TopDog börjar!!

Sv: TopDog börjar!!

giowanna skrev:
Nä, men lika dåligt mår dina hundar när det är varm. Och det är faktiskt lika ofta en riktigt kall vinter, som en riktigt varm sommar. Vilket tillåter de flesta hundraser att leva här :smirk:

Dom har inga problem under sommaren förrutom de allra hetaste dagar o då har de flesta hundar o andra djur det jobbigt också annars är det inga problem alls tränar hela sommaren o tävlar utan problem.

Raven skrev:
defekt!? vad är för dig en defekt hund? skall man vara petig och jämföra med orginalet är alla hundar mer eller mindre defekta ÄVEN dina perfekta brukshundar som är modifierade både utseendemässigt och i skallen för att passa dig. Vissa människor kan inte ha annat än nakna djur, vad ger dig rätten att säga att dom inte borde få ha hund för att hunden behöver låsaspäls?

En defekt hund för mig är när ex dom är nakna eller inte kan valpa själva eller har andningsproblem pga av avel det är defekter.

Jag har en dvärgpinscherhane som nu under vintern behöver ha på sig kläder, och eftersom han ändå måste ha kläder på sig
köper jag kläder som både är funktionella och snygga. När det är riktigt kallt får han dessutom ha på sig fleeceskor för att slippa tasskramp.
Ändå känner jag mig inte ett dugg egoistisk.
Inte heller mår min hund dåligt under vintern, däremot får vi såklart anpassa våra promenader och träningspass utomhus utefter vädret.
Jag förstår faktiskt inte vad som skulle vara egoistiskt och oschysst med att ha en hund i behov av kläder?
Så länge hunden inte tar skada utav det och är pigg&glad i övrigt, vad spelar det då för roll om den har en overall på sig eller inte?

Zlatan skrev:
Det behöver du inte ora dig för. Deltagarna ska vara en blanding av olika sorters hundägare. Efter vad jag fick veta så ska det vara sällskapshundägare, folk som bara skämmer bort sin hund, folk som har hundar som arbete, helly hansenklädda hundfantaster med brukshundar sedan 30 år tillbaks mf, alltså allt från såna som du tycker är fjolliga till sådana som jag tycker är fjolliga.

Tycker du det är fjolligt att låta hunden arbeta, eller vad menar du? :eek:

Vad är det för program? Har inte hört något om det alls.. Vilken kanal? och vad går det ut på?

PIRU skrev:
Klart det är en Defekt från början att den blev naken!

mina är inte perfekta aldrig sagt men de funkar utan kläder iaf.

Klart dom får men jag tycker det är oschysst o dra ut en nakenhund eller andra hundar me taskigt med päls i ett svinkallt sverige o de mår inte bra vissa månader här utan kläder o ändå hjälper det inte fullt ut åt dom, egoistiskt är vad det är....

Dina inlägg säger mer om dig själv. Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om angående chinese crested dog.

Och att min hund mår dåligt flera månader om året? eehh du är så välkommen hit och göra en psykologisk analys på min hund :)

Alla raser är ju avlade på defekter och mutationer som vi ansett gör dom värdefulla.

Att uppfödare inom CC avlar på hundar utan päls är väl inte värre än uppfödare inom många mer "funktionella" raser där HD statusen är utbredd och uppfödare ej tar hänsyn till rasens/hundarnas välmående. För att inte tala om sommrarna när dom har större potential att bli överhettade och måste ligga i skuggan.

Raven skrev:
Alla raser är ju avlade på defekter och mutationer som vi ansett gör dom värdefulla.

Att uppfödare inom CC avlar på hundar utan päls är väl inte värre än uppfödare inom många mer "funktionella" raser där HD statusen är utbredd och uppfödare ej tar hänsyn till rasens/hundarnas välmående. För att inte tala om sommrarna när dom har större potential att bli överhettade och måste ligga i skuggan.

Ja det är det kanske men vissa är ju så extrema att det blir ju fan i mig dumt.

aurora skrev:
Tycker du det är fjolligt att låta hunden arbeta, eller vad menar du? :eek:

Nej det tycker jag egentligen inte alls. MEN jag tycker att många som har hållit på med hundar större delen av sina liv och ägnar all sin tid åt hundarna, hundutställningar, tävlingar och allt vad det nu kan vara har en jävligt tråkig attityd gentemot oss som "bara" har en sällskapshund.
Inte alla hundproffs, men många.

Jag förstår inte varför bara och det är det jag tycker är fjolligt. Ägarnas attityd, inte vilket ändamål hundarna är avlade för.
Det är tråkigt, elakt och förbannat nedvärderande.
Jag vill inte åka på utställning med min hund, jag vill inte tävla med honom, men vad jag märker så mår han bra ändå.

Jag var jättenoga med att ta reda på fakta om rasen, fråga mig fram och läsa om bra uppfödare, jag gör precis som uppfödaren har sagt med mat och skötsel och jag har kontakt med henne ofta.
Min hund är lydig och glad, han är vaccinerad som han ska, chipmärkt och har strålande fin stamtavla.
Men ändå är jag en sådan typ av hundägare som en brukshundmänniska inte vill se som representant för Sveriges hundägare. Varför? Är det för att min hund råkar väga 3 kilo och har en stickad tröja på sig ibland. :confused:

I min lilla värld är det enda jag kan jämföra med att jag som har haft hästar hela livet och tävlar mycket, rider massa olika hästar och är utbildad tränare skulle se ner på de som har en häst bara för att rida i skogen då och då?
Men varför i hela friden skulle jag det? Alla är vi olika och väljer vad vi vill satsa på. Jag slår vad om att väldigt många skogsmullehästar (eller sällskapshundar) mår minst lika bra som tävlingshästar (eller tex brukshundar) och får minst lika mycket, om inte mer pyssel och kärlek.

(Bara för att förtydliga så menar jag nu helt vanliga människor, med helt vanliga hundar, inga extremfall som kamphundar med "fel" ägare eller hundar som ska arbeta mycket men bor i en liten lägenhet och inte får går ut....ja ni förstår!)

Senast ändrad:

PIRU skrev:
Bor man i sverige kanske man skulle ta sig en sund funderare på om nakenhund ens är ett alternativ o ha när man måste hålla på med kläder o.s.v. samt många andra raser som har dåligt me päls. eller ens äga en hund som är defekt

Var bara tvungen att läga mig i.
Nakenhundar är inte defekta! De är avlade på det viset,
i chinese crested avel strävar man efter så nakna individer
som möjligt, tom. de numera eftertraktade Powder puffarna
(håriga nakenhundarna) ansågs som ett misslyckande
eftersom de hade päls.
Sen så skaffar man sig hund efter tycke & smak bara man vet
vad man ger sig in på & kan ta hand om hunden på bästa sätt, tycker då jag.
Att hunden måste ha kläder anser (vad jag vet) de flesta kinesägarna inte som ett problem, tvärtom vet jag många som tycker det är roligt att klä på hunden kläder, sy upp egna kläder osv.
Vad hunden tycker vet jag inte men den är antagligen glad över att få ha nåt varmt på sig oavsett vad det är & hur det ser ut.
Har ett par kompisar här uppe i Norrland som har kineser & det finns även ett gäng uppfödare, så nog klarar sig hundarna alltid varesig de bor på en varm eller kall plats ;)

*lånar*

Jag vill bara poängtera att jag tycker att "topdog" är ett onödigt program eftersom det finns ett behov av ett vettigt program där folk får hjälp med sina problem då det gäller hundar och hundägande. Men behöver ju bara ta sig en titt på blocket så blir man överöst av hundar som behöver omplaceras av en eller annan anledning (det valigaste är "allergi" eller "ändrad familjesituation"). Många av dessa hundägare skulle kunna få chansen att göra helt andra val med rätt kunskaper.
Jag tycker därmed att det borde finnas ett program (typ som nannyjoren som jag nämnde förut) som tar upp problem som folk har med hundar samt kanske spräcker en del myter om vissa hundraser.

Jag vill gärna också påpeka att jga har en hund som behöver "kläder" på vintern, och jag tycker inte det är ett dugg fel att låta hundar ha kläder då det är behövt. Det onödiga är väl vavvor med klänning på sommaren, då känns det som att det vore lättare att köpa en barbiedocka istället..

Nej ni tycker inte ni är Egoistiska nej det förstår jag mycket väl men för det lär ju jag få tycka det.

Ni kanske tycker jag är taskig som har 114 ormar inlåsta i terrarier men jag gör inte det på nåt vis men jag låter dom som tycker det tycka så också det har jag inte i mot.

:rofl: :rofl: :D :) kan inte göra annat än skratta. Alla tänder på alla cylindrarna på några sekunder, det är riktigt underhållande att sitta här och läsa alla elakheter som haglar.:bow:

Givetvis får du tycka att både jag och andra med påklädda hundar är egoistiska,
men jag kände att jag ville klargöra vissa saker då jag anser att det du skrev inte riktigt stämde.
Ex. att min hund skulle må dåligt några månader per år.

jag vet då inte men jag skulle då skämmas att vara hund om min ägare tränar mig att anfalla människor.....så lätt att det slår slint
(hunden) ooo skitfränt lille åke 10 år springer oooo jezz det gör killen jag får bita med woho ....mmmmmm åke stek mums

inte för att det e nå fel på hunden den är ju tränad att göra så

det största problemet vi har i sverige är nog defekta hundägare....

sen angående Chinese crested så är det upp till var och en om man vill ha en eller inte det e juh inte som att kineserna är de enda raserna man klär på när det e kallt ute vilken hundmår bra när det e -35?
om nu inte alla vill skaffa sig en alaskan/husky????

bättre att ha kläder på hunden som den behöver än att klä ut den till clown:devil:
piru.jpg

Som trådskapare ville jag bara säga:

Kan inte alla med tråkiga/negativa åsikter hålla dem för sig själva, eller slänga dem på ngn som förtjänar det?

Jag drar mig för att säga vad jag tycker, för jag är trött på att försvara mina åsikter om och om igen, för alla som verkar ha en del aggressioner inbyggda...

Jag klär min hund när jag ser att han fryser, och inte vill gå ut pga att snön är djupare än vad han är hög...

En naturlig hund är för mig en hund som inte behöver kläder bara för att det blir några minusgrader, kan valpa naturligt och som inte har rejäla andningsvårigheter på grund av knepigt nosparti (för att ta några exempel).

Min åsikt är att hundar ska ha päls och därför blir nakna hundar en ras som avlas på defekta gener. Det spelar ingen roll hur länge rasen funnits. Förvisso har jag själv propagerat för att det naturliga urvalet inte fungerar och att hunden idag inte behöver följa samma regler som de vilda djuren, men det behöver ju inte gå till överdrift. Hunden behöver inte lika tjock päls som en vild varg och det är därför jag kan köpa hundar utan underull, men nakna....nej då har det gått för långt. Samma gäller hundar med hängöron och trubbiga nosar. Det har jag inga problem med så länge hunden kan andras eller slipper gå på öronen.

Själv är jag nyfiken på hur en genetiker skulle klassa naken-genen. Anses den som defekt eller inte?

giowanna skrev:
Måste bara säga som "försvar" mot påhoppet om att det är plågeri att ha nakenhundar, eller hundar med lite päls här i Sverige. Är det då OK att ha hundar med så mkt päls att de måste sitta i skuggan eller bada hela sommaren???:cool:

Vi kan i alla fall enkelt sätta ett täcke på våra hundar, men vad gör ni, rakar dem??:devil:

Tänk efter före nästa gång...

Det finns lägen då det inte är lämpligt att ha alltför välpälsade hundar heller. En husky hör hemma i kyla och snö, inte i Afrika. För många andra raser räcker det dock med skugga och pälsen är många gånger lika isolerande mot värme som mot kyla. Skulle dessa hundar rakas skulle de snart bli kokta. En välpälsad hund fäller dessutom underull så det skriker om det framåt sommaren och anpassar sig därför efter rådande klimat. Nakenhunden bildar ju inte direkt mer päls då det blir kallare.

Jag vänder mig inte specifikt mot just kläderna. Till och med den tåligaste hund kan behöva tass-skydd om de ska springa länge på slitiga underlag. Däremot ser jag en viss fara i att hålla på och klä ut hunden i diverse utstyrslar. Hur länge dröjer det innan fler och fler slutar se hunden som hund och istället ser den som en levande barbie-docka?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?