar det lång tid innan tvätten är torr? Läste någonstans att kondenstumlaren behöver kall luft för att funka och att ju varmare det blir i rummet, desto sämre torkar tvätten. Har du märkt av det?
Jag vill sätta in torktumlare i ett badrum. Skulle vilja slippa frånluftstumlare, så valet står om jag förstått det rätt mellan kondenstumlare och värmepumpstumlare. Är det någon som har erfarenhet och kan tipsa?
Då är det säkert det där med att det tar längre tid när det blir varmt i rummet (och det blir det väl av själva tumlingen). Vattnet som blir ska vara superbra att vattna blommor med, läste jag ocksåJag har en kondenstumlare, som samlar allt vatten i en behållare! Skitsmidig just för att man slipper slangar och rör, har den står i hallen (fick inte plats i badrummet). Dock tar det ca 2-2,5 timmar innan tvätten är helt torr, andra "vanliga" tumlare har jag upplevt som snabbare!
Minns inte om det är mamma eller bror som har sån men den var tydligen suverän.Då vill jag fråga om det är någon som har erfarenhet av värmepumpstumlare. Den tar väl själv hand om det där med värmen, eller?
Jag torkar också ute på sommarhalvåret - det bästa sättet att torka! Men sedan jag flyttade har jag saknat en tumlare, delvis för katthårens skull. Det är ett fasligt sjå att rolla allt när det torkat...Det enda jag har erfarenhet av är kondenstumlare. Förra i en tvättstuga inne i huset, nuvarande i pannrummet/tvättstugan. På den förra samlade jag vattnet i behållaren, nu leds det rakt ner i samma avlopp som tvättmaskinen.
Jag upplever detta med varmluften in i rummet som enbart en fördel. Dessutom tumlar jag mest vintertid. Sommartid torkar jag det mesta ute - utom sånt som behöver håras av
Jag är inte förtjust i tanken på att ha ett hål rakt ut från tvättstugan. Ytterligare något som kan skapa kallras och drag, ytterligare något som kan skada fasaden. Så kondenstumlare alla gånger.
Har man djur så kan man inte leva utan tumlare.
Egentligen så fort det blåser och är plusgrader!@tanten När börjar det bli lönt att hänga tvätten ute, förresten? Jag var nära på att testa häromdagen när det var soligt och blåsigt. Men det var för fuktigt i luften, kom jag fram till.
Tar din lång tid att torka när den varit igång ett tag?Jättenöjd med vår kondenstumlare. Den samlar vattnet i en behållare som jag vattnar blommorna med.![]()
Tack för det! Det blir en värmepumpstumlare för mig också. Håller på att kolla igenom olika tester nu. Har du några tankar om märke? Vet inte om man får skriva det här?Vi har en ca 1 år gammal värmepumpstumlare. Den torkar utmärkt, till de saker vi väljer att använda den till. Det är frottéhanddukar (de blir sååå mjuka), bomullsstrumpor och underkläder under vintern när man inte kan hänga ute, övrig tvätt hängs, inne eller ute beroende på säsong och väder.
En halvfylld tumlare med bomullstvätt är klar på en dryg halvtimme, tyvärr blir tumlaren sällan mer fylld än så... Vid några tillfällen så har vi "nödtorkat" saker i syntet som behöver bli torra fort, eller torkat sällan grejer som dunjacka, och allt har fungerat som förväntat.
Att vi valde värmepumpstumlare när skulle köpa en ny, var helt enkelt för att bidra till att spara energi...
Ungefär så här gick våra tankar: vi har ett jättebra utrymme att hängtorka tvätt på, men ibland har man bråttom, eller det uppstår extra stora mängder tvätt som behöver snabbtorkas, och det är trevligt med mjuka handdukar (och strumpor!), så då ska vi välja det miljöeffektivaste, snarare än billigast i inköp...
Jämfört med kondenstumlaren vi hade tidigare, så finns ett extra filter att rensa då och då, men energiförbrukningen är verkligen betydligt lägre, vi har mätt.
Vi är nöjda...
Vi köpte en Electrolux.Tack för det! Det blir en värmepumpstumlare för mig också. Håller på att kolla igenom olika tester nu. Har du några tankar om märke? Vet inte om man får skriva det här?
Fattar inte riktigt vad du menar, att själva tumlaren skulle torka?Tar din lång tid att torka när den varit igång ett tag?
Då vill jag fråga om det är någon som har erfarenhet av värmepumpstumlare. Den tar väl själv hand om det där med värmen, eller?