Tokiga får...

A

almgren

Hej! Vi har en kastrerad bagge på 1,5 år, och en tacka på ett halvår. Såg idag att de betedde sig mycket underligt. Han sparkar med bakbenen och både hoppar o studsar lite grand på något konstigt vis, sedan lägger dom sig en bit ifrån varandra som om dom ligger och smyger på varandra :D. Jag misstänker att hon börjat löpa. Min fråga är: Hur länge löper tackor åt gången? Tar han skada av detta? Det var ju i sista stund som vi kastrerade honom så det finns väl lite drift kvar kanske, (och hjärnan är det väl inget fel på). :love: Tacksam om någon vet.

Sv: Tokiga får...

Tackor brunstar var tredje vecka, bara ett par dagar som baggen brukar betäcka. Varför skulle han ta skada?
Jag vet inte om det är möjligt att det kan ligga kvar spermier i sädesledaren, men OM det kan göra det och det är mindre än nån vecka sedan baggen kastrerades så kan det ju vara lite riskabelt om han skulle betäcka. Du kanske bör rådfråga en veterinär om detta så att du inte får oönskad dräktighet.

Hej!
Tack för ditt svar :) Det är ett halvår sedan han kastrerades så det är nog ingen fara. Men vad jag funderar på är om det är "frustrerande" för honom (och även för henne), att "vilja men inte kunna" om du förstår hur jag menar? Jag vill ju inte att de ska vara ledsna :cry:...

Dom är djur, dom funderar inte på sådant. Dom går på drifter och längtar inte....

Det kan ju vara möjligt att driften fortfarande finns kvar trots kastreringen, då lär du få parning men inte befruktning. Dock tror jag inte att du behöver oroa dig för att de ska gå och vara sexuellt frustrerade...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 224
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 232
Senast: Gumman123
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka