Töltande varmblod

Sv: Töltande varmblod

Intressant tråd :)

Jag har själv en varmblodsdam som både töltar och passar. Mycket amerikanskt i stammen.

Tölten har märkts av mest och nu efter att ha skrittjobbat mycket under våren så har passen kommit fram så att jag själv kan se den.
Ett ridsällskap upplyste mig i vintras om att hon passade :)

Och visst är passen fin att ha när lillflickan vill rida och prommt ska trava :D

nemen,. vilken kul tråd... inte visste jag att tölt och pass fanns hos travare ?!?!
Närmaste pass man sett är ju de där amerikanska fenomenet med kedjor runt benen som tvingar dem att röra benparen.

Gör du några ansatser att hålla isär tölt och pass? :) Passen är nämligen inte så väldigt hälsosam, såvida det inte är den ''flygande'' passen, iom att den ofta skapar och bygger på spänningar. :) Det brukar hjälpa att mjuka upp och runda hästen lite för att bryta passen till en bättre tölt. Skrittarbete är ett bra sätt att mjuka upp hela hästen så det är nog därför den töltar bäst då :)

Kirre: Det är just det amerikanska fenomenet som ger tölten. Det är äkta pass, hobbles på benen kan inte tvinga en icke-passande häst att passa. De är bara där för att försäkra att det är rätt gångart, jag har sett dem på travande hästar med.. eftersom pass och trav är olika snabba får en passlöpare inte springa i pass i ett travlopp, det hade varit fusk. ;) Men hästarna hade passat lika mycket utan hobbles på benen. Men om någon bryter över så synsdet ju ganska dåligt, galopp är lättare att se. (har sett travare som passar och töltar på banorna här i sverige, lite intressant att de inte stängs av :P

Nja, den kunskapen har jag inte riktigt. Jag kan se någorlunda bra om det är tölt eller pass från backen, men på ryggen har inte märkt nån större skillnad. Eller den skillnad jag märkt är att det är himla svårt att rida lätt ibland:D

Tölten kommer fram lättast när hon blir taggad och passen kommer in när vi jobbar på ridbanan.

Jag har inte för avsikt att jobba bort tölten och passen. Jag vill ha kvar dom, så nån gång ska jag börja träna för en islandstränare. Men först vill jag få ordning på skritt trav och galopp.

Det är nog enklare att få ording på skritt, trav och galopp om du får mer känsla för tölten :)
Lättast är att lyssna på hovslagen, det ska låta ''pick-a-pocket-pick-a-pocket'' istället för "picka---pocket'' eller ''1-2-3-4'' istället för ''1-2----3-4''. Ramsan är lättast att tänka när man hört den eller takten.

Känslan är också annorlunda men kanske svår att urskilja, och olika från häst till häst. På Crow känner jag bakbensrrelserna i rumpan när han går i fin tölt, i pass känns det mest lite halvstötigt, ungefär som symaskins-trav. Men det kan skilja från häst till häst, precis som att trav kan kännas olika på en häst och en annan.

Ett annat tips är att ha en egen hjälp för traven så att du har en ''trav-skänkel'' eller nåt. Ungefär som att du har en galoppskänkel stället för att slängtrava in i galoppen :) På Crow knackar jag två gånger i travtakt med ena skänkeln, det har jag fått lära in genom att tjata på böjt spår tills han fattat trav, belönat och provat om igen. Nu vet han att det betyder trav. (fast vi har nyligen hittat galopphjälp vilket han tycker är super kul så ibland missförstår han och börjar galoppera i skritt-fart istället..*lol* men han blandar inte ihop det med tölt eller pass iaf ;) )

Fantastisk tråd, här vill jag vara med. Köpte för några veckor sedan ett travsto, amerikans stam. Snäll och trevlig då jag provred henne, hon skrittade, travade och galopperade. Så kom hon hem till oss och min man red ut på henne och jag på en annan häst. Min man är ingen stjärnryttare men god motionärsryttare. Han klagade på hästens trav, att han inte kunde rida lätt på henne och jag bara avfärdade honom med att han säkert var lite ringrostig och ovan vid travartraven. Efter en stund tittar jag närmare på min stackars man som kämpade febrilt för att hitta takten i "traven" och jag utbrister - hästen töltar ju!
Vi köpte en varmblodstravare som töltar och var tvungen att fråga förra ägaren om de viste att hon kunde tölta. De hade ingen aning om det, men vi är mycket nöjda över vårt köp.

Hålla isär tölt och pass kan jag någorlunda..det är renheten i dom som är den svåra frågan för mig :)

För skritt, trav och galopp så håller jag mig till "standard hjälperna", har inte funderat så mycket på hjälperna för tölt/pass..det kommer längre fram.

Sist jag longerade/tömkörde så såg jag att hon tog pass men vänster galopp tenderar att bli lite passaktigt om man ser till benrörelsen. Vänster är hennes svaga sida, men vi tränar på att stärka den.

Det är lättare at rida lätt i tölt än i pass:D Iaf på min:D

Kirre: Det är just det amerikanska fenomenet som ger tölten. Det är äkta pass, hobbles på benen kan inte tvinga en icke-passande häst att passa. De är bara där för att försäkra att det är rätt gångart, jag har sett dem på travande hästar med.. eftersom pass och trav är olika snabba får en passlöpare inte springa i pass i ett travlopp, det hade varit fusk. ;) Men hästarna hade passat lika mycket utan hobbles på benen. Men om någon bryter över så synsdet ju ganska dåligt, galopp är lättare att se. (har sett travare som passar och töltar på banorna här i sverige, lite intressant att de inte stängs av :P

Menar du att domarna ofta brukar missa passgång i travlopp? :confused:

Jag hade undvikit passen om jag var du. Kanske om du kan få fram flygande pass senare :) Passen sliter nämligen på hästarna mer än tölt, och ställer oftast till det. Annars är den enkel - det ska vara två-taktigt, som trav ;)

Men pick-a-pocket ramsan är bra för att kolla takten på tölten. :) Låter det i rätt rytm så är tölten ren (eller vi kan kalla det ''rack'' så blir det inte kinkigt från islandsidan). Sen kan hästen vara mer eller mindre samlad eller framtung, men det är som med alla gångarter..

Menar du att domarna ofta brukar missa passgång i travlopp? :confused:

Ingen aning om hur vanligt det är men jag vet i alla fall att den enda gången jag var på travbanan så har jag bilder på hästar som helt tydligt går i 4 taktig tölt :P Visserligen diagonal tölt istället för lateral, men helt tydligt med frambenet högt lyft och bakbenet i marken. 2an här tex

Sen kan jag tänka mig att det är svårt att se om en enskild hästs ben går i pass eller trav i gruppen.. galoppen syns ju på hela hästkroppen när den gungar. Men det är klart att den häst som ligger i ledning eller ensam i fältet syns det nog rätt bra på. Om inget annat hade det ju kommit fram på filmer och foton om vinnaren gick fel, så jag tror väl inte att det fuskas med det. Men det förvånar mig inte om det händer att hästar passar på travet utan att det märks ibland :)

Det var inte länge sen en passade på upploppsrakan och han diskades. Sen går en del i tölt på volten i voltstart.
Stig H såg direkt en som passade mitt i fältet.

Det är tänkt att grunderna ska sitta innan vi avancerar :)

Framtung kan jag inte påstå att hon blir i tölten..snarare tvärtom. Framdelen kommer uppåt och bakdelen "försvinner" under hästen.

Hon kan bli riktigt "hög" framtill med höga benlyft a la akademiskt;)

Visst kan det bli lite jobbigt ibland med alla gångarter när hon inte riktigt förstår vad jag vill...hon provar hela registret med följd att vi kommer ur balans lite..speciellt när vi ska träna galoppfattningar och övergångar:D

Menmen..det kommer jag/vi skyndar långsamt :)

Ingen vidare bra bild, men tvåan har inte vänster bak i marken vad jag kan se.:)

Det du beskriver som diagonaltölt, att hästen ej har ren tvåtakt, är inte helt ovanligt och kan bero på flera orsaker men leder inte till diskning här i Sverige.

Förmodligen eftersom man inte vinner något på det samt att det kanske lätt blir för mycket av en bedömningssport.
Däremot kan man få startförbud om hästen travar illa.

Ett tränat öga har inga problem med att upptäcka passgång även om hästen ligger mitt i fältet, därmed inte sagt att det aldrig skett några missar.:)

Senast ändrad:

Även om benet inte är helt i marken är det tydligt att det kommer vara där långt innan motsvarande framben ;)

Min häst har haft riktig ''diagonal tölt'' under ryttare :3 Inte ofta, men nån gång.

För min del spelar det ingen roll om det diskas eller ej på travet, tycker bara det är kul att töltanlagen kommer fram och syns. För det är ju troligtvis det som gör att såna stora taktfel hoppar fram, även om mindre taktfel i trav kan förekomma hos alla hästar.

Så tänkte jag också , att först fixa de övriga gångarterna och sedan avancera tölten. Det slutade iaf med en TÖLTlektion för en islandtränare och vips satt galoppen! Damen lärde sig under den lektionen mer om hur hennes kropp fungerar än vad hon lärt sig under flera år som ridhäst. Galoppen har visst funnits förut, men nu rusar hon inte längre iväg i någon pass-stress-rus-galopp, utan fattar samlat och tar genast tretakt och håller den rätt så bärig utan hjälp av ryttaren.

Så det där med att träna in tölten i ett tidigt skede kan hjälpa med de andra gångarterna. :angel:

Okej :)
Vad roligt att det lossnat för er.

Jag tycker nästan tvärt om på min. Ju mer vi fått ordning på grundgångarterna desto bättre har tölten känts när den kommit in.Och nu börjar ju även passen komma helt av sig själv:D

Det vi har mest svårt för är kort trav och kort/arbetsalopp...det går ju gärna lite fort. Och ju fortare dessto bättre verkar min dam tycka:D

Ni som rider flat walk, hur har ni börjat? Hur låter det och hur känns det? Jag har försiktigt börjat leta efter FW:n men vet inte riktigt vad som är rätt. Idag kom vi in i någon sorts skritt som gled fram över marken men inte "trippade" som tölten gör. Har ingen som kan filma så det är lite att gissa sig fram i hur det ska vara..

Knapplån:
Är det bra att uppmuntra tölt/pass hos sin travare? Jag har nyligen fått hem en gammal travare, som har ganska mycket motor, och det känns som han börjar tölta (tror jag) när han vill springa och inte jag vill så att säga :p Har inte tänkt på det så mycket på det fören jag såg denna tråd :) Har ingen erfarenhet av det sen tidigare.

Trott - jag skule tro att det beror på vad man vill få ut av hästen och i vilken fas man är - men är absolut ingen expert.

Min 18 åriga travdam, som jag red in själv när hon var knappa 6 år har sista månaderna börjat visa något som nog är en början till tölt då och då. Antingen har hon blivit inspirerad av sitt hagsälskap eller så är det något som gjort att hon nu tycker att det är läge att visa upp och matte som blivit mer känslig för att det kan vara tölt... Vi får väll se vad det blir av det. Däremot är jag inte orolig för att plocka fram tölten hos henne i denna ålder.

Niki: Min kuse är 20 år, så ingen risk att vi ska ta oss till tävlingsbanorna eller ha sådana ambitioner :p men då kanske man ska se hur det går framöver, håller på att sätta igång honom så gott det går med detta skitväder/underlag...
Ska följa denna tråd med intresse :D

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 732
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka