Jag tömkör ganska mycket, även om det blivt mindre nu när det är så j-la varmt... Jag tränar mycket övergångar, skänkelvikningar och öppna. Ska på ny träning om två veckor och får ny hemläxa!
Tebazz:
Skänkelvikningarna läs in i skritt och man bör vara två de första gångerna. Styr in hästen på medellinjen för att flytta den ut mot vägen. Du som styr ta mer stöd på yttertömmen för att visa hästen vart den ska gå och ställ den vagt innåt. Din medhjälpare ska vara placerad så att den kan peta lite med en pisk på bakdelen så att hästen flyttar sig i sidled. Har man en känslig lyhörd häst föstår de pöngen ganska fort.
En öppna på rakt spår gör jag som så att jag fångar upp hästen på yttertömmen ute vid långsidan och ber den stanna kvar på spåret i en öppna istället för att fortsätta in på volten.
Det svåra med min häst när vi började med sidförande var att han blockerade sig. Först fungerade det jättebra åt vänster men när man sen bytte varv fattade han ingenting... Man får ha lite tålamod och våga prova sig fram! Jag tycker att särskilt öppnan är världens bästa övning på töm, då kan jag exakt se att han går på rätt spår och den går att variera så mycket med övergångar och tempoväxlingar.
Jag brukar ha yttertömmen, från handen, genom ringen, genom bettet till gjorden. Innertömmen har jag, från handen, genom en ögla som sitter i en extra rem i en rem halvhögt på gjorden, genom bettet tillbaka till gjorden. Svårt att förklara...