tömkörning?

Sv: tömkörning?

Eh vad menar du med det där? Menar du att mina 10 träns som hänger i sadelkammaren (nåja, i en säck hemma på golvet i väntan på en välbehövs putsning) INTE behövs? Jag fattar inte? :confused:

:angel:
 
Sv: tömkörning?

jaa pff vad tänkte jag på egentligen? :confused:



:D


men jag kom på en liten fråga jag har.
Hur hänger ni upp era gjordar och tömmar i sadelkammaren?
Jag har alltid använt mig av en sådan där sadelhängare som är en "pinne" som man kan vika ner.. men nu när jag har tärnsjödäckeln så uppskattar jag de inte riktigt som innan eftersom jag inte vill att den ska hänga på metalldelen och bli ostadig och dessutom hänger den så långt ner att den hänger ner över mina träns typ 10 cm.. och som det pedantiska freak jag är i stallet (vilken dröm om jag vart lite ordningssam med städningen och prydligheten inne...) så går ju inte det för sig...
jag funderar på att göra en egen.. men jag kan inte riktigt komma på hur jag ska göra.. jag måste ju göra något enkelt för jag är verkligen en sopa på snickerier.. men jag vill ju ha något tjusigt.. och som är bra för gjorden!
Några ideér?
 
Sv: tömkörning?

De tål att slängas på backen, jag lovar! Går absolut inte "på tå" inför mina tömmar! Tömkörningstömmarna från Tärnsjö är helt överlägsna, då de är så smidiga!
Jag kan bli lite nervös när hästen är broddad o flyttar någon fot när tömmarna ligger på backen, men hittills har han inte ställt sig på dem, peppar, peppar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tömkörning?

mja fast jag är allt annat än försiktig med mina, slänger dem på grusvägen och låder dem dras efter tills jag hunnit samla ihop dem, lika dant i ridhuset och på lerig/sandig/blöt utevolt... tänker att lädret ska bli förstört av allt det där.. de jag har nu har väll iof ändå tagit det rätt bra.. men fina tömmar vill man kanske vara lite mer försiktig med... fast de kanske är just fina (av god kvalité) för att man inte behöver va just det?
 
Sv: tömkörning?

En vanlig sadelhängare? :D Dvs inte en pinne utan en sån där som följer sadelns konturer?

det viktiga är ju att gjorden får stöd, dvs inte hänger på ngt smalt utan ngt som stödjer dess form så att säga.
 
Sv: tömkörning?

du skrev min tanke (Ni ser, mackan KAN läsa tankar, var väl det jag visste i mitt tidigare inlägg!!) En vanlig sadelhängare har jag till mina prylar.

Och här har ni en som INTE har onödiga prylar. Önskar jag hade RÅD att köpa en massa roliga prylar :( suck. Mina två odjur delar på ett träns. Shettis o ettårigt hblsto(!!) Delar tom däckel fast med olika gjordar. Tömmar från Hööks, de billigaste jag kunde hitta. Longerpisk som väger ett ton från Granngården för 69 kr. Tränset har jag utökat med mååånga hål så shettisen kan ha det o sen får åringen ha det. Shettisen är ju som en tunna över ryggen så därför passar den båda hästarna bara att lamour behöver längre gjord.

Men men. Mina djur tömkörs de med :D

Idag fick åringen promenera med tyglar o träna på att gå fram o svänga utan att snurra. Gick rätt bra tillslut fast jag hade glömt hur "segt" det går med unghästar, dvs de har ju lite tics med bjudningen ;) Men lyckades få henne att skritta på riktigt fräscht på fyrkanten och som sagt, tillslsut kunde hon lägga volter utan att snurra/vrida även om stegen blev låååångsaaaaamma när det var dags att svänga :D (Svårt att göra två saker samtidigt ju!)

Shettisen gick som en klocka, som vanligt. Han är för söt, när vi ska byta varv så stannar han jämt o står stilla för att jag ska hinna med att flytta tömmar o piskhand :D Rolig prick det där :p
Nu kan han tom fatta galopp hyfsat normalt. (eller rättare sagt, jag kan BE honom fatta galopp på ett hyfsat sätt så han fattar vad det är han ska göra :angel:) Fast det är inget vi tänker visa någon annan. Allt annat än snyggt. Men han galopperar!!!
 
Sv: tömkörning?

Haha, självklart har jag superpowers, det fattade ni väl sen tidigare :rofl:

skämt åsido: Anni, nu blir jag också grymt sugen på att se shettis på film, det låter så härligt som du beskriver era framsteg ju!
 
Sv: tömkörning?

MEN HERRE GUD ÄR DU TILLBAKA!!!!???
BERÄTTA ALLT!!!



+anni

hallå era tomtar man kan ju inte ha en simpel sadelhängare till sin gjord om man är en riktigt tömförare fattar ni väll, då vill man ju ha något riktigt som är ämnat bara åt gjorden! :D

jag funderar på att ta två lite grövre plankor och sätta som ett upp och ner vänt V (i rätt vinkel) och sätta en hästsko längst upp.. tänkte spraya hästskon i guld alt i silver.. det tråkiga är bara att det känns som att det blir snyggast om man sätter den så att lyckan rinner ut... då kan man sätta den lite så den sticker ut ovanför så att den stoppar gjorden fårn att rasa ner.. men det är ju bara det att.... då rinner ju lyckan ur! :(

kanske blir snyggt om man betsar plankorna i mörkbrunt och sen blir det nog super snyggt om man sprayar skorna i silver... sen kanske man kan fästa en sko i mitten, och två på vardera sida.. men då blir det nog lite mycket kanske?
 
Sv: tömkörning?

men herre jösses... varför har du hästar egentligen? prylarna är ju det viktigaste? :p
du kan få komma på loppis i min sadelkammare, på mitt loft och i vår friggebod som agerar förråd till hästgrejer och gå loss.. :p
äh riktigt så illa är det inte.. eller iaf inte så illa som de skulle kunna vara.. jag köper heldre lite dyrare prylar i kvalité än att köpa mängder av skit... sen så köper jag verkligen aldrig grejer till mig själv.. kläder inhandlar jag väldigt sällan och om jag gör det så är det hästkläder :angel:

och du, ang fröken mac, så var det ju hur många sidor sedan som helst i tråden som vi insåg att hon hade special powers... och jag menar.. tankeläsning känns som något rätt simpelt att åstadkomma när man lyckats få mig och willeskrutt att trava så samlat att jag kan gå bakom :banana:
 
Sv: tömkörning?

lånar min egen knapp


va på banan idag... eftersom ridhuset rasat och elen är avstängd så är det bara dra på sig pannlampan om man ska tömköra... det funkade faktiskt förhållandevis bra!

han var väldigt skötsam ffa i lätta varvet, går inte jätte mycket bakom hand i traven dock är ju galoppen lite stökig där och han bockelibockar lite men sköter sig ändå rätt bra.
i svåra travvarvet går han mycket bakom hand och går mest där han själv vill.. men på slutet så var han faktiskt väldigt lyhörd för tömmen och lyssnade bra. tog några fina fattningar och lite övergångar sen nöjde jag mig.

jag har ju haft lite dålig motivation på senaste så det har vart lite si och så så nu är det rätt mycket hopp i huvudet för o va honom... så jag längtar bara tills han kommer över det där..
har dessutom en tjej/kvinna som ska komma och kolla på stallplats hos oss på måndag och hon berätta att hon brukar tömköra så de vore ju roligt om de kunde bli något så man kan bolla lite med.. fast ni kommer ju alltid vara mina numbero unos! :love:
 
Sv: tömkörning?

Fast den gjorden du har tror jag man kan hänga på vad som helst. Jag har haft min på en krok tom. Det är ju inget som behöver stödjas eftersom den är ledad med stålbåge.
Nu har jag min innanför sadeln på sadelhängaren.
 
Sv: tömkörning?

kl på mig själv.
Kom på att jag faktiskt tog några bilder med den här tråden i åtanke för ett par veckor sen. Nu blir ju tömkörningen inte optimal om man envisas med att hålla en kamera i ena handen, men, men...
Det var ju längesen vi hade en tömkörningsbild i tråden.






Tittar man noga så är det faktiskt olika tömsättningar på bilderna...
 
Sv: tömkörning?

:D
Ungefär 90% av alla hästgrejjer jag har liggandes i garderober och på hyllor behövs inte!
Exempelvis använder jag kanske 5 av 15 Schabrak, 2 av 6 par benskydd, 6 av 15 täcken o.s.v..
Men den som spar han har!! ;)

Finns ju billigare varianter av lädertömmar, fast det är fortfarande mycket pengar även för de billigare varrianterna.
Den billigaste jag hittat ligger nog på 590kr, (har jag för mig). Men då är det väl knappast svenskkvalitet på lädret..
 
Sv: tömkörning?

Angående upphängningen..
Min 149 kronors tömkörningsgjord (om man nu kan kalla den för det..) som jag har idag hänger jag på en krok i en av ringarna.
Eftersom den är av tygsort så kan man vända upp magremmarna och trä dom genom en ring, så hänger de inte ner så långt.
Men...
Hade jag haft en sån där superduperfin en som ni har här så hade jag nog hängt den på en slanghängare, eller en svetstrådsrulle om man har dom kontakterna.
Öven tömmarna hade nog fått en likadan upphängning.
Eftersom man kanske inte använder grejjerna dagligen skulle jag hänga dem så långt upp mot taket som möjligt, kanske skulle jag ha en smal hylla under som gjorden kan vila på. Annars hänger den ju våldsamt långt ner.

Billig variant av slanghängare.
752001-jpg.jpg


Personligen kanske jag inte skulle valt en grön men smaken är ju som baken.

Svetstrådsrulle. Givetvis utan svetstråden då. :angel:
211336-jpg.jpg
 
Sv: tömkörning?

ja nej jag tror inte jag behöver någon för gjordens skull utan det är mest att jag vill ha upp den en bit eftersom den hänger ner över tränsen... dessutom tycker jag att det är så fult med dem jag har... de sticker ju ut så mycket i onödan :angel:

på bilden syns det uppe i vänstra hörnet hur den hänger ner över tränsen... och det går ju inte för sig.... :D

ed. hoppla ja glömde lägga in bilden

imgp0949_103123433.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

ang tömmarna så har jag idag ett par lädertömmar.. jag köpte dem på den där affären som börjar på hast i mitten shopen och slutar med .se :p
Det är en hansbo töm med lite speciella mått och det blev just den för det var den enda jag hittade som var mörkbrun (hade globus mörkbruna gjord förut) (Tömkörningstöm i läder Classic Highlander Brun, 16 m x 15 mm) förut var jag stornöjd med att den är så liten för jag tyckte att det var så jobbigt att ha så mycket töm i handen och tänkte då att om det var en bredare töm så hade de vart ännu jobbigare... jag fick kramp i handen under passen :( men nu har det bivit bättre så jag har ett litet hopp om att jag en dag kan fixa att köra med en normalbred töm!


åh jag hade också velat ha så många schabrak! men jag har inte hunnit bunkra upp ännu för jag är så fånig och tror att det bara är MIAs som har bra passform på sina schabrak så jag har vägrat köpa andra... (bla därför plånboken åker på den där förbannade magkaratten)
benskydd har jag nog bara ett par katastrofala som jag aldrig använder.. köpte dem i samband med ihopsläppet när jag köpte wilson och de gled ner som satan så sen har de bara legat... lindor däremot :angel: hehe jag har satt upp två nya dubbelskåp o foderkammaren för att fåplats med alla mina lindor som jag har... och som jag planerar att köpa.. :banana:
 
Sv: tömkörning?

idag har jag en sådan här som sitter högt upp i taket.. gick inte sätta den högre så därför hänger gjorden ner

sadelhangare.jpg


På bilden ser ni som sagt där den rackarn hänger ner uppe i vänstra hörnet och sen längst bort i bilden så ser ni där mina tömmar hänger på en liten krok..

imgp0949_103123433.jpg



Sen finns det ju sådana här selhängare som jag vart inne på... men dom e lite fula lixom.. eller inte fula.. men inte fina..
Globus%20Selhängare_600200_big.jpg



Alltså de ja skulle vilja ha.. är alltså något fint.. något fint och snitsigt lite a la den här sadelhängaren

1304_s.jpg


såg nu att den sista kostar "bara" 1200 kr... kanske kan ringa dem och be den snickra ihop två selhängare till mig för en billig slant :angel:



miiihihihihiihii kolla va fina grejer.. man blir ju helt.. helt.. ååh TILL SIG
http://www.nordiskakaminer.se/img/produkter/_stallinredning.html
 
Sv: tömkörning?

miiihihihihiihii kolla va fina grejer.. man blir ju helt.. helt.. ååh TILL SIG
http://www.nordiskakaminer.se/img/produkter/_stallinredning.html

Jahaa.. Då hittade jag alltså ÄNNU fler grejjer som jag inte behöver ha.. :crazy:
Kan erkänna lite så här i smyg att jag har grava shopoholic problem när det kommer till hästsaker.. :o:angel:


För att knyta åter till trådämnet lite..
Efter att ha läst här igår om olika tömsättningar så provade jag att experimentera lite vid longeringingen igår.
Wooosch, vilken skillnad det blev på hennes form.
Nu fattar jag varför tränaren hela tiden tjatar om att jag ska sänka nacken mer.
Vilken form hon fick på en gång!
Tack kära ni för att ni finns och delar med er av era kunskaper och erfarenheter till blåbär som mig.. :bow:
 
Sv: tömkörning?

va roligt att det går bra!! jag skulle verkligen vilja få med mig sambon ut så han kan filma, men nu ska jag resa bort i helgen och det går ju inte filma på vardagskvällarna eftersom det är så mörkt! så jag får hoppas att det blir av till nästa helg för jag skulle verkligen behöva lite feedback!
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp