tömkörning?

Sv: tömkörning?

Låter som du har en intelligent grabb. Min är likadan. Det man får akta sig för är att skratta och tycka de är gulliga när de gör det en eller två gånger. då öppnar man porten till djävulen : )

skämt åsido: jag är faktiskt seriös. Min är otroligt lydig men även otroligt snabbtänkt och lättlärd. så jag får vara rätt sträng utåt även om jag tycker ett bocksprång kan vara lite småkul när det bara händer ngn enstaka gång rent personligen, så måste jag säga till hästen på direkten. Han vet mkt väl att jag inte är råarg, men tillsägelsen är av vesäntlig vikt oavsett. Fast han är en riktig gose-gosse! :love:
 
Sv: tömkörning?

ja absolut! det är kul med smarta hästar men det finns ju såklart nackdelar med det också. och det får ju verkligen inte gå för långt.. som det tyvärr gjort med Apollo, men det var ju långt innan han kom till mig..

Det är rätt svårt att ha en smart häst också. Typ om man själv inte är van vid att hitta på övningar och när man blir stolt över att man äntligen lyckas komma på något smart så har hästen lärt sig det efter 1 pass och då måste man komma på något nytt för att stimulera huvudet på honom. Han blir ju så himla lycklig när han lär sig saker. Bara som när jag tömkörde ut i våras och gick sick sack över vägarna. Det bara lyste om honom när poletten trillat ner han blev jätte mallig. Passet efter satt det klockrent på en gång och jag blev bitter för att jag fick börja gnugga geniknölarna igen ^^
 
Sv: tömkörning?

Jo fast du behöver inte ha sån prestations ångest att det helatiden ska vara ngt nytt. En sån häst underhåller du rätt bra bara genom att väl avvägt, bekräfta den, att den är otroligt duktig och helt fantastisk. såna hästar ger, om du berömmer dem när du tycker de presterar 60 % okej, 10 % minst mer, bara genom uppmuntran och bekräftelse och beröm! Oerhört tacksamma hästar att jobba med, om man kan spinna vidare på deras triggers och vad som motiverar dem!
 
Sv: tömkörning?

Det värsta med riktigt smarta hästar är att de inte har någon tolerans för ens egna misstag. Jag kommer ihåg när Atte var 2 år o vi höll på att köra in honom, min gamla körtränare sa att "den där får du inte göra några misstag med!". Usch, så rätt han hade! Sen dess har jag hunnit både sålt o köpt tillbaka hästen, och jag kan ju konstatera att på de åren han va borta så har han lärt sig allt tok man kan komma på.
 
Sv: tömkörning?

fast det har faktiskt wille, han är väldigt förlåtande när jag tjabblar till det! han är min bästaste bästis! :love:
 
Sv: tömkörning?

Det kanske beror på om hästen är välvillig eller inte, min är nog inte så mån om att vara till lags om han inte tycker att man fötjänar det. Gör man däremot rätt så funkar allt .
 
Sv: tömkörning?

De jobbigast emed intelligenta hästar tycker jag är när d elrä sig att det inte är el i handtagen till hagen och lär sig öppna... eller i vintra snär det var snö så högt så elen inte funkade och de knöt upp tråden på ställen där den var lagad...
eller gnagde av trästolparna.. jäe aldrig haft en 2åring som jag fått aktivera så mycket...

Tillbaka till tråden, jag tänkte hoppa in här. (kan erkänna att jag första gången såg den skrattade "8 sidor med svar på HUR man ska sätta tömmarna, alla kommer säkert bara påstå att just deras sätt är det bästa alá bukesyndromet"
men blev faktiskt överraskad att den handlade om lite mer :idea:

Jag har hållt på med tömkörning som komplement till ridningen i många år, superbra träning! och att kunna "se sin hästs rörelse" och hjälpa den in i samling från marken!

använder till största del kroppspråket i flyttninande såsom skänkelvikning, öppna, drivande, försök att få under bakbenen, men samlar ju upp me halvhalter då,

9 av 10 gånger har jag vanlig rak tömsättning, BETT-ÖVERSTA RINGARNA-HAND
varför:
1.för mig känns det bäst att det bli så "likt ridningen" som möjlig toch JAG känner personligen att det är lättare att tänka/reda ut
2. så enkelt som möjligt på de yngsta hästarna som bara ska lära sig start, stopp, svänga.
3. för att kunna få en högre form på de mer rutinerade
4. för att minimera risken att hästen bara kröker ihop nacken (är väldigt allergisk mot allt vad inspänning är över lag.. menmen, det är jag)
5. för jag sällan enbart kör så mkt på volt utan gärna tömkör mycket 8år, volt- ut på rakt, volt, nytt varv, 8or igen osv

dock är det individuellt, halvblodstoet som är modell, stor, maffig, stel kan jag testa lite annat på.
ska faktiskt nästa gång testa tipset som kom upp i tråden med snokrem med ring i.

medans ponnyn får man bara ta superlite i och sen enbart använda kroppspråket (inte ens pisk i handen). dock har han tendens att krypa bakom ändå.. men vi jobbar på det.

kan bjud apå lite bilder om ni intå sågar alltförmycket
ponnyn
5069_109792684433_582504433_2729335_1370074_n.jpg

6170_140696884433_582504433_3249424_3189495_n.jpg

försök tilll öpna på rakt spår och lite lägning
5069_109792699433_582504433_2729337_6267946_n.jpg

förböjd
http://joizmeds.mittspejs.se/P2077455'
galopp
http://joizmeds.mittspejs.se/P2077454#body

då 4årigt halvblod
24918_398084579433_582504433_4801252_7876391_n.jpg

24918_402500999433_582504433_4836644_5275066_n.jpg

http://joizmeds.mittspejs.se/P2553799
http://joizmeds.mittspejs.se/P2656701
kryper bakom i lägningsförsök
http://joizmeds.mittspejs.se/P2656702#body


halvblodstoet jag nämnde ovan som jag inte alltid har de övre ringarna på
http://joizmeds.mittspejs.se/P1946433
http://joizmeds.mittspejs.se/P1946433
över bommar
http://joizmeds.mittspejs.se/P2133605

2åringen, här första gången, är dock mer "löslongering med tömkörningsutrustning) mest för att få henne att förstå framåt och stopp o svänga.
http://joizmeds.mittspejs.se/P2776833
 
Sv: tömkörning?

Oj, ponnyn vill jag ha!! Vilken läcker!
Det bästa med den tömsättningen måste vara just att man kan byta varv / köra i 8.or Men jag tycker det är svårt på volt.
 
Sv: tömkörning?

Oh vad roligt att du hittat hit! du är alltid så himla duktig på att fixa bilder så det blir ett roligt tillskott till tråden! :)

Din Ponny är ju super söt! VILL HA :love:
Tyckte dock det ser ut som om han tänker lite "in med nosen" istället för "fram med nacken" på bilderna.. Han ser inte ut att få med sig nacken riktigt.. men han är gör läcker att titta på! :d
 
Sv: tömkörning?

kl

Tjiihooo! Jag blir bara mer och mer förälskad i min häst :love:

Hur sjukt mycket lättare var det inte att stå still när man hade en ordentlig pisk da? Sjukt!! Iof står jag fortfarande inte still :angel: men lång bättre än innan!

Nu var det mycket lättare att få fram honom så klart.. däremot hade jag lite problem med att få fram näbben på honom.... han lixom lägger sig bakom hand när han vill komma undan och därför vill jag ju driva fram nosen.. men han går redan lite springigt. Det kommer lixom i ett att han inte orkar bära sig riktigt och pilar iväg och går bakom hand. Dessutom går han och gapar ibland... så det blir tre nötar att knäcka som det känns som att de går lite mot varandra...
bakom hand - driva på
springer på - halvhalter, minska tempot
gapar - släppa "fram" tömmen mer (som redan är näst intill slak) och driva.

Men han ä bussig. Super snäll och gör go!
Det raka spåret gick lite lättare idag men absolut något vi behöver öva på... Hoppas hoppas att jag kan få någon att filma i helgen! :)
 
Sv: tömkörning?

+ attila: Tack

haha ja han är en liten läckerbit! (dock en krafftfull sådan)

vad gäller nosen så är jag som jag skrev medveten om att dte är ett problem och vi håller på att jobba bort det. (i ridningen har vi fått bort det helt nu)

han har (haft) enbart två "växlar" slängtrav och skitstark eller med samling o piaff på stället och superduperkänslig i munnen..
(ellerlite som du beskrev din, nosen åker bak, men det är inte bara att driva för det redan ärså mkt spring)

tömkörde honom igår (för första gången sen i vintras) och det som funkade bäst för att få fram både nog men samtidigt ett längre men lugnare steg var att lägga honom i öppna och länga steget lite där, men dte är svårt för när jag ber "flytta" så tolkar han gärna det som framåt.. (han har förövrigt precis lärt sig att skänkel i ridningen kan betyda flytta och inte enbart framåt så...)

i ridningen är det som sagt borta nu ska försöka lägga lite tömkörningsträning på honom och få bort det där med, försökt träna "med lång tygel" typ tömköra utan gjord, för att kunna göra de "uppåt-framåt-tygeltag" som fiunkar bra i ridningen men han har så kort hals och mycket man (med pälsglans) så tömmarna är rätt som det är över huvudet på honom.. :angel:
 
Sv: tömkörning?

Välkommen i tråden, vad härliga bilder på hästar i töm! :bow:

Apollo: härligt att det blev skillnad!
 
Sv: tömkörning?

nu har jag vart och haft en snack med min tränare! tyväääärr berättade hon att min tilltänkta tömkörningstränare har magkaratt och jag kommer behöva smöra extra mycket för att få igenom ett par träningar iaf...

MEN
min tränare äger ju ridskolan och hon sa att jag får komma dit och tömköra hennes hästar hur ofta jag vill :laugh: så imorgon förmiddag ska jag dit och prova på en lite mer rutinerad häst det kommer nog bli super nyttigt :)
 
Sv: tömkörning?

Va roligt! Men magkaratt har jag då aldrig hört talas om.....

Men du kanske skulle ta kontakt med AE iaf, om du vill tömköra för någon, menar jag. Han är duktig o inspirerande, dessutom har du väl hyfsat nära.
 
Sv: tömkörning?

skrattar också åt magkaratt - det var gulligt :rofl:

skämt åsido: vilket gyllene tillfälle- fantastiskt!
 
Sv: tömkörning?

Va roligt! Men magkaratt har jag då aldrig hört talas om.....

Men du kanske skulle ta kontakt med AE iaf, om du vill tömköra för någon, menar jag. Han är duktig o inspirerande, dessutom har du väl hyfsat nära.

Va?! Har du aldrig hört talas om det? Hur oallmänbildad är du egentligen? :angel:

Pratade med min tränare om AE/KG och hon tyckte absolut att jag skulle köra för KG såfall. Så jag ska bara skrapa ihop BE kortet nu och försöka ge lite hjärt och lungräddning till min plånbok som också har magkaratt! :angel:
 
Sv: tömkörning?

skrattar också åt magkaratt - det var gulligt :rofl:

skämt åsido: vilket gyllene tillfälle- fantastiskt!

Haha är det HB-ligan eller ^^ (HumorBefriade) :angel:

Super kul med tömkörningen av hennes hästar.. Blev bitter nu bara för jag trodde ja va ledig imorgon men icke, så där sprack det.. men erbjudandet sitter såklart kvar så jag får släpa mig dit under nästa vecka istället.
Vet att dom har en häst som ska va riktigt duktig, får se om jag har tur och kan få honom någon gång.. det är inte min tränares "tillridningshäst" så då måste jag smöra på lite annat håll.. men det ska nog gå bra!
 
Sv: tömkörning?

Jag har plenty of humor jag lovar.

skrattar ihjäl mig åt din egen just nu - plånboks magkaratt - underbart. :rofl:

Göran Lindstrand kommer till oss ibland för tömkörnings kurser.
 
Sv: tömkörning?

Fruktansvärt oallmänbildad!

Jo, jag skulle oxå vilja tömköra för KG, men tänkte att du har ju nära till AE. Iofs vet jag inte var KG håller hus....
Du måste i vilket fall som helst återkomma med fullständig rapport, för själv lär jag inte komma iväg på nåt sånt kul.
 
Sv: tömkörning?

:angel:

min plånbok drar ofta på sig diverse åkommor och jag börjar oroa mig för att det börjar bli kroniska problem.. han har lite svårt att hålla tempot och får prestationsångest... med all rätt. jag funderar på att ge honom sparken och anställa en kvinnlig plånbok istället som kan förstå mitt behov av att spendera.. karlar tycks aldrig förstå :confused: hur svårt kan de va?:crazy:
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp