Tokiga hästar

Sv: Tokiga hästar

Nja min sköthäst håller inte på me nått sånt som ni beskrivit men hon har en annan speciell sak, alltid på samma ställe på våran lugna uteritt bestämmer hon sig för att galoppera varken jag eller ägaren har haft den sträckan som galoppsträcka och det är bara vi 2 som ridit henne så ja vet inte vart hon fått det ifrån:crazy:
 
Sv: Tokiga hästar

Jag tävlade på min igår, och jag åkte av fyra gånger (!) bara då! :angel: Hon är en väldigt speciell liten dam :crazy: Hon gillar inte alltid när man bestämmer över henne och då tvärvänder hon och ska hoppa ut genom utgångar t.ex. Lagom kul sådär :cool:
 
Sv: Tokiga hästar

Haha, vad underbara de är!

Hör på det här då: Min häst jagar! Han tar gärna några snabba steg mot fåren i fårhagen för att få dem att springa, hihi. En gång när jag passade grannens whippethund släppte jag in vovven till min häst i hagen medan jag pysslade lite. Min pålle börjar då jaga hunden (fullblod vs. whippet :rofl: ). Stackars förskräckta hund!

Dessutom är han livrädd för färgförändringar på marken - är det en mörk fläck i hans väg i galoppen så blir det tvärnit eller jättesprång...

Plus att han bär saker i munnen och galopperar runt med dem i hagen (typ tappade täcken, grenar mm.).

Han har både DAMP och ADHD för övrigt;)
 
Sv: Tokiga hästar

Har en häst som "vattnar" sig själv:idea: Matte ( jag ..) hade lagt vattenslangen i vattenhon i hagen för att fylla på och sedan gick jag därifrån en kort stund!! Vem kollar vattnet om inte min knäppa häst, när jag kommer tillbaka står han med slangen i mungipan och gungar med huvudet så det skvätter på hovarna och i ansiktet på de andra hästarna:rofl: Som för övrigt står som fån och kollar på honom!!
Är vattnet slut i boxen tar han helt enkelt vattenhon ( stooor!!!) och bär runt den i boxen, vet inte om han letar efter vatten till den:idea:
 
Sv: Tokiga hästar

Vår förra fjording ÄLSKADE hundar. Men inte på det snälla sättet:devil: . Hundar som i stort sett brukade vara tuffa och tyckte att hästen skulle flytta sig för dem, sprang iväg från Åse. Hon var kanske ganska elak faktiskt. När hon var ridskolehäst och min mamma satt i hagen med sin hund så kom hon plötsligt upp bakifrån , tog tag i svansen på hunden och lyffte upp en lång stund:cry: ajj. stackars hund. Fjordingen vi har nu har alltid något fuffens för sig men en söt berättelse från de förra ägarna var att när han sedan länge hadde flyttad ifrån sin mamma och sedan kom tillbaka till samma stall där hans mamma stod och det första han gorde när de träffades var att börja dia:crazy: sött. annars är han så stor och tuff. Shettlandsponnyn är en höjdare på att veta varifrån det alltd goda kommer ifrån. För några år sedan så satt vi och åt frukost i köket. Då kommer han helt plötsligt in genom dörren, in i köket och vill ha sitt dagliga godis. När jag var liten och skulle rida honom så brukade han alltid försöka med att gnugga av mig i träden osv. en hejjare på att ryma;) .
 
Sv: Tokiga hästar

Sessan är inte rädd för nått som gäller bilar,bussar,långtradare,cirkelsågar som låter,svetsning,sågar, nej inget förrutom STENAR....

Hon kan få världens panik när hon ser en sten och hoppa sidledes förbi OM jag får förbi henne, småsten går bra men kommer dom från storlek 10 cm och uppåt så kan dom ju krypa fram å äta upp hennes fötter....:cool:
Hon frustar å hoppas sidledes och skakar på huvudet och vägrar gå framåt....men har nu kommit på ett knep att få henne förbi för att på vår gård så har vi på uppfarten en stoooor sten som vi tränat henne med nu.

Sen om jag ska smörja hennes hovar i hagen utan att sätta fast henne så kan jag först smörja en hov....galopp i full fart ett varv runt hagen...tillbaka till mig,står snällt och smörjer andra hoven...galopp full fart ett varv runt hagen och tillbaka till mig, står snällt å så upprepar det sig tills alla hovar är gjorda....:banana:

Och när man ska lasta henne på kärran så går hon inte in i den om hon inte får trava in...då går det jättebra bra...:cool:
 
Sv: Tokiga hästar

Måste ju bara berätta pga. cementbil... Mitt sto la sig och började föla just som alla traktorer med cementblandare bak på hade kört igång. Inte det minsta stressad över situtionen ute på gården, och heklt fel dag enligt mig...(eftersom jag egentligen inte alls hade tid med fölning, då jag skulle serva alla arbetare med mat och grejer:crazy: ) Men allt gick bra, och bebis är inte rädd för mkt kan jag lova:love: :love:

HAHA det var ju å en sak som var lämplig med cement bil och allt
 
Sv: Tokiga hästar

Flera hästar på ridskolan där jag rider är alldeles tokiga. Speciellt Lisbeth ser spöken överallt. Så hon stickar iväg när som helst utan orsak. Och en gång när jag red på Amanda stack hon iväg för att en häst som just då kom ut ur manegen råkade sparka till en sten.
 
Sv: Tokiga hästar

du är inte ensam, ibland undrar man verkligen hur det skulle kunna vara att ha en sån där lugn och trygg familjehäst som alla kan rida.
galoppen inleds nästan alltid med något bocksprång, galopperar man på gärden eller hoppar över diken så är det glädjeskutt tills man nästan sitter på halsen :D , vill gärna hålla spöet el grimskaftet när man skrittar av eller är ute och går, när det kliar riktigt mycket så kan han jaga runt en med baken för att man ska klia i svansen, vill gärna "vara med" så fort man ska göra något, t ex när man kratsar hovarna så böjer han sig ner och flåsar en i nacken (när hovslagaren senast var och skodde han så tyckte hon att han var mycket valpig och frågade vad gammal han var, svarade då att han var 11 och hon fick värsta chocken).
har lärt honom att buga och en dag när hästarna höll på och busade i hagen så bugade han sig för de andra hästarna :rofl:
en morgon när jag skulle släppa ut honom i hagen och hade tagit av han grimman och skulle precis ta tag i handtaget på grinden så drogs jag med ens bakåt, då tyckte pållen (som hade bitit tag i grimman) att jag skulle följa med ut i hagen på en promenad och började dra med mig och vägrade att släppa :love: .

en del dagar är han så underbar att man inte vet vad man skulle göra utan han och vissa dagar kan man hota med Scan eller Mc Donalds :devil:
 
Sv: Tokiga hästar

en unghäst som gick i samma stall hade också lite egna saker för sig. en gång när hästarna busade i hagen så kom han travandes mot grinden, skulle då ta en paus för att dricka vatten (trodde vi iaf), sedan travade han tillbaks och började skvätta vatten på de andra hästarna :rofl:
 
Sv: Tokiga hästar

Knapplån

Tror nästan alla hästar har lite egenheter.... så även mina.
Travarn är hel cool, men hoppar gärna över cavalettin med ett jättesprång men gör aldrig så hemma utan det är när man åker iväg å tränar nån annanstans.

Nordsvensken är helcool, jag kan inte komma på nåt speciellt med henne. Förutom en sak kanske. Om det är nån ovan eller nåt barn som kommer och vill rida får de alltid prova på henne för att hon är lugnast och det går jättebra så länge det är snälla barn, men så finns det ett par stycken som har ryckt henne i munnen eller sparkat på henne alldelles för mycket och då springer hon bara runt med dem tills de far av...:angel:

Fullblodet kan va allmänt nipprig

två-åringen brukar ta av de andras grimmor och sen springa efter dom och svinga grimman i munnen.

Ponnyn jagar/förföljer allt som kommer in i hans hage spelar ingen roll om det är människa hund eller grävling....
Men han är livrädd för kossor.
Och är så söt ibland när man rider ut, då kan han pipa till (som en riktig märr) och sen drar han iväg i full fart och bockar å sparkar bakut....
 
Sv: Tokiga hästar

4-åringen bryr sig inte om något (lågflygande helikoptrar, enorma timmerbilar, skogsavverkning, etc etc) förutom skimlar. Jag kan för mitt liv inte få henne att gå förbi en hage eller ens vistas på samma ridbana där det finns minsta antyden till skimmel, då blir det rodeo och full fart hemåt. Jag har alltid trott att skimmel- och skäckrädda hästar var en myt, men nu vet jag att så är icke fallet :p

7-åringen (sto) har en liten egenhet som går ut på att "betäcka" valacker. Har nog aldrig haft så roligt som första gången hon stod rest över hagens snällaste, och just då livrädda valack, och brunstade för glatta livet :D
 
Sv: Tokiga hästar

Haha, vad underbara de är!

Hör på det här då: Min häst jagar! Han tar gärna några snabba steg mot fåren i fårhagen för att få dem att springa, hihi.

Nejjjjjj :eek: :eek: :eek: Får är ju det nästan enda OTÄCKA här i världen ju! Ett litet får (vad väger ett sådant 30 kilo eller) kan ju få stora starka shiretjejen att växa fast i marken i en halvtimme eller mer... alltså måste får vara det farligaste som finns här i världen!!! Tacka vet jag älgar, kossor, traktorer och lastbilar, de är minsann snälla och beskedliga!
 
Sv: Tokiga hästar

Ja, hästar är underbara!
Jag minns en kallblodstravare jag skötte på somrarna, när jag var liten. Hon ääälskade vatten. Vattnet i hagen var alltid smutsigt och nästan helt uttömt. Hon stod med båda framhovarna i och plaskade som en galning. De andra hästarna flydde, samt tittade nyfiket, skrämt och fascinerat på henne.
Killen jag har idag är mycket rädd om sig. Något jag tror är ganska vanligt hos hästar som mest gått på travbana tidigare. Hoppar undan om det är en fläck i asfalten t.ex. Bommar är det precis att vi kan komma i närheten av nu. Häromdagen prövade jag att rida emellan ett par som låg på marken. Ett släp långt borta på vägen skramlade till och han var övertygad om att det var bommarna som skulle gå till anfall. Han lungnar sig dock snabbt, ni vet, handla först och tänka sen.
 
Sv: Tokiga hästar

:p era kusar verkar göra gulliga tokiga saker, min förra hade så mycket energi så hon va tokig..:rofl: min nuvarande e 12, ibland kan man inte fånga honom i hagen, han kan inte stå på box å inte heller i stallgången.. snacka ouppfostrad.. men men jag får skylla mig själv, jag gillar faktiskt oftast problemhästar det e väl därför jag köper dem.. haha..:p
 
Sv: Tokiga hästar

Min grabb är en knasboll hela han!! :D
Han kommer på nya saker nästan varje dag...
Kast med liten hink, bära dressyrspö, leda sig själv i grimskaftet :smirk: och tugga på fåren är bara några exempel.

En sak som han kom på för några veckor sen är att skrämma s**ten bilförare när vi är ute och rider. Ibland när vi vi närmar oss en mötande bil känner jag hur han "kurar" ihop sig mer och mer och när bilen är alldeles brevid oss kan han hoppa rätt upp i luften eller ställa sig rakt upp på bakbenen och sedan, när bilen åkt förbi, skrittar han bara på som om ingenting hänt... Observera att han under hela tiden (före, under och efter) är 110% jättelugn (!) Inte ett spår av stressighet. Och han hoppar/stegrar inte så att jag ska åka i backen eller så att han kommer i vägen för bilen, utan bara lite "lugnt" och fint en bra bit på sidan av vägen.


Han blir även livrädd och tvärstannar om det skulle råka vara lite barmark framme mitt i all snö på vårvintern. :D


Men det är allt tur att varje häst är så unik. Hur skulle det annars se ut?! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Tokiga hästar

KL

Mitt fullblod är knasig hon fast ibland kan hon då bli nästan livsfarlig om hon sätter den sidan till.

Livärdd för snö är hon, första dagarna på vintern kan hon vägra gå 1 meter ens utanför stallplan, det är ju nått vitt på marken. Har försökt hoppa snödrivor men det är ju bara att glömma.

Kan som sagt bli farlig om hon ser nåt riktigt läskigt. Brukar rida längst en väg, plötsligt kan hon bara se nått och vända om. Tänk om det kommit en bil då. Men jag har börjat gå med henne nu längst vägen.

Det roligaste denna häst kan hitta på är när hon får tokspel i hagen. Då springer hon runt runt i ett rasande tempo (Fullblod gillar att springa), samtidigt som hon springer så gallskriker hon. Varför vet jag inte, helt sjukt. Och så byter hon varv och gör samma sak tills hon blir svettig, knäpphäst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp