Tölt? Fel form?

M

My Beauty

Nu har jag en fråga...

Själv är jag en insprängd dressyr och hoppryttare och rider sällan dessa söta islandshästar... Red förra året en unghäst iof, i dressyren. sen lite när jag var liten...

Men nu till själva frågan: När hästen går i tölt så måste den ju använda ryggen på fel sätt lr har jag fel?

Tycker att när man ser isisar i tölt så åker huvudet upp och ryggen sänks... Kanske har sett dåliga exempel men tycker det ser ut så på dom flesta...

Men OM det är nu så att hästen sänker ryggen i töltrörslen så kan det ju inte vara bra för hästen?

Som jag redan skrvit i är jag inte super insatt i islandhästar så detta är en fråga som jag länge funderat över och vill ha svar på...

Sv: Tölt? Fel form?

Hästen skall inte gå med hjorthals och sänkt rygg i tölten. Denna frågan kommer upp ofta, finns nog svar även i "läs detta först" högst upp på sidan. Sök på hållning i tölt eller något sådant så hittar du både bilder och diskussioner att fortsätta i.

Sedan är det skillnad på skall ridas och hur de rids. Det är väldigt svårt att rida just tölt i dressyrform och i ökad tölt är det nästan omöjligt. Men som sagt sök och du skall finna. :p

Nu har jag en fråga...

Själv är jag en insprängd dressyr och hoppryttare och rider sällan dessa söta islandshästar... Red förra året en unghäst iof, i dressyren. sen lite när jag var liten...

Men nu till själva frågan: När hästen går i tölt så måste den ju använda ryggen på fel sätt lr har jag fel?

Tycker att när man ser isisar i tölt så åker huvudet upp och ryggen sänks... Kanske har sett dåliga exempel men tycker det ser ut så på dom flesta...

Men OM det är nu så att hästen sänker ryggen i töltrörslen så kan det ju inte vara bra för hästen?

Man stärker ju upp hästens ryggmuskler och överlinje ständigt genom att faktiskt trava i form en hel del, och rida skoldressyr. Då lär sig hästen att bära upp tölten med bakdelen och klarar påfrestningen med tölt under ryttare.
Man kan faktiskt också tölta hästen i form, utan att nosen sticker upp i vädret.
Finns massor med bilder på välridna töltande och travande islandshästar.

Hästar ska ju gå i form i alla gångarter även om den, i tölt inte går exakt i samma form som de övriga gångarterna.Den ska ha nacken som högsta punkt å trampa under sig.Min ena 6 åring kan däremot gå i samma form som i de andra gångarterna i arbetstölt men mina andra hästar går i lite högre form, det är så individuellt vad som passar hästen.Vissa hingstar kan tex inte gå med nosryggen i lodrät linje då de kan ha för kraftig hals å går lite mer "öppet".

Precis som för "vanliga" hästar så finns det bättre och sämre form i gångarter och arbete. Att därför avgöra kvalitén på vad du sett är ju helt omöjligt ;)

Formen i tölt börjar, som i alla andra gångarter oavsett hästras, bakifrån. Du kan alltså inte avgöra om det är bra eller inte genom att titta på vart huvudet hamnar, utan det är rörelsen bakifrån och fram över ryggen och nacken som är avgörande för en god form. Huvudet är liksom resultatet, men nacken skall alltid vara högsta punkten.

Jämfört med trav så är oftast god riden tölt öppnare i formen, framför allt när tempot ökas. Men ryggen kan för det vara "med" och ska också vara det, men det ser som sagt lite annorlunda ut och kan vara ovant om man inte sett så många islandshästar.

Att sen klara av att rida sin häst i korrekt form, alla tempon, är ofta svårare än att rida en stor häst. En islandshäst har ju fler gångarter och dessutom blir en mindre häst oftast mera viktkänslig - vilket ställer högre krav på ryttaren.

då förstår jag hur ni menar...

HAr sett några hästar som går i tölt med fortförande i lite lägre form.
tycker detta så bättre ut en en häst i högform och som tappar bakdelen...

Jag frågade den fråga som ni svarat på pga vet flera av dessa isisar som svankryggiga och har i min smak alldelses för stora ryttare. ( vet att dom är viktbärande men en gräns finns) men tycker att det ser hemskt ut när en häst med ingen rygg försöks att gå en bra tölt där bakbenen bara finns där...

Men tack för att ni svarat och jag har förstått till viss del.

Men har ni inga bilder på en bra töltare

Min häst kan inte tölta om inte bakdelen är någorlunda med - då blir det grisepass istället. Och blir han för "lång och låg" blir det heller inte bra - då blir han framtung och det blir antingen grisepass eller trav. Idealformen för honom är när jag rider tölt direkt ur en sluta i skritt, där jag känt att han verkligen jobbat med ryggen och jag lyckats rida in bakdelen. I tölten är hans form ganska hög på så sätt att nacken är högt upp - däremot är inte nosen så högt upp, utan det är en liten "böj" längst upp i nacken. Jämfört med t.ex. en dressyrhäst i piaff eller passage, så är formen lika hög, men nosen oftast mer markerat framför lodplanet (islandshästar har ofta kortare hals än t.ex. halvblod, och jag tror att många i den höga formen inte kan "trycka ihop" nacken mer....).

Min häst kan inte tölta om inte bakdelen är någorlunda med - då blir det grisepass istället. Och blir han för "lång och låg" blir det heller inte bra - då blir han framtung och det blir antingen grisepass eller trav. Idealformen för honom är när jag rider tölt direkt ur en sluta i skritt, där jag känt att han verkligen jobbat med ryggen och jag lyckats rida in bakdelen. I tölten är hans form ganska hög på så sätt att nacken är högt upp - däremot är inte nosen så högt upp, utan det är en liten "böj" längst upp i nacken. Jämfört med t.ex. en dressyrhäst i piaff eller passage, så är formen lika hög, men nosen oftast mer markerat framför lodplanet (islandshästar har ofta kortare hals än t.ex. halvblod, och jag tror att många i den höga formen inte kan "trycka ihop" nacken mer....).

det med att trycka ihop beror på hur brett det är mellan atlaskota, vinge och gansch...

Jo, men det måste också bero på hur "tjock" hästens nacke är precis bakom ganaschen. Med tjockare nacke blir det så att säga mer att trycka in mellan ganascherna.....

Sedan tycker jag inte det är så viktigt att hästens huvud är i eller nära lodplan, så länge jag känner att bakdelen är "med" och hästen har bra ryggverksamhet.

Jo, men det måste också bero på hur "tjock" hästens nacke är precis bakom ganaschen. Med tjockare nacke blir det så att säga mer att trycka in mellan ganascherna.....

Sedan tycker jag inte det är så viktigt att hästens huvud är i eller nära lodplan, så länge jag känner att bakdelen är "med" och hästen har bra ryggverksamhet.

Ja det klart... Men man vill ju inte ha underhals på hästen heller...

Men, underhals är ju oftast "bara" ett symptom på att HELA underlinjen har kollapsat, magmusklerna är ju heller inte med. Och därmed har du problem med överlinjen, att ryggen liksom faller igenom för bakbenen är inte bärande. Huvudets position kommer också att visa detta, för huvudet kan inte "falla" nedåt från nackens högsta punkt, eftersom överlinjen inte arbetar korrekt.

www.landsbergaislandshastar.se finns en "gångartsskola" som visar gångarter och taktfel. Den är rätt intressant att läsa :)

Men, underhals är ju oftast "bara" ett symptom på att HELA underlinjen har kollapsat, magmusklerna är ju heller inte med. Och därmed har du problem med överlinjen, att ryggen liksom faller igenom för bakbenen är inte bärande. Huvudets position kommer också att visa detta, för huvudet kan inte "falla" nedåt från nackens högsta punkt, eftersom överlinjen inte arbetar korrekt.

www.landsbergaislandshastar.se finns en "gångartsskola" som visar gångarter och taktfel. Den är rätt intressant att läsa :)

Jo ska läsa det...

Men sen så vet jag två isiar som jag bara älskar, det är två som har blivit ridning på olika sätt, dom har ridits i barock, engelsk stil, isländskt, sen en som jag vet inte riktigt vad jag ska kalla den, är en ridning men bara viktihjälper osv... Rider på detta sätt obland oxå.

dessa hästar är dom två som jag har sett töltat i form och galopperat i form av dom isisar som jag har sett ( Förutom tävlingshästarna, men av mer hobby ryttarna)

Dessa två behärskar alla rörelser som en dressyr och islandshäst ska kunna i dressyren...
Den ena går i piaff ibland och har jobbats extremt mkt i dressyren och nu skulle ha lät kunna gå ut och rida ett LB program och få bra poäng...

JAg själv älskar när jag ser isisar som går korrekt i dressyren och bara älskar deras tölt. :love: MEn ju mer jag har kollat efter på dom som jag ser så blir jag bara matt... DOm kan tölta långa steckor utan att ens hästen använder rygg och sänker den...

Då undrar jag om hästen inte töltar med rygg så kan man väl inte få den rikitigt fina tölten?

Jag fårgar dessa saker så jag inte har jätte mkt kunskap i Isis världen

Att ge olika ridstilar namn är väl helt ok, men frågan är om sättet som hästarna rids på är korrekt - alldeles oavsett disciplin. Ger ryttaren hästen goda förutsättningar för att göra jobbet, så spelar det ingen roll vad vi egentligen sätter för etikett på ridstilen.

Sen förstår jag inte, är det samma islänningar du sett som går bra i dressyren och som sen inte töltar med ryggaktivitet?!
För då är det något som inte stämmer. OM hästen rids korrekt, så kommer form och samling BAKIFRÅN, alldeles oavsett vart huvudet hamnar. I tölt är inte formen likadan som i traven, men hästen kan för det gå i för gångarten korrekt form.

Den riktigt fina tölten, hur ser den ut för dig?
Du kan överföra exakt samma debatt från GP-dressyren om flashiga framben vs form vs bakdel till töltridningen ;)
Alltså, det *kan* se helt ok eller bra ut med grymma lyft framtill, men hur upplever du helheten? Harmonin? Vart är bakdelen osv.

Har inget emot att du frågar och det finns säkert många fler långt kunnigare än jag som kan tänkas svara. Den här gången har jag dock lite svårt att förstå vad du menar, men det är nog jag ... :o

Att ge olika ridstilar namn är väl helt ok, men frågan är om sättet som hästarna rids på är korrekt - alldeles oavsett disciplin. Ger ryttaren hästen goda förutsättningar för att göra jobbet, så spelar det ingen roll vad vi egentligen sätter för etikett på ridstilen.

Sen förstår jag inte, är det samma islänningar du sett som går bra i dressyren och som sen inte töltar med ryggaktivitet?!
För då är det något som inte stämmer. OM hästen rids korrekt, så kommer form och samling BAKIFRÅN, alldeles oavsett vart huvudet hamnar. I tölt är inte formen likadan som i traven, men hästen kan för det gå i för gångarten korrekt form.

Den riktigt fina tölten, hur ser den ut för dig?
Du kan överföra exakt samma debatt från GP-dressyren om flashiga framben vs form vs bakdel till töltridningen ;)
Alltså, det *kan* se helt ok eller bra ut med grymma lyft framtill, men hur upplever du helheten? Harmonin? Vart är bakdelen osv.

Har inget emot att du frågar och det finns säkert många fler långt kunnigare än jag som kan tänkas svara. Den här gången har jag dock lite svårt att förstå vad du menar, men det är nog jag ... :o

nä dessa två isisar som jag beräyttade om, det är dom som töltar med rygg och i form... Men alla andra som jag har sett har gått med sänkt rygg i tölten....

med andra ord så dom två isisarna går korrekt i alla gångarter men inte dom andra...

Men då är det andra ryttare på de andra också ... :devil: ;)

Men då är det andra ryttare på de andra också ... :devil: ;)

asså det finns två hästar dom jag tycker har med sig ryggen i tölten dom andra som jag har sett (i samma område) har inte ryggen i töltarbetet

För många är tävlingen en bekräftelse på att man kommit någonstans.

För andra är det att hästen blir bjukare och lydigare.

Du drar för många över en kam. De allra flesta(medvetna) ryttare rider sina hästar i en bra form.

För många är tävlingen en bekräftelse på att man kommit någonstans.

För andra är det att hästen blir bjukare och lydigare.

Du drar för många över en kam. De allra flesta(medvetna) ryttare rider sina hästar i en bra form.

Nää jag drar ingen över en kam.. utan jag hade en fråga (då jag inte kan så mkt om isisar) sen så har jag bara skrivit om dom isisar som jag har sett ( hobbyhästar)

Hur många har du sett då? För att det ska vara statistiskt säkerställt så måste du se måååååååånga hästar.

Ganska många... men dom som jag sett ( förutom dom två som jag berättade om) tycker jag har töltat utan rygg... Mesta hobbyhästar...

Sen så har jag nog sett dåliga exemplen...

Kan ingen lägg in bild på en tölt polle med rygg?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 857
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V