Tokigaste klagomålet/förfrågan på jobbet?

En gång stod jag i entrén till en utomhuskonsert och kollade biljetter och så att folk inte hade med sig alkohol eller något annat förbjudet (t.ex. paraplyer). Detta inkluderade att man inte fick ha med sig någon flaska alls som var öppnad sen innan. D.v.s. man fick ta med sig en oöppnad flaska läsk men inte en öppnad. Detta för att den öppnade kan ha blivit fylld med alkohol. Detta hade folk mycket svårt att förstå. Medelåldern var hög på konserten. De flesta var i 50-70 årsåldern så det var inga ungdomar som bråkade. Många av dem tyckte att vi i entrén skulle provsmaka innehållet i flaskorna de hade med sig så att vi kunde se att det inte var alkohol i dem! Vi fick slänga MÅNGA flaskor! Många försökte smuggla med sig vinflaskor in att ha till sin picknick. Många blev väldigt sura på oss. En gång fick vi kalla på en vakt för det kom en bastant man med en gigantisk ryggsäck som vägrade låta oss kontrollera den. Mannen gick och återkom några gånger. För varje gång hade ryggsäcken krympt lite.

Paraplyerna var också ett kapitel för sig. Det stod tydligt på biljetten att paraplyer inte var tillåtna. Ville man vara skyddad mot eventuellt regn så får man ha regnkläder. Många hade ändå tagit med sig paraplyer som vi då fick ta från dem. En del tyckte då att vi ansvarade för att de fick tillbaka sitt paraply efter konserten. Det blev inte bättre av att det började ösregna (riktigt ordentligt skyfall) och det ledde till en paus p.g.a. tekniken. Många gick i den pausen och skyllde på oss. Hade vi bara låtit dem ta med sig sina paraplyer så hade de kunnat stanna kvar! Vi lät bli att påpeka att hade de läst på biljetten och tagit med sig regnkläder istället hade det inte varit några problem.
 
Kom på fler, bla den gången housekeeping gick in på ett gästrum och hittade ett "fågelrede" i sängen. Gästen hade alltså samlat ihop allt av handdukar, täcke etc och snurrat samman och lagt i mitten av dubbelsängen så det såg ut som ett fågelrede och toppade det hela med att bajsa i mitten av detta rede 🙆🤦

Eller gästen som sov så hårt när vi försökte väcka hen att vi kallade på securiry som fick klippa upp säkerhetskedjan från dörren så vi kunna komma in och väcka hen. Vi hade ringt flera gånger, knackat på... och stått i dörren och ropat 😂
Alltså vad är det med folk och bajs? Vi hade en mysteriegäst som vid något tillfälle smög in i en av våra skrubbar på andra våningen, och lade en kabel på golvet. Hur tänker man då liksom? "Nu jävlar ska jag gå in här och smygskita!" Det är inte som om det inte finns tillgängliga toaletter. O_o
 
Har jobbat på en gatuenhet inom kommunen och bland annat hanterat kundtjänst. Hört mycket roligt och många absurda klagomål men en sak som folk garanterat hade åsikter om var snöröjningen.

En såndär dag med jättemycket snö när vi haft massor av folk ute som jobbat häcken av sig hela natten för att få undan snön och när telefonen som förväntat ringde nonstop så fort vi slagit på växeln för att vi ännu inte snöröjt där och där eller borde snöröjt på ett heeelt annat sätt så ringde en dam. Hon bodde nära en av våra maskinhallar och hade haft svårt att sova under natten och undrade om vi verkligen behövde vara ute och köra snö klockan fyra på morgonen "För då försöker ju faktiskt folk att sova!!!" och "Kan det inte vänta till normala människor vaknar?!"

Fick ägna en lång stund åt att förklara att om snöröjarna hade börjat klockan åtta hade ingen tagit sig till jobbet och det hade varit totalt kaos överallt. Efter att ha pratat en stund verkade hon ändå tycka att det var lite rimligt det jag sa :laugh:
 
Alltså vad är det med folk och bajs? Vi hade en mysteriegäst som vid något tillfälle smög in i en av våra skrubbar på andra våningen, och lade en kabel på golvet. Hur tänker man då liksom? "Nu jävlar ska jag gå in här och smygskita!" Det är inte som om det inte finns tillgängliga toaletter. O_o
Jag jobbade i klädbutik när jag pluggade för några år sen. Kollegorna berättade då att de haft en man som kom in i butiken enbart för att bajsa. Främst i provrummen, sen uppehöll han sig i butiken för att få se reaktionerna. Det tog ju några gånger innan de förstod att det var han och väktarna tog honom till slut. Visade sig att han gick igång på förnedringen det innebär för butikspersonalen att upptäcka och behöva städa bort hans bajs.
 
Åh! Tänker på "äkta grädde"-tanten som kom in med jämna mellanrum till ett mycket populärt konditori i södra Sverige där jag jobbade i butiken.

Första gången hon kom och expiderades av mig utspelade sig detta.
Kund: Har ni tårtor med ÄKTA grädde?
Jag, fattar inte alls: Äkta grädde? Ja alltså vi använder 40%ig grädde från skånemejerier! :)
Kund, upprörd: Nej jag menar ÄKTA GRÄDDE! Sån som laktosintoleranta kan äta!!!
Jag: Du menar laktosfri grädde? Det har vi också! Men då måste du beställa innan :up:
Kund, som tycker jag är helt pantad: Nej jag menar OPASTÖRISERAD grädde!!! Det kan laktosintoleranta äta!
Jag: :confused: (helt paff, griper efter halmstrån) njaaa alltså vi kan inte ta in opastöriserad grädde från vår leverantör, det behövs lite särskilda tillstånd för det med tanke på hygien och livsmedelssäkerhet.

Kunden blir ännu mer arg och fortsätter med sin predikan om opastöriserad grädde. Jag kan inte hålla mig och förklarar försiktigt att grädde innehåller laktos naturligt, vill man ha den laktosfri tillsätts enzymet laktas i packeteringsprocessen så bryts laktosen ner :up:

Det slutar med att kunden skriker på mig att jag har FEL och att jag inte fattar NÅGONTING och stormar ut ur butiken. Kan tilläggas att hon kom ungefär varannan månad och det var samma visa varje gång :idea:
 
När jag sommarjobbade på ett café (ska tilläggas att detta var ett litet café ute på landsbygden med bara tonåriga sommarjobbare och ingen vuxen som tog ansvar heller) så utbudet var väl rätt begränsat ska erkännas. Men det kom en familj där ett av barnen var allergisk mot laktos, gluten, nötter, allt man kan vara allergisk mot i princip. Det enda vi hade som hon kunde äta var laktosfri glass. Barnet sa att det var okej, eller ja, barnet och barnet, hon var kanske 14 år. Mamman blev helt mördarvansinnig och skällde ut oss efter noter som inte hade ett utbud som passar en allergiker. Hon skulle prompt äta där också, hon var ju faktiskt fri att gå någon annanstans om hon ville ha ett större utbud, men det var i princip "ni fixar detta, NU".

När jag jobbade i hästbutik ett par år hade vi en återkommande kund som kom in och försökte byta produkter som hon hade köpt någon annanstans. Minns specifikt en gång när hon skulle byta ett par transportskydd från Horseware (som vi förvisso sålde i vår butik) men hennes hade en helt annan färg än de vi hade i sortimentet. Hon kunde inte heller uppvisa kvitto. När jag frågade "men du har köpt dem här?" mest för att säkerställa att hon hade det (kunde vara så att hon skickat efter från hemsidan där det fanns större utbud) så säger hon glatt "nej, jag köpte dem från Strömsbergs gård". Jaha, men då kan du ju inte lämna tillbaka dem i en annan butik som inte har någonting med dem att göra? :banghead: Vi misstänkte också att samma person stal dyra sporrar och Roeckl-handskar (sånt som hon kunde pula ner i väskan lite smidigt) som hon sen kom in och försökte få pengarna tillbaka för (utan kvitto så klart!) för att hennes barn "fått" det i födelsedagspresent och det passade inte. Det var svinn på en del såna produkter och det var alltid när den kvinnan varit inne som det uppdagades.

Idag jobbar jag på en myndighet. Det jag gör i jobbet kommer folk till nytta så de allra flesta är tillmötesgående och trevliga eftersom de vill ha ut något av oss/farbror staten. Men blev rejält utskälld av en gubbe när vi gjorde bedömningen att de exkluderade folk när de krävde att man bekänner sig till tron på Jesus Kristus för att få delta i deras verksamhet. Särskilt när hans verksamhet riktar sig främst till en målgrupp som har en annan religion än kristendom.
 
Det bästa var han som ringde och skrek i telefonen på bred skånska i 10 minuter för att han kuggat på ett prov. ”Har inte tid med den här jääääääääävla skiten!” och ”Jag hinner inte jag är så jääääävla pressad!”. Lägger på. Ringer upp en stund senare och skriker lite till. Ringer upp en timme senare igen. ”Nu har jag lugnat ner mig. När kan jag få ett omprov?”

Lite sött ändå.
 
Vi fick en felanmälan på en snöhög... Snöhögen var lite smutsig och personen ville absolut inte se den från sitt fönster, så personen tyckte att vi skulle flytta på den.

En person ringde och var arg för att det var en råtta som hade gnagt på personens bil. Det var minsann våra råttor för de fanns på vår mark, så vi borde betala för reparationskostnaderna. Note to myself: Komihåg att dressera våra företagsråttor så att de inte hittar på hyss.
 
Alltså vad är det med folk och bajs? Vi hade en mysteriegäst som vid något tillfälle smög in i en av våra skrubbar på andra våningen, och lade en kabel på golvet. Hur tänker man då liksom? "Nu jävlar ska jag gå in här och smygskita!" Det är inte som om det inte finns tillgängliga toaletter. O_o
Vi fick bajs i lådan för feedback.

Fast det var inom psykiatrin så:D
 
Vi håller på med teknisk sömnad och en man kom in och ville ha offert på en specifik sorts väska.
När han får den blir han vansinnig och tycker det är ockerpriser (sedvanliga timpriset som de flesta har, plus material. Vårat material är inte tyg från tygaffären i stan, om man säger så).

Min far som tar emot honom finner sig snabbt....

-Men då gör vi så här. Du hyr vår symaskin för bara 200:- i timmen och syr väskan själv.
-MEN JAG VET INTE HUR MAN SYR EN VÄSKA!!
-Nä, och det är det vi tar betalt för.
 
Hände inte mig, utan en kollega. Hen skrev ihop en instruktion hur en kund skulle installera och använda ett program. Kunden återkom och sa: "I followed your instructions to 90%. It didn't work. I cannot BELIEVE that it didn't work!!!!" Eh, ja, om du hade följt alla instruktionerna hade det funkat, jueh...
 
Jag jobbar, sedan typ 4 år tillbaka nu, som gravör i en liten familjeägd firma. Jag är för tillfället den enda anställda i företaget, tidigare var chefens son också anställd men han har slutat nu. Anyways, vi jobbar främst mot industri och våra kunder är således andra företag. Chefen har varit i branchen i 30+ år och känner ett antal "goa gamla rävar" om vi säger så. Främst folk som jobbar inom bygg, el och energiomsörjning mm mm.

Lite background story var det där.

En morgon när jag kommer till jobbet märker jag att vår inkorg är full med suspekta meddelanden från en kund. Den här kunden är goda 60+. Mailen är inte helt lätta att tyda, men det framgår att kunden kl. typ 04 på morgonen har fått för sig att han ska tatuera sig, dock verkar han inte få tag i någon tatuerare som vill göra detta och undrar således om vi inte kan GRAVERA in en tatuering på honom.
 
När jag jobbade som kundtjänst för ett större klädföretag blev jag i det närmaste mordhotad av en kvinna för att ett klädesplagg hon beställt blivit annulerat från hennes order eftersom det var slut i lager och ett systemfel gjorde att hemsidan inte uppdaterades korrekt. Hon fick självklart pengarna tillbaka för varan men hon skulle absolut ha den där tröjan och krävde att jag skulle skicka en till henne annars skulle hon se till att jag fick ångra det. Jag försökte förklara för henne att den är slut i lager så det är fysiskt omöjligt för mig att skicka en ny men hon verkade inte förstå konceptet av ordet "slut". Tillslut fick jag avsluta samtalet.
 
Åh! Tänker på "äkta grädde"-tanten som kom in med jämna mellanrum till ett mycket populärt konditori i södra Sverige där jag jobbade i butiken.

Första gången hon kom och expiderades av mig utspelade sig detta.
Kund: Har ni tårtor med ÄKTA grädde?
Jag, fattar inte alls: Äkta grädde? Ja alltså vi använder 40%ig grädde från skånemejerier! :)
Kund, upprörd: Nej jag menar ÄKTA GRÄDDE! Sån som laktosintoleranta kan äta!!!
Jag: Du menar laktosfri grädde? Det har vi också! Men då måste du beställa innan :up:
Kund, som tycker jag är helt pantad: Nej jag menar OPASTÖRISERAD grädde!!! Det kan laktosintoleranta äta!
Jag: :confused: (helt paff, griper efter halmstrån) njaaa alltså vi kan inte ta in opastöriserad grädde från vår leverantör, det behövs lite särskilda tillstånd för det med tanke på hygien och livsmedelssäkerhet.

Kunden blir ännu mer arg och fortsätter med sin predikan om opastöriserad grädde. Jag kan inte hålla mig och förklarar försiktigt att grädde innehåller laktos naturligt, vill man ha den laktosfri tillsätts enzymet laktas i packeteringsprocessen så bryts laktosen ner :up:

Det slutar med att kunden skriker på mig att jag har FEL och att jag inte fattar NÅGONTING och stormar ut ur butiken. Kan tilläggas att hon kom ungefär varannan månad och det var samma visa varje gång :idea:
Det påminner mig om när jag var med och fixade litegrann inför en middag/fikabjudning på jobbet. Några extra viktiga personer skulle komma så man ville piffa lite extra. Den som hittat på alltsammans var en man som fötts med silversked i mun så att säga.

Han bad mig att se till att det köptes "såna där lite rustika flaskor du vet som man har saft i ute på sommaren" Förstod till slut att han menade glasflaskor med snäppkork. Skrev ner det och han spånade/fantiserade vidare om andra smågrejer som dukar osv. Sedan lös han upp:
Han: Kan vi köpa sån där äkta mjölk?
Jag: Äkta? Mjölk är väl mjölk? Menar du fetare mjölk?
Han: Nej alltså... sån som man kan ha på sommaren du vet...
Jag: Sommarmjölk? Men det är ju mitt i vintern...
Han: Nejnej, som de gjorde förr i tiden. De tog liksom direkt från kossan!
Jag: *förbryllad, väntar på mer förklaring, anar var detta ska barka hän*
Han: Du vet. De mjölkade ju ner i en hink och sen hälldes det upp på såna där flaskor och bars ut till alla!
Jag: *försöker att inte skratta* Alltså nej, du vill inte ha opastöriserad och ohanterad mjölk direkt från korna. Jag lovar. Ingen annan vill ha det heller.
Han: Men borde inte det vara jättenyttigt?
Jag: Nej... såhär är det *förklarar lite kort hur det är*
Han: Wow vad du kan mycket, nä men då tycker jag vi kör på vanlig mjölk. Kommer du från en bondgård?

:angel:
 
Jag tycker att det är extremt fascinerande när folk inte ens vet vad de köper. En gång, i internets barndom, jobbade jag med registrering av domännamn under toppdomänen .se . Det gick bara att göra hos den kundtjänstcentral jag satt på, och det man betalade för var just rätten till domännamnet. Hade man en hemsida kunde vi då lägga pekare så att man kom till den när man skrev in det namn som registrerats. Mailadresser kunde förstås också registreras.
Jag vet inte hur många gånger folk ringde och frågade var deras hemsida var när de registrerat ett namn. De trodde alltså att det ingick någon form av hemsida när de köpte rätten att använda ett domännamn. Vi fick också upprörda samtal från folk som inte magiskt fått mail till t ex sitt vanliga hotmailkonto men med det nya domännamnet.
En annan typ av intressanta samtal var från de som faktiskt hade mailadresser registrerade. Naturligtvis skedde den registreringen utan att vi visste vilket lösenord kunden valde, något som var väldigt svårt för vissa att förstå. Även högt uppsatta personer på riktigt stora företag kunde ringa och be att få veta sitt lösenord som de glömt bort. När vi förklarade att det enda vi kunde hjälpa dem med var att registrera ett nytt gnällde de om att vi borde ha deras gamla uppskrivet någonstans. Som om det inte fanns några problem med att en bunt utomstående skulle ha tillgång till företags och myndigheters mailkonversationer…

Jag brukar f ö säga att det borde vara obligatoriskt för alla att jobba ett tag i ett serviceyrke. Då kanske folk skulle tänka sig för innan de behandlar vanliga anställda som skit.
 
Överhörde på den lokala ICA-butiken en man i äldre medelåldern skälla ut butikspersonalen för de inte hade en specifikt märke av apelsinjuice hemma. Hon försökte föreslå att han provade några av de andra sjuttioelva sorter som fanns men nej
"För min fru och jag vill alltid ha just den sorten, det måste du ju ändå förstå" sagt med överlägsen lillagumman-ton
 
Inte klagomål, men konstig fråga.

Kund som ringer till företaget:
"Jag ser i prislistan att benlindorna finns i två olika modeller, 4-meters och 5-meters. Vilka är längst?"
"Eeh, 5-meters..."
"Ja, vi vill ha de längsta."
"Ja, 5-meters då."

Finns det någonstans där 4 meter är längre än 5 meter?!
 
Vi skulle fixa en utställning och trots att de inblandade vetat om det länge var de ute i allra sista sekund och bad min enhet på jobbet om hjälp att fixa när de väl hade kläckt idéer.
Så vi hamnade på ett möte med ett gäng kreativa själar med kreativa idéer.

Dem: Vi ska ha högtalare, riktade in mot ön, så det liksom hörs hela vägen till andra sidan ön. Med ljud som berättar om ön! Har vi några såna högtalare?
Jag: Har ni ansökt om tillstånd för det?
Dem: Nej det är ju våra högtalare :idea:
Jag: Alltså jag är ganska säker på att det behövs tillstånd och utredning iom att det bor folk här...
Dem: Va? *de tar sin tid och googlar på saken* Jaha, näe... men då kan vi inte ha det. Kan vi ta upp mötet i morgon igen? Vi behöver nog komma upp med något annat.

Dagen efter sätter jag mig i möte med dem igen.
Dem: Vi ska ha en stor byggpråm i vattnet, och så ska det vara såna där partytält som kan skärma av solen, mattor, och saccosäckar och så ska man kunna mysa där och så. Och högtalare men de behöver inte spela ljud högt för att det är bara de på pråmen som behöver höra.
Jag: Jaha... samma fråga som igår. Har ni ansökt om tillstånd för pråmen?
Dem: Men den är ju i vattnet!
Jag: Spelar ingen roll, stockholms stad äger vattnet och ni kan inte parkera pråmar varsomhelst.
Dem: Man kan inte äga vatten.
Jag: Jo.
Dem: Nej! *Googlar* ... jaha... alltså. Vi kan höra av oss sen? Vi behöver nog tänka om.

Sen hörde de aldrig av sig. När det var mindre än en vecka kvar frågade jag vad som hände osv, vad hade de kommit fram till?
Jo, de skulle ha en fantasipråm. Med fantasiljud och fantasisaccosäckar där man kunde fantasiligga och lyssna på fantasihögtalarna! :up::rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp