Tömkörningproblem

I

Iglatjarn

Behöver lite hjälp från andra som är erfarna här. Jag tömkör mycket och har så gjort under de 7 sista åren. Började med mitt halvblod men tömkör nu mina welshar. Jag tömkör inte för körnings skull då jag inte har för avsikt att köra in, utan gör det för dressyrens skull och för att det är så väldigt roligt för både mig och hästarna.
Mitt halvblod var en hetlevrad gosse där man fick köra mycket samlat. Nästan uteslutande skolor och tramp för att få honom att utnyttja energin rätt.
Nu är han såld och jag tömkör mestadels stona och hingsten. Nu till problemet. Hingsten är så lat! :cool: Inte det att han inte vill jobba, är tung i tömmen eller annat, utan han är så ...bekväm. det var mycket lättare med halvblodet, där man kunde utnyttja samlande rörelser. När jag försöker samla hingsten så lägger han fullständigt av och släpper ryggen. Alternativt får jag igång honom, men då krullar han ihop sig istället. Har svårt för att få honom att jobba korrekt utan att bli för låg i form. Värmer alltid upp på volt i låg form så han är ordentligt loss, men när jag sedan går ut på spåret så slutar han jobba.
Jag behöver tips på övningar för att få fram hans energi till framänden i uppåtrörelse om någon förstår vad jag menar :o Vill ha honom lätt i framdelen med hög nacke. Men idag är han låg i framdelen med hög nacke. driver jag på för mycket trampar han iofs ordentligt med bakbenen, men släpper ryggen ändå. Man skulle kunna beskriva det som att det är som att köra en bil med handbromsen i, i uppförsbacke utan att gasa.

Tja, svårt att beskriva problemet egentligen. Men har någon liknande erfarenheter, och hur löste ni problemet?

Tacksam för tips :bow:

(har tyvärr inte tillgång till min underbara tränare längre, därmed kan jag inte längre vända mig till honom)

Sv: Tömkörningproblem

så många som kör men ingen som har lata hästar? :confused:

Få honom att tycka det är roligt att jobba... ha en massa olika saker att tömköra över o runt så han får tänka, ut i naturen med honom, o våga låt honom gå med lite fart, samlingen kommer sen. Ha inga långa pass o sluta när det du tänkt dig funkar, inga fler saker det passet. Han ska kunna känna sig stolt o veta att jobba är positivt.

Jag hade en häst som man inte kunde jobba lågt i början av passet för då blev han låg i formen och gick på bogarna resten av passet också. Försök hitta övningar där han inte måste gå så lågt. kanske skulle passa honom med bara en promenad på vägen innan ni börjar jobba. Då får han komma ut lite innan och han får värma upp musklerna utan att "arbeta" och kanske få lite positiv energi som gör honom piggare och mer positiv till arbetet.
Det var iaf. det som fungerade med min lata D-ponny.

Alltså han tycker att det är roligt men är väldigt bekväm av sig. Jag behöver hitta övningar som aktiverar bakkärran på honom så att han får någonting ut av passet också. Tömkör "dressyr" i paddocken men tömkör även ute på vägarna, men då är det betonad på show, att få honom att suga på framåt och lyssna på kommandon. Där vill jag inte att han ska gå i manisk form utan mest att han ska stretcha benen till maximal längd som krävs på utställning.
Svårt att kombinera dessa två olika kör-sätt även om det låter som det mest logiska ...*rycker på axlarna*

Men hur får du honom genomarbetad och varm på bana utan att låta honom gå lägre i början?

Men hur får du honom genomarbetad och varm på bana utan att låta honom gå lägre i början?

Först var vi ute en sväng på väg/i skog. Typ promenad rakt fram bara. Så han fick komma igång och blev lite varm. han gick alltid i hage mycket så han rörde ju alltid på sig och jag behövde aldrig arbeta bort stall stelhet.
Sedan var det bara att börja arbeta honom som vanligt. Fast kräva lite i början.
Om jag arbetade honom i en låg form i början av passet hängde han på bogarna resten av passet också.

Så beror det ju iofs. på vad man menar med låg. Givetvis kan jag ju inte kräva att de ska gå med hög nacke i början av passet. Det jag nu menar med låg är när man sträcker ryggen i en låg lång form. Hoppas vi menar samma sak...

Senast ändrad av en moderator:

Med min late så värmer jag upp med lite precitionsskritt övningar och sedan lite trav på volt. När han är uppvärmd så kör jag mkt övergångar, volter, åttvålter odyl.
Han måste aktiveras och vara allert för han vet inte vad matte hittar på:D . Om jag bara skulle hålla till på volten så somnar han bara...

Han måste aktiveras och vara allert för han vet inte vad matte hittar på:D . Om jag bara skulle hålla till på volten så somnar han bara...

Huvudet på spiken! Precis så menar jag! Det är därför jag behöver fler övningar till honom för jag har bara övningar som är anpassade till min gamla krutdurk som bara kördes samlat, övergångar, tramp och öppnor och slutor på medellinjen.
behöver övningar åt precis andra hållet. Sådan som öppnar upp honom lite och får honom mera framåt - fast med bibehållen form -

Gud vad svårt det är med dressyr ibland :crazy:

var på tömkörningskusr i förra veckan, hade med en framåt nordis och en lat halvblodsvalack på 5 :)

de late drev vi genom att gå mera bakom hästen och följa honom runt i volten så att han hade oss hack i häl istället för i "mitten".
Fin fart blev det, äntligen något att jobba med!
Det var Anders som höll i kursen, kanske du ska gå en kurs för någon och få nya infallsvinklar? vet inte var du bor..

/j

Bor i stockholm, hästen är för tillfället i göteborg. Han kommer hit i september men innan dess kör jag honom varje gång jag är hemma.
Har tidigare tränat för Göran Lindstrand och Bo Jenå. Vet inte om någon av dom åker till Stockholm och håller regelbundan träningar, vet inte i vilken ända jag ska börja leta riktigt :confused:
Saknar verkligen Göran, han förändrade både mig och min fd häst och synen på träning och muskelbyggnad helt kapitalt! :love:

Ja, Göran skulle jag med vilja ha tränat för!

I stockholm finns KG och anders som jag vet kommer hit och håller lektion, och alla körtränare såklart.
Jag gillar anders stil, väldigt lugn, och stillsamma rörelser och krav, men med krav på arbete hela tiden. Har sett KG tömköra och har även hopptränat för honom, men trivs bättre med anders ;) de är väldigt olika.

Kan tyvärr inte med KG efter tidigare konfrontationer med honom. :cool: Men Anders skulle jag gärna vilja pröva någon gång! Tror att vi har samma synsätt på saker och ting. Jag har inte hittat någon hemsida eller kontaktsida till honom, om du vet hur man kan komma i kontakt, skulle du vilja PMa mig det?
:bow:

En kul övning som är lätt att variera och göra svårare eller enklare och som kommer ta tid innan ni klarar att göra det snyggt är sicksack mellan koner. Eller varför inte ta ett enklare dressyrprogram och tömköra dig igenom det.
Volter och serpentiner runt träd i skogen brukar få igång de flesta latmaskar.
Ni anar inte hur lyckliga ni borde vara över att kunna välja mellan flera olika tränare. Här finns mig veterligen inte en enda och vill man ändå träna får man åka iväg långt bort.

http://www.stallrockelstad.se/

"gillar inte folk som kastar grus och viner med piskor heller :)

Han kommer till Ekerö varannan månad, man får ställa sig i kö här. Han reser runt i hela sverige, och han kanske kan rekommendera någon om inte annars. Då får man ju någon med samma synsätt kanske.

/jenny

Tusen Tack för hjälpen :)
Goat Lover, tack för tipsen, ska pröva dom. Enkla dressyrprogram har jag helt glömt av :o

Det första som slog mig var att han kanske inte orkar samla sig och därför smiter han: höjer huvudet, sänker ryggen, krullar ihop sig. En del hästar reagerar med lathet/bekvämlighet när något blir för jobbigt. Så lösningen kanske inte bara är att göra passet mer stimulerande utan även tänka på att bygga upp hans överlinje, förslagsvis i lång och låg form.

Om man har problem med att hästen höjer huvudet kan detta förstärkas om man har en enklare tömkörningsgjord där tömringarna endast sitter i däckeln. Om hästen dessutom har tränsbett kommer inverkan ske i tömmens riktning, alltså uppåt i det här fallet vilket kan få hästen att korta överlinjen och sänka ryggen. Du kanske kan testa med olika tömsättningar och se om något annat funkar bättre för att få honom att länga överlinjen.

Om jag förstår det rätt så slutar han jobba när du rakriktar honom? Det är inte helt ovanligt. Han orkar förmodligen inte bära sig på rakt spår. Prova att inte rakrikta honom utan kör honom böjd i öppna eller sluta istället. Skolar även bakbenen så att han så småningom blir starkare i båda sidorna och orkar bära sig. Rakrikta endast kortare sträckor. Beröm när han gör rätt och sluta rakrikta innan han tappar formen.

Han kanske tycker att det är lättare i skritt än trav? Börja att bygga upp i långsammare tempo om det passar honom bättre. Bara det inte blir för svårt.

Skogen, backar och bommar är annan bra styrketräning.

Lycka till!

Senast ändrad:

Om jag förstår det rätt så slutar han jobba när du rakriktar honom? Det är inte helt ovanligt. Han orkar förmodligen inte bära sig på rakt spår. Prova att inte rakrikta honom utan kör honom böjd i öppna eller sluta istället. Skolar även bakbenen så att han så småningom blir starkare i båda sidorna och orkar bära sig. Rakrikta endast kortare sträckor. Beröm när han gör rätt och sluta rakrikta innan han tappar formen.

Så var min tanke också. När hästen har stadig form: gå ut rakt från volten några meter, sedan ny volt innan formen tappas. Därefter rakt igen för att åter göra en ny volt. Förläng succesivt.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar