Töltövningar

P

Pluppen

Hej!

Behöver hjälp men olika töltövningar :) Min häst vixlar en del och behöver träna bort det. Håller på och tränar tölt på volter, som en sa på en träning jag var på.

Jätte tacksam för hjälp :)

Mvh J

Sv: Töltövningar

Tränade en elvisp på min praktik i höstas, liten tös med massa konstigheter för sig med sina ben. Efter en månad vixlade hon kanske en gång på en helt ridtur :D

Det är bra med tölt på volter, träna mkt sidförande och rid mkt i det tempo där hästen vixlar minst.
tempoväxlingar är också bra, korta så det inte blir så utdraget.

Samling i skritt kan vara en idé också, så att man kommer åt bakbenen. Om hästen har töltat utan att vixla en bit så sakta ner och börja om istället för att vänta på en vixling innan du gör något nytt.

Vixling är en extrem form av obalans som oftast har sin grund rädsla för bettet. Hästen har så mycket vikt på framdelen(den skyddar sig för bettet genom att bita tag i det och lägga sig på alternativt går över bettet och blir tvådelad) att den kliver iväg med ett framben i skritten eller tölten istället för att starta med ett bakben. Detta gör att hästen måste "hoppa" upp och börja om för att inte kliva på sig fram med bakbenet. Ofta känner ryttaren av att hästen är framtung och börjar hiva hästen i munnen??? för att åtgärda detta. Det resulterar så klart i att hästen blir ännu mer skraj för bettet och att den blir ytterligare tvådelad. Vixling kan också bero på hopplös exteriör, fel utbildning av bakbenen, felaktig samling dvs, spänning och hälta. Ska man åtgärda problemet måste man veta orsaken!

Haha elvisp :rofl:

Dina övningar låter riktigt bra, det låter passande för min häst eller hur man ska förklara :) Jag tycker han vixlar mest när han själv tycker det börjar bli lite jobbigt och när vi ska öka lite, för det är inte alltid han vill framåt och är liiiite lat :angel: Men vissa dagar går han som en klocka och går rent och en annan dag kan han vixla lite smått. Men det är ju sånt som man ska träna bort. För honom jag red för (han provade också rida på min häst) sa att det där är inga problem och trän bort. Så det var skönt att höra! :) Men nu så ska vi träna på det du skrev ;)

Tack så mycket Michis :bow:

Vixling är en extrem form av obalans som oftast har sin grund rädsla för bettet. Hästen har så mycket vikt på framdelen(den skyddar sig för bettet genom att bita tag i det och lägga sig på alternativt går över bettet och blir tvådelad) att den kliver iväg med ett framben i skritten eller tölten istället för att starta med ett bakben. Detta gör att hästen måste "hoppa" upp och börja om för att inte kliva på sig fram med bakbenet. Ofta känner ryttaren av att hästen är framtung och börjar hiva hästen i munnen??? för att åtgärda detta. Det resulterar så klart i att hästen blir ännu mer skraj för bettet och att den blir ytterligare tvådelad. Vixling kan också bero på hopplös exteriör, fel utbildning av bakbenen, felaktig samling dvs, spänning och hälta. Ska man åtgärda problemet måste man veta orsaken!

Om man då har en häst som gör just så som du beskriver. On då enbart när man ber om tölt.
Vad gör man då??
Har du några bra tips att komma med?

Tänk på att inte tölta fortare än ni klarar av! Inte för länge i taget, o glöm inte bort dom andra gångarterna! Att trava på i friskt tempo kan hjälpa att få bättre framåt sug i hästen. Tänk alltid på att det är ett balansproblem som hästen behöver Hjälp med, skynda långsamt o öka kraven succesivt i den takt ni klarar av så blir det bra! Lycka till! :)

Tack Pempia för ditt tips :) När jag töltar med honom så beror det lite på vilket humör han är på :angel: Men det går bättre nu med era tips iaf :D Han kan faktiskt tölta längre sträckor och så, men ibland är han lite på latsidan och vill ta det i sin takt ;) Men vi kämpar på!

Tack tack!:bow:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: MiniLi
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 143
Senast: CaisaCax
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar