Töltande varmblod

Sv: Töltande varmblod

Vet du annars hur det är med foxtrot hos travare, har du hört om/mött någon som har det rörelsemönstret. Jag tänker mest på den tyska rasbeskrivningen var det skrivs "Tölt in allen Varianten", alltså tölt i alla varianter. Du arbetar ju själv med walken och ser den som ett naturligt rörelsemönster som "alla" töltande raser har. Jag sätter alla innanför parentes eftersom alla är ett ord som många kan reagera starkt på :o Själv har jag inte kommit längre än racken, men där verkar finnas något annat också, som är lågt och långt men kanske inte går under walken.

Hm. Jag tror att alla tölthästar kan tränas att gå i alla töltformer. Och jag tror att mycket av töltformerna helt beror på hur hästen använder sin kropp och sin tyngdpunkt..

Just foxtrot har jag inte riktigt förstått grejjen med. Beskrivningarna är ju enkla, som en grisepass i trav istället för pass, men sen när jag ser filmer ser jag ingen skillnad på foxtrot och flatwalk, annat än att hästen ser mer framtung ut - de landar med diagonal frambenet före bakbenet, istället för tvärtom. Men som sagt.. jag blir inte klok på foxtrotten.
Däremot vet jag att min häst ibland när han varit toppad och samlat sig (självmant) får han en travtaktig kort tölt. Men den verkar inte räknas som foxtrot utan.. tja, jag kommer inte ihåg vad de sa.

Personligen bryr jag mig inte jättemycket. Jag skiljer på FW och de övriga, eftersom FW helt enkelt är ett rent skrittmönster. Annars kämpar jag för en så rent fyrtaktigt nedslag (även en ren tölt lyfter benen i något passtakt, men sätter ner dem i ren fyrtakt, FW liksom skritt lyfter i ren fyrtakt) samt en så bra form som möjligt. Vilket blir att Crows saddlerack är något travtaktig -knappt märkbart - och hans ökade tölt är passtaktig (mer märkbart). Jag siktar ju på ren fyrtakt, men där är vi när det är som bäst nu. Saddleracken kan vara passtaktig ibland, men då försöker jag samla upp honom eftersom han då också känns mer framtung, och då blir den lätt travtaktig. Jag har hellre en lätt travtakt än en passtakt.

Hästar kan passa i lång, låg form och rund form så det kan faktiskt vara en sorts pass du hittat. Kan du lyckas filma det så ser du. Du känner ju om det är walk eller rack. Jag hade nog utgått från att det är pass om det inte är någon av de.
När jag gick rakt från stång till grimma på Crow körde han fram och ner huvudet och grisepassade som attan i FW stil :P (jag har vanligt tränsbett på honom nu och jobbar på att reparera de fel jag gjort tidigare).

Crow demonstrerar en rund pass: HÄR Inte har han sänkt ryggen heller ;) Men han är framtung som attan, och skjuter på med bakbenen istället för att bära. Gammalt foto, men det visar att pass inte nödvändigtvis är en hög form med sänkt rygg (rider dessutiom enhandsfattning, hängande tygel och tränsbett, så han är ju inte precis nerdragen heller..). Därmed vill jag inte säga att pass är särledes nyttigt, iom att den låser ryggen.

Sen kan man ju för all del tölta diagonalt också :P I vanlig tölt ska det vänstra bakbenet vara framåt och det högra i marken bakåt. Fråga mig inte hur det gick till, och formen är ju inte heller bra.. men iaf :P
Nu är jag ju verkligen provocerande också eftersom jag hävdar att hästar kan tölta i ren fyrtakt i en lång och låg form också, och ha med ryggen. Nu har väl inte vi kommit dit, men ändå..:P

Senast ändrad:

Utgår från att Lella menar flatwalk och runningwalk när h*n skriver ''walken'' och därför har koll på det :)
Framförallt känner men skillnad på tölt och runningwalk när man rider, hästen känns mkt annorlunda. Skillnaden i takten är som jag skrev att i walken lyfter hästen benen i ren fyrtakt, i tölten lyfts de litegrann i passtakt. Skillnaden på hur benen rör sig gör också skillnad i ryggen på hästen, samt tillåter huvudet att nicka i walken.

Fast om det känns som foxtrotså är det ju inte rent 4-taktig (1-2-3-4) utan lite 1-2--3-4 i takten.. det är därföer jag tror att det istället ligger åt passtakt. Jag kan ha fel, men det är vanligare med passtakt än travtakt så vitt jag förstår. Och när min häst går lång och låg i inte helt ren fyrtakt så är det passtakt :)

Utgår från att Lella menar flatwalk och runningwalk när h*n skriver ''walken'' och därför har koll på det :)
Framförallt känner men skillnad på tölt och runningwalk när man rider, hästen känns mkt annorlunda. Skillnaden i takten är som jag skrev att i walken lyfter hästen benen i ren fyrtakt, i tölten lyfts de litegrann i passtakt. Skillnaden på hur benen rör sig gör också skillnad i ryggen på hästen, samt tillåter huvudet att nicka i walken.

Fast om det känns som foxtrotså är det ju inte rent 4-taktig (1-2-3-4) utan lite 1-2--3-4 i takten.. det är därföer jag tror att det istället ligger åt passtakt. Jag kan ha fel, men det är vanligare med passtakt än travtakt så vitt jag förstår. Och när min häst går lång och låg i inte helt ren fyrtakt så är det passtakt :)

Howdy:
jag slängd in det har tänke. Island folk hålla hårt att bara deras häster kan tolta.
Ett Running Walk ala Tennesse Walkers är ofte en naturliga gång i fler Blod häster, Morgan, Standardbred, Saddlebred, ect.
Det kan vara lätt att ta fel och folk lura sig själv att dom tror dom rider tolt.

Jag kan inte jämnföra skillnad för jag har aldrig ridet tolt, men val insätt när hästen gå i en Runnning Walk och när den glida över till Grispass/Passgång.
Var träner på en Tennesse WalkerRanch i Arizona.

Jag menade inte att låta otrevlig eller snobbig, utan ville bara visa på att Lella verkade känna till flatwalk/runwalk efter hur h*n skrev i sitt inlägg, och förklara hur jag tänkte med mitt svar. :)

Jag har bara ridit i flatwalk (vet faktiskt inte om vi lyckats komma över i running walk, kanske vid något tillfälle) på min häst så jag har förvisso ingen erfarenhet från andra hästar med samma gångart. Men jag har läst mycket, och känslan av att ''bröstkorgen vibrerar men man sitter stilla för övrigt'' verkar vara ett kännetecken för walken, som inte finns där i tölten. Rätta mig om jag har fel?
Om du inte ridit slandshäst så har du nog ridit rack i alla fall? Rack och tölt är samma gångart (oavsett vad en del hävdar), möjligtvis har tölten större krav på sig att vara renare fyrtakt än racken. Men det är samma gångart, så tänk dig en bra rack på en stabil ponny så vet du nog hur tölt känns.
Sedan känns ju gångarterna lite olika beroende på vilken individ man rider, naturligtvis, trav är ju olika mellan halvblod och kallblod till exempel, men det är ju fortfarande trav.

Jag håller helt med om att det blir mycket töltsnack här eftersom islandshästen är nästan den enda hästrasen som anses ha flera gångarter, och det är bra med en frisk fläkt och insyn i andra typer av ''gait'' ( i brist på svenskt ord). Nu håller inte jag med om att tölten och racken skiljer sig som gångart, som du märker. Men blir de kinkiga av ''tölt'' så kan jag för all del säga ''rack'' ;)

Men då borde du veta hur skillnaden är när hästen går i walk och glider över i foxtrot? Hur känner man skillnad på foxtrot/foxwalk och tex. en stötig stepping pace?

Jag menade inte att låta otrevlig eller snobbig, utan ville bara visa på att Lella verkade känna till flatwalk/runwalk efter hur h*n skrev i sitt inlägg, och förklara hur jag tänkte med mitt svar. :)

Jag har bara ridit i flatwalk (vet faktiskt inte om vi lyckats komma över i running walk, kanske vid något tillfälle) på min häst så jag har förvisso ingen erfarenhet från andra hästar med samma gångart. Men jag har läst mycket, och känslan av att ''bröstkorgen vibrerar men man sitter stilla för övrigt'' verkar vara ett kännetecken för walken, som inte finns där i tölten. Rätta mig om jag har fel?
Om du inte ridit slandshäst så har du nog ridit rack i alla fall? Rack och tölt är samma gångart (oavsett vad en del hävdar), möjligtvis har tölten större krav på sig att vara renare fyrtakt än racken. Men det är samma gångart, så tänk dig en bra rack på en stabil ponny så vet du nog hur tölt känns.
Sedan känns ju gångarterna lite olika beroende på vilken individ man rider, naturligtvis, trav är ju olika mellan halvblod och kallblod till exempel, men det är ju fortfarande trav.

Jag håller helt med om att det blir mycket töltsnack här eftersom islandshästen är nästan den enda hästrasen som anses ha flera gångarter, och det är bra med en frisk fläkt och insyn i andra typer av ''gait'' ( i brist på svenskt ord). Nu håller inte jag med om att tölten och racken skiljer sig som gångart, som du märker. Men blir de kinkiga av ''tölt'' så kan jag för all del säga ''rack'' ;)

Men då borde du veta hur skillnaden är när hästen går i walk och glider över i foxtrot? Hur känner man skillnad på foxtrot/foxwalk och tex. en stötig stepping pace?

Hej Zabby:
Nej du är inte otrevlig alls. Visst är tråden ett frisk fläck:)
Det är själva tråden Toltande Varmblod jag bli funderenda som, Tolt=Isis, inte nåt man tänke sig för Varmblod.
Att kunde riktig jänmföra måste man filma i SLOOOW MOOOTION båda gångart.
Det ändra är hörsel (hearing) med ett gott öra kan man hör den olika tackten, (helst på hård underlag).

Vibrera vid bröstkorgen?? hade inte tänkt på, om jag har inte känt det då kan det berör på mitt rid sätt, jag gaffle hästen valdig mycket (den Jenet sitts).
Jag vet när jag kom i "Rack" jag sitta helt still i sadeln och se hästens huvud bobba pup och ner på ett viss sätt.
Jag kör ner hälen, luta lite bak och lyfta upp huvud och driva med vaden, stångbet änvanda jag som bil handbröms, lite finger top känsle så vi komma i rätt tackt.

Du för nog förklara hur du göra med Tolt.

Jag tycke Tolten går i ett forter tackt an ett Running Walk.
Det som ser utt det samma är sittsen.

Jag tycka det är harlig med dessa blod häster där man kan plucka främ olika gång.
Om det är RW eller ett tolt, so what, så länge vi komma upp i den bekvama gång.

Maybe tråden för hetter "The Racking Varmblods" så man inte trämpa non på toen :D

Jag tror vi säger tölt helt enkelt för att det är det enda svenska ordet för ''gait'' som finns.. vad jag känner till i alla fall. Direkt översatt blir ju Gait ''gångart'' men ''gångartshäst'' är ju i de flesta sammanhang en häst med bra trav och galopp och inte alltid en töltare.. Jag hade gärna hittat ett bra ord som inte syftar på islandshästens ras-specifika gång, samtidigt känns det fel att ständigt använda engelska uttryck..

Jag vet inte helt om jag håller med dig med att filma i slow motion.. walking-gångartermna hart ju sitt specifika huvudnickande och jag tycker även att benen rör sig karakteristiskt. När det går över i rack/saddle rack slutar huvudet nicka och även takten och benen ändras något. Min häst kan gå i saddle rack långsammare än flatwalk.. och flatwalken skiljer jag från dogwalk genom att jag sitter still med vibrerande bröstkorg isälet för att följa med i skrittens gungande. Just vibrerandet har jag fått förklarat för mig på andra forum så jag har trott att det varit allmänt.. fast det är klart att man uppfattar saker olika. :)

I rack/tölt har jag mest kännt att jag sitter stilla, eller när den känns och låter bäst att rumpan vibrerar, lite som att sitta på en centrifugerande tvättmaskin :P (i jämförelse känns walken som att sitta på en stock som flyter i en stilla flod, men bröstkorgen vibrerar)

Jag försöker oftast lyssna också, ''pick-a-pocket'' ramsan :P

Det finns ju olika sätt att tölta, Crow har lätt att gå i rack och pass, så på honom rätar jag bara ryggen, håller om med vaderna och stillnar i sitsen. Jag behöver inte luta mig bakåt och ber honom inte ta upp huvudet (fast han gör det ändå oftast), men benen åker ofta fram litegrann. I Flatwalken håller jag en lodrät dressyrsits och trycker med vaderna lite om vartannat för att bryta hur han lyfter fötterna, så att de lyfts i ren fyrtakt. Om han hade varit mer benägen till trav hade jag kanske fått be honom ta upp huvudet för att få tölt, men det gör jag inte nu.

För att trava på honom får jag använda hälarna - speciellt inner i lätta, taktfasta slag - och ge röstkommando.

Vad menar du med att gaffla hästen?

Jag måste fråga dig lite om språket också; det ser inte ut som att svenska är ditt modersmål även om du skriver bra och fullt förståeligt, så hur kommer det sig att du sitter här och skriver på svenska forum om du är tränare i Arizona? Eller har du flyttat hit? :) Jag är nyfiken av mig ;)

Hade vi skrivit racking travare hade nog ingen fattat vad vi menade.. :D

Har aldrig suttit på en tvätt machin...jag lita på ditt ord ;)
Så det räker att driva med vaderna, du behöva inte komma lite bakåt så han få benen under sig?

Gaffel, To Fork The Horse, det cabalero/vaquaro/cowboy sitts, lång stigläder som sitter nästan under sitt ben och med nästan raka ben.

Bor har i Sweden, hade jobbit på en Tennesse Walker Ranch i Kingman Arizona. Breeding stock, med hantering och grund/mark arbetet med babies, ponning och ridning av 3-4åring.
Det var enbart Tennesse Walking Trail Horses som jag hål på med, inte dom Show häster med vikter och över lyft aktion av fråm ben.

Isis Tolt slow - fast
www.youtube.com/watch?v=-7rWeWymJDw
Racking
www.youtube.com/watch?v=MUC3GjvBI7I&feature=related
Tenn Walking
www.youtube.com/watch?v=gpS_H7i7sY4

Rolig tråd:D

Senast ändrad:

Nja, kommer jag bakåt så sänker han bara ryggen. Men jag får driva och ibland hålla emot lite med knäna för att han inte ska rusa iväg i pass :)
vbncvb.jpg

Men ibland blir han framtung och hade behövt få fram frambenen för att få plats med bakbenen. Takten är rätt dock.

Ska vi jämföra tölter så vill jag jämföra en islänning i tölt utan vikter, och en TWH utan ''lite shoes''.. :P Sen tycker jag att det ska vara samma tempo, om du förstår? En kort tölt bör jämföras med en saddle racvk, den ökade tölten är ju den som kan jämföras med speedrack..

Crow i FW: eftersom hovarna lyfts i ren 4-takt har han inte hunnit få upp frambenet lika mycket som i tölt/saddle rack.
formffdfhgh.jpg

lite snabbare FW ev. running walk.. jag vet som sagt inte om vi kommit till det :P
tolthdgncbnc.jpg

Ett försök till tölt i lägre form.. *lol*
hhhhhmjjk.jpg

En kort tölt där han går lite mot travtakt.. kan säga att han känns precis lika mjuk och ren som i vanlig tölt när man sitter på.. (jag har inte stångbett längre heller)
regnkjolDSC_0007.jpg

Och när han springer så fort han kan blir han gärna passtaktig (jag borde inte luta mig fram, men man har ju sina brister):
fjdfdfffffffff.jpg

Skillnaden som jag ser det är att islänningarnas tölt oftare slipper en del passtakt i högre tempon, men det tror jg beror dels på vikterna på benen och dels på hur de tränas. En speedracking häst ska ju bara gå fort, en isläning ska gå fort och snyggt :P Men det är min teori. Egentligen struntar jag i vilket.

Jag vet att min häst och jag behöver bttre balans och bärighet, men vi jobbar på det.

Varför flyttade du till Sverige? :P
Jo, det är ju viss skillnad på big lick och vanliga TWH...

Tack för bilderna, han är finn, val musklad.
Aha, han sänker ryggen...hmmm...då kan det vara lite svor om han inte komma under sig med bakben, dock jag se att han har ett valdig long bak steg.
En tips, jobba upp och ner för baken där han kan bygga upp musklar runt knä och han lära sig att "sitta i nerförsbaken" han kan inte gå ner med räka bak ben men måsta boja dom där knä. Jag hade en Pappel häst som jag rid distance med, det var det bäste sätt att bygga upp knäet och det var så han lär sig att komma mer under.

Jo..det där med att lägga på vikter på främ ben för ett höger lyft, men jag har aldrig gilla detta, artifial.

du är ung och har tid att bli bättre och bättre.

Du har PM.
Leafhill

Tack för tipset. Han är väldigt duktig på att gå nerför i backar utan att rusa eller trilla fram, jag rider ju mest ute i skogen och det är för obehagligt om han har dålig balans nerför :P Men sen skjuter han på med bakbenen igen när vi är på plan mark.. han kan, men jag får honom inte att förstå att han ska göra det :P

Men jag tränar för tränare ockå numera och har börjat komma dit att han söker sig till handen och länger halsen istället för att korta upp den, det gör även att han höjer manken och får under sig bakbenen. Jag tror att det smittar av sig till tölten med :)

Kanske det blir nya bilder i sommar, vem vet..

Tack :)

hehe, hade varit kul att kunna få Crow i en så snabb runwalk :) Eller i en RW över huvud taget.
Det ser häftigt ut, speciellt när man inte ser några tecken på vikter eller så på benen. Inte det där ansträngda lyftet fram.

Vad har du för tips för att förbättra flatwalk/runwalk? Som det är nu försöker jag mest få fram honom utan att låta honom bryta över till rack/pass/trav... men han klarar inte riktigt att hålla det i någon högre hastighet, eller med bibehållet bakbenskliv för den delen. Något speciellt som kan hjälpa?

Tips:
Jag sitta djup i sadeln, hälen ner, kör främ beken och lyft upp hästen huvud, handerna i bröst höjd.
Med skänklar manna på i 4-takt skritt, vill han öka och bryta utt bromsa lite så han komma tillbaka till 4-takt.

Uttrustning:
jag anvand mitt gammle Meylar 3-delad havstång tränings bet, du kan försöka med en matrigale.

Sitts:
Vi sitta helt annarlunda, ditt english är lika bra som mitt svenska, om du har tid läs den här:
www.equinestudies.org
Gå intill Knowlage Base-------sen i Who´s Built Best
Hitta den sitt ställning som är mest bekvam och minst stöenda för hästen.

Senast ändrad:

Det är ett tag sedan jag var på Buke, så ni får ursäkta mitt sena svar och min oklara fråga. Jess, det var flat walk jag undrade om då för länge sedan, nu är det klart att det är den växeln Humlan lägger i om det sluttar lite uppåt och jag håller tölten avslappnad och inte låter henne rolla (som isisfolket kallar det här i Finland: galopp fram och tölt bak). Angående tölten i sig själv så är det nog iaf det som vi flesta verkar syssla med. Jag red lektion för en tjej i lördags, hon bl.a. red i finska juniorlandslaget för ett antal år sedan och är en väldigt omtyckt instruktör bland dem som hon hållit lektion för. Dessutom hade vi en publik på 3 personer till, som alltid hållit på med isisar, det var tölt vi gick kan alla 4 intyga ;)

Grisepassen/stepping pacen var lite annorlunda än på islänningen tyckte instruktören, hästen blev inte lixom stel som islänningarna blir då de använder rörelsemönstret. Vi spekulerade kring det efteråt och kom fram till att det troligen har att göra med att travhästen rör hela höften och inte bara benen då de rör sig, vilket gör att kroppen ser mer flexibel ut.

Angående framåt nedåt med höjd rygg i tölten så har jag strävat efter det sedan februari och det har gett resultat, men då behövs det tillsvidare mer utrymme än endast en ridbana. Det känns lite som att arbeta en otränad travare på en liten volt i trav annars, kroppen orkar inte bära böjt. Visade upp det för instruktören då jag nu ändå var där och hon blev väldigt intresserad av fenomenet och förvånad av den rena stora lösgjorda takten. Såpass intresserad att hon funderade på att möjligen se om hennes egna hästar skulle få det lättare om de tränades så.

Tyvärr har jag för tillfället ingen som vill filma eller fota då mina kompisar inte är något vidare intresserade av hästar, så det kan ta en tid innan alla rörelsemönster blir analyserade.

Vilken rolig tråd! Jag som har travare för tävling och många gånger har huvudbry över hur jag ska hitta bra hem till dem efter karriären har ju här hittat något som kan höja deras värde som ridhästar! :laugh:

Jag ska definitivt prova att få mina hästar att tölta och passa innan jag lägger ut dem på annons nästa gång!

Någon hade tidigare skrivit att franska hästar inte passar, vilket jag tycker låter konstigt! jag har flera franska hemma och de är bland de värsta till att passa enligt min åsikt! (vilket ju inte uppskattas så jätte mycket i tävlingssammanhang som ni förstår...:p) Jag har två franska hemma som passar och när jag tänker efter kan nog säker hälften av hästarna i stallet tölta...

Kan knappt bärga mig nu innan jag får ut i stallet och prova! :D

Min Humla är 1/4 fransyska men jag har ingen aning om från vilket håll hon fått passanlaget, men säkert nog från jenkkarna. Passanlaget behövs ju för tölten ;)

Angående tölt/rack i allmänhet heter det att alla amerikanare ska kunna det, men då ser jag det som så folk säger att "alla" islänningar kan det, vissa hästar har starkare trav än andra. Om hästen är väldigt travstark kan man plocka fram tölten/racken med hjälp av mer vikter på bakhovarna, så bakbenets steg blir lite långsammare, men vill man börja hålla på med vikter ska man vara försiktig och komma ihåg att de endast ska användas med måtta och tills hästen hittat gångarten själv, efter det kan de slopas då hästen blivit musklad att bära sig i tölten/racken.

Jätteroligt om det här med gångartsridning med ridtravare kommer igång på riktigt, det gör ju hästarna ännu mångsidigare :idea: Snart får jag väl ta mitt pick-och-pack och flytta över till Sverige för att få syssla med det i lugn och ro, här i Finland är varmblodstravaren ännu mer nerhackad än i något annat land.

Angående rubrikvalet på tråden så har jag utgått från Tyskarnas benämning då den startades, Töltende Traber. Hoppas ingen känner sig trampad på tårna bara. Fast den kanske borde heta "töltande travare" i stället, med tanke på att kallblodstravare också verkar ha passanlaget. Jag har till och med träffat några finnhästar som sysslar med det på eget bevåg :)

Senast ändrad:

Får du dem skolade i tölten hittr du nog bra hem, men om de bara grisepassar hjälper det nog inte mycket :3

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 732
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka