Töltande varmblod

Sv: Töltande varmblod

Ja, det är väl bra? :P
heeh.. är ju avlad för att springa fort, klart att det är kul ;)

Delvis KL

Hej.
Jag har också ett töltande varmblod, dock vet jag inte hur ren hon är i tölten, men tölten har blivit bättre och mer avslappnad allt eftersom:) Har dock inga bilder eller film men jag vet hur det känns från ryggen.
Dock blir ju tölten bäst när hon blir stressad, då väljer hon även tölten själv i första hand.

I min ungdom red jag en varmblodstravare som kunde passa, mycket behagligt de å:laugh:

Ett tips är att skritta mycket, gärna variera skritten från superfort till långsam samlad :) När jag behövde trixa med Crows grisepass (som var mjuk men inte taktren) gjorde jag det genom att böja honom lite, flytta i sidled osv så lägger han in bättre takt. Lite tips att prova bara :)

Jag rider ibland på en travare som brukade skritta på fort som in i heelv*te och samtidigt korta sig.. Provade en gång att korta upp henne ännu mer och driva och vupps så blev det tölt! XD (hon är även 5 ggrare) Det var någon som skrev något om vart man kan köpa töltande travare. Det har jag ingen aning om men det är nog bara amerikanskt blod och inte franskt som töltar om jag inte har fel?

Min är amerikanare, men har hört om franska. Ävn om korsningar och till och med halvblod som töltat ;)

Finns knappt någon varmblodstravare som kan kallas "ren" längre då man avlar in från alla håll. Om en fransk varmblodstravare töltar/passar lär det troligen ligga en del amerikanskt i bakomliggande led. Den amerikanska (standard bred) travaren är framavlad med inslag av bl.a. Naraganset pacer (numer utdöd ras, gångartsras). Jag har inte träffat på en franskstammad travare med andra gångarter någonsin...

Har läst den här tråden som började för ett tag sen, men det verkar ju hur kul som helst. Är det bara att sätta igång och träna, någon som har enkla tips att börja med? Ska man börja med att skritta i snabb takt?

Hittade även det här från Ridtravare i Fokus

Länk borttagen enligt bukefalos regler

Senast ändrad av en moderator:

kl*

Jag tror det är långt ifrån alla travare som kan tölta. Tycker oftast man kan se det på korset och på övriga extriören om det finns chans för tölt eller inte.

Haft en travare som töltade super bra! Första gången jag satt upp på honom (han var bara travtränad sedan innan) så skrittade vi, men det blev även lite tölt på hans initiativ, så efter det började jag "plocka" fram det. Min dåvarande kille (nybörjare) red denna hästen mycket då det ju var bekvämt och lätt att sitta på:D Så då kunde han ju rida ut med mig! När jag red min andra häst. Mysigt:)

Det varmblodet jag hade nu senast, hon hade inget spår av tölt. Inte extriören heller till att gå i den form som "krävs" för tölt. Hon hade istället 3 trevliga gångarter, speciellt galoppen med tanken på att hon var varmblod. Den var 3 tacktig och fin.
Hästen som töltade hade däremot lite taktfel i galoppen, mer den typiska "travar galoppen" som kan bli lite fyrtacktig.

Jag hade gärna haft en av varje igen.. en för distans (töltaren) och en för western. Helt perfekt ju! :d

Lade hela tråden på hyllan ett tag men blev så nyfiken angående töltande ridtravare att jag absolut tvingades googla dem. Och visst, det var ingen förening för rasen (som de kallar den i Tyskland) utan en intressegrupp, och vilka hästar! Dessutom verkar det vara som om de avlar på "Töltende traver" i Tyskland, där fanns t.o.m. tips om hur man letar sådana på banan och rasbeskrivning :idea:

Här i Finland har jag träffat 2 st töltande travare, en fanns på ett hästgymnasie och användes som travhäst och den andra red jag för något år sedan, innan jag visste att de fanns och vad den där bekväma "traven" var för nåt. Den riktiga traven kändes som trav.

Hur är det i Sverige? Finns det fler som söker tölten i travhästarna? Vart vänder ni er? Hur tas ni emot av hästvärlden och hur gärna ställer islandshästtränarna upp för att hjälpa?

Är nyfiken hur man ska göra :)

min ridtravare, som tyvärr vandrat vidare 23 år gammal, töltade. Inga problem. Passade även men det var inget jag tränade på. Han hade även väldigt fin galopp, var utbildad till mvs, och kunde även levad *s* han var 25 % fransk resterande amerikansk.

Även andra travare jagr idit har det varit lätt att sätta dit tölt. tölt är ju en sorts skrittrörelse och travarna som gärna är lite taggade och och rörliga hamnar lätt i tölt istället för att takta eller trava sakta. (grov genrealisering!)har med kroppsbyggnaden o göra mycket och hur rörliga de är.

Senast ändrad:

Ne, alla travare har inte töltanlag, men många :) Det beror väl mest på om de (eller deras föräldrar och förfäder) är avlade för travlopp eller passlopp. De som går i passlöp kan läras att tölta. Vissa som går travlopp har föräldrar med passanlag, och kan därför också läras att tölta :)

Noak: Kul att du hittade artikeln jag skrivit :P Om din travare har tölt så är det bara att försöka få fram den. Men snabb skritt är en bra ide.

Jag har också en töltande travare. När han blir stressad och man skall börja trava så töltar han i bland :) Något jag själv inte uppskattar men han älgar på som ett lokomotiv :) Han är efter Kosar.

Så gick det sedan att trådstartaren skaffade sig en töltmaskin. Min är amerikansk/fransk och har tölt starkare än trav. Förra ägaren använde sig endast av de tre grundgångarterna men tölten fanns där och hon blir säkrare och säkrare i tölten ju mer vi använder den. Ren fyrtakt direkt från början, men tyvärr är hon lärd att få börja galoppera ur tölten så vi övar på att få bort det. Gillade din artikel Zabby :)

Någon här har undrat hur man ska söka efter töltande travare: på den tyska sidan http://toeltendetraber.de hittade jag det här.

Om du ser hästen bli körd, se efter om den har en "springande skritt" eller passtaktig gångart mellan skritten och traven (nu då jag vet vad jag ska se efter ser jag en och annan töltare framför culkyn på travloppen i TV).

Min hittade jag genom en ren tillfällighet, det är svårt att tas på allvar om man söker en annorlunda häst, här i Finland är det bara islänningarna som töltar, punkt slut (ett svar jag fått av några jag ringt upp eller mejlat). Men bara människor får upp ögonen för den här typen av travare så kommer det att ändra så småningom. Vi märker ju redan trådens aktivitet ;)
Min fröken fick jag välja mellan två, en rakt från banan och en välriden. Jag köpte den senare.
Jag ha också fått upp ögonen för töltande finnhästar och det verkar finnas en och annan, lixom nordsvenskar som töltar. Min uppfattning av det är att det inte är så stor skillnad om hästen är tre-, fyr- eller femgångare då den går på travet, så länge den travar fort.

Vad jag har läst ska det vara så att i USA är det 10% av varmblodstravarna som inte töltar eller passar, medan det i Europa är det omvända, 10% gör det. Men det ser man ju också, passloppen är större än travloppen i USA medan vi kör trav i Europa.

Roligt att höra! :P

Jag är så udda på allt annat, så tölten är det minsta folk rynkar på näsan åt.. ;)

KL.
Jag hade för några år sedan med mig min töltande, överbyggda vbl-travare på 142 cm mkh med enorm rumpa på en westerntävling.
Jag fick gissningar om vilken quarterhingst som var pappa:p.
Så det där med hur kors sluttar och liknande kan säkert påverka men är troligen inte avgörande.

Hörde en siffra om att bortemot 50% av vbl-travarna faktiskt har tölt.

Intressant att det är så stor del som 50% som har anlaget, det var nytt. Jag såg dessutom att jag i tankarna länkat samma sida två gånger, i olika inlägg. Woops!

Nu har vi här fått eget kommando för tölt och trav och börjat arbeta tölten i öppna för att få bort frambensgaloppen. Och tro det eller ej, men det har verkligen hjälpt, massor! Näst är att vänja tjejen med kolukten från en gård i grannbyn (som vi ofta rider förbi). Hon är livrädd men vet inte för vad :p

Min kallblodstravare både passar och töltar. Passa har hon alltid gjort medans tölten upptäcktes bara för några månader sen (hon har tävlat i trav, slatade bara för 1,5månad sen) :)

Puttar på tråden eftersom töltridning på travarna inte verkar vara sån tabu mer som det var då zabbio började i tiden ;)

Nog för att det också är en grej som många som skaffar sin första ridtravare också träffar på, fast de inte alltid vet vad det är :D

Möter färre och färre kommentarer mot det :) Men det finns ju fortfarande mycket att förbättra i vår tölt.. vilket mest beror på att jag inte är en bra ryttare ;)

Det hade ju varit bra om folk var mer medvetna om de extra gångarterna. Dels för att de som inte vill ha tölt ska kunna välja hästar utan den, och så klart för att just nybörjarna ska kunna veta att hästen faktiskt inte travar under dem, och få hjälp med att skilja gångarterna åt :)

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 736
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka