Torka tassar / sand i sängen / kul med höst

Massor ,dom har ju ingen markfrigång så all skit skvätter upp och då har jag bara en.
Ha, jag lovar att mina kortbeningar är värre ;) Dom blir blöta under magen av dagg i kort gräs :D
Däremot en suverän päls som släpper väck skit rätt snabbt. Vägsalt med allt äckel som finns däri är värre !

Det fastnar inte så mycket i strävhårspäls. Eller också är det jag som helt slutat lägga märke till allt bös som alla djur och människor drar in. I höstas satt jag ett helt utvecklingssamtal i mitt barns skola med en död myra i örat och en grankvist i håret. Det säger väl det mesta kanske.

Det fastnar inte så mycket i strävhårspäls. Eller också är det jag som helt slutat lägga märke till allt bös som alla djur och människor drar in. I höstas satt jag ett helt utvecklingssamtal i mitt barns skola med en död myra i örat och en grankvist i håret. Det säger väl det mesta kanske.
:laugh:

Jag kör också på att bädda sängen med överkast och har en filt i soffan där hon ligger. Men drömmen är att ha en groventre där hunden kan ligga och torka till sig, eller ledas direkt till spolspilta :p

Jag har suttit på ett trettioårskalas med hö i håret :D Ska väl tilläggas att mitt hår och just det strået hade ganska lika färg :p

I övrigt tänker jag sand? Det är väl inte det största problemet. Sand är enkelt att borsta ner på golvet och sopa/dammsuga upp men leran :arghh: Svarta tassavtryck har det blivit många i sängen :angel: Jag försöker underlätta med overall i stallet och även annars när leran är som värst, stänga dörren till sovrummet innan vi går ut, modell jättehallmatta och torka tassarna så mycket som går. Sedan har jag investerat i en robotdammsugare. Älskar den :love:

Jag har suttit på ett trettioårskalas med hö i håret :D Ska väl tilläggas att mitt hår och just det strået hade ganska lika färg :p

I övrigt tänker jag sand? Det är väl inte det största problemet. Sand är enkelt att borsta ner på golvet och sopa/dammsuga upp men leran :arghh: Svarta tassavtryck har det blivit många i sängen :angel: Jag försöker underlätta med overall i stallet och även annars när leran är som värst, stänga dörren till sovrummet innan vi går ut, modell jättehallmatta och torka tassarna så mycket som går. Sedan har jag investerat i en robotdammsugare. Älskar den :love:
Jag ska hälsa min dotter att det finns fler som jag. Hon minns ingenting av utvecklingssamtalet utom den pinsamma myran jag hade i örat.

Hur gör ni efter promenad? Torkar ni av tassar med handduk i hallen eller finns det något superknep för att minska mängden sand i hemmet (sängen...) som jag har missat?

När jag hade en liten sängvärmare så spolade jag av tassar och mage i duschen efter promenad. Åtminstone den sista promenaden för kvällen. Men han gnagde dessutom på sina tassar om dom var smutsiga eller av saltet? Så det var även rek från veterinär att skölja. Hade han fortsatt gnaga hade vi börjat utreda allergi, men det behövdes aldrig :)

Jag bryr mig olika mycket. Nystädat hem = torkar av tassar och under mage. Sen beror det på lite hur rent det är inne redan och hur skitiga dom blev ute :D

När småhundarna är nyklippta behövs det ju dock knappast torkas om de inte varit i lera. Hur kan små pinnar grusa ner så mycket, de har ju knappt någon päls? :D

Tvättstuga där de får torka när de varit ute. Sen inga hundar i sängen, de är i soffan men där har vi filtar som lätt går att skaka/tvätta samt tvättbar klädsel på sofforna. :) Här handlar det inte om sand utan grålera, vi bor på en leråker och valpen har hittat ett lerdike som man bara måste springa fram och tillbaka i. Leran ramlar ju inte av som sanden, istället har man en sträv päls efter att de torkat och en gråaktig nyans på hundarna :banghead:

Man skaffar en iggy! Hon fick sitt andra bad på snart 4 år förra veckan . När jag hade samogetter var det ett himla badande och torkande. Ofta ett spann vatten precis vid ytterdörren där jag kunde ställa ner en tass och skölja av.

Vår hund får inte vara i möbler, men precis som med katterna så torkas de av vid dåligt väder. Med 3 barn så är det konstant rörigt här men jag gillar inte leravtryck på golv så i båda hallarna ligger det ordentliga hallmattor där vi ställer våra skor.

Vi torkar Ascots tassar (samt mage vid regn) efter varje promenad under höst, vinter och vår samt om det regnar under sommaren. Blivit en vanna efter våra tidigare hundar som hade mer päls. Sen har Ascot för vana att lägga sig i kapprummet efter promenaden så ev. sand/skräp som inte har släppts vid torkning brukar falla av då... En vana han har skapat själv :D.
Så brukar inte få ngn direkt sand i sängen dock fastnar hans päls gärna överallt på underlakanet :p - det där med att ligga på täcket är svårt när jag kurrar ihop täcket runt mig...

Det beror lite på: ibland är jag också en sådan fruktansvärd matte att hunden får ligga och torka i hallen. Annars går det ganska snabbt att spola av i badkaret då hunden både är liten och korthårig.
Beroende på hur skitig hon är så räcker det ibland med att torka med en handduk i hallen, även det är ju en kränkning men mindre kränkande än att få ligga i hallen och torka:angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 204
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 173
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar