tömkörning?

Sv: tömkörning?

Äh fy fan! De där jädra hästarna ska alltid ställa till det för oss! Fy fasen va hemskt att han drog längs E18 och fyyyy fan vad jobbigt det måste vart för medryttaren när de inte ens var deras häst!!! Huua.

Själv är jag rätt härdad när det gäller lösa hästar efter Apollo. Han har otaliga gånger kastat av mig och dragit iväg i 190 och han dummade sig så otroligt mycket att det tillslut bara blev ett stilla konstaterande att om han gör illa sig så får han helt enkelt skylla sig själv, jag kan inte göra mer för den hästen. (för guuuuud vad mycket blod svett och tårar det var :()
Ang sambon så skulle inte säkerhetsväst fungera efter Apollo, Olle (sambon) har så många gånger fått stötta upp mig när jag knappt kunnat gå efter avflygningar med säkerhetsväst. På Apollo fick jag inte rida öht utan säkerhetsväst, Wille håller sig faktiskt på backen, han är VÄLDIGT snäll och lydig. Däremot fick jag lova sambon att inte rida ut och tömköra ut i det området där jag var igår utan att jag istället ska gå innåt området så att han inte kommer ut mot 70vägen iaf.. kommer han lös och drar ut mot den så ligger vårt stall längs vägen så då lär han ju dra upp där..
Men det blir till att rusta med mängder av reflexer iaf, jag har redan fått en kommentar om att vi ser ut som en julgran :angel: men det är lite av ett måste eftersom vi bor längs en väg där det går rätt mycket trafik (in till alla gårdar) och då räcker det inte med bara reflexer för att synas utan det blir blinkande lampor och hela köret :p Men det har också vart väldigt uppskattat av bilisterna, första vintern blev jag stoppad 5 av 6 ridturer av bilar som vevade ner fönstret och sa tt vi syntes SÅ himla bra!!
Så nu funderar jag på om jag ska specialbeställa en brösta med lysdioder i.. huh.. det lär bli dyrt!
 
Sv: tömkörning?

Det är ett under att medryttaren (+ hennes mamma) vill hålla på med Atte fortfarande, för han har varit riktigt dryyyg mot dem. Stuckit, bockat ,rest sig osv, osv. Nu har han gett upp, hoppas jag iaf! Han är tyvärr en sån som måste hållas kort HELA tiden, och nu har de lärt sig hur han funkar.


Angående reflexer, så tycker jag oxå att det aldrig kan bli för mycket. Min sambo, taxichaffis, ondgör sig alltid över folk som inte har reflexer, o ser till att reflexer, reflexvästar o dylikt kommer hem inför vintern.
 
Sv: tömkörning?

haha stackars medryttaren :p men så är det ju att ha med hästkräken och göra!

kl

igår var jag på styrelsemöte för klubben och där togs det upp att ev anordna en tömkörningsclinik, jag hoppade upp och ner av glädje :banana:
jag blev också eld och lågor när jag fick en tränare rekomenderad som håller till på området!! Tjoohoo tänkte jag... sen efter mötet gick jag upp till min tränare för att avboka hoppträningen vi skulle ha idag för att jag fått förhinder. Som vanligt kunde vi inte hålla oss ifrån att kackla en stund och jag berättade då om tränaren jag fått rekomenderad till tömkörningen... då gav hon mig den där svarta blicken igen (hahahaha) och sa att jag kunde få köra för henne istället tills C (den andra tränaren jag pratat om tidigare i tråden) fått mindre o göra så att jag vågar fråga henne! Gudars nu har vi massor vi ska göra, vi ska lära oss att hoppa, vi ska tömköra och hahaha, hon ska lära mig hoppa av korrekt "jag vill för gudsskull inte behöva skämmas över dig när du är ute och tävlar" :rofl: och hon ska lära mig att rycka manen, den har jag också fått kritik för "den är klippt! förr skrattade man åt folk som gjorde så här" haha hon är underbar min tränare :love:
 
Sv: tömkörning?

Vilken tur att det gick bra för er ändå trots lite äventyr!

Igår tömkörde jag min lille ute i skogen, bara i skitt för mamma var med på min gamla galna ponny:) Vi gick upp till en gård med massa kossor men där fick jag gå fram och hålla honom för dom där svartvita sakerna är ju totalt livsfarliga enligt Plutten:p Annars skötte han sig kanon och vi mötte flera bilar som han inte reagerade alls på:)
 
Sv: tömkörning?

vaddå rycka man?!?! Vem orkar det?!! Önskar jag hade det tålamodet men jag klipper. Först rakt av, sen håller jag saxen lodrätt o klipper så manen inte ser så där konstgjort spikrak ut :p För att tunna ur den klipper jag underhåren längs med mankammen (OMG!!). Fast nu när vi ska bli dressyrstjärnor så måste jag nog sluta fuska.... gissar att det inte är så snyggt med knoppar i "min" man ... :eek:

Till Tråden: Tömkörde shettis igen (ingen filmare nu heller) Först med vanliga aachen-sättning men sen testade jag rak tömsättning fast i sidoringar på gjorden och det gick faktiskt rätt bra. Tycker han ser ut att krulla ihop sig lite på de andra sätten :( Fan. Måste verkligen filma så jag får lite tips!!

Monterade även all utrustning på ettåringen. Fast, det är jäkligt svårt att vara ensam... När jag bad henne svänga så snurrade hon runt sin egen axel = tömmarna runt hela henne. Dock har jag jordens coolaste ettåring så hon bara tittar på mig o viftar på sina långa öron o väntar snällt tills jag trasslat ut henne. Hmm. Jag gav sen upp o fäste en töm i bettringarna ist o gick som vid longering -> lite mindre att hålla reda på och vi kunde träna på att jag ska gå BAKOM o hon ska gå FRAM för smackningarna o struntade i svängarna. Nästa gång ska jag ta ett par tyglar bara o gå vid hennes sida o träna svänga. Och träna mer att lyssna på mig utan att för den delen behöva TITTA på mig :D (hon vänder sig mot mig så fort jag ber henne om något)

När dessa enskilda moment sitter så ska vi ta tag i tömkörningen igen. Vi klipper isär det hela lite först eftersom vi har uselt med hjälpredor här i mellersta norrland, så sätter vi ihop pusslet senare :)
 
Sv: tömkörning?

om du är ensam börja med att gå precis bredvid henne när du styr, du kan ju börja med tyglar och sen byter du till tömmar och då kan du sedan flytta längre och längre bort, så gjorde jag med wilson första gången jag tömkörde honom :idea:
va noga med att gå på båda sidorna också så att det inte blir kortslutning sen :)

ang manen haha.. jag pallar inte rycka. ja får bara blödande sår på fingrarna trots att wille har man som lossnar väldigt lätt.. apollo skulle jag aldrig komma på tanken att rycka, men när jag börjar skämmas inför mig själv så åker saxen fram :devil:
 
Sv: tömkörning?

Du missade detta i min text
Nästa gång ska jag ta ett par tyglar bara o gå vid hennes sida o träna svänga
Kanske ögonen oxå har magkaratt?!?!

Araminta - ja jag måste öva mer teckenspråk än prat. Hon är nog döv ;)
 
Sv: tömkörning?

hahahaha jag trodde att ni kunde läsa mina tankar - att jag börjar med tyglar o successivt backar bakåt :D = sätter ihop pusslet Förlåt!
 
Sv: tömkörning?

*hrrmmff*

man kan ju undra vem det är som har magkaratt egentligen? som bara kastar ut förolämpningar till mina stackars vackra ögon....





:rofl:
 
Sv: tömkörning?

hahahaha
jag bad ju om förlåtelse!! *bedjar på mina bara knän*
 
Sv: tömkörning?

Det är faktiskt synd om mig


beeeeeagull_1.jpg
 
Sv: tömkörning?

helt rätt, där köpte jag min!
klämt och känt på vissa andra kopior som vart rena rama skiten jämfört med tärnsjödäckeln!
 
Sv: tömkörning?

Har precis din erfarenhet! Och gjord. Nä inte DIN gjord, likadan!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tömkörning?

oopppsss.. Starx över 5´ för hela paketet...
Som hittat!
Men jag antar att man får vad man betalar för!! :D
 
Sv: tömkörning?

haha det får du, du behöver inte va orolig!

jag har vart sugen på ett par tärnsjö tömmar ett tag nu, men jag brukar ha för vana att slänga tömmarna på backen när jag tar tömmarna för att reda ut eventuellt trassel osv och jag har ingen lust att slänga så fina tömmar på backen... och jag vet inte om jag har något lust att springa på tå för ett par tömmar heller så jag är tveksam till om det blir något köp eller inte med tanke på att jag inte behöver nya tömmar... men hur mycket av sakerna man köper till hästarna behöver men verkligen? inte så många :angel:
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp