TopDog börjar!!

Sv: TopDog börjar!!

men behöver man verkligen 3 olika spårselar och lika många linor till en hund som knappt får 3:e pris i ettan?

Det beror ju på hur och vad man tränar. Man kan ju ha köpt ny sele därför att hunden växt ur den gamla eller så har man en dragsele, en vanlig spårsele och en hetssele eller en i läder och en i tyg. Även om man inte använder allt samtidigt så är det bra att ha med sig om någon vill låna någon gång. Samma gäller ju för linor. Vissa är blir för halkiga då det är blött ute, medan andra ger bra grepp men inte är speciellt sköna. Och som sagt, någon kanske vill låna.

Om man alltid har allt liggande i bilen så behöver man inte stå där och sakna något en dag. Man kanske inte behöver allt, men det kan ju vara bra att ha.

Det här var sötaste jag sett på länge :D
Hur är rasen i temperament och så?

ja ska hålla ögonen öppna efter er i reklamen :banana:

Fråga PIRU. Jag är osäker lite osäker på exakt hur de ser ut, men de brukar ha en frontrem som ser ut som ett Y istället för en vanlig ---.

Hetssele används vid skyddsträning.

Tja, bra fråga. Jag vet inte riktigt, men jag tror det beror på att man använder just den typen av sele när man ska "hetsa" hunden på figurant. En vanlig sele håller inte i de lägena.

mandaaa_ skrev:
Hur seren hetssele ut och hur funkar den ? :)

Hets heter det för man använder det i skyddet ingen aning om varför igentligen.

hetshalsband. ett halsband funkar exakt som hetesele bara att det är ett halsband fast handtag o stor ögla hunden ska jobba i det fritt.

hetssele. ja en sele som jag förklara här nere.

hetekoppel. ett koppel utan ögla så det inte finns nån risk för hunden o fastna i nån ögla när man sänder hunden under träning mot figurant.

dock inga av dessa grejer får sitta på en tävling utan då ska det vara halskedja av typ rakalänkar inge annat.

en hetssele ska vara formad så hunden kan jobba i fullspänt drag i alla lägen utan göra det obegagligt o gör anskällningar mot figuarant.
finns olika seler enligt mig själv gillar jag FRABO´s sele bäst den har en storbröstplatta som avlastar mycket. sen är det viktigt att den är rejäl med rejäl ring så den inte går sönder när man kör uppbindning och försvar för då blir man rejält biten om den går sönder o hunden kommer lös.
så köper man såna grejer för skydd då ska man verkligen kolla så det är rejäla sömar o rejält läder o vara rädd om den sen hemma också smörja lädret o.s.v.

Min egen som unghund köpte jag en lite billigare o den gick söndet just i uppbindning o han högg figuranten rätt rejält o bröstet men som tur vad hade han skyddsbyxor på sig men blev duktigt blå.

http://www.hundsportcenter.se/bilder/skydd/50-131200.htm

Senast ändrad:

jag har inget emot att hundar har kläder men jag tycker synd om kändisarnas hundar! dom klär upp dom i klänningar, skor m.m. vad har hundarna för användning av skorna när dom bara blir bärda hela tiden? paris hilton tog med sin hund tinkerbell på nattklubbar och sånt..

låter det som ett kul liv för en hund?

Har då oxå tänk o se programet :) verkar va smått roligt. förstår inte varför folk ska va så negativa mot programet, måste allting vara så seriöst jämt, ett litet gott skratt och "träning" samtidigt ska väl inte vara så hemskt. och för er som tyckte att det ska vara "hundnannyjour" grejs .. så på måndag klockan 20,00 (tror jag) så börjar det nått liknande på TV4+.. om ni har den kanalen :) Om det nu är nån som är med i programet ... Lycka till ...

Jag köper hund bara för deras kvalité va jag tror kommer o bli en bra hund, men sen gör det inget om de är snygga som bonus men först o främst bruksegenskaperna.

har ju bara 6 hundraser jag överhuvudtaget jag kan tänka mig.

chillamuffins:

ja visst kanske det är så att just den hackar tänder men såg inte en enda labbe i fält som hacka tänder på vinter´n o inte Rottweiler´n vi hade heller eller alla Schäfrar så. Han kanske är extra känslig va vet jag, men sånt testar försvaret också skulle vara oacceptbabelt för dom o ha en hund som fryser så.

Det känns nog ändå lite konstigt att ni ska kunna bestämma vad som är en naturlig hund eller inte. Det är ju helt klart att ni har olika värderingar och åsikter.
Men det var väl inte det som var trådskaparens mening från början?

samma hund kastar sig i isvakar och älskar att rulla sig i snön. sålänge han rör på sig fryser han aldrig och om han får bestämma rör han på sig hela tiden.

Vilka fick vara med i det programmet?

Mamma ville ju absolut anmäla vår hund. För han är förbannat rolig, glad, tuff - han är allt!

(men vilken hundägare tycker inte det om sin egen hund:angel: )

mandaaa_ skrev:
fick bra svar av PIRU :)

brukar du inte få bra svar eller va då?

jag svarar ju iaf va jag tycker o tänker sen om det inte passar alla det bryr jag mig inte om men mina svar står jag alltid för.

Var har dom gjort av Top Dog?????????? Det är Extreme homemakeover nu.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 744
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar