tömkörning?

Sv: tömkörning?

Låter som mycket har att göra med hagen om den är bergig och kuperad och de röjer. Jösses - så den andra har lika mycket tappskor den? skulle bli GALEN.
kan hända om det kommer en 3:e individ, att de röjer mindre, att flock konstellationen ändras.

jag förstår vad du säger och visst är det fint på papper att de ska få röra sig kuperat osv. För min del är svaret: inte till varje pris som helst, om det betyder avbrott i träning och ridning var 3:e dag typ, pga tappskor, balltramp, sår osv. Går det så är det ju underbart om hästarna kan få röja runt och ha kuperade hagar osv. Men jag vill faktiskt rida och träna också. Men det är ju jag, och alla andra gör precis som de vill, så tolka mig rätt :)

(tilläggas ska väl också nu, så jag slipper få på skall, att min häst går ute lååånga dagar, med hagkompis, i stora hagar året runt. Men som sagt - jag har honom inte kuperat, och jag väljer hagkompis noga, då jag sett skillnaden .)



nae, apollo har inga tappskor längre eller de kommer iaf väldigt sällan. men hans rekord är 5 tappskor på en skoning.. men nu känner hovis fötterna väl och nu sitter de. men det har verkligen varit en mardröm med arroganta arslen till hovslagare :angel: som inte tagit problemet på allvar och sagt "deeet löööser jaaag" och så flyger skorna en efter en. min nuvarande hovslagare är ödmjuk och försöker lösa problemet ist för o vara störig :bow:

självklart håller jag med dig, någonstans går ju gränsen över hur mycket jag pallar att betala för att han ska få vara ute och röja i hagen. Tyvärr har jag ju inte mycket alternativ eftersom vi bor här och tomten är 5000kvm stor... finns ingenstans att flytta hagen lixom ^^
Men jag tror mycket av springet i våras hade och göra med att han inte var van vid att få ordentligt med grovfoder och då blev det rätt springigt i hagen kring fodringarna.
I början när han kom, herre gud då var han som en jädra bulldozer i hagen men Apollo och dåvarande inackorderingen tog ner honom lite.. han va lite som ett ADHD barn som ingen ville leka med för han var så våldsam :angel:
Apollo är dessutom rätt lat så det blir inte så mycket spring faktiskt... eller.. det är iaf bättre än det var förut ;)

Men seeen, seen när vi köper våran stooooora gåååååård dåå då ska jag fixa bättre hagar :D
 
Sv: tömkörning?

du - det finns ingen hovslagare i världen som kan fixa eller vara ödmjuk nog att hindra att skor dras av om de lever fan i hagen. ;) så lite cred till dina hovslagare-även de tidigare :)
 
Sv: tömkörning?

fast apollo har verkligen iiiinte varit någon som levt rövare i hagen. Han är LAT och springer inte om han inte behöver... alltså.. inte om inte wille driver på honom alternativt att han inte vill bli fångad i hagen :devil:

men såklart förstår jag vad du är inne på och det är såklart att om han inte vart en avtramparkung så hade skorna suttit.. men min nuvarande hovslagare är faktiskt den enda som tagit problemet på allvar och inte mött mig med en kaxig kommentar om att han nog ska fixa det.. sen vet jag att de andra hovslagarna vart bra också absolut.. men det är just inställningen och att man inte blir tagen på allvar.
ah nu kom jag föresten på att vi haft ytterligare en hovslagare som tog problemet på allvar, och hon var en bekant till oss.. tyvärr blev hon gravid och flyttade..

men såklart, om hästarna håller sig på backen underlättar det för hovslagarna och jag menar inte att det var hovslagarnas fel att skorna rök, verkligen inte, jag menar bara att dom har en kass attityd och inte tar en på allvar!
 
Sv: tömkörning?

kl.

igår kom vi äntligen ut och tömkörde! jag har vart förkyld och nästan hostat upp lungorna så det har inte vart en jätte bra ide att tömköra... igår kom vi dock iväg vid 9 tiden till ridhuset (härlig fredagskväll ^^)

Märks tydligt att vi inte tömkört dir på två veckor och eftersom jag vart sjuk har hästen tagit det lungt. Gasen låg i hela tiden och han gick helst SUPER rollkür och jag höll på att bli tokig för det var så svårt! Jätte svårt att driva på när han krullar ihop sig när han samtidigt älgar på!

Men vi jobbade på mycket övergångar och halter.. och stå still i halterna :devil: Övergångarna och halterna gick faktiskt väldigt bra så om jag bortser från den gräsliga formen så är jag faktikst nöjd med honom (oss) ändå!
 
Sv: tömkörning?

KL

Nu är tömmarna hemma så i morgon ska åringen få testa! Hon har haft träns o blitt tömkörd med tyglar (gick bredvid manken o höll händerna på var sida om henne) o det gick finfint.
 
Sv: tömkörning?

Jag känner pressen! lovar! Pappa har lovat o lovat att filma men när det väl kommer till kritan så får vi aldrig till nån tid. Men det kommer! skulle verkligen behöva lite tips o råd nu, känns som att vi liksom fastnat nu när han iaf travar o skrittar på kommando och ibland får till något som kanske kunde kallas form :D
Var ute med shettisen nu ikväll å testade lite galopp :D Tjohejsan vad det gick ;) Han är dock i så dålig form stackarn så det fick räcka med ett halvt varv åt båda hållen. Han ser ut att gå "bra" i skritt o trav men skulle verkligen behöva ett par andra ögon oxå - som sagt, shettisarnas taxkropp gör det skitsvårt att avgöra om han går i bra form eller hänger på bogarna/krullar ihop sig!
 
Sv: tömkörning?

haha bara så du vet så kommer jag aldrig sluta tjata på dig om den där filmen, och jag har dessutom hängt här 6000 inlägg längre än dig så jag lär inte försvinna heller :devil::D

och igen... om du tycker att det går fort med en liten skrutte ponni, kom igen när du ska springa efter en svag häst på 170 :D
men jag önskar mig en liten ponni att tömköra och öva med.. som man lixom hänger med ^^
Men wilson skrutteälsklingshästen sköter sig faktiskt så himla bra. Ibland är det ju väldigt svårt men min tränare gav mig lagom fint med beröm idag efter att hon provridit honom :love: (såklart hon gjorde han är ju världens bästa, hon fattar bara inte att det är han och inte jag, lucky meeee :angel:) (jaaaa jaaa mackan man är ett ekipaaaageeee)

men hur som helst anni... om du behöver lite tips så kan det ju minst sagt vara en bra ide att filma ^^ Du kan ju alltid bara ställa upp kameran och filma utan att flytta den... jag e inte kräsen :angel:

(förlåt, jag har druckit lite vin... vem som helst blir ju glad och fånig efter ett ett par glas och jag är inget undantag :angel:)
 
Sv: tömkörning?

:rofl:

jag skrattar både åt ekipaaaaget och vinet. va rolig du är! :rofl:

Jag har (halvt knapplån och helt orelaterat till tråden för övrigt) en spanien resa på torsdag till måndag jag. Ska iväg och rida PRE hingst :) Det ska bli superkul!!!!!!!!!

Min herre går härhemma och njuter i septembervädret i hagen hela långa dagarna. Kvällarna har vi spenderat med att passa på att varvat med skog, mark och öppna fält, trimma ute i det vackra höstvädret så mycket som möjligt, gäller att passa på nu innan ridhuset blir en nödvändighet pga väder och vind. Han har höstkänslor och är MYCKET pigg och ganska laddad den här tiden på året! Därav har tömkörningen fallit lite i skym undan då man lämpligen inte tömkör min herre,( hur mycket 10 år och rätt så städad han än må vara), ute på öppna fält.
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

haha vin är underbart, då får även sådana som jag några trevliga egenskaper! jag har fått en flaska på en hel LITER av mina svärföräldrar! dom måste också ha insett att det är enda gången jag är trevlig och hoppades på lite extra trevligt när de gav mig en helt liter! :angel:

Fiii fan va roligt att åka till spanien, har ett par i klubben som va iväg och red i portugal och de var super nöjda! Jag själv har suttit på en lusitano en enda gång och det gav mig en sådan adrenalinkick att det kändes som att jag höll på att kissa ner mig (och det säger jag inte pga vinet utan det VAR bara så :o) Lite spännande med den hästen, jag lät bli att köpa honom för han hade en lös benbit som jag inte hade lust att op bort.. DÅ var han tillsalu för 110 lopper, men säljaren prutade ner sig själv till 90. Jag backade ur ändå. Sedan såldes han för 55 ett halvår senare när säljaren blivit "desperat". Köparen tog kontakt med mig och nu har hon tyvärr tyvärr blivit tvungen att sälja honom och han ligger ute för 180 lopper!!!!!!! :eek::eek: Jag hoppas att säljaren ska ta sitt förnuft till fånga och förstå att han hör hemma hos mig och ge honom till mig.... men ja får se hur det går med de...
(Det där svammlet var dock pga vinet :angel:)

Men du får ha det sjukt bra i spanien! Förstår bara inte hur en annan ska klara sig i den här tråden eller den om tävlingen utan dig!? Känns nästan som om man kan ställa av hästarslet tills du kommer hem.. :(
Förresten ang tävlingstråden haha. Min tränare är så skön. Jag räckte fram protokollet till henne idag och sa att jag först var missnöjd (här avbröt hon mig och spände en ILSKEN blick i mig och sa: jaaa men du är ju ALDRIG nöjd... uj uj gamla tanten är inte att leka med :rofl:) men att jag sedan insett att vi (jag) (men den där parantesen såg du inte för det var för alla andra utan dig) kanske inte var SÅ dåliga ändå.
(och ja.. allt i det här stycket förutom första meningen var nog också vinet...)
 
Sv: tömkörning?

:rofl:

jag skrattar mig fördärvad. :rofl:

du har en härlig humor vin eller inte :rofl:

och jag skrev att jag åker nästa TORSDAG, så jag lär kommentera en del innan dess beroende på ditt utbud. :cool:
 
Sv: tömkörning?

alltså.. lite roligt är det...
alla säger att åååå när kylan kommer blir hästarna så pigga...
o sen säger dom att hästarna blir såå pigga när första vårvärmen kommer...
o sen är det fullt ös hela sommaren..
och nu kom det fram att de är pigga på hösten också...

när är inte hästarna pigga?

jag tror nog det sitter i hästen och inte i årstiden... den här hästen.. han är aldrig pigg
31497_400065411460_627071460_4734054_4774900_n.jpg


men älsklings älgen är alltid pigg :love:

(nej det är nog dax att logga ut nu innan jag får sudda ut "sms" i följande textrad och skriva in "bukemessen" istället -jävla fylle sms- :cool:
 
Sv: tömkörning?

Min häst är alltid pigg, men han har en extra växel vår och höst. :D

SOMMARTID? :confused: aldrig hört att de har extra pigga perioder den tiden på året :cool:
 
Sv: tömkörning?

Bra att nån har piskan på mig ;) Annars kanske jag råkar glömma bort det :p Ska låna kameran å snöra fast den på en stolpe i veckan om farsgubben inte behagar hjälpa till.

Gott med vin. Själv dricker jag folköl. (ammar till vardags...) Mmmmm va sugen jag blev på ett glas rött. varför loggade jag in här?!?!

Mackan - underbar resa! En vän till mig var (oxå) till portugal (Porto, samma ställe som dina Apollo?) och red. Såg filmer o bilder därifrån. Otroligt häftigt! Hon är inte jordens mest skickligaste ryttare men tom hon fick hingstarna att piaffera o dansa fram :love: Någon liknande resa du ska göra?
 
Sv: tömkörning?

:) Ja det ska bli jättekul minst sagt!
Nej, jag ska till Toledo och hälsa på en privat vän! Ligga vid poolen och sippa drinkar, samt få rida hennes fina PRE hingst :). Hon är dressyr domare och tävlar dressyr på den. Vi skulle visst även bli guidade ut på ngn tur i terrängen en av dagarna också, på lånad häst för min del. Ska bli super super roligt hela resan!
 
Sv: tömkörning?

Har sällan haft så roligt åt något på Buke som dina inlägg från igår! Piggar upp även en söndagförmidda!
 
Sv: tömkörning?

inte alls avis :angel:

Jag menar, vem vill byta spöregn och lera mot drinkar vid poolen och PRE hingstar?!?!
 
Sv: tömkörning?

:rofl:

jag skrattar mig fördärvad. :rofl:

du har en härlig humor vin eller inte :rofl:

och jag skrev att jag åker nästa TORSDAG, så jag lär kommentera en del innan dess beroende på ditt utbud. :cool:

:eek:.....:rofl:.....Du är för skön!!!!!!!!!!!!!:bow:

Har sällan haft så roligt åt något på Buke som dina inlägg från igår! Piggar upp även en söndagförmidda!

Jag tror jag ska ta och visa min sambo den här tråden så han får en lite bättre verklighetsuppfattnig. Han hävdar nämligen att jag är HB (HumorBefriad). Enda gången han tyckt att jag vart riktigt rolig var när vi skulle gå upp efter ett bad i vårt då stora badkar och jag satte mig naken på huk på badkarskanten med stipigt blött går (som bilden nedan) och med inlevelse väste: SMIIIIIIGAAAAL, SMIIIIGAAAAL! GOLLUM!! GOLLUM! Då tjöt han av skratt men en annan normalt funtad människa skulle väll undra, inte OM jag var galen utan HUR mycket galen jag var. Själv gav jag upp hoppet om mig själv för flera år sedan och det är väll därför jag vågar göra sånt inför folk... och dessutom berätta om det sen utan att ens fatta att jag borde skämmas...

436talking-smeagol-posters_13423462.jpg


Egentligen är det ju min sambo som är en torrboll.. men det skulle han ju aldrig fatta, det är ju helt klart för mycket begärt av en simpel karl.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp