Tolka själv?

Sv: Tolka själv?

Min rockard har hårdgummihjul och det funkar alldeles utmärkt att köra i snö med den. Däremot på nyplogad, isig, osandad grusväg är den lite halkig, men det är ju å andra sidan vilken vagn som helst. (Och häst!)

Det är rejäl skillnad på hårdgummihjul jämfört med "riktiga" hjul när det är plogad väg, vilket det för det mesta är häromkring.

Med hårdgummihjulen riskerar man att hela vagnen glider i sidled vid tex doserade kurvor :eek: - hästen har ju broddar, sådär 16 st.

Efter att ha provat maratonvagnen med hårdgummihjul så bytte jag hjul till luftgummihjul (har dubbel uppsättning och kan byta efter väglaget) vilket var rejäl skillnad, sen dess har vi aldrig haft hårdgummihjulen på vintertid.

För det mesta kör vi med luftgummihjulen även sommartid då dom är tystare och går mjukare - då vagnen är luftfjädrad så är ju dämpningen bättre än med bladfjädrar eller torsionsfjädring så då "studsar" det inte alls med luftgummihjul... konstigt att man inte tänker mera på att ha stötdämpare på vagnsfjädringar, ingen nuförtiden skulle ju få för sig att bygga en bil med bara fjädrar och inga dämpare.

*kl*

Har någon bra koll på vart man kan hitta en pulka eller något annat som lämpar sig att tolka med efter en shettis? Helst något som man sitter hyffsat bra i.

Provade att tolka med en ny stigapulka, som är lite längre och har två sitsar. Men den gick ju sönder efter bara en liten stund, inget vidare..

Vad är ett "riktigt" hjul?

Jag var ute och körde igår och konstaterade att enda gången min rockards hjul skar ner var när det var löspackad snö. Hårdpackad snö var inga problem alls, och på de ställen där det var t.ex. gräs underst och bara lös, orörd snö ovanpå så gick det också jättebra.

Jag håller med er båda ;)
Inget problem med en rockard men jag också fick köpa hjul med luftgummidäck till min 4-hjuls parvagn eftersom med hårdgummi däck på isiga vägar försökte bakvagnen köra om mig :(

Det kan jag livligt tänka mig! Man får ju ofta lite samma känsla när man kör bil på isiga vägar. *huva!* Lyckligtvis med rockard så blir det inte riktigt lika farligt när det är is och däcken glider lite.

Jag brukar knyta fast linorna i en kälke så sitter jag på den och har tömmar som jag styr med det går jätte bra:)

Jag har en film/bild på det som jag kan visa senare.

Du vet att här i norrland blir det riktig vinter och då behövs det riktiga hjul, dvs pneumatiska hjul av vulkaniserat gummi av liknande sort som gubben Goodyear uppfann sådär runt 1839 ;)

Hej!

Vi tolkade efter min förra häst, fast med pulka, eftersom varken jag eller sambo kan stå på ett par skidor ens om dom står still.

Vi tolkade med vanliga bröstselen och var tom så duktiga att vi gjorde en "svängel" att hålla i:-).

Sambon låg mest i diket, men jag hade bra koll på pulkan och körde bara över stenar. Vi hade en gammal pulka som redan var trasig, men den blev inte mer trasig...

/ Lavinia, som nu blev jättesugen på att tolka.. hmmm..

Det är det som då kallas för tolkkörning när man både kör och tolkar själv... det har tom förekommit som OS-gren förr i världen.

Har du en välkörd häst så kan du ju pröva att köra med tömmarna i vänsterhanden så att du kan använda högern för att hålla fast ordentligt i tolklinan så att man inte drar hästen i munnen.

.

Så det heter tolkköra, jag har alltid kallat det körtolka, men där ser man! Kul e de i allafall.:banana:
Så här har jag tolkat många gånger med min pålle; ett styck lydig Nsv hingst som i vanliga fall går i skogsarbete och gårdskörning.
Utrustning: Bröstsele, läderlinor och en lätt träsvängel i vilken jag satte ett lagom långt snöre och en tilltäljd pinne lätt att hålla i högerhanden men tillräckligt lång att kunna ha bägge händerna på den, när det är raktframkörning och man behöver vila högerarmen lite.
Tömmar: hålles i vänster hand, lätta vävribbtömmar, (enda gången jag använder sådana).
Sedan: Hoppla pålle!
Bekvämast är en fin mellantrav, med lite busgalopp i lössnö som grädde på moset eller i långkurvor (så man kommer ur dem någon gång), men väldigt lite på åkrar och defenetivt inte på inhägnat område, utan hållit till på små skogsvägar och byvägar var man möter två eller tre bilar högst, i alla fall gärna där det har kört en bil ett par gånger. Nerförsbackar är lite kul. Där skrittar antingen hästen, och man kommer upp jämsides med skidorna, eller så får man helt enkelt öka farten! Antagligen helt livsfarligt och oansvarigt! Men sk-tkul!
Trillat? Javisst! Då släpps både töm och tolkhantag och ropas Ptroo! varvid pålle stannar 10 m bort tills matte borstat av snö, fixat skidbindningar och glidit fram.
Någon annan häst har jag aldrig prövat det här med, men så möter man bara en pålle som den här en gång i sitt liv...eller så är det för att jag är äldre nu, ja så kan det nog vara!:p

Haha!
Ja, det var inte lätt o filma! Fick invänta till hästen kändes som den tänkte gå rakt, ta tömmarna i en handen, kameran i andra, och hoppas på det bästa! Klurigt, men det gick! Pisken fick jag trycka in under benet för stunden!

kl

Vilket tror ni är bästa sättet att vänja hästen vid tolksele? Hon är inte inkörd och lite rädd om bakbenen. Har köpt en sele men tänkte ta det varligt. Blir det inget i år så kanske vi kan testa nästa år. ^^ Vill dock börja vänja henne vid den.

Klart det går om hon inte varit ute för en olycka som gör att hon har gamla minnen som spökar i hjärnan. Ja det går nog iallfall men det kräver klart mer arbete. Prova att ta tolkselen över hela kroppen och låt linorna röra längs med hela benen tills hon tycker att det är helt ok. Sedan kan du ha tolkselen på när du rider och att någon bara går bakom och håller i linorna och låt personen hålla igen lite i linorna så ni ser att hästen blir bekväm med att dra. Prova också att låta linorna släpa på marken. När hon tycker det är ok så kan du gå vidare att någon åker pulka bakom, vid sidan och framför henne. Hästar brukar vänja sig vid det mesta så det ska nog gå bra. "Hitta" på många olika situationer så hon tycker allt är "normalt". Tex skidåkaren åker omkull osv. En del hästar som inte är vana att dra tycker det är konstigt när det blir lite tyngre. Övning ger färdighet!

kl

Vi har också solo-tolkat i vinter. Har förstås åkt efter lille galne shettiskillen (ni vet han skenkulan) och det har gått riktigt bra. Fast jag har inte vågat knyta fast pulkan bakefter! Styr med ena handen och håller krampaktigt fast i draglinorna med den andra! Nån gång fick han för sig att skena iväg, jisses vilken fart! Snön sprutade och plötsligt svängde han in på en ålker - gissa vem som flög med sin lilla pulka över snövallarna!

En annan gång, i min ungdom.., tolkade jag efter halvblodskillen med korta skidor. Jag hade nog en longerlina fästad i grimman och så tänkte jag att om han nu drog iväg så skulle jag hoppa ur skidorna, ställa mig på hälarna och styra in honom på en volt runt mig... Jo, tjena! Så mycket snö har jag aldrig haft innanför kläderna, varken förr eller senare!

Tack för tipsen! Jag har satt på henne selen en gång och det tyckte hon var helt ok. Om man för draglinan mot rumpan så flyttar hon sig bara, blir inte rädd eller så men hon gillade inte om linorna nuddade benen. Provade att skritta framåt lite försiktigt och det gick bra tills hon vände på huvudet och såg att något var bakom henne. :P Då blev det hela mycket läskigt men för att ha varit första gången hon hade selen på sig tycker jag att det gick bra.

Ja det är svårt att vänja dem vid att inte gå undan för tryck. Har de först blivit inridna så rukar det ta ett tag innan de lär sig skillnaden. men det är bara till att öva :laugh:

Man spänner fast en pulka alt kälke i draglinorna bakom shettisdamen som är stark som en oxe,sen sätter man på sig en hjälm,sen uppsöker man närmaste nyplogade raksträcka med ordentliga plogvallar på båda sidor,sen kör man så det ryker:bump::bump::bump: Den fege har skyddsglasögon och en ryttare på ponnyn:D

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
1 032
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?