Tokigaste klagomålet/förfrågan på jobbet?

Jag arbetade med telekommunikation – bredband, TV och VoIP. Det första mottot vi fick lära oss var i princip att kunden alltid har fel. Och ouch, så rätt de hade.

En dag ringer en kund in och är missnöjd då denne plötsligt inte har tillgång till krypterade kanaler. Hen hade enligt egen utsago försökt absolut allt och var relativt ovillig att felsöka problemet med mig – jag fick verkligen dra informationen ur kunden och ju längre tiden gick, desto mer missnöjd blev hen, dock utan att bli aggressiv. Jag inser ändå relativt snabbt efter att ha kollat i systemet att det här måste vara ett handhavandefel från kundens sida. Jag frågade lite försiktigt om kunden möjligen såg boxens serialnummer på kortet i boxen vid borttagande av hårddisken. Naturligtvis gjorde hen det, vad trodde jag egentligen? Jag ber tålmodigt kunden kolla igen och efter lite muttranden på andra sidan linjen kommer ett skamset "Du . . Jag hade nog satt in kortet fel väg ändå." Jag försökte hålla mig från att skratta och bad kunden stanna kvar med mig i telefon tills vi kollat att det var det enda problemet. Vips! Så kom kunden över krypterade kanaler igen.

En annan kväll ringde en frustrerad kund in – jag var den åttonde kundtjänstmedarbetaren denne sökt hjälp hos under några månaders tidsspann och det lyste rött överallt i systemet, vilket indikerar ett olöst problem, dessutom med en intern notifikation om att kunden kunde bli rejält otrevlig. Great. Kunden kunde inte komma åt rätt kanaler på sin streamingtjänst och jag började felsöka. Men, något kändes fel. Jag funderade ett tag och frågade kunden vilka program kunden faktiskt kunde se – vilket visade sig vara barnprogram. Okej, då började kugghjulen rulla. Jag bad hen logga in på hens streamingtjänst och kolla om hen hade bockat av barnspärren, vilket inte hade gjorts. Hen grät nästan av lättnad och jag var "den första vettiga hen fått prata med" och tackade för att jag löst problemet i säkert tio minuter innan hen la på.

Sedan var det alltid kul när kunderna hade blivit lovade någonting genom ren aggressivitet och man satt där och bara "De i butiken har ljugit dig rätt upp i ansiktet." För att de var rädda. De brukade kräva att jag skickade sms till dem där jag förklarade situationen och trodde inte att jag skulle våga, men det hände då och då att jag fick göra detta. Och kunder som tyckte att jag fysiskt skulle komma och lösa deras problem. Ledsen, men jag är inte fibertekniker och rör inget som har med DSL/ADSL att göra.

När kollegan var i fullt sjå med att genomföra ett IPERF-test (mäta fibern fram till uttaget för att leta efter brott) så sade hen till kunden att "Jag håller på att felsöka, det tar uppskattningsvis ett par minuter så vänta kvar!" så skrek kunden "Men kan du inte göra annat än att vara trevlig?!"

Eh, jo. Hen gjorde ett IPERF-test åt dig, din otacksamma fan. :banghead:
 
Just ja, jag kom på en till. En äldre kund blev tvärförbannad och började skälla ut mig för att hen behövde åtkomst till sin patchpanel som var placerad bakom ett vitrinskåp för "vet du hur fult det ser ut annars?!"

Det kan kanske vara en idé att, jag vet inte – inte ställa tillbaka vitrinskåpet förens problemet är avhjälpt? :cautious:
 
Det ingår liksom i förutsättningarna för mitt jobb att inte alla är nöjda jämt, och att många av dem som blir missnöjda inte heller har de mest stabila reaktionerna. Så att bli utskälld och anklagad för det ena eller andra, det händer och man får hantera det.

Men en person imponerande ändå på mig, hen kunde vara fullständigt rabiat och vansinnig men ändå på något vis komma på inovativa och nyskapande svordomar mitt i raseriet! Kapten Haddoks ramsor bleknar i jämförelse! Jag förstår inte hur denna människa kunde komma på det där på stående fot och med fragdan sprutande, det måste ha funnits en otrolig kreativ ådra i personen. Synd bara att det gav sig i utryck av riktigt grova hot och kränknigar mot personer som gjorde sitt jobb. Men ändå på något vis uppfriskande jämfört med de där vanliga trista förolämpningarna man fått höra...
 
Inte kundtjänst men myndighet (miljökontor) och får otroligt mycket konstigt på mitt bord.

En person ville att jag skulle ta hand om ett rådjur som dött på hans villatomt. Han hade med den i bilen och ville alltså lämna av den på mitt kontor.

Han fick inte det.
 
Fibersupport, en man tyckte att hans (trådlösa) uppkoppling inte fungerade för att den kunde tappa hastighet I några sekunder ibland. Han betalade ju faktiskt för 500/500.
Vad han brukade ha i hastighet och så även vid vårat test? 485 typ 😒 hastighetsgarantin var 50% av vad man betalade för, när man körde med nätverkssladd! Ingen garanti när man körde trådlöst, han hade alltså bättre uppkoppling än vad man I normalfallet har med sladd🤦🏼‍♀️

Det hjälper dock inte mycket om uppkopplingen dyker i några sekunder. Då krävs det en kontinuerlig övervakning för att konstatera problemen (eller att det inte är problem).
 
Det är stängning. Klockan är 5 minuter över. Kunden frågar om det finns en laddkabel att låna så hon kan ladda sin mobil för att kunna betala. Vi hade en kvarglömd kabel i kassan så jag säger att vi kan kolla om den passar men hon behöver även en väggadapter vilket vi inte har. Så tyvärr kan hon inte handla vilket gör henne väldigt upprörd. Vi säger att hon är välkommen imorgon men hon säger att hon behöver varorna ikväll och på grund av OSS måste hon nu åka in till STAN! Innan hon argt marscherar ut ur butiken.

En annan gång, också efter vi stängt. Samma kund får problem med en självscanningskassa.
Hon: Jag behöver ta bort en vara.
Jag: Vem?
Hon: Det heter Vilken.
Jag: Va?
Hon: Det heter vilken inte vem. Folk brukar säga att jag är konstig men det är jag inte.
Jag: Okej... Men klockan är över 21 nu och vi har stängt.

Paus

Hon: Var det därför du sa så?
Jag: Sa vad?
Hon: Var det därför du sa vem, för att ni har stängt?
Jag: Nej, jag var väl bara lite trött och sa fel. Det fanns ingen djupare innebörd.

Det kommer en kollega så jag ber denna ta över så går jag och fixar kassan (och andas lite i fyrkant). 13 minuter efter vi. stängt är hon äntligen klar.

Tyvärr inte de två första eller sista gångerna hon är kvar efter vi stängt. Aldrig har hon skyndat sig eller bett om ursäkt. Tvärtom kommer hon ofta på att oj, jag behöver något mer och vimsar iväg.
 
Just ja, jag kom på en till. En äldre kund blev tvärförbannad och började skälla ut mig för att hen behövde åtkomst till sin patchpanel som var placerad bakom ett vitrinskåp för "vet du hur fult det ser ut annars?!"

Det kan kanske vara en idé att, jag vet inte – inte ställa tillbaka vitrinskåpet förens problemet är avhjälpt? :cautious:
Jag fick gott om märkliga sådana där när jag jobbade inom liknande tjänst, man förväntas verkligen fixa personliga problem!

Under en period när en särskild TV-reklam sändes ringde dessutom många människor (särskilt äldre och nykomna svenskar) och ville beställa en Comhem-lägenhet av mig. Inte ett abonnemang alltså, utan en lägenhet typ två rum och kök. 😅
 
Jag fick gott om märkliga sådana där när jag jobbade inom liknande tjänst, man förväntas verkligen fixa personliga problem!

Under en period när en särskild TV-reklam sändes ringde dessutom många människor (särskilt äldre och nykomna svenskar) och ville beställa en Comhem-lägenhet av mig. Inte ett abonnemang alltså, utan en lägenhet typ två rum och kök. 😅

Men ja, verkligen!

Haha, jag minns när en kund ringde in till oss (Telenor) och bara "Alltså, vi har just flyttat in i ett äldre hus och det finns ett jättemärkligt uttag där det står data, med en jättesuspekt form och vi vet inte vad vi ska göra?" och jag sa att "Det låter som ett Comhem-uttag. Bara att ignorera." :rofl:
 
När vi blev tvungna att införa Covidpass för att kunna hålla igång vår verksamhet fick vi ett väldigt utförligt och konspiratoriskt mail från en av våra besökare. Var både det ena och det andra och personen skulle aldrig mer sätta sin fot hos oss.

När vi tillslut äntligen kunde ta bort passkraven så var hen snabbt på plats igen. Precis som förut. Dock något trevligare än vanligt.

Saken är den att jag och kollegan visste precis vem personen är och att det var hen som skickat mailen. 😅
Så varje gång personen dyker upp har jag och kollegan väldigt roligt åt det hela. För anonym var hen då inte, utan vi hade full koll och bara väntade på att hen skulle komma till oss igen när allt blev "normalt" igen. :rofl:
 
Bensinstation i norra australien: en turist-pappa köper glass till sina barn, bla en ca 10-årig flicka.

Dom går ut, öppnar (is)glassen och dottern måste ha påpekat för sin pappa att glassen har iskristaller, alltså att den någon gång börjat smälta och sedan fryst igen.

(Något som tyvärr sker när glassen transporteras från frysbil till frys i 40+ värme. Vi försöker alltid vara snabba men ibland tar det flera minuter).

Pappan kommer in med glassen igen och är upprörd att glassen inte håller kvalitet.
Jag ber om ursäkt men förklarar att tyvärr händer det ibland.
Pappan är otrevlig och säger med översittarstämma typ "ah so bad luck för min dotter då, är det det du menar, jag har betalat för den här".

Nu är dottern tillbaka inne och rycker i pappans tröja för att få honom att komma ut. Hon säger att det är ok men pappan lyssnar inte.

Jag säger att jag kan ge honom en refund på de $2 glassen kostar eller att dottern kan välja en ny glass, vilken somhelst MEN han måste ge mig isglassen tillbaka.

Dottern är nu väldigt generad över sin pappa, tar glassen ur hans hand och går ut.

Papoan säger då till mig "se, nu har du gjort henne upprörd och förstört hela dagen" och så går han ut

O_o :confused:
 
Kan nog kalas kundrelaterat, men skedde i mitt stall.
En väldigt omständlig och knepig peson stallade en unghäst hos oss. Betalade alltid hyran alldeles för sent. Typ en vecka tio dar.

En gång betalade hon i tid. Men bad så oerhört mycket om ursäkt för att hyran kommit så tidigt. :D
 
Alltså vad är det med folk och bajs? Vi hade en mysteriegäst som vid något tillfälle smög in i en av våra skrubbar på andra våningen, och lade en kabel på golvet. Hur tänker man då liksom? "Nu jävlar ska jag gå in här och smygskita!" Det är inte som om det inte finns tillgängliga toaletter. O_o
Det är något kink tror jag, läste någonstans om en man som bajsat i ett hotellrum under lampfoten och sen ställt tillbaka lampan ovanpå. Samma person hade kommit tillbaka till samma hotellrum och gjort om det en gång till.

Sen var med många andra bisarra saker, typ öppna kuddfodralen och skita/pissa där å sen stänga.

Tycker det är vidrigt och rätt respektlöst mot hotellpersonalen som ska städa upp eller måste anlita special städning/sanering. 🤢
 
Kan nog kalas kundrelaterat, men skedde i mitt stall.
En väldigt omständlig och knepig peson stallade en unghäst hos oss. Betalade alltid hyran alldeles för sent. Typ en vecka tio dar.

En gång betalade hon i tid. Men bad så oerhört mycket om ursäkt för att hyran kommit så tidigt. :D
Det kan inte vara så att personen på något vis hade missuppfattat när hyran skulle betalas?
 
Alla ni som jobbat i verksamheter där man inte bara kan ta sitt pick och pack och dra när man slutar, vet väl hur gärna man vill komma hem hyfsat i tid? Vi fick inte betalt för om vi fick stanna kvar heller, sluttiden var 18 på vardagar och 14 på helger och det var det som gällde även om man definitivt inte kom därifrån förrän en halvtimme senare. Särskilt på helgerna var det bajs (tyckte framför allt jag som hatar att jobba helg och har valt utbildning så att jag skulle slippa det).

Vi hade en kollega som brukade komma in, både lediga vardagar och lediga helger, en minut innan stängning och sen stannade hon i butiken och skulle handla i evigheter. Så länge hon var kvar och eventuellt skulle köpa något kunde vi inte stänga kassan, och det var det som tog tid. Hon var ung, väldigt ung, men trots det vuxen och attityden var hela tiden ”min tid är så mycket met värd än er”. Var kollegor som sa till henne att hon kunde väl komma lite tidigare, men icke. Hon skulle komma en minut i stängning. Hör ju till saken att människan då var ledig från jobbet och hade haft hela dagen till förfogande.
 
Alla ni som jobbat i verksamheter där man inte bara kan ta sitt pick och pack och dra när man slutar, vet väl hur gärna man vill komma hem hyfsat i tid? Vi fick inte betalt för om vi fick stanna kvar heller, sluttiden var 18 på vardagar och 14 på helger och det var det som gällde även om man definitivt inte kom därifrån förrän en halvtimme senare. Särskilt på helgerna var det bajs (tyckte framför allt jag som hatar att jobba helg och har valt utbildning så att jag skulle slippa det).

Vi hade en kollega som brukade komma in, både lediga vardagar och lediga helger, en minut innan stängning och sen stannade hon i butiken och skulle handla i evigheter. Så länge hon var kvar och eventuellt skulle köpa något kunde vi inte stänga kassan, och det var det som tog tid. Hon var ung, väldigt ung, men trots det vuxen och attityden var hela tiden ”min tid är så mycket met värd än er”. Var kollegor som sa till henne att hon kunde väl komma lite tidigare, men icke. Hon skulle komma en minut i stängning. Hör ju till saken att människan då var ledig från jobbet och hade haft hela dagen till förfogande.
Jag undrar hur hon gjort i en motsatt situation.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Wobbi stövlar
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp