Tömkörning, övningar?! tips?!

remmis

Trådstartare
tänkt att vi här i denna tråd kunde diskutera övningar man kan göra på töm. lite tips helt enkelt.

tex. hur gör man en bra öppna eller hur gör man galoppbyten på töm.
vad övar du på mest i arbetet från mark. tex. övergångar eller kanske passagen?

jag har insett att jag får de flesta pållar att gå bättre på töm än när jag rider:angel:, så jag ska nog utvecklas ännu mer:idea:.

Sv: Tömkörning, övningar?! tips?!

Jag tog mig i kragen och började tömköra min i vintras, är själv usel på det och trött på att alltid se ut som "flinta springer igång bilen" så fort det ska travas... Häst fick helt enkelt lära sig att trava långsamt insåg jag :D

Nu tömmar jag inte så ofta efterosm jag är laat, men när jag orkar så blir det framförallt att få mjuka övergångar mellan skritt och trav, få mera energi i skritten utan att öka farten och även öppnor och slutor, tycker att rakt spår är svårast.
Kan ju säga att för min del har tömklörningen gett mig ett helt annat register i traven när jag rider och mycket bättre övergångar!

kan börja.

med min nya pålle övar jag just nu öppnor i trav. där varjerar jag tempot mellan passage och mellantrav.
lägger in volter lite då och då för att garantera att jag fått igenom böjningen i kroppen.

sen så övade jag på rakriktning i galoppen längst långsidorna häromdagen. shit man måste ju ha bra kondis för detta....

denna häst kan inte byta galopp ännu och jag tänker vänta med inlärningen till senhösten/vintern 07.

men förra pållen gjorde seriebyten! han bytte väldigt lätt.

----------------------------------------------
kan ju vara kul om folk lägger in bilder. men då i undervisnings syfte

då kan du gärna få föklara för mig hur man gör slutor på töm. jag får aldrig till det.

Med min äldre häst (16 år, tävlas LA-Msv B) kör jag ofta både ute på grusvägarna, träningsbanan och på ridbana. Jobbar mkt med öppna, skänkelvikningar zigzag över vägen. Slutorna är lite trixiga, men vi brukar pröva på dem oxå. Viktigt är hur man själv är placerad. Jag brukar oxå ta hjälp av tömmen runt baken då. Brukar trampa henne lite, med fördel på hemvägen då hon är lite taggad och gör det då ur samlad trav.

Byten gör jag oftast genom att byta om volt. Ställer om och i början petade jag på hasen ytter bak precis som jag gjort då jag velat att hon skulle byta galopp vid löshoppning.

Sen kör jag oxå mkt tempoväxlingar både i traven & galopp. Hon får sätta sig rejält och ska sen svara fram direkt jag vill. Har jobbat lite med att sätta henne i en kvartspiruett i en tänkt fyrkant i galoppen.

Sen har jag även tömmkört min 3-åring lite. Där jobbar jag mest med raka spår ännu, ute i naturen och på ridbana. Halter, övergångar skritt/trav, serpentinbågar i syfte att lära henne att följa tömmtagen. Kommer så småningom börja även med att köra på volt med henne, introducera galoppen på tömm och lite sidvärts under hösten.

Jag har bara lekt själv med tömkörningen och bara på min egen häst som är tok-känslig. Mwed honom är rakriktningen svårast. Öppnor gör jag genom att placera mig något steg innanför hans spår. Slutor, ja då placerar jag mig ett steg utanflr hans spår.

Om vi går i vänster varv, längs en långsida, så placerar jag mig nätrmare staketet för en sluta eller ett steg innanför spåret för en öppna.
Vi lär aaaaldrig komma till galopp eller ens mellantrav på töm, det har jag för korta ben för... Dock har vi närmat oss piaffen genom tömkörningen genom att han får anpassa sin trav efter mig och det gör han.

*KL
Skulle inte någon kunna förklara lite hur ni gör, när ni t.ex får hästen att göra skänkelvikning? Är själv inte jättekunnig, men vill lära mig mycket mer hur man jobbar korrekt på töm. Måste man alltid ha en pisk när man jobbar? Lite svårt att hålla alla långa tömmar och en lång piska såhär i början :o
Förklara gärna utförligt (såvida jag inte stjäl tråden nu?!)

tänke bara fråga en liten grundläggande sak... hur sätter ni tömmarna???? alla gör vi ju olika, så det hade varit kul att se hur andra gör... gärna lite bilder också...

Öppna och sluta har jag beskrivit här ovan, skänkelvikning, öum, kan inte förklara, gör mer på känsla, men jag skulle tro att jag placerar mig som för sluta men rätar ut på yttertömmen och smackar på lite mer framåt.

Tömmarna sätter jag från bettet via gjordens höga ringar och till handen, inga konstigheter med andra ord.

när jag jobbar min häst på volt sätter jag tömmarna så här. Gör ni likadant? Eller ni jobbar inte på volt??
11159851.jpg
[/url][/IMG]

Utsidan

11159850.jpg
[/url][/IMG]

Insidan

Jag tömkör ganska mycket, även om det blivt mindre nu när det är så j-la varmt... Jag tränar mycket övergångar, skänkelvikningar och öppna. Ska på ny träning om två veckor och får ny hemläxa!

Tebazz:

Skänkelvikningarna läs in i skritt och man bör vara två de första gångerna. Styr in hästen på medellinjen för att flytta den ut mot vägen. Du som styr ta mer stöd på yttertömmen för att visa hästen vart den ska gå och ställ den vagt innåt. Din medhjälpare ska vara placerad så att den kan peta lite med en pisk på bakdelen så att hästen flyttar sig i sidled. Har man en känslig lyhörd häst föstår de pöngen ganska fort.

En öppna på rakt spår gör jag som så att jag fångar upp hästen på yttertömmen ute vid långsidan och ber den stanna kvar på spåret i en öppna istället för att fortsätta in på volten.

Det svåra med min häst när vi började med sidförande var att han blockerade sig. Först fungerade det jättebra åt vänster men när man sen bytte varv fattade han ingenting... Man får ha lite tålamod och våga prova sig fram! Jag tycker att särskilt öppnan är världens bästa övning på töm, då kan jag exakt se att han går på rätt spår och den går att variera så mycket med övergångar och tempoväxlingar.

Jag brukar ha yttertömmen, från handen, genom ringen, genom bettet till gjorden. Innertömmen har jag, från handen, genom en ögla som sitter i en extra rem i en rem halvhögt på gjorden, genom bettet tillbaka till gjorden. Svårt att förklara...

Jag tömkör ganska mycket, även om det blivt mindre nu när det är så j-la varmt... Jag tränar mycket övergångar, skänkelvikningar och öppna. Ska på ny träning om två veckor och får ny hemläxa!

Tebazz:

Skänkelvikningarna läs in i skritt och man bör vara två de första gångerna. Styr in hästen på medellinjen för att flytta den ut mot vägen. Du som styr ta mer stöd på yttertömmen för att visa hästen vart den ska gå och ställ den vagt innåt. Din medhjälpare ska vara placerad så att den kan peta lite med en pisk på bakdelen så att hästen flyttar sig i sidled. Har man en känslig lyhörd häst föstår de pöngen ganska fort.

En öppna på rakt spår gör jag som så att jag fångar upp hästen på yttertömmen ute vid långsidan och ber den stanna kvar på spåret i en öppna istället för att fortsätta in på volten.

Det svåra med min häst när vi började med sidförande var att han blockerade sig. Först fungerade det jättebra åt vänster men när man sen bytte varv fattade han ingenting... Man får ha lite tålamod och våga prova sig fram! Jag tycker att särskilt öppnan är världens bästa övning på töm, då kan jag exakt se att han går på rätt spår och den går att variera så mycket med övergångar och tempoväxlingar.

Jag brukar ha yttertömmen, från handen, genom ringen, genom bettet till gjorden. Innertömmen har jag, från handen, genom en ögla som sitter i en extra rem i en rem halvhögt på gjorden, genom bettet tillbaka till gjorden. Svårt att förklara...

Har di ingen bild som visar hur det sitter.. hade varit kul att se.
Vilken tränar du för??

Jag brukar i princip aldrig tömköra eftersom hästen tycker att det är tråååkigt (stannar helst vid utgången och tittar bedjande på mig)
och dessutom är han väldigt känslig för tömtagen, krullar mest ihop sig även om man bara har tömmens tyngd på bettet.

Men idag tömkörde jag av ren lathet :D (orkade inte sätta på mig ett par ridbyxor i värmen :p)
och satte tömmarna direkt i en remontnosgrimma, vilket fungerade mkt bra :banana: så detta ska vi nog spinna vidare på :D

ser fram emot bra tips i tråden, själva pysslar vi just nu med mkt grundläggande gas-broms-svänga-hjälper (och på att jag inte ska trassla in mig i tömmarna ;))

*kl*
Det är INTE tillåtet att diskutera namngivna tränare, vill man göra det så finns pm-funktionen.

/B_A_L, moderator

Bra tråd! :)

Det enda jag gör när jag tömkör är övergångar, skritt-trav och halt-skritt. Och så försöker jag få de att funka utan att jag behöver dra och slita. :p Vi övar på lydsigheten och att hon inte ska älga iväg i traven.

Tillägger att jag har tömmen från bettet genom översta ringen och sen rakt till handen. Tömkör i princip bara påå rakt spår och springer efter hästen. Annars blir det mer longering med två tömmar, enligt mig.

Senast ändrad:

Alltså, jag tror att han redan är tömkörd innan, eftersom han inte är så totalt nervig när allt kommer på (han är väldigt skjåpig :angel: ) Så inlärningen behövs nog inte, det är mer jag som behöver lära mig hur jag ska göra för att få honom att göra olika saker.
har inte tömkört i paddock ännu (ligger långt bort), utan bara på grusvägarna, vilket fungerat bra. Ska nog dr amig till paddocken nu när värmen lagt sig lite.

Du menar att ytter är mot väggen nu va? Förstod inte riktigt :o
Hur gör man när man är ensam sen då?

Japp, ytter är mot väggen! Om man gjort övningen med medhjälpare så känner hästen igen siuationen och den fattar att du vill att en ska tvära mot väggen. Vad du själv gör handlar väldigt mycet om känsla. Men basic är att fånga upp och visa vägen med yttertömmen och ställa lätt men innertömmen. Tänk på att driva fraåt så att hästen inte får chans att tänka bakåt.
Jag har själv aldrig tömkört ute på grusväg. änner att det kan bli svårt att tvära där eftersom föraren bör vara plcerad mitt för skänkelläget, men på behörigt avstånd om hästen skulle slå!

Tömkörning är verkligen kalas! Har kört mycket med min pålle på olika sätt. Mitt bästa tips är bommar, bommar och åter bommar! Börja med låga och höj sedan successivt så att det blir cavaletti. Har även använt koner och liknande, men mest för min egen skull :smirk:.
Nuförtiden kör jag enbart arbete på "lång tygel", dvs. kortare, lättare tömmar, kapson, ingen gjord och man går vid hästens höft. Öppnor lär man in genom att positionera sig först på hästens yttersida (blir förvänd öppna) och styra huvudet utåt. Ibörjan räcker det med att hästen tvärar, finliret kommer efterhand. Vanliga öppnan längs långsidan får man till genom att styra in framdelen och korrigera med yttertöm (hästen måste lära sig att följa fyrkanten först!!). Diagonal sluta påbörjas som en förvänd öppna, man placerar sig på utsidan och leder sedan med innertömmen och korrigerar graden av sidvärtsrörelse med yttertömmen.
Trava ska hästen göra i ett tempo där man själv inte behöver springa - men såklart med bibehållen energi. Man börjar med att lära hästen att skilja på gångart och tempo. Svårt med en häst som gärna vill kuta (=min :love:) - men det går!!

Senast ändrad:

Mja, jag gör ju inte så mycket övningar på vägen. är rätt ny på det här själv, så jag vill känna mig hemma i det, innan jag gör massa konstiga saker. Sen är ästen lite skjåpig, och bhöver lugna ner sig när tömmarna hamnar på baken. Det går bra i slutet, men han är rätt så stissig i början av passet. men det är väl bara att träna, träna, träna :D
Ska dra med mig min medhjälpare till paddocken någon dag, så får jag öva lite med honom där.
Vilka ringar är lättast att ha tömmen igenom? Jag har tömmarna längst ner, eftersom jag läst att det är lättast när man inte är så erfaren. men hur fungerar det när man börjar jobba mer med hästen?

Så man ska vara placerad typ där man sitter på hästen, fast på marken? Lägger man tömmarna på länden då? Känns krångligt det här :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 806
Senast: Maoam
·
Hästhantering Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, men mod. får gärna flytta den om den ligger fel:) Jag behöver tips och råd om hur...
Svar
6
· Visningar
1 718
Senast: nypet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka