Sv: Töltande varmblod
Att hålla isär gångarterna är möjligtvis det mest viktiga, men det är inte jättesvårt
Det handlar bara om att vara konsekvent och att ha tydliga signaler. Dvs er an signal för tölt så får hästen inte bryta av till trav, eller trava istället. På samma sätt som den inte får trava fortare vid en galoppfattning.
Det är också ett tips att inte göra övergångar mellan trav och tölt, utan bryt av till skritt och sen tav, skritt ochsen tölt osv. Då minskar man risken att hästen tror att man får byta som man vill.
När jag travar så fiock jag i början böja min häst väldigt mycket och skänkla upprepat på innersidan i takt för att få trav. Vår travfattning har kommit ur det, men nu behöver jag inte böja honom eller så utan om jag skänklar med hälen så att säga, (inte hårt alls men en tydlig liten kick) - jag sitter nog lite annorlunda också, kanske - så travar han direkt. Men om jag sitter tillbaka och trycker med vaderna så blir det tölt. Egentligen kan man använda vilka signaler man vill, men om man kommer på vad hästen svarar bäst på så är det ju det lättaste att lära in
Han var mkt passtaktig i början, och kunde inte trava under ryttare. Jag brydde mig inte ycket om traven då utan jobbade med att få en bra tölt. När han var starkare provade jag få trav igen och då hittade vi den relativt enkelt.
Kom på ett sätt att locka fram passen/tölten och jobba från det. Är du bara noga med att använda samma signal - när du hittat de - varje gång och inte tillåta att han bryter så är det inga problem att hålla iär gångarterna.
Om han byter gångart olovandes så bara bryt av och ta en ny fattning i den gångart du bad om. Men kanske han är trött, så trava/tölta inte så länge då utan bara för att markera att det blev fel.
Även om passen/tölten är spänd i början så är det något man får arbeta bort. Blir ju inte fulridning då