Tölt på vintern

Sv: Tölt på vintern

tölta i snö är ju en underbar styrketräning för hästen. Mina pållar har braa blivit bättre av det! Men jag tror det beror på hästen och ramförallt på ryttaren hur töltande i snön funkar!
Tölta väl!

/Malin

Moniq skrev:
Det finns flera "vinklar" på väg ner från korset, naturligtvis skall en häst inte bara vinkla sig i hasen, när den bär sig bak. Vägen ner ser ju (mkt förenklat) ut nästan som M på högkant. Eller rättare sagt W ;)

Precis så, fast jag får ändå känslan av att många glömmer de övre delarna för de nedre sas (om du förstår vad jag menar). Bakbenet är långt, och allt skall hänga med (fast det gör inte det mellan varven).

Jo, det kan nog ligga mkt i det du säjer min PÅlla, har ett långt övertramp (alltså i det här faller menar jag att hon sätter i bakhoven framför där framhoven sattes i)men inte pga bärighet, men hon vinklar knappast bäckenet, eller i haslederna. När hon bär sej blir hennes övertramp däremot kortare. Måler är dock ett bra övertramp men med bärighet. Det kommer dock att ta lite tid misstänker jag.

Hästen vinklar in hasen under sig, det kan den göra utan medverkan från bäcken och steget bli därmed längre.
När hästen samlar sig, vinklar bäcken och sänker korset bli iofs steget något kortare. Men det är inte steget man skall titta på i skritt, utan undertrampet. Med styrkan kommer ett djupare undertramp, och som bonus kan även aktionen öka.

Nu kom vi lite långt från ämnet att rida i snö, men för att återföra till ämnet så kan det vara bra träning att rida i lite djupare snö för både höft-, knä-, has-, och kotlederna. :D

Boj skrev:
Men det är inte steget man skall titta på i skritt, utan undertrampet. Med styrkan kommer ett djupare undertramp, och som bonus kan även aktionen öka.

Jo det känns på ngt sätt som om hon bär längre tid på bakbenen, hon belastar bakebenen lite längre tid än normalt, och blir lättare framtill och frambenen får mer lyft (brukar kika i skuggan, om sådan finns)gången känns också mer elastisk. Ännu fixar hon detta i skritt, men det är jobbigt, hon frustar, stånkar och stönar, men är ändå med på noterna och jobbar villigt. En härlig känsla :banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka