Töltande varmblod

Sv: Töltande varmblod

Offtopic:
Jo, vädret underlättar ju det här med hästmotion just nu - i alla fall hos mig :eek:

Eller travardamen går bra, hon har fyra brodd i varje dojja och snösulor, det är de oskodda som är problemet.

Sedan jag började ha hästar som töltar tycker jag att det är kul och en extra twist att lära mig mer om gångarter. När nu travarmadam börjat visat något som kanske kan bli tölt efter så många år känner jag att jag inte kommer att ha några problem att hantera det. Hon är befäst i övriga gångarter och kontinuerligt riden (och inriden) av mig sedan hon var knappa 6 år...

De mera töltavlade hästarna (ej travare) däremot är lite varierade i sin gångart - en har vi knappast fått att trava under ryttare förrän det blev snö. Hon är dessutom ung (4 i år) och inte så mycket riden, men där kommer traven att bli det svåra att få fram. Helst av allt lägger hon sig i något mellan trav och tölt, även om hon både har visat passgång ett par steg och troligen någon form av walk en gång (väldigt annorlunda känsla för mig som ryttare som stämmer bäst med beskrivningen av walk). Med denna häst handlar det mer om att separera gångarterna och kunna be om dem vid när ryttaren önskar.

Den med bäst befäst tölt, men ändå väldigt lite tränad (tänk ungefär 3-4 åring), visade inte ett steg på flera månader när jag började bygga om honom från att gå med lätt sänkt rygg till rundad rygg på töm. Sedan kom tölten enbart när han spände sig och nu börjar han visa den när det går "för långsamt" i traven, men mera i form då. För honom har det helt klart varit en "ombyggnadsfas" där han behövt stärka upp sig för att orka tölta i form. Nu gäller det bara att kunna få till det lite mer på kommando. ;)

Sista tölthästen kan tölta under ryttare, men hon har valt trav de fåtal gånger hon ridits hos mig. Kan bero på att hon är dräktig (därav är hon knappt riden heller) och ändrat sig i kroppen, vi får se när hon fått sitt föl. Hon blir dessutom 4 i år, så hon reds bara in på annan plats, visades i tölt, betäcktes och såldes till mig och har säkert ändrat sig i kroppen både av ålder och dräktighet.

Sv: Töltande varmblod

Får jag till tölten så att det känns mer stabilt och inte mer något som kan vara på gång att bli något korta bitar vid rätt förutsättnignar kommer jag defintivt att skriva mer om det. Och de andra är roliga också, för de lär mig om olika aspekter av tölt, även om de inte råkar vara varmblod (men inte heller islänningar).

Hoppas jag får lov att putta upp tråden nu i väntan på Falsterbo Horse show och att det börjar komma små tävlingar för töltande hästar som inte är islandshästar :)

Hoppas jag får lov att putta upp tråden nu i väntan på Falsterbo Horse show och att det börjar komma små tävlingar för töltande hästar som inte är islandshästar :)

Finns det verkligen ett intresse? Och vem skulle arrangera? Visst på mindre inoficiella tävlingar med islandshästar så kan man mycket väl öppna för andra raser men målgruppen lär vara islandshästar men det är ganska få töltande hästar där det finns ett reelt intresse för att tävla.

Finns det verkligen ett intresse? Och vem skulle arrangera? Visst på mindre inoficiella tävlingar med islandshästar så kan man mycket väl öppna för andra raser men målgruppen lär vara islandshästar men det är ganska få töltande hästar där det finns ett reelt intresse för att tävla.

Förra hösten arrangerades den första tävlingen för raser som inte är islandshäst, nästa kommer att hållas på Falsterbo Horse Show. Mer info finns om man googlar runt lite, jag vet inte om det är tillåtet att länka sidan hit..

Förra hösten arrangerades den första tävlingen för raser som inte är islandshäst, nästa kommer att hållas på Falsterbo Horse Show. Mer info finns om man googlar runt lite, jag vet inte om det är tillåtet att länka sidan hit..

Jag tänkte mer i ett större perspektiv och inte enstaka tävlingar. Hade vi som i USA haft ett gäng gångartsraser med diverse olika former av tölt/pass och många individer så finns det underlag för regelbundna tävlingar. Som det är nu finns det enstakaindivider utspridda över hela landet vilket gör det praktiskt svårt med långa avstånd, tävlingar nu är mest av formen showinslag och eventuellt enstaka lokala tävlingar.

Jag tänkte mer i ett större perspektiv och inte enstaka tävlingar. Hade vi som i USA haft ett gäng gångartsraser med diverse olika former av tölt/pass och många individer så finns det underlag för regelbundna tävlingar. Som det är nu finns det enstakaindivider utspridda över hela landet vilket gör det praktiskt svårt med långa avstånd, tävlingar nu är mest av formen showinslag och eventuellt enstaka lokala tävlingar.

Jaa, det var så du tänkte. Nu är ju bara saken den att gångartsridning med annat än islänning är väldigt nytt i Sverige och det kommer att ta lite tid innan det startat upp på riktigt för också andra raser. Vi behöver minnas att man i USA sysslat med gångartsridning aningen längre och att man i Tyskland (var de ju också har sådant) också sysslat med det lite längre. Rättare sagt så är den töltande travaren 30 år där, minst. Ännu till för något år sedan var det tabu med töltande travare i Sverige, hästen tog illa om den tränades aktivt i tölt, nu har allt kommit så långt att den första sporadiska tävlingen är arrangerad och nästa planerad. Någonstans måste det ju börja, liksom islänningarna gjorde då någon gång på -80-talet, eller när de började med sporadiska små tävlingar för dem. Allt behöver sin tid, liksom det här, det kommer av mycket stor sannolikhet att ploppa upp intresserade överallt, som svampar i skogen. Alla vill nämligen inte ha en islänning trots att de kanske vill ha en gångartshäst. Jag hör nuförtiden till den kategorin.

Ännu till för något år sedan var det tabu med töltande travare i Sverige, hästen tog illa om den tränades aktivt i tölt, nu har allt kommit så långt att den första sporadiska tävlingen är arrangerad och nästa planerad.

VADÅ TABU med töltande travare???? Det har jag då inte hört talas om, även om det var länge sedan ( 10-15 år sedan om inte mer) jag stötte på min första travare som aktivt trändes i tölt (den var med på en kurs för islandshäst tränare och tränade just tölt). Och första shettis för dem delen ( vann över mig i en skojtävling i fyrgång, dock tömkörd). Genom åren har det varit en del diskussioner på Buke om andra hästar som töltar inklusive travare. Ingenstans har jag hört något annat än att det är coolt eller oförstående, att folk inte vetat att det inte är ovanligt med töltande individer.

Givetvis har tölten inte setts med blida ögon hos aktiva trav-travare men det är normalt då de tränas för trav.

PS första SM för islandshät hölls 1975 och EM hölls i Sverige 1985, jag antar att det inte var första tävlingen i Sverige så det är snarare 70-talet vi började med islandshästtävlingar.

VADÅ TABU med töltande travare???? Det har jag då inte hört talas om, även om det var länge sedan ( 10-15 år sedan om inte mer) jag stötte på min första travare som aktivt trändes i tölt (den var med på en kurs för islandshäst tränare och tränade just tölt). Och första shettis för dem delen ( vann över mig i en skojtävling i fyrgång, dock tömkörd). Genom åren har det varit en del diskussioner på Buke om andra hästar som töltar inklusive travare. Ingenstans har jag hört något annat än att det är coolt eller oförstående, att folk inte vetat att det inte är ovanligt med töltande individer.

Givetvis har tölten inte setts med blida ögon hos aktiva trav-travare men det är normalt då de tränas för trav.

PS första SM för islandshät hölls 1975 och EM hölls i Sverige 1985, jag antar att det inte var första tävlingen i Sverige så det är snarare 70-talet vi började med islandshästtävlingar.

Okay, min miss, beklagar och tackar för tillrättningen. Nåja, i alla fall hoppas jag det inte startar upp något större krig här på tråden? Jag är i alla fall glad att det kommit igång små tävlingar med andra töltande hästraser i Sverige, för det är som sagt från det lilla allt det stora startar.

@Lella
Givetvis är det trevligt med andra töltande raser och tävlingar för dem, jag har svårt att tro att det blir någon större mängd tävlingar dock, om det inte blir fler individer förståss. De flesta raser har sina ideal och det blir förmodligen vissa problem att få gångbara bedömningskriterier.

@Lella
Givetvis är det trevligt med andra töltande raser och tävlingar för dem, jag har svårt att tro att det blir någon större mängd tävlingar dock, om det inte blir fler individer förståss. De flesta raser har sina ideal och det blir förmodligen vissa problem att få gångbara bedömningskriterier.

Så sant, men för de få som är intresserade av att tävla så är det en ypperlig möjlighet, även om det är endast små och inofficiella tävlingar som arrangeras.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 732
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka