Sv: TopDog börjar!!
aurora skrev:
Tycker du det är fjolligt att låta hunden arbeta, eller vad menar du?
Nej det tycker jag egentligen inte alls. MEN jag tycker att många som har hållit på med hundar större delen av sina liv och ägnar all sin tid åt hundarna, hundutställningar, tävlingar och allt vad det nu kan vara har en jävligt tråkig attityd gentemot oss som "bara" har en sällskapshund.
Inte alla hundproffs, men många.
Jag förstår inte varför bara och det är det jag tycker är fjolligt. Ägarnas attityd, inte vilket ändamål hundarna är avlade för.
Det är tråkigt, elakt och förbannat nedvärderande.
Jag
vill inte åka på utställning med min hund, jag
vill inte tävla med honom, men vad jag märker så mår han bra ändå.
Jag var jättenoga med att ta reda på fakta om rasen, fråga mig fram och läsa om bra uppfödare, jag gör precis som uppfödaren har sagt med mat och skötsel och jag har kontakt med henne ofta.
Min hund är lydig och glad, han är vaccinerad som han ska, chipmärkt och har strålande fin stamtavla.
Men ändå är jag en sådan typ av hundägare som en brukshundmänniska inte vill se som representant för Sveriges hundägare. Varför? Är det för att min hund råkar väga 3 kilo och har en stickad tröja på sig ibland.
I min lilla värld är det enda jag kan jämföra med att jag som har haft hästar hela livet och tävlar mycket, rider massa olika hästar och är utbildad tränare skulle se ner på de som har en häst bara för att rida i skogen då och då?
Men varför i hela friden skulle jag det? Alla är vi olika och väljer vad vi vill satsa på. Jag slår vad om att väldigt många skogsmullehästar (eller sällskapshundar) mår minst lika bra som tävlingshästar (eller tex brukshundar) och får minst lika mycket, om inte mer pyssel och kärlek.
(Bara för att förtydliga så menar jag nu helt vanliga människor, med helt vanliga hundar, inga extremfall som kamphundar med "fel" ägare eller hundar som ska arbeta mycket men bor i en liten lägenhet och inte får går ut....ja ni förstår!)