Töltande varmblod

Lella

Trådstartare
Jag läste för många många år sedan att det i Tyskland ska finnas en förening för töltande varmblod. Är inte ute efter en gångartshäst bland varmbloden utan mer intresserad av att läsa om den och se bilder. Finns här någon som vet lite mer?

Sv: Töltande varmblod

Jag har en töltande varmblodstravare, men vet inget om någon förening.

tolthrthge.jpg

Vi provade en ny sadel och red bettlöst pga borttagna vargtänder. Han kan gå i trevligare form.
Skrittar, töltar, travar och galoperar med honom. Kan även ridas i flygande pass men har aldrig tränat någon fattning för det eftersom jag inte är intresserad. Kan också gå i den amerikanska ''töltformen'' flatwalk, som är lite mer rent fyrtaktig än vanlig tölt, och långsammare. Men vi har inte kommit så långt där än och får inte rätt på den varje gång. Tölten sitter ganska bra däremot, åtminstånde fattar han en fyrtaktig tölt när han ska, ibland tenderar den mot passtakt, ibland mot travtakt, men det är inte mycket. Traven har vi mer problem med men den blir fin när han väl fattar den.

Lade hela tråden på hyllan ett tag men blev så nyfiken angående töltande ridtravare att jag absolut tvingades googla dem. Och visst, det var ingen förening för rasen (som de kallar den i Tyskland) utan en intressegrupp, och vilka hästar! Dessutom verkar det vara som om de avlar på "Töltende traver" i Tyskland, där fanns t.o.m. tips om hur man letar sådana på banan och rasbeskrivning :idea:

Här i Finland har jag träffat 2 st töltande travare, en fanns på ett hästgymnasie och användes som travhäst och den andra red jag för något år sedan, innan jag visste att de fanns och vad den där bekväma "traven" var för nåt. Den riktiga traven kändes som trav.

Hur är det i Sverige? Finns det fler som söker tölten i travhästarna? Vart vänder ni er? Hur tas ni emot av hästvärlden och hur gärna ställer islandshästtränarna upp för att hjälpa?

Är nyfiken hur man ska göra :)

Har läst om någon häst som hette Paso Peruano (tror jag) det var en töltande häst från Sydamerika som det fanns ungefär 20 av i Sverige.

Vi kan starta en grupp här:bump::bump:

Jag har åxå en töltande travare, ett sto utan härstammning, jag vet inte ens hur gammal hon är, mer än runt 20 som veterinären trodde!

Hon töltar, passar stadigt och i form! jag tycker det är jättekul och det underlättar för mej som samlar på diskbråck!

I USA hittar du travarna som går i rack (tölt) och hittas ofta i single fotting klubbar. På Youtube kan man hitta en hel del filmer om man söker på rack standardbred, single footing standardbred och racking standardbred.
Tänkte mest om du ville se videos på det hela rent generellt så finns det en hel del sådana på Youtube bara man använder rätt sökkriterier :)

Tackar för tipset! Senast jag såg en live var idag, stallsgrannens ridtravare verkar vara naturtöltare. Jag är främst intresserad av hur pass vanligt det är att man gångartsrider sin ridtravare i övriga länder utanför Tyskland och USA? Har lite förstått att det inte verkar vara en önskvärd gångart då många strävar efter en häst i engelsk dressyrridning eller hoppning. På distanssidan verkar det ändå logiskt att man skulle vilja ha en töltare, eftersom det blir många timmar i sadeln, men det kanske är helt fel endå?

Min ridtravare både töltar och passar, mysigt men allt blir lite krångligare med! Speciellt när vi galopperar väldigt snabbt i skogen och hon går över till pass :crazy:

Min kallblodstravare som har ridits hela livet töltar. Hon har aldrig kunnat trava normalt. :P

Jag har också en.
ett sto född -97 e. King Lavec. Aldrig inkörd, inte reg STC utan Svensk Ridponny, 142,5cm hög (usch).
Kan vara hemskt passtaktig i galoppen, tappar ibland traven till pass.

Går ren, fyrtaktig tölt i lite olika tempon. Brukar träna henne i öppnor och slutor i skritt, trav och tölt och i slutor i galoppen.

Samma häst kan också rena galoppombyten i språnget, just nu inte i serier men det fixade hon innan hon fick föl. Håller på att träna upp henne igen.

Har ridit för en person som heter Ulrika Fröding, som bor i Tierp och tränar mycket islandshästar. Hon är positiv till alla typer av hästar och tycker det är kul med töltande varmblodstravare.

Jag tycker att mitt sto blivit säkrare i traven efter att jag börjat arbeta med tölten; inte alls lika mycket taktproblem längre.
Hon är riden sedan sommaren -01, westernträning sedan ungefär -05. Tölten har jag jobbat med sedan maj i år men hon har mycket tölt i sig.

Det är kul att se hur mångsidig man kan göra en vbl-travare!

Har tyvärr inga bilder.

Trådkapning...

Om man är intreseserad utav att hitta(köpa) en töltande travare- vart skall man leta?

Vad jag förstod på den tyska sidan www.toeltendetraber.de och efter att ha jämfört travhästar och travhästar på skolan var jag studerade och läst om tölta/passanlaget hos islandshäst, kom jag fram till att en travare med passanlag ska kunna töltsättas, enligt teorin. Islandshästen behöver ha passanlag för att kunna tölta även den. Har inte hunnit pröva än då jag har en ponny nu och inte har råd med någon fler häst. Vid köp är det väl lättast att fråga om hästen rör sig passaktigt, man ser det dessutom ofta vid uppvärmningen på trav. Ska bli jätteroligt att leta tölttravare någon gång i framtiden :)

KL - gammal tråd.. men..
Men för den som vill töltsätta sin travare och kan engelska är detta ett trevkligt forum: http://gaitedhorsesense.com
Handlar inte bara om travare men alla tölthästar är välkomna.

Eftersom tölt kommer av passanlag och i grunden är en lateral gångart så kan alla hästar med passanlag tränas att tölta :) Vissa har svårare att bryta passen på och vissa kanske aldrig blir 100% jämnt fyrtaktiga, men det ska gå. Och då tänker jag på en sund, avspänd tölt som -även i de fall den är ngt passtaktig - inte bygger på spänningar eller stelhet med sänkt rygg och obehag i ögonen. :)

Det skulle vara så roligt om travaren framhävs mer för sin tölt. Nu tänker jag att om den blir accepterad så marknadsförs de hästar med passanlag som just gångartshästar, och det blir lättare för de som vill ha tölt att hitta den, samtidigt som de som inte önskar tölt slipper få passanlag som en oönskad överaskning och tvingas jobba mot det. Bättre för alla, m.a.o.
(Sen hoppas jag samtidigt att tölt-travare får en sund omskolning också, och inte bara behandlas som töltmaskiner och rids i en spänd form bara för att det är enklare. Men det är ju upp till köparna.)

Så även en annan häst än travare/islandshäst som passar går i teorin att töltsätta? Jag har funderat mycket på det där, min korsning passar gärna när han är lite spänd eller när det blir för jobbigt i traven. Hans pass är extremt mjuk och skön att sitta i, som fd. islandshästägare trodde jag att det var tölt först ända tills jag lät någon filma oss och såg att det var pass. Nu har jag inte inriktat mig på passen alls eftersom det ju som sagt är "fulridning", han är spänd när han passar, men när han har gjort det ibland så händer det att det börjar gå mer och mer åt fyrtakt. När man sitter på så känns rörelsen precis som den som man ser från den tredje videon du postade.

Vet inte om tölt är någonting jag vill börja experimentera med själv, det känns som att det borde bli svårare för honom att hålla isär gångarterna då.

Att hålla isär gångarterna är möjligtvis det mest viktiga, men det är inte jättesvårt :)
Det handlar bara om att vara konsekvent och att ha tydliga signaler. Dvs er an signal för tölt så får hästen inte bryta av till trav, eller trava istället. På samma sätt som den inte får trava fortare vid en galoppfattning.
Det är också ett tips att inte göra övergångar mellan trav och tölt, utan bryt av till skritt och sen tav, skritt ochsen tölt osv. Då minskar man risken att hästen tror att man får byta som man vill.

När jag travar så fiock jag i början böja min häst väldigt mycket och skänkla upprepat på innersidan i takt för att få trav. Vår travfattning har kommit ur det, men nu behöver jag inte böja honom eller så utan om jag skänklar med hälen så att säga, (inte hårt alls men en tydlig liten kick) - jag sitter nog lite annorlunda också, kanske - så travar han direkt. Men om jag sitter tillbaka och trycker med vaderna så blir det tölt. Egentligen kan man använda vilka signaler man vill, men om man kommer på vad hästen svarar bäst på så är det ju det lättaste att lära in :)

Han var mkt passtaktig i början, och kunde inte trava under ryttare. Jag brydde mig inte ycket om traven då utan jobbade med att få en bra tölt. När han var starkare provade jag få trav igen och då hittade vi den relativt enkelt.

Kom på ett sätt att locka fram passen/tölten och jobba från det. Är du bara noga med att använda samma signal - när du hittat de - varje gång och inte tillåta att han bryter så är det inga problem att hålla iär gångarterna.
Om han byter gångart olovandes så bara bryt av och ta en ny fattning i den gångart du bad om. Men kanske han är trött, så trava/tölta inte så länge då utan bara för att markera att det blev fel. :)

Även om passen/tölten är spänd i början så är det något man får arbeta bort. Blir ju inte fulridning då ;)

Tack för den utförliga beskrivningen! Vi får se hur jag gör, det vore nice att ta fram tölt i honom men med tanke på tävlingsambitioner i western så känns det kanske dumt att börja experimentera med en extra gångart...

Det bestämmer du så klart själv :)
Jag tror inte att det hade varit något problem om du nu vill ta fram den (tekniskt sett kan han ju redan tölta) men det är förståss upp till dig.

Delvis KL, tänkte bara slänga in lite dagsfärska bilder. Vi provade att springa fort idag.^_^
hghgdhdh.jpg

fjdfdfffffffff.jpg

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 732
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka