Tömkörning

pimy

Trådstartare
Har funderat på att börja tömköra min fjording (och ev även shettisen) för att variera och inte bara rida jämt. Fjordingen är inkörd så det bör inte vara några problem med att få honom att förstå tömmarna och röstkommandona istället för "ridhjälperna". Frågan är bara vad jag behöver ha för utrustning till honom. Måste man ha en riktig tömkörningsgjord? Eller kan man tex ha sadeln på honom tillsvidare iallafall (det kanske inte alls funkar för oss, och det känns lite onödigt att köpa en massa dyr utrustning som bara blir liggande sen). Den enda erfarenhet jag har av "tömkörning" sedan tidigare är när jag var yngre och vi körde in min kompis nordsvensk och sprang runt efter henne med lokselen och tränade stopp och start, svänga, backa och trav, men att slänga på hästen lokselen känns så onödigt eftersom den är så tung! OCh till minishettisen - vad ska man ha till honom? Finns det öht så korta gjordar att köpa? Kan man bygga en själv? Har inget huvudlag till honom då jag inte hittat nåt tillräckligt litet. Kan man fästa tömmarna i grimman på honom, tror ni det funkar?

Är det något speciellt man ska tänka på vid tömkörning när man nästan är nybörjare på det? har sökt lite här på Buke och hittat lite bilder på tömkörning och har då sett att de flesta spänner tömmen från gjorden genom bettringen till handen. Är det bättre att göra så än att ha tömmen direkt i bettringen? Många kör även med tömmarna uppknäppta och har dem släpandes efter sig på marken. Är det bättre att göra så än att hålla ändarna ihopsamlade i handen? Ska man ha pisk? Hur nära hästen ska man gå? Bakom eller snett bredvid?

Många frågor... hoppas nån kan hjälpa mig igång lite!

Sv: Tömkörning

är det ingen som pysslar med tömkörning eller har jag valt fel forum?

Hallå hallå, - ibland är vädret för fint eller ngt för Bukefalisterna kan man tro, men nu får du ett svar iallafall från mig :smirk:

Det går bra att prova och tömköra med sadel istället för sele i början. du fäster stigbyglarna med något under magen (typ en rem) så att de inte flaxar så mycket, sen kan du dra tömarna genom stigbyglarna på sidorna om hästen om du fattar hur jag menar. När du ser om det funkar är det sedan vettigt att investera i en tömkörningsgjord (finns allt från ca 300 kr till 2000 kr klassen)

Om jag ska ger råd vad man ska tänka på som nybörjare av tömkörning så är det att vara försiktig och mycket uppmärksam på hästen och sig själv. Håll avståndet så hästen inte kan nå dig om den skulle sparka/bralla. Håll noga reda på tömarna så du inte själv snubblar i dom eller hästen trampar på dom och blir rädd. Det är MYCKET att hålla reda på i början innan man vant sig vid tömarna osv. Jag kör alltid med "öppna" tömar, dock uppsamlade i händerna, inte släpande på backen. Öppna känns tryggare än sammanfogade tycker jag om hästen mot all förmodan skulle komma lös/bli rädd/rusa iväg...

I början är det bäst att hålla sig bakom hästen och köra på raka spår (även om du givetvis kan vända, tex snett igenom osv så fort hästen fattar vilket den brukar göra snabbt). När du sedan blivit vanare att hålla reda på alla grejer, tömar, dig själv och hästen, och fått upp känslan lite mer i det att du har hästen ordentligt på ytter töm (precis som ridningen), så kan du börja dels arbeta mer på böjt spår, dels dra dig lite in snett bakom, innanför hästen. detta underlättar sedan att ännu mer få hästen på ytter hjälperna, och för dig som körare så du slipper gå 1000 mil utan du kan "gena" innanför hästen. Dock är det viktigt som sagt att hästen är ganska van och har fattat vad det handlar om, och att den BJUDER framåt, innan du börjar dra dig innanför den mer än bara lite. annars kan du få problem med att hästen tex stannar och försöker vända, det blir trassligt och du tappar styrförmågan så fort du kommer framför hästen med töm osv.
tror nog inte du kommer få så mycket problem om hästen redan är inkörd. det är mer en fråga om att träna upp sig själv och "känslan", vilket kommer om man orkar hålla på ett säg 10 tal gånger och traggla då det vinglar och knölar lite. VÄL värt att hålla ut dock om du frågar mig! Tömkörning är ovärderligt både i tränings och omväxlings aspekt för hästen och dig.

Lycka till!

Senast ändrad:

Någon som har några idéer om tömkörning av minishettisen beträffande utrustning?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 230
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 182
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 484
Senast: Calmiche
·
Utrustning Blir galen! Min gamla pannlampa gav upp efter många års trogen tjänst och jag tänkte passa på att försöka hitta en som funkar bättre för...
2
Svar
29
· Visningar
2 189
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar