Tommy Bäcklunds Wgymn

TCJ

Trådstartare
kan ngn förklara för mig, är det som ett vanligt gymnasium (har för mej att det bara är 2 år?) eller är det en skola man ska gå på efter gymnasiet?

Klara ut det för mej är ni rara.

Om du menar ridinstruktörsutbildningen så är det inte en gymnasieutbildning, det är en utbildning inom Komvux och den är ettårig.

Började den förra året med blev väldigt besviken på utbildningen och hoppade av efter några månader. Det var även fler i gruppen som hoppade av pga av liknande orsaker som mig.

Enligt mig, och en del andra så är det ingen bra utbildning. Vissa grejer är jättebra medan andra inte är det, tyvärr så är de dåliga sakerna fler än de bra.

Jag har gått den utbildningen i år... Tycker själv att den vart kanon bra, lärt mig otroligt mycket. Vissa perioder har det vart jobbigt, och inte alls skoj. Mest pga att det är så kallt i ridhus på vintern och motivationen sjunker överhuvudtaget... Men större delen har vart hel kul, vi har gjort jätte intressanta studiebesök på flera ställen osv. En jätte chans för den som vill "komma in" i hela westernbiten. Eller som redan är inne men som vill lära sig mer...
Sen är det en upplevelse bara få se den underbara naturen i Hällekis ;)

Får jag fråga hur många som tog "studenten" från den utbildningen i år?

Vad är kraven för intagningen om man ser till ridningen. Är ryktet sant att det verkligen inte behövs ngn egen bra grund i själva westernridningen? Har själv sett ryttare som säger sig vara utbildade westerninstruktörer men skulle behöva mycket mer riderfarenhet och träning själva, då menar jag verkligen på grundnivå! Detta är INGEN känga mot Tommy utan mot kommunen som står för antagningarna. Nån som kan ge mig ett svar?

Bäst att tillägga att jag är MYCKET positiv till westerninstruktörsutbildning, de behövs verkligen MEN nån form av kvalitétsmärkning borde ändå finnas som jag än idag inte har fått ngt grepp om, tyvärr. Hoppas nu på mer hjälp över vad som gäller från Er med erfarenheter.

Jag kontaktade kommunen ang antagningen första året som utbildningen skulle hållas. Hade ändå tänkt gå komvux och tyckte det lät kul att förkovra mig i ridningen också. Hade då ridit western i många år och tävlat på hög nivå med bra placeringar. Var ändå osäker på om min ridning skulle duga för en "intruktörsutbildning". Döm om min förvåning när man inte ens behövde ha ridvana för att söka... :eek: :crazy: När jag frågade hur de hade tänkt att lägga upp rid- och instruktörsutbildningen med så varierande kunskapsnivå på deltagarna som de kunde fövänta sig så fick jag svar typ "Njaaa, men det blir ju att anpassa sig efter de som inte kan så mycket, om alla ska få ut så ycket som möjligt av det... Dessutom ska man ju inte se det här med ridningen såååå allvarligt..."

Om de har rett ut undervisningen på ett tillfredsställande sätt och faktiskt lyckas utbilda folk någolunda så är det väl jättebra, men jag blev faktiskt riktigt orolig för vilka som skulle bli westernsveriges framtida "instruktörer" efter det samtalet. Personligen valde jag ett vanligt komvux. :smirk:

När jag började så var det jag och en tjej till som hade ridit western regelbundet under en längre tid, resten hade inte ens suttit på en westernhäst i stort sett. Ridvana ska man väl ha men det räcker att man kan sitta kvar på hästen i alla gångarter...

Som sagt så blev jag väldigt besviken på utbildningen, någon westerninstruktör tror jag inte att man blir efter avslutad kurs om man inte är väldigt haj på westernridning innan eller är beredd att vidareutbilda sig.

Jag tycker heller itne att det är rätt att vem som helst kan börja där, utan några som helst erfarnheter, varken av western och vissa hade knappt ridet innan... och det beror ju å att inte så många söker... hade det var kanske 50 stycken på 16 platser hade man kunnat göra ridprov och tatt ut de "bästa"...
Det är ju inte lätt för Tommy att göra en bra utbildning där folk ska bli instruktörer när i princip hela utbildningen går åt till att lära folk att rida... Jag var den enda på utbildningen som hade tävlat western innan och kunde hela systemet med klasserna osv... Men jag som redan kunnde "mycket" innan har lärt mig otroligt mycket att rida... Jag har lärt mig rida helt annorlinda och skulle ha mycket lättare att lära ut till folk nu än innan. Just därför att vi suttit och "trimmat" oss själva hela tiden... Tränat på olika rörelser och verkligen fått tänka på HUR vi gör och VARFÖR... Inte bara suttit och harvat runt i skritt trav galopp runt fyrkantspåret.... Och det är ju trots allt det ridning handlar om... Teknik...
Och jag som trots allt gått HELA utbildningen kan bara säga att det är värt att gå... Även om man är total nybörjare eller erfaren tävlingsyttare...
Sen blir ju inte alla instruktörer, men vill man bli det har man kommit en lång bit närmare än vad man skulle vara om man inte gått den....

Jag va på en kurs med Tommy i helgen, och vad jag förstår blir det inget mer gymnasium hos honom :(
Han har andra planer nu.... :idea:

en av tjejerna på kursen blev väldigt besviken, för hon hade tänkt gå där till hösten.

Han var toppen som instruktör i allafall, och att han gillade min häst gjorde ju inte saken sämre * skryt * :o
Men jag är bara så himla lycklig :)

* Jenny *

Sv: Tommy Bäcklunds Wgymn

Men får jag fråga, har sökt oh sökt, men jag hittar inget ''hästgymnasium'' som är för ''western'' / NH.. =S
Jag vill lixom inte gå på ett ''vanligt'' gymnasium, utan vill lära mej ännu mera om NH och western.
De känns inte som om jag vill gå på ''vanligt'' hästgymnasium.
Eller man kanske lär sig där oxå ( om western / NH, inte på de viset, men ''jag'' kanske får en annan bild )... Snälla hjälp mig !

Är det under knappen utbildning?
Det stog något om distans....nåt som vet nåt om det?

Denna tråden är typ ett år gammal, har kanske hänt en del sen dess. Typ nedläggning...

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 186
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 935
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar