Tokiga hästar

Fiorano

Trådstartare
Hur knasiga är egentligen era hästar? Jag börjar undra om jordens alla tokhästar hamnar hos mig eller om alla hästar har lite olika egenheter....
Min nya häst kan var mycket speciell att rida förbi andra hästar i hage-han tror då väldigt mycket att han är hingst...Detta kan dock variera väldigt mycket från dag till dag. Dessutom kan han få lite tokspel när man rider och bockar och hoppar och far... Oftast på ett snällt vis dock så att man sitter kvar. Men mååånga gånger önskar man att man hade en snäll Brunte som inte gjorde nåt i onödan...
 
Sv: Tokiga hästar

Jo, min egen uppfödning och hennes tokierier är nog allt mitt fel... Men den nya har inte haft så länge....
 
Sv: Tokiga hästar

Jag tror faktiskt att de föds med olika egenskaper, bra eller dåliga...Har tex en 3 årig shettis som jag kör in, puh, helt GALEN, vet ej hur jag ska få henne att tagga ner. Jag kan inte ens föreställa mig den dagen jag kan hänga på en vagn bakom:eek:
 
Sv: Tokiga hästar

mina hästar har en del fuffens för sig... jaa.. men det är ju därför jag älskar dem!!:love:
 
Sv: Tokiga hästar

Jag har nog BARA haft tokhästar, jag har inte haft så många iofs med dom jag har haft har vart tokiga så de räcker. Hade bla ett russ som la sej ner när man red ( och han hade fått både rygg o sadel kollad och ingen har hittat nåt fel på det).
 
Sv: Tokiga hästar

Det är väl klart att de föds med en hel del "egenheter" - de är ju olika personligheter!!! Sedan tror jag ju också att vi som tar hand om dem utvecklar eller motverkar dessa egenheter och ibland skapar vi nog nya egenheter också... Men om inte hästarna var personligheter i sig skulle man ju lika gärna kunna skaffa sig en teddyhäst... jag älskar min toka trots och på grund av hennes egenheter :love:
 
Sv: Tokiga hästar

Min förra ponny kunde bli livrädd för de vita fyrkanterna på vägguppen. Men när vi rede med någon annan häst såg hon inte ens dom.
 
Sv: Tokiga hästar

:rofl:
var med oim en rolig händelse senast i går. en "normal" häst skulle bli rädd eller reagera om det kommer en stor cement bil dundrande in på gården folk som skriker det rasslar och dånar min madam gjorde helt enkelt så att la sig raklång bena rakt ut och halt huvud på marken samtidigt som hon äter :love:
 
Sv: Tokiga hästar

Jag red en häst som sparkade i ridhussargen varje gång man fattade glp, bara i ridhus gjorde han så och det var rejält han sparkade (blev ett och annat hål:o ).
Min unghäst jag hade älskade att jaga sin svans som hundar gör:D En kompis pappa hade en hingst i sitt stall och varje morron pussade pappan han på mulen innan dom gick ut till hagen...gissa om det blev problem när ngn annan skulle ta ut hingsten och han vägrade gå ut ur boxen (han väntade på pussen):rofl:
Red även en travare som prombt skulle gå cavaletti över dom vita strecken på övergångsställen:crazy:
 
Sv: Tokiga hästar

Hm.. Av de två jag rider nu är en lovligt halvtokig, den andra, hon är rätt schysst.
Den yngsta är mer velig, spec. när man går själv, och då blir väldigt många saker väldigt mycket läskiga, som man måste titta väldigt noga på, och gärna hoppa lite o sådär, men värre än skyggningar har det nog inte blivit (förutom då hon stack iväg sist vi red på stubben, men det var mer livglädje/olydnad.. :o.

Den andra kan vara lovligt knäpp, de flesta dagar.
Hon har sanslöst mkt energi, alltid. Hundbrackarn som vi har gått förbi sisådär en miljon ggr är alltid läskig, sist så läskig att hon stegra och bocka på stället typ. Galopp på stället eller rakt åt sidan är annars en favorit, och används ALLTID när hon inte får springa så fort hon vill (d.v.s. ganska ofta. :p).
Sen skyggar hon för det mesta, oftast minst en ggr bara på "uppfarten" till gården på vägen hem, oftast för en blomkruka eller ett träd, eller något annat som alltid har stått där. :p
 
Sv: Tokiga hästar

Min valack tror på fullt allvar att kossor går lösa lite hur som helst och att dom äter hästar.
Mitt sto kan helt plötsligt göra en stor brall så jag flyger, nästan alltid från skritt. Efter sånt brukar hon vara en ängel resten av ridturen.
 
Sv: Tokiga hästar

*kl*
Nu kom jag att tänka på ponnyn jag red för många år sen. Han var rädd för bilar efter att han blivit påkörd, men det gick bra så länge man "parerade" han på rätt sätt då mötande bilar kom...tills en dag då han kom på att han kan galoppera baklänges:crazy: Jag trodde inte att det var möjligt för en häst att glp baklänges:D
 
Sv: Tokiga hästar

Men med att din häst är "hingstig" kan bero på många saker, det kan vara hans temperament och sätt helt enkelt. Men troligtvis beror det på när han kastrerades. även om man kastrerar en häst vid 3 års ålder eller vilken ålder du nu har gjort det vid, så beror det på hur högt testosteron halten ligger vid kastreringen. Om man kastrerar dom när dom har högt testosteron så kan dom vara som hingstar även när det är valacker. Hade ett varmblod jag red och han var valack men trodde att han var en hingst, även nu när han är 16 år så beter han sig precis som en hingst. fast vissa hingstar kan man ju kastrera vid en senare ålder och ändå blir dom lugna och fina.
 
Sv: Tokiga hästar

Hm.. Av de två jag rider nu är en lovligt halvtokig, den andra, hon är rätt schysst.
Den yngsta är mer velig, spec. när man går själv, och då blir väldigt många saker väldigt mycket läskiga, som man måste titta väldigt noga på, och gärna hoppa lite o sådär, men värre än skyggningar har det nog inte blivit (förutom då hon stack iväg sist vi red på stubben, men det var mer livglädje/olydnad.. :o.

Galopp på stället eller rakt åt sidan är annars en favorit, Sen skyggar hon för det mesta, oftast minst en ggr bara på "uppfarten" till gården på vägen hem, oftast för en blomkruka eller ett träd, eller något annat som alltid har stått där. :p


Haha, min medryttarhäst verkar vara en blandning av dina 2 hästar. Han kan bli oförklarligt rädd för ingenting, och ibland sticker han. Och oftast stannar han. Men aldrig när andra hästar är i närheten, då ska han spela tuff, springa snabbast och vara störst och vackrast. Men han är underbar att rida, och jag älskar honom! :)
 
Sv: Tokiga hästar

:rofl:
var med oim en rolig händelse senast i går. en "normal" häst skulle bli rädd eller reagera om det kommer en stor cement bil dundrande in på gården folk som skriker det rasslar och dånar min madam gjorde helt enkelt så att la sig raklång bena rakt ut och halt huvud på marken samtidigt som hon äter :love:

Måste ju bara berätta pga. cementbil... Mitt sto la sig och började föla just som alla traktorer med cementblandare bak på hade kört igång. Inte det minsta stressad över situtionen ute på gården, och heklt fel dag enligt mig...(eftersom jag egentligen inte alls hade tid med fölning, då jag skulle serva alla arbetare med mat och grejer:crazy: ) Men allt gick bra, och bebis är inte rädd för mkt kan jag lova:love: :love:
 
Sv: Tokiga hästar

Jo, men han är skuren som ettåring.... Men han tror i alla fall att han är hingst, betäcker även om han går med ston i hagen. Så visst är det en del av hans personlighet.
Det är helt klart en del av hans personlighet och visst har alla hästar lite kokoegenskaper i sin person-det är ju det som är lite charmen med dom ;)
 
Sv: Tokiga hästar

Red även en travare som prombt skulle gå cavaletti över dom vita strecken på övergångsställen:crazy:
:rofl:

Hade en travare en gång i tiden som älskade att hoppa. När vi skulle trava över bommar (tror det var 4 st, med travmellanrum) trodde han att det var ett längdhinder och flög över allihop som om det varit en vattengrav :eek:
Gick aldrig riktigt att få honom att fatta vitsen med travbommar...man fick alltid vara beredd på ett tigersprång :D
 
Sv: Tokiga hästar

Sådär är min valack också. Ibland går det jättebra att rida förbi andra hästar, andra gånger kråmar han sig som attan och visar verkligen upp sig. :D Går i nån passage-hopp-skutt-trav blandning:D :rofl:
 
Sv: Tokiga hästar

och bara för att jag skrev att häst nr 1. var snäll och inte skyggade så våldsamt så var jag såklart nära på o flyga av den två ggr idag. :p
Häst travar fort i högt gräs, ryttare försöker få hästen att lugna sig och börja jobba lite rätt. Häst får syn på gräs som ligger ner, en cirkel, ca 2 dm i diameter, rakt framför sig, och kastar sig åt sidan, ryttare med överlivet på bogen. Upprepas två ggr. :o :p

Den andra var en ängel idag, men på tal om kor, som någon skrev om ovan, det fixar hon inte heller. Då blir det den numera rätt välbekanta diagonalgaloppen och lite luftsprång. fegis. :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp