Torktumlare - kondens eller värmepumps-?

Fattar inte riktigt vad du menar, att själva tumlaren skulle torka?
Jo, att kondenstumlaren behöver kall luft för att kunna torka och ju varmare det blir i rummet (och det blir det av tumlingen), desto sämre torkar tvätten. Se även @SusieQ:s inlägg.

Vi har en http://www.miele.se/konsument/torktumlare-1575.htm?mat=09398840&name=T_8861_WP_NDS_Edition_111

Jättenöjda, den torkar fort och bra. Kläderna slits inte mer än dom hade gjort vid hängtorkning, den drar lite.

Jag har inte rikigt koll pa skillnaderna mellan kodens och värmepump men varan ska vara en värmepump. Den har en behallare för vatten men kan kopplas till avloppet ocksa (har vi gjort). Vi har inga extra installationer som fläkt pa utsidan av huset eller sa.

Det som var viktigt för oss var att den hade minst A i energiklass och det lönar sig verkligen (sambon räknade pa det) för det är stor skillnad pa hur mkt den drar.

Jodå vi har en, energiklass A+++ eller något, det var när vi köpte den det bästa som fanns då

Är helt suverän, torkar tvätten bra och vattnet samlas upp i en behållare man tömmer när den är full. Värmen som den genererar använder den till att torka tvätten så nästan ingen värme smiter ut i rummet som @Kaki poängterade i tidigare inlägg att kondenstumlaren gör. Den släpper inte heller ut någon fukt alls i tvättrummet, vilket för oss som har redan rentvättat tvätt liggandes kvar i rummet är extra bra.

Edit: Vi torkar allt som tål tumlare i den (även en del som enligt lappen inte tål tumlare åker med).
Tack till dig också! Låter verkligen hur bra som helst! Nu har jag läst igenom en del tester och vet nog vilken tumlare jag ska välja.

Undrar när de brukar rea tumlare... Sommaren?

Vi har en http://www.miele.se/konsument/torktumlare-1575.htm?mat=09398840&name=T_8861_WP_NDS_Edition_111

Jättenöjda, den torkar fort och bra. Kläderna slits inte mer än dom hade gjort vid hängtorkning, den drar lite.

Jag har inte rikigt koll pa skillnaderna mellan kodens och värmepump men varan ska vara en värmepump. Den har en behallare för vatten men kan kopplas till avloppet ocksa (har vi gjort). Vi har inga extra installationer som fläkt pa utsidan av huset eller sa.

Det som var viktigt för oss var att den hade minst A i energiklass och det lönar sig verkligen (sambon räknade pa det) för det är stor skillnad pa hur mkt den drar.

Tack! Det blir bara bättre och bättre!
Du, en fråga angående er tumlare: Det stod att den gör tvätten vatten- och smutsavstötande. Funkar det och är det i så fall bra?

Tack till dig också! Låter verkligen hur bra som helst! Nu har jag läst igenom en del tester och vet nog vilken tumlare jag ska välja.

Vi köpte butikens vsningsex och fick det 2000 billigare (det var iofs det enda de hade hemma då).
Vet inte om det reas vid någon särskild tidpunkt på året, gäller nog bara att hålla ögonen öppna efter erbjudanden...

Tack! Det blir bara bättre och bättre!
Du, en fråga angående er tumlare: Det stod att den gör tvätten vatten- och smutsavstötande. Funkar det och är det i så fall bra?

Det är ett speciellt program som man kan välja till ytterkläder (tex gore-tex) som är vattentäta. Ska göra sa det vattentäta skiktet "stänger sig" igen efter tvätt. Vi har bara använt det en gang sa jag vet inte hur bra det fungerar.

Kolla min favorit - pricerunner.se

Jag har köpt en hel del vitvaror etc på nätet - nu senast min mangel. Funkar utmärkt. Borde gå utmärkt att köpa tumlare också.

Jo, att kondenstumlaren behöver kall luft för att kunna torka och ju varmare det blir i rummet (och det blir det av tumlingen), desto sämre torkar tvätten. Se även @SusieQ:s inlägg.
Aha! Det blir varmt i tvättstugan ja men har inte märkt av att torktiden skulle bli såpass förlängd att man tänker på det.

Kolla min favorit - pricerunner.se

Jag har köpt en hel del vitvaror etc på nätet - nu senast min mangel. Funkar utmärkt. Borde gå utmärkt att köpa tumlare också.
Det ska jag göra. Tack!
Å, mangel... Det vill jag också ha. Manglade lakan :love: I synnerhet om de hängt ute och torkat :)

Det är frottéhanddukar (de blir sååå mjuka), bomullsstrumpor och underkläder under vintern när man inte kan hänga ute, övrig tvätt hängs, inne eller ute beroende på säsong och väder.
Du vet väl att de blir mjuka även om du bara tumlar i 10 minuter och låter dem hängtorka resten av tiden!

Du vet väl att de blir mjuka även om du bara tumlar i 10 minuter och låter dem hängtorka resten av tiden!
Ja, det vet jag, men eftersom vi har tvättstuga (och bastu) i en separat byggnad, så på vintern blir det enklast att torka handdukarna fullt ut. Dessutom räcker inte hängställningarna till, om vi tvättar flera maskiner under samma tvättpass.
På sommaren, när vi hänger ute, så slänger jag in handdukarna "en stund" medan jag viker tvätt.

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är... 2
Svar
29
· Visningar
1 791
Senast: farin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
367
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 637
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka