TopDog börjar!!

Sv: TopDog börjar!!

Det är ju just det här jag menar. Hundägaren finner nöje i att klä ut sin hund och det kommer säkerligen att dyka upp fler och fler nötter som köper hund bara för att man kan klä ut den och inte för att man gillar och är intresserad av rasen och hund i allmänhet.

Så enkelt o förklara det är min förra Sambo som tog den bilden på Midsommar afton på Piru så jag gillar den för det är en 5sek grej bara.

Personligen tar jag endast på min hund kläder när han är i behov av det, aldrig annars.
Men som jag skrev innan, så länge hunden inte tar någon skada utav det, så ser jag inte heller något problem med att andra väljer att klä på hundarna div. utstyrslar. Det jag däremot har problem med är människor som, precis som du säger, har den som en levande barbiedocka och inte tillåter den att vara hund. Likväl som jag har problem med människor som endast låter sin hund sitta i en hundgård 24h utan vare sig promenader eller aktivering.

*lånar knapp*

Jag har täcke på min häst ute varje dag, flera timmar när han går i hagen. Det är aldrig någon som har sagt något ont om det.

Folk kan ha frågat VARFÖR har du täcke på din hund. Och då har jag svarat "för att han lätt blir stel om han blir kall över ryggen och länden/korset".

Tänk om ni kunde fråga VARFÖR jag har täcke på min hund istället för att vräka ur er att det är fel!
Varför har jag täcke på min hund när vi är ute och endast ute? Jo för han har ingen egen päls så annars fryser han.

Hur skulle det se ut om jag hade en rottis?? Den är absolut inte avlad eller anpassad att leva med mig eller det liv jag lever! Den skulle hamna på blocket som många andra brukshundar som folk köper för dom vill ha en söt valp!

Jag tror att valpköpare som funderar på just chinese crested är några av dom som tänker efter före lite extra mycket. Man läser om rasen, frågar uppfödaren och andra som har den rasen, hur är det på vintern, tål dom någonting?? osv...
Jag läste allt jag kom över och frågade folk på kinesforumet massor innan jag köpte hund. jag träffade folk som hade kineser för att få "känna hur dom känns i verkligeheten" och hur dom är i psyket osv...

Kineser har inga rasrelaterade sjukdomar heller, det enda är att nakenhundarna KAN ha dåliga tänder, för nakengenen slår ut bla bla vad det nu är... Men det går att avla bort och många för att inte säga alla uppfödare är medvetna om detta och avlar på djur med bra tanduppsättning.

Min egen hund är jättefin i munnen, inga fel alls!

Jag har täcke på min häst ute varje dag, flera timmar när han går i hagen. Det är aldrig någon som har sagt något ont om det.
Vad folk blir upprörda över är säkerligen inte täcken men dessa "dockkläder" som vissa väljer att spöka ut sina hundar i. Du har ju knappast klänning eller joggingdress på din häst eller hur!?

Att klä ut sina hundar i diverse utstyrslar känns bara oseriöst och skulle folk börja klä ut sina hästar skulle det bli samma rabalder.

Jag gör vad som krävs för att hålla min hund varm men det finns gränser för vad jag tar på henne. Ett riktigt rejält täcke är det bästa.

moe skrev:
Jag vill bara poängtera att jag tycker att "topdog" är ett onödigt program eftersom det finns ett behov av ett vettigt program där folk får hjälp med sina problem då det gäller hundar och hundägande.

Jag tycker att det kan fylla sin plats som inspirationskälla till alla som har hund men ingen naturlig koppling till någon hundsport. Även om man kan önska att folk fick hjälp med sina hundar, så finns ju det att få - bara man vill. De hundar som omplaceras pga ägarnas oförmåga att uppfostra dem har antingen inte sökt hjälp, eller inte kunnat tillgodogjort sig den av en eller annan anledning. Det har sannolikt ingen större effekt med ett "korrigeringsprogram" för gemene man. Möjligen får man fler som missat poängen i metoden men försöker sig på den ändå.

Jag tycker att detta program är bra eftersom det kan fånga upp hundar som fungerar i sin vardag, men har ett tråkigt liv. Lite extra berikning är aldrig fel - oavsett vad man pysslar med.

Som en liten passus kan jag tala om att Jeppe Stridh håller på att spela in en serie för SVT (tror jag att det var) om vardagslydnad, så det ena utesluter inte det andra.

PIRU: För övrigt använder jag kläder på min eftersökshund när det är tösnö. Husse skäms, men hunden bryr sig inte - hon är nöjd bara hon får jobba. Utan käder tar det stopp rätt snart... Hon faller väl då också för vad du tycker är onaturligt eftersom hon har för lång/mycket päls och därför tarvar kläder emellanåt för att kunna utföra sitt jobb.

Ja alla hjälper på en hund talar bara om hundens brister.

bara o titta på mig själv använder boll, hetssele, ja en massa saker för o underlätta arbete för min hund.

Kolla killen som Vann IPO WM 2år i rad har en malle som han aldrig belönat upp med nånting, bara rösten o den är det full sprut på hela tiden den har få brister när det gäller det arbetet iaf.
Sen har den gått i skyddsärm direkt vi ska lära hunden o bita i trasa o.s.v. bara för det är brister i hunden, hunden ska ha det naturligt o bita fullt o fast.

Bara o titta på försvaret inte ser man täcken där på hundarna o de är ute dygnet runt i fält med oss, o de kan arbeta än då i timmar/.

JAG HAR SETT REKLAMEN !!! as cool ! Fast man såg er bara en liten snutt.. :bump:

Ni som nu tänker titta på programmet; såg att det var nytt premiär datum den 28/2

Själv kommer jag nog inte kunna låta bli att titta... Antagligen kommer jag gnälla lika mkt på Top dog som jag gör på andra dokusåpor, men ändå inte kunna låta bli att titta i smyg;)

Bara o titta på försvaret inte ser man täcken där på hundarna o de är ute dygnet runt i fält med oss, o de kan arbeta än då i timmar/.

Så är det inte chinese crested dom jobbar med heller :rofl:

Seabaz skrev:
Så är det inte chinese crested dom jobbar med heller :rofl:

HAHAHAHAH nej knappast

Varken försvaret eller Polisen använder hundar som saknar UnderUll.
va skulle dom säga då om hunden sakna päls helt vet jag ej prova kanske kan gå som Hangarhund vem vet hahahahah

ja tänk om jag skulle ha en rottis, jag som är ute med min hund ibland 4-5 gånger om dagen 5-10 minuter åt gången och sedan ligger på soffan resten av dagen...
Den skulle bli knäpp!

Alla har vi ju hundar som passar oss, jag har absolut inte tid med en stor brukshund. Att träna lydnad (mer än vardagaslydnad), spår eller tjänst är jag inte ens intresserad av heller så....

Jag tycker inte min hund är defekt eller missanpassad. Han är en glad, sprallig och frisk hund. Jag kan ta med honom nästan överallt, ala jag träffar tycker om honom, ingen är "rädd" för honom på något sätt. Många allergiker kommer fram och vill höra om rasen osv osv...

Passar mig utmärkt, jag och min kines :D

Och jag menar inte att jag BARA är ute med honom 5 minuter åt gången varje dag. Vi tränar små tricks, vi tar långprommenader osv osv men han blir inte knäpp om vi ligger på soffan en hel dag utan att göra några större ansträngningar..

det är inte så jag menar heller jag tycker sällskapshundar fyllre en mycket viktig funktion i samhället helt klart men finns ju raser som kan andas normalt eller man behöver inte sätta på dom kläder eller va det nu är utan en helt normal hund.

men när det går så långt att en hund varken kan andas eller håller på o frysa i hjäl utan kläder då är nåt som är fel.

så tycker jag o försök o ändra på mig :devil:

jag har bara hittils bara jobbat med brukshundar o bruksfolk så man blir ju lärd där efter också.

Kan lätt säga får jag en dålig hund den åker bort fortare än ögat mitt liv är för kort för o ha en dålig hund. Skulle absolut inte avliva den men omplacera den direkt.
En hund som bara går hemma här o bara äter skiter sover har jag ingen som helst glädje av,
Min hund ska vilja arbeta o det är med mig i vad det nu är vi ska göra.

Men är det inte så att jag går över lik för o komma nånstans utan vi ska ha kul också o det har vi kan jag lova.

PIRU skrev:
enda gången det ska vara kläder på en hund är Tjänstetäcken eller Skottsäkerväst på dom :devil:
Har inget emot att sätta täcke på lagotton när hon är nerklippt och det är -15 grader kallt eller i väntan på träning en kall vinterdag.
Nu är visserligen pälsen utvuxen igen, men täcke behövdes i några veckor.
Kläder på hunden för att det är snyggt är jag väl inte direkt förtjust i, men täcke i övrigt är helt okej.
Och så länge hunden inte bryr sig är det ingen väl fara...

Men Snälla rara PIRU spara på dina inlägg innan du rent av blir löjlig...

Jag har sedan du kom till detta forum sett dig som en BRA deltagare med värdiga inlägg, men herregud! Nu har du trampat över den "magiska" gränsen när dina inlägg saknar innebörd ...

/Atlaz som också bär täcke när minugraderna kryper ned mot -20

Jo fast en anledning till att i alla fall jag har chinese crested är ju för att jag gillar utseendet på min hund.

Jag tittade inte bara på nakenhundar när jag var på jakt efter en sällskapshund. De hundar jag valde mellan var typ nakenhund och papillon. Det var dom som jag i utseendeväg kunde tänka mig att ha. Sedan är ju många små sällskapshundar har ganska liknande drag i sig, i sin ras generellt. Så om man inte ska ha en hund att träna eller tävla något speciellt med, bara ha som sällskap, så tror jag många går på bara hundens utseende.
Själv gillar jag inte terrierhundar, har fått för mig att dom är små ettriga :devil: , det har ju med min egen erfarenhet att göra. Och då kanske jag har träffat 3-4 st terriers på nära håll. Hur mycket säger det egentligen :smirk: :angel:

tycker inte om utseendet på hundar med platt eller för brett nosparti. Det tilltalar inte mig.

Jag måste ju ha en hund som jag kan älska på alla sätt. Jag skulle aldrig köpa en i mina ögon ful hund eller en ful häst, det finns mycket som spelar roll.

Medans du kanske köper en hund för dens kvaliteer mer än utseendet (nu gissar jag hej vilt men jag kan tänka mig att det är så? rätta mig om jag har fel), vad ni kan göra tillsammans när ni tränar och så, hur den skulle funka med dig.

PIRU skrev:

min labbe (jo labbar har dubbelpäls) fryser så han hackar tänder om han måste vara stilla när det är kallt och blött. så bara för att de har underull klarar de inte vad som helst.

ett litet tillägg till zlatan: en del bruksfolk, eller wannabe-väktar-folk" är rätt fjolliga. de knatar runt på lydnadstävlingarna med sina brukshundar och en stor prilla under läppen, rör sig i flock och alla har matchande tvådelade dressar. när de har hunden i bilen är det i en bur täckt med spårselar, linor, munkorgar och div andra prylar och så fort någon går förbi börjar hela bilen skaka. att det är t-shirtväder och man faktiskt befinner sig på en lydnadstävling och inte ett bruksprov spelar ingen roll. DET tycker också jag är rätt fjolligt.

Men det säger väl sig självt att bilen är full med selar och diverse annat. Det är ju inget man plockar i och ur bilen, beroende på vart man ska.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 744
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår