tömkörning?

Sv: tömkörning?

den måste vara riiktigt stor!
här har vi regler som säger att man inte får tömköra eller longera om någon annan rider... o eg måste man boka om man ska longera eller tömköra men det gör jag aldrig för det skulle man aldrig ha råd med.. istället får jag packa ihop och gå om det kommer någon som ska rida..
ibland, beroende på vem det är, kan man fråga om man kan avsluta lite bara.. annars är det bara sluta..
 
Sv: tömkörning?

Pah! Instruktionsvideo! :cool:
as if....

jag har ju redan predikat mina åsikter här i tråden,ngn instruktionsvideo tänker jag dock rakt inte komma med, : ) . Mina åsikter är mina åsikter, från min egen erfarenhet och tränings tips jag fått i samband, inte universal sanning - tro det eller ej :D Har jag inte nog lekt djävulens advokat i tråden och försökt att mkt tydlig INTE sälja EN enda tömsättning och ETT enda körsätt utan försökt ge en objektiv bild av det hela minsann ? :mad:;)

KL

Magkaratt har härmed denna tråd blivit ett etablerat begrepp! :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Tror inte vi har nå regler alls, hinder står ofta framme tills nån orkar plocka bort dem. Idag frågade jag om jag va ivägen eftersom alla gick dit samtidigt, men det va lugnt. Sen håller man ju inte på så länge när man tömkör heller, inte jag iaf, max 1/2 tim.
 
Sv: tömkörning?

Tror oxå på det här med att det inte finns några "sanningar" som gäller för alla. Men med den här tråden har iaf jag fått jättemycket input och, som jag sagt förut, en nytändning när det gäller tömkörningen. Samt många bra tips! Tack alla!
Ska bara försöka fixa fram bilder eller(ev) en film.
 
Sv: tömkörning?

Haha vadå överdrivet? :angel: oja de bilderna såg jag- suoersnyggt, äntligen någon mer med STIL :devil:
sist jag skulle tömkörda 2åringen och då ha ponnyns (och hennes) lila utrustning var jag tvungen att åka till stan först och köp alinne i samma nyans
http://joizmeds.mittspejs.se/P2877475
(ignorera själva tömkörningen i denna bild, börjar här bara lägga liiite tryck i munnen men samtidigt få henne att gå framåt

och det lite äldre stoet, här blandar vi dock babyrosa (lindor, tröja, strumpor och converse-skor och ceriserosa (shabrak, ridbyxor och bommarna!):devil:
http://joizmeds.mittspejs.se/P1917883

på tal om utrustning- lite seriösare-tömmar. jag är sugen på dedär med rep/rundade på främre halvan så de lättare glider i ringar och snabbknäppe o så, men ngn som har? är de att rekommendera?
 
Sv: tömkörning?

gillar inte de tömmarna,tycker de fastnar i skarven rep/nylon.

då funkar det bättre med rena linor,enligt mig.
fast linor funkar inte om man är det minsta ostadig i handen, då de börjar flaxa.

ö.h.t ger inte linor riktigt det stadiga stöd lädertömmar gör. fast det är på ont och gott - mkt beroende på häst,linförare,och arbete - återigen.
 
Sv: tömkörning?

åh du ska alltid va så petnoga och märka ord! ;) kan vi inte få en inspirationsvideo da? typ va man kan göra när man är riiiiktigt duktig :D
 
Sv: tömkörning?

hahha åååå du skulle matchat med lite snyggare färger så hade jag hoppat högt!
eller, okej om det vart på ponnyn.. dom är ju till för att vara barnsliga med.. :angel: och man bör ha ett barn i närheten också...
annars är jag rätt allergisk mot babyrosa på hästar.. o babyblått och ljuslila... men det beror iof på lite hur man matchar... gör man det over top såå.... :eek::angel: gör man det med ett kantband och ett par lindor så kanske :p men vissa saker är för mig en BIG NO NO.. typ rosa plastskydd på allt över 138 i manken... hahah.. var "medryttare" på en arab för ett år sedan (jag var den enda som red o tömkörde henne o gjorde de 7 dagar i veckan) och ägaren tyckte jag var jätte konstig som inte ville använda deras babyrosa plastsenskydd.. jag kräks varje gång jag ser sådana om ryttaren inte är en tvärhand hög ;)
 
Sv: tömkörning?

kl

Jaha, idag skulle ju jag ta mig och se vad tömkörningen gett i ridningen.. klockan ringde 05:45 för att jag skulle hinna till ridhuset innan 8.
hästarna fick mat men sen när jag kom ut för att rida så bestämde jag mig för att låta bli :( Wilson har antagligen fått en spark i hagen över ena bakknät och är svullen och öm.. så det blev en promenad för hand i skogen istället.
MEN jag kan iaf berätta ändå att tömkörningen gett massor på bara den här korta tiden!
Här om veckan var det livsfarligt för mig att gå med honom i skogen för han balanserade inte upp sig utan ramlade fram i 190. Idag gick det fint och välbalanserat och han skötte sig jätte jätte bra! Det var verkligen roligt att se att det blivit så himla många skillnader på så himla kort tid! Börjar skymta lite förändringar i överlinjen också :banana::banana:
 
Sv: tömkörning?

Oj, vad intressant, ska lusläsa detta tills det sitter! Nu hann jag bara skumma igenom texten, men fastnade vid att han vill ha yttertömmen dubbelsydd. Menar han hela den tömmen? Nån som vet? Det måste isf bli snortungt. Är själv så glad över mina tunna, smala tömmar!

kl
En fundering ang min häst som ni kanske kan hjälpa mig med. Hans starka (o lite stela) sida (höger) fungerade utmärkt igår, med gramansättning på yttersidan, antagligen för att dels va han taggad, dels kom jag åt honom med den tömsättningen.
På vänster blev han väldigt låg o stundtals för inböjd i näsan med gramansättning. Detta försvann när jag satte tömmarna rakt på utsidan. Förstår att han har lättare att "fuska" när jag har tömmarna rakt, så jag funderar på om det kanske är bättre att han går lite lågt ( o utan att fuska) än att jag släpper fram honom? Vad skulle ni göra?

Måste tillägga att han är 14 år, artros i bakknäna, varav det vänstra är opererat för några år sen. Ohalt men stel, bla därav tömkörning. Vi jobbar en del över bommar, även i töm. Vill ha honom ganska låg i formen, naturligt går han högt med mycket frambensaktion.
 
Sv: tömkörning?

haha vilken tur att min ponny är 137 bara då :P, fast hAn blri lite förnedrad när han har rosa, spanjorkillen har inget emot det men så är ju han bög också..

Tycker dock lilla 2åringen gått kan ha lite rosa här hemma, hon är ju ett litet barn ;P

att det stor ahalvblodet har rosa beror på en sak- hon var mitt första sto- och jag fick aldrig någon ponny. jag var tråkigt blå och röd i hela min uppväxt och "seriös2 på de stora hästarna + svartklädd till vardags, så när jag äntligen sparat ihop och köpt mig ett litet ettårssto som bombaderade jag staller med massa rosa ;P

kan dock också säga att jag nog inte skulle åka iväg på träning/tävling sådär extrem... (förutom på ponnyn- han är ju min 20årskris och köpt för jag skulel få regredera och va barn).

men ska kanske sluta stjäla tråden ;P.
kul att det går bra för er alla!!!

tycker dock det är lite dålig tmed bilder/filmer! så kom igen :)
 
Sv: tömkörning?

Kul tråd, många bra tips! :)

Jag tömkör min nordsvensk ibland. Det började som ett sätt att få honom att gilla ridbanan, han tyckte det var kul med tömkörning helt enkelt. Nu sysslar vi mest med att han ska bli mer smidig, mer balanserad så han kan trava runt på volter och andra ridvägar utan att bete sig som en bulldozer ;)

Galoppen har han riktigt svårt för men vi har nu börjat med någon galoppfattning här och var på töm. Försöker galoppera så mycket som möjligt när vi rider i skogen och när han löslongeras för att han ska få styrkan, så en vacker dag kanske han gör balanserade fattningar osv.

Såhär kan det se ut...
4-5.jpg
 
Sv: tömkörning?

välkommen till tråden!! :)

ett tips om du vill underlätta galoppen, gör många fattningar! ligg inte bara och rulla på i galoppen utan många avbrott! glöm inte heller variera galopperna, lika många vänster som högerfattningar. är hästen svagare i ena sidan blir det så klart fler på den sidan! :)

jag har lekt lite så här när jag ridit ut

höger galopp - två travsteg - vänster galopp - två travsteg - höger galopp - två travsteg!
när jag gjorde så ett par ridpass så märkte jag DIREKT jätte stor skillnad inne på banan! :)
 
Sv: tömkörning?

Ujuj, det är nästan överkurs det där ;)

När vi tömkör handlar det inte om att rulla omkring i galopp. Nu senast var det mest lyckade försöket, har för mig vi tog ett varv i vardera galopp med helt okej bjudning :) Jag försöker bara få mycket galopp i honom när vi rider, det blir ju ganska omöjligt att komma vidare i utbildningen annars.

Har ju en liten dröm om att han ska bli duktigare i dressyren men framtiden får väl avslöja om vi kommer längre än att bli lyckliga över att han galopperar öht ;)
 
Sv: tömkörning?

hahahahaha GRYM överkurs på töm men jag menade uppsuttet!! :p
den mesta styrkan kommer i fattningen så när du RIDER kan du göra den övningen jag pratade om. att ligga och rulla i galopp ger inte mycket styrka om det inte är samlat i form under längre sträckor och är han svag så riskerar det nog att slita mer än det gör nytta.
det är ju lite tråkigt att man inte får det bästa på ridturen, vilket är galoppsträckorna.. men man får en betydligt starkare häst om man för 50 fattningar åt vardera hållet och jag märkte som sagt TYDLIG skillnad på bara två dagar när jag lekt lite med fattningarna ute och sedan kom till banan!
 
Sv: tömkörning?

Inspirerande tråd det här :)

Jag tömkör mina ponnyer ganska mycket eftersom de är för små för att rida. Tömsättningen varierar jag beroende på vad jag vill få igenom... För att lossa hästen och flytta sidvärts och sånt tycker jag att rak yttertöm och ledande innertöm (gjord-bett-hand) brukar fungera bra.

Men eftersom jag även kör hästarna med vagn så är det ju mycket som måste fungera på rak tömsättning, så jag tränar en hel del från marken så också. Jag tycker det är en bra tömsättning för att checka av om hästen är jämnt framme på båda tömmar och att den följer tömtagen och flyttar ut bogen när man ber om det. Och så kan man ju göra mycket roligt på åttor och serpentiner med den tömsättningen.

Jag har tränat för KG och den uppfattning jag fick var att han började med rak ytter, ledande inner på i princip alla hästarna och sedan justerade han om han tyckte att hästen behövde något annat. Han verkade inte alls använda rak tömsättning, utan det var många olika varianter på inspänning som användes. Han ville till och med ha en speciell tjockare yttertöm, så man fick byta plats helt på tömmarna när man bytte varv.

När jag tränade för AE började vi med rak tömsättning och sedan provade vi lite andra sättningar, bland annat rak ytter och innertömmen direkt från bett till hand. Den var bra hjälp för att räta ut ponnyn som gärna släpper högertömmen.

Kul med bilderna ni har lagt in, man blir träningssugen! Jag tar gärna emot tips på övningar som ni brukar göra. Jag tycker det är lätt att fastna på volt om man inte har tänkt ut någon plan innan, men det finns ju så mycket annat roligt man kan göra!
 
Sv: tömkörning?

Åh sa KG varför ha ville ha en tjockare yttertöm?

Ang o fastna på volten så är jag också duktig på det! Men jag tänkte att jag skulle köpa lite trampvänliga koner efter löning. Alltså gummikoner som klarar av att bli mosade ^^ Min häst svänger inte för hinder på banan om man inte svänger själv och eftersom jag inte helt har hundra koll på att svänga och koncentrera mig på hur han rör sig samtidit så skulle vanliga plastkoner bli mördade på en gång!

När jag har dem tänkte jag nog göra lite sick-sack övningar, övergångar, volter med dem. Typ lite hinderbane aktigt typ!

En bra övning som jag försökte mig på när jag tömkörde med rak tömsättning på båda var att på långsidorna gå in diagonalt till kvartslinjerna vid B och E och sedan ut igen till spåret. Så att banan blir som ett timglas ungefär.. fast inte så smalt i mitten ^^

Serpentiner är ju suveränt, dem älskar min häst!
Om man hänger med bra i galoppen på rakt spår, inte jätte lätt på min stora, men då kan man lägga en volt på kortsidan, ut på spåret längs långsidan, volt på kortsidan, ut på spåret. Det brukar jag göra i ridningen. Vill man svåra till det kan man vid M sakta av till trav. Halt vid E (eller är det B? har inte koll på bokstäverha haha) galopp från halten och sedan vidare in på en volt vid kortsidan och sedan trav halt likadant på andra långsidan.
Det är ju en bra övning för då håller du dig hela tiden i samma varv genom övningen och då behöver du inte ha rak tömsättning!


kl

Wilson har fått en spark och har vart svullen över knät men IKVÄLL kommer vi igång igen! Tömköra tömköra tömköra :banana::banana:
 
Sv: tömkörning?

Åh sa KG varför ha ville ha en tjockare yttertöm?
Tyngre töm, stadigare kontakt.

Hmm den där galoppövningen lät som överkurs för oss ;) Vi tränar på att få bärighet i fattningarna - sen tar det inte många steg innan ponnyn är lång som en tax :angel:

Men timglaset är ju bra. Den krumeluren ingår i LA-programmet så den måste sitta med vagn (och enhandsfattning) om några veckor när vi ska tävla...

men IKVÄLL kommer vi igång igen! Tömköra tömköra tömköra :banana: :banana:

Heja heja :bump:
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp