Nu har vi varit på återbesök. Jag framförde mina teorier om vad jag trodde kunde vara fel. Bakknäna eller kanske SI-leden.
Veterinären började med att böja igenom honom. Inga reaktioner. Vid longering ej halt men rejält låst och stum i bakkärran..
Klämde sedan rätt ordentligt över ryggen på alla möjliga ställen. Inga reaktioner i ryggen. Hon trodde initialt inte på SI-leden eftersom han inte reagerade för tryck på de ställen hästar tydligen brukar reagera på när de har ont där. Vet. (som jag tycker är kompetent) sa att vi utesluter inte det men hon tyckte vi börjar med att kolla bakknäna.
Bedövade bakknäna och vips var hästen mycket rund och rörlig i bakkärran i höger varv. Vänster varv var bättre än innan men veterinären var inte nöjd. Bedövade således också vänster has. Nu såg hästen superfin ut vid longering.
Vi röntgade också haserna och bakknäna för att vara säkra på att det inte finns något där som orsakar smärtan.
Således blev han behandlad i båda bakknäna och i vänster has. Återbesök om 3 v.
Skönt att hitta något som kan behandlas!
Det var btw, lustigt nog, exakt samma problem som hittades på vår ponny initialt. Dvs knän+has. Svarade bra på behandling och igångsättning, sen blev det någon kota. Sen något knä. Sen kunde de inte hitta men en annan veterinär hittade infl i bogleden. I samtliga fall svarade han exemplariskt, hade inga förändringar, och ändå kom olika hältor tillbaka om och om igen.
Tills vi kom på att han nog har PSSM, och se, nu håller han sig plötsligt ohalt.
Vår ponny har inte haft lika extrema symptom som man kan höra om, med ryckningar i musklerna som syns på utsidan. Han har däremot tappat onaturligt mycket muskler trots träning, var onaturligt hård/spänd i samtliga muskler, fick otroligt ont/mkt kramper i musklerna när det regnade kallt på honom. Även sommartid, och då är han ändå en islandskorsning.
Nu får han MKT mer protein än normalt, MKT mer magnesium och selen bla, har även givit aminosyror(ALCAR) och så har han täcke så snart det blir blött/kallt. Det har funkat över förväntan.
Så, OM den där hältan kommer tillbaka helt oförklarligt sen, så kan du ju fundera på om det möjligen kan vara ngt att överväga.