Tokigaste klagomålet/förfrågan på jobbet?

Det händer ett och annat intressant när man jobbar med post också.

Tex har det flera gånger hänt att personer kommit ut till mig och bett mig ta med deras paket, post eller whatever som det tänker skicka för "du är ju redan här"... Eh, ja, jag är här och delar ut sådant som kommit till vårt kontor. Det du ska skicka kommer dessutom gå med Postnord som jag inte jobbar på, så du får gå 50 meter till brevlådan helt på egen hand.

Jag har också varit med om att ett företag beställde någon typ av paket som absolut inte gick ner i deras minimala(!) brevlåda. Jag ställde mig då vid brevlådan, började sortera ut det som faktiskt gick ner i lådan och hade en tanke om att ta med resten tillbaka för att skicka det till ombud (vilket är hur vi ska göra när det inte går ner i lådan). Precis då kom dock en person som tydligt jobbade där, erbjöd sig att ta posten och fick därför allt direkt i handen. Nästa dag när jag kom till jobbet hade de ringt in till chefen och varit mycket(!) upprörda över att jag hade slängt posten på marken vid brevlådan...

Rent generellt är det faktiskt vanligt med pissusla brevlådor där inget större än max ett litet kuvert går i eller där man får stanna och fundera en stund på hur man alls öppnar den. Och att ägaren till brevlådan sedan blir arg när vi inte levererar post (som då alltså inte går att få ner i lådorna).

På ett annat ställe hade en mäklare ett postfack i porten bredvid sitt kontor. Det stod dels vanliga namnet på firman på facket och sedan ett annat som åtminstone hade något med bostäder att göra (det är väldigt, väldigt vanligt att företag får post i sjuttioelva olika namn har jag märkt...). Vid ett tillfälle började det komma post till ett helt annat företagsnamn. Det var baserat på namnet helt omöjligt att lista ut vad företaget pysslade med och sökningar på nätet gav inte heller några ledtrådar, så en hel del post fick gå tillbaka till avsändaren. Men så bestämde jag mig en dag för att ändå gå in till mäklarna och fråga där om brevet skulle till dem. Mötte en bitter mäklare precis i dörren och han svarade "Ja, såklart" Jag försökte då säga att det vore bra om de satte upp även det här namnet på postfacket så att vi vet vart breven ska. "Jamen det står ju blablabla (de andra företagsnamnen) på lådan!!" och så stormar han iväg. :cautious:

Det är förövrigt lite intressant hur många som tycker att vi helt magiskt ska veta var de bor någonstans, och att Larsson självfallet(!) är inneboende hos Johansson trots att namnet inte står på dörren, men att Johnsson som bodde i lägenheten tidigare har flyttat ut för en vecka sedan (utan att göra adressändring eller beställa eftersändning).

Sedan ska man som brevbärare också magiskt veta namnen på alla personer överallt.
"Har du någon post till mig?" är en extremt vanlig fråga när man går in i ett höghus med 24 lägenheter eller mer :p De säger alltså inget mer än så, ingen ledtråd om vad de heter.

Jag har också träffat otroligt trevliga personer i jobbet, såklart. Tex händer det ibland runt jul att vi brevbärare får julklappar, eller på hösten att personer med äppelträd på tomten frågar om vi vill ha några äpplen. Jag har fått choklad också, en dag när alla skolor i kommunen hade skolavslutning :D Sedan är det vissa som frågar lite allmänt hur vi jobbar, hur saker fungerar och blir SÅ fascinerade när jag förklarar att vi faktiskt har noggranna rutiner att följa, har möjlighet att sortera posten innan vi ger oss ut på rundorna osv.
Himla lustigt det där, ett tag hade en kund en fakturaadress som byttes varje år och alltid hamnade i någon skum postbox någonstans som delades med miljarder andra företag. Och varje år när den studsade måste man rota fram nya revisorsfirman och ringa dem för att få nya fakturaadressen :arghh: inte skumt alls, inte alls.
 
Jag kommer ihåg en kund som ville beklaga sig, då vi tydligen hade misskött oss så in i bänken. Men han ville inte förklara sitt ärende då vi "säkert ändå inte skulle bry oss".

Fick inte veta vad det handlade om så länge jag inte svor på heder och samvete att jag skulle fixa hans problem innan han förklarade var det var. Vilket såklart inte hände. Kom senare fram - då han ringde oss typ 25 ggr - att det handlade om en byggarbetsplats som låg för nära honom och "störde". Vi hade ingenting med byggarbetsplatsen att göra men tydligen hade en bil med vår företagslogga stått där.
 
Alltså vad är det med folk och bajs? Vi hade en mysteriegäst som vid något tillfälle smög in i en av våra skrubbar på andra våningen, och lade en kabel på golvet. Hur tänker man då liksom? "Nu jävlar ska jag gå in här och smygskita!" Det är inte som om det inte finns tillgängliga toaletter. O_o
Verkligen! Våra och andras relaterade inlägg i tråden får en att undra väldigt på folk 😅

Kom på en till, en i norska släkten jobbade också i receptionen på ett hotell ett tag. Hen hade fått hjälpa en gäst som ville ge sig ut på jakt efter troll. Hon hade tagit det som ett skämt och hade glatt spelat med, ritat upp troliga områden för troll sightings i fjällen runt byn på karta, pratat om vilka tidpunkter på dagen som var bäst att ge sig ut på "jakt" etc. Bara det att gästen ifråga senare vid utcheckning var seriöst irriterad över att dom inte fått se ett enda troll på sin semester och undrade om dom fått dålig info från hon den där damen 😅
 
Fick klagomål om att produkten personen hade beställt var fel färg. Han hade även åsikter om att färgen han fått inte var fin, vitt med blå linjer var inte en snygg design. Kanske skulle vi ha nytta av honom att designa utseendet på produkterna då han hade en del förslag och idéer?

Tack, men nej tack liksom. Ta av skyddsplasten så ska du se att det finns rätt färg där under. :rofl:
 
Alltså vad är det med folk och bajs? Vi hade en mysteriegäst som vid något tillfälle smög in i en av våra skrubbar på andra våningen, och lade en kabel på golvet. Hur tänker man då liksom? "Nu jävlar ska jag gå in här och smygskita!" Det är inte som om det inte finns tillgängliga toaletter. O_o
Eller hur, jag fattar inte! Vi har också haft besök av bajsmannen i flera av våra trappuppgångar. Senaste gången måste han ha råkat peta i sig dålig mat eller nåt sånt för då var han väldigt risig i kistan och bjöd på en yvig spraybajs...
Själv hade jag ju hellre hoppat in i en buske om det blev riktig panik, eller så hade jag nog använt någon av de offentliga toaletterna som finns på flera ställen utanför våra hus. :turd:
 
Verkligen! Våra och andras relaterade inlägg i tråden får en att undra väldigt på folk 😅

Kom på en till, en i norska släkten jobbade också i receptionen på ett hotell ett tag. Hen hade fått hjälpa en gäst som ville ge sig ut på jakt efter troll. Hon hade tagit det som ett skämt och hade glatt spelat med, ritat upp troliga områden för troll sightings i fjällen runt byn på karta, pratat om vilka tidpunkter på dagen som var bäst att ge sig ut på "jakt" etc. Bara det att gästen ifråga senare vid utcheckning var seriöst irriterad över att dom inte fått se ett enda troll på sin semester och undrade om dom fått dålig info från hon den där damen 😅
Ja just det. Turistgruppen som undrade vilken tid norrskenet börjar. En molnig hösteftermiddag.
 
Fick klagomål om att produkten personen hade beställt var fel färg. Han hade även åsikter om att färgen han fått inte var fin, vitt med blå linjer var inte en snygg design. Kanske skulle vi ha nytta av honom att designa utseendet på produkterna då han hade en del förslag och idéer?

Tack, men nej tack liksom. Ta av skyddsplasten så ska du se att det finns rätt färg där under. :rofl:
Påminner mig om en viss blå mikro 🤣🤣🤣
 
Jag har varit den där korkade typen 🙈
Jag och pojkvännen var precis på väg ut från garaget med bilen när en ambulans kommer och ställer sig i vägen. Eftersom det i typ 99 fall av 100 var ena alkisen i huset som åter igen ragglat omkull med sin opererade höft så tänkte vi oss inte för utan frågade om det var alkisen som ragglat omkull igen så kunde de kanske kunna släppa förbi oss innan de gick upp, men självklart kunde de ju varken tala om vilken det gällde eller flytta på sig 🙄 Vi fick sitta där nere och vänta i en halv evighet innan de kom bärande på tidigare nämnda alkis :meh: men det kunde ju faktiskt varit någon annan eller något allvarligt och så kom vi där och störde:bag:
 
Oh ja! Jag är lokförare så har väldigt begränsad kontakt med resenärerna, de som jobbar ombord har ju hur många historier som helst..

Men en jag minns var en gång när jag skulle köra från Göteborg till Stockholm och stod och väntade på att tåget jag skulle ha skulle komma till spåret vi skulle avgå ifrån. En tjej i 25 årsåldern kom fram och beklagade sig att hon behövde byta tåg för att åka till Linköping. Hon hade åkt detta tåg förut och då stannade det i Linköping och det var så smidigt, varför kan vi inte stanna där? Det tar ju bara några minuter extra? Förklarade då att vi passerar inte ens Linköping, så det blir svårt. Men jo, det gör vi visst! Sa hon självsäkert, hon VISSTE det för hon åkte ofta med detta tåg och det hade alltid gjort det förut! Jag försökte förklara att vi åker alltid samma väg (om det inte leds om vid större störning eller liknande men det är väldigt ovanligt). Hon vägrade tro mig utan gick till slut iväg och muttrade att hon var 100% säker på att vi minsann passerade Linköping på vägen. :down:O_o
 
Det kan inte bara vara jag som jobbar/jobbat inom service och fått vara med om rätt absurda klagomål eller beskyllningar. :D Vi pratade om det på jobbet häromdagen, och en del måste man helt enkelt ta med en klackspark!

Lite exempel:
Kundservice Comhem - blev anklagad för att ha haft sönder en kvinnas TV. Ungefärcitat: "Det ss PANG och så blev allt bara svart! VAD Har ni gjort?!"
Campingplats/resort: En dam klagade på att det fanns fiskar i havet, vilket gjorde att hennes son inte kunde bada eftersom han var rädd för dem. Vi föreslog att de skulle hålla sig till poolområdet.
Samma plats, en familj hade hyrt en stranvilla (en villa På stranden) och klagade på att de drog in så mycket sand i huset.

På hotellet här i Skottland:
Senast familjen som klagade på att madrassen ar för hård, så de sov på golvet. Alla, inklusive deras unga dotter.
Någon tyckte att toalettdörren var för nära sängen, så de kunde inte sova.
En annan ansåg att sopkorgen var för långt ifrån tebrickan (det är en liten sopkorg och går alldeles utmärkt att flytta på, om man inte vill förflytta sig själv och sitt skräp. ) :D

Fyll gärna på med tokigheter! :)
På den tiden när jag var postkassör så kom det in en stressad kvinna in på kontoret och ville köpa xxxxxs Mails frimärken.
Jag sa att vi inte hade dem.
-Jodå, sa hon otåligt, jag har köpt dem här!
-Nej, sa jag. Vi säljer inte våra konkurrenters produkter.
Hon tittade på mig några sekunder och fräste sedan
-Det var dålig service!
Vände på klacken och försvann ilsket ut genom dörren.

Jag kände mig rätt paff måste jag säga.
Ungefär som om man gick in på ICA och tyckte det var dålig service att de inte hade Coops Änglamark .
 
På den tiden när jag var postkassör så kom det in en stressad kvinna in på kontoret och ville köpa xxxxxs Mails frimärken.
Jag sa att vi inte hade dem.
-Jodå, sa hon otåligt, jag har köpt dem här!
-Nej, sa jag. Vi säljer inte våra konkurrenters produkter.
Hon tittade på mig några sekunder och fräste sedan
-Det var dålig service!
Vände på klacken och försvann ilsket ut genom dörren.

Jag kände mig rätt paff måste jag säga.
Ungefär som om man gick in på ICA och tyckte det var dålig service att de inte hade Coops Änglamark .
Har hänt :crazy:
Tror inte alla har koll på att Änglamark är Coops märke
 
Alltså vad är det med folk och bajs? Vi hade en mysteriegäst som vid något tillfälle smög in i en av våra skrubbar på andra våningen, och lade en kabel på golvet. Hur tänker man då liksom? "Nu jävlar ska jag gå in här och smygskita!" Det är inte som om det inte finns tillgängliga toaletter. O_o
Min kompis jobbade tidigare med städning på hotell. Hon hade en fantastisk följetong på sin Instagram, kallad "bajs eller choklad?", där alla oss följare fick gissa om hennes fynd på rummen var... bajs eller choklad :angel::laugh:. Det var överraskande ofta bajs kan jag avslöja!
 
Jag har blivit utskälld förvånansvärt många gånger för att jag inte låtit kunden få komma in och handla när butiken är stängd.

Har även förvånansvärt många gånger fått be kunder parkera om bilen eftersom de ställt sig precis framför våran entrédörr och inte på parkeringen som ligger ca 10m till höger. Naturligtvis med sura miner som följd.

Sen alla dessa kunder som letar efter helt orimliga prylar och sen blir förbannade för att vi inte har det. För dom har ju åkt helt i onödan. Jeez liksom. Ring innan om du är osäker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp