Tolka själv?

F

Fantasy

Jag kan inte så mkt om körning och sånt så det här kanske är en dum fråga men ja gör ett försök ändå:angel:

Igår provade jag för första gången att tolka, det var superkul!!:D Men nu undrar jag om det finns någon annan variant där man kan tolka själv? vad kan man använda då och hur ska man spänna fast det? :)

Alltså hur kör man själv nu i vinter utan hjul?:crazy:

Sv: Tolka själv?

Du menar alltså att du står på skidor efter hästen utan att det sitter en ryttare på?

Ärligt talat tycker jag att det låter vanskligt. Om du trillar så finns två alternativ. Du dras efter hästen eller hästen kommer lös. Inget av dessa känns speciellt kul.:crazy:

Annars håller jag med! Tolka är superkul!

Ett tips från en tolkningsrutinerad norrlänning - använd korta slalomskidor istället för trickskidor. Mycket stadigare och skönare, för inte tala om varmare!

Mjaa jag tänkte mer utan skidor :P men om de går med nåt annat, tefat lr någon slags kälke? om jag sätter fast den o sen har tömkörningstyglar (heter de så? att stanna med m.m fast de kanske också är ganska riskfullt? hästen jag har är en väldigt trygg häst, så hon springer ingenstans men man vet ju aldrig... :P

om att tolka själv tänker jag inte utlåta mej om, men jag skulle hålla mej inom inhägnat område. Det har jag gjort dom gånger jag tolkat

Sonen gjorde ett försök en gång för några år sedan med en vanlig kälke som är på bilden. Lade linan om ratten och sen höll i tömmarna och försökte styra kälken lite men det gick över förväntan bra. Kan tillägga att sonen är körvan och ponnyn var pensionerad ridskolehäst och verkligen säker i körning och ridning.

Nedan ser ni kälken med linan om ratten. Hästen är en 3 årig nordsvensk.

30068171.jpg

Jo men de måste jag testa nån dag! kan ju ta det rätt lugnt och se hur det går :) men vad för kälke hade ni då? jag har bara pulka, tefat och snowracer. Kanske går med tefat om man drar linan genom handtagen om man säger så :P annars får jag köpa något bra och testa med :)

Tefatet är inte så bra att tolka med, den glider åt sidorna. Pulka är nog bäst tror jag, men bob sitter man säkert skönare på som vuxen en längre stund.

Jo det har du nog rätt med, även om man spänner på båda sidorna e de nog stor risk att de glider åt sidorna. bob verkar bra :D men frågan e hur man sätter fast pulkan om man ska prova med pulka?:crazy:

På bilden ovan använder vi en vanlig snowracer med ratt på så kan man styra lite :laugh:

Tefatet provade vi dagen innan och det skar ner i snön men om man trädde linan genom handtaget så gick den upp något i framkant så gick det bra. Dock så håller jag med om att någon behöver sitta på hästen för tefatet flög ut mot sidorna när hästen svängde :D Bifogar en bild på 7 åriga halvblodet som drar ett tefat.

30049641.jpg

Senast ändrad:

.... och verkligen säker i körning och ridning.
Nedan ser ni kälken med linan om ratten. QUOTE]
Jag håller med Arrows och Agtatoon. Det är jätte kul. Mina barn har också åkt, som i bilderna. Bob är det bästa alternativet - då har man både styrning och broms - tefat osv är inte att rekommendera.
Att tolka själv är det bäst att ha en trygg körvan häst som helst svarar på röst. (inhägnad att börja med - min häst blev själv ganska ofta :o ) Jag hade tömmar i en hand och handtaget till tolkselen i andra (det var svårt från början att hålla reda på vilken hand gjorde vad ;)) Då måste man också kunna köra med en hand :)
En annan sak vi har gjort, med unghästen, är att tolka medan någon tömkör från marken ....

Senast ändrad av en moderator:

Sant, fast på stor volt går även galopp. Det kan vara intressant för den som åker bakom isf :D

Ja på volt i gallopp och en person på tefat ;) Stackars häst :banana:

Våra hästar har lite lätt att bli lite taggade när vi tolkar i gallopp och det kan bli ett och annat bocksprång så om man inte har någon på som kan hanterar det så tror jag att skritt och trav blir lämpligast...

Sund förnuft får råda.
Med unghästen (ponnyn) var det bara en variation på vanlig inkörnings proceduren så var det skritt som gällde, kanske något trav steg om allt annat stämde ;)

Jag tolkade själv idag för första gången bakom min shettis. Använde en snow racer och en egengjord tolksele, gick jättebra. Tog det lugnt i skritt och trav i en f.d hage. :)

dsc00064_65726906.jpg

Visst går det att "tolka" även om ingen sitter på hästen. Fördel, elelr eg krav, är ju att hästen är van vid att bli tömkörd. Här kommer bild på hur jag brukar fixa det hela! Dock sommar här, hästen var under inkörning!
23106957.jpg

pic_show_id23100638.html

23105221.jpg

Med min shettis gör jag likadant, fast med pulka bakom, blir lite tungt för henne som inte är van att dra, att dra däck och mig ovanpå! Men shiren fixade det galant! har ju innan tömkört ett par ggr med grejer bakom så att hästen inte tycker det är otcäkt på nåt visTS- Lycka till!

Det är det som då kallas för tolkkörning när man både kör och tolkar själv... det har tom förekommit som OS-gren förr i världen.

Idag förekommer det enstaka galopplöp utomlands som tolkkörning, fast jag skulle nog vara väldigt nervös att ha ett helt startfält med galoppörer som tolkkörs - stå där bakom med hovar flygande överallt :eek:

Har du en välkörd häst så kan du ju pröva att köra med tömmarna i vänsterhanden så att du kan använda högern för att hålla fast ordentligt i tolklinan så att man inte drar hästen i munnen.

Köra på vintern med vagn går alldeles utmärkt, men det krävs att det är skottat något sånär (en dm snö funkar bra men inte 1/2 metervis) och att man har "sajpade" luftgummihjul alternativt bilhjul på vagnen.

Att ha hårdgummihjul på vagnen funkar däremot inte alls eftersom dom är tokhala så där är det ett jätteminus med hårdgummihjulen.

Haha inser hur himla trångsynt jag är när det gäller ordet "tolka",
för mig innebär det tolksele, snö och galopp :D

Inte sommar, inte däck, inte skritt inte..
Ja ni ser. :eek::rofl:
Tolk är nog lika med bus för mig.
Övrigt räknar jag nog in till andra övningar
(som visserligen kan vara lika trevliga dom)

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
1 032
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?