tömkörning?

Sv: tömkörning?

Samma här!
Ska försöka fjäska för min gulliga hästskötare att hon kommer med filmkamera en dag när jag longerar.
Sambon skulle inte drömma om att ställa sig i en paddock och titta på mig och hästen ens 10 minuter.. :grin:

Synd att vi inte bor närmare varandra så vi kunde hjälpas åt.. :idea:
 
Sv: tömkörning?

min sambo skämmer bort mig nå otroligt... önskar jag kunde tacka honom nog..

men vart bor du? den gröna ön? grönland?:angel:
 
Sv: tömkörning?

Det är en haflinger. Nog för att han har en stor röv, men jag tror att det är hans ål som luras på bilderna. Sen är det ju ett o annat kilo som ska bort nu efter betet....


 
Sv: tömkörning?

Nä, min sambo är också ytterst motvillig. Annat var det när vi precis hade träffats, då kunde han åka med o fodra mitt i smällkalla vintern, o var tom med o red!
 
Sv: tömkörning?

Nä, min sambo är också ytterst motvillig. Annat var det när vi precis hade träffats, då kunde han åka med o fodra mitt i smällkalla vintern, o var tom med o red!

Ja, det var tider det, när man var nykär.
Då kunde man gå genom eld och vatten. Eller köra 3 timmar för att ses 1timme och sedan åka hem lika långt igen..
*drömmer tillbaka*

Fast jag ska inte gnälla.
Häromdagen fixade han belysningen i min transport.
Och snart kommer han till stallet med sin grävmaskin och ska hjälpa till att grusa upp hagarna, så han hjälper allt till.. :love:
 
Sv: tömkörning?

Sambon har jobbat som slaktare o kört nödslaktsbil. Så när den dagen kommer vet jag att jag får hjälp iaf...

Det va fö så vi träffades, han tog bort min hästs mamma....
 
Sv: tömkörning?

jag äääälskar loppis :D då behöver plånboken inte få magkaratt o man kan ändå få med sig toppenprylar hem :)
Jag håller med dej om att köpa beg märkesgrejor. tycker ofta att läder är mkt bättre från "förr" o dessutom designen eftersom jag inte gillar mönstersömmar, vitt foder, blingbling etc. det ska va slätt o enkelt ;) bästa inköp är ett hubertusträns för 150 kr inkl tyglar - allt i perfekt skick o så där löjligt mjukt :love:
 
Sv: tömkörning?

För att återknyta till förvaringsproblematiken. Kan man inte sätta fast en ca 15 cm lång bit av en mindre stock (sandpapprad o fin förståss!) 20 cm i diam. på en skiva o sen skruva upp? Å så kan du sätta din hästsko där på framsidan? Eller en krok för tömmarna, eller så kan man hänga en krok under, skruva fast i stocken underifrån. Eller stock o stock...det blir ju mer en skiva av en stock.
 
Sv: tömkörning?

MEN HERRE GUD ÄR DU TILLBAKA!!!!???
BERÄTTA ALLT!!!

hallå era tomtar man kan ju inte ha en simpel sadelhängare till sin gjord om man är en riktigt tömförare fattar ni väll, då vill man ju ha något riktigt som är ämnat bara åt gjorden! :D

:rofl: Ja jag är tillbaks, vad vill du veta? :D

KL
Jag har tömat min Herre ikväll, första passet på rätt länge. Varit i spain och ridit fina hästar, och det kändes läge att kolla av min från backen, tränaren har ridit honom när jag varit borta, och jag hade rapporterat in att han har höstkänslor och är rätt full av energi redan innan jag åkte, och mycket korrekt, så hade han varit sån för henne också och faktiskt betett sig som ett svin 2 dagar av 4 när hon ridit, dvs varit allmänt taggad, ofokuserad och olydig i dressyr arbetet. :mad: Han är ju oftast väldigt samarbetsvillig och bussig men brukar få en släng på hösten, och nu hade det tydligen fått ngn sorts kulmen. :mad:

Jag hade gramansättning på bägge sidor idag faktiskt, för att kunna jobba honom i bägge varv efter behov utan att behöva spänna om, samt få en lite stadigare ram, samt koner i hörnen att jobba runt. Min blir ju aldrig krullig på sån tömsättning då han gärna är hög i formen av sig själv och aldrig häver eller vräker sig på, och jag aldrig blir tung i handen, så den brukar funka jättebra för oss när man vill ha lite mera koll så att säga. I början var han lat som vanligt på töm, fick lulla runt lite på fri töm för att jag skulle se hur han rörde och betedde sig, sen jobbade vi effektivt och han var faktiskt skitfin, blev fokuserad, mjuk och lyhörd. Körde en traktor utanför ridhuset och harvade fältet så nära ridhusväggen att harven typ nästan skrapade väggen, men han brydde sig inte utan tuffade på koncentrerat och harmoniskt. :bow: På slutet längde jag ut tömen rejält och han var helt avslappnad och sökte sig lång och låg framåt på bettet.

Nöjd med passet och Herren!
 
Sv: tömkörning?

jag vill veta ALLT! :D

och hallå.. på riktigt.. varför filmade du inte det där passet för?
du måste ju förse dina lärljungar med inspirationsmaterial!

själv ska jag åka till kopparberg under helgen och har lämpat över ansvaret över wille på annat håll.. ska bli spännande att se hur han sköter sig, han är piggilino nu och kommer väll va dödspiggelin på lördag när J ska rida, för då har han stått i två dar ^^ tur att det är en snäll häst så man slipper oroa sig hur pigg han än är! (så länge man inte galopperar på töm ute :angel:)
 
Sv: tömkörning?

*kl*

Idag hade jag ett superhärligt pass med min donna! :love:
Hon trampade på som en vuxen häst i stadig form och lyssnade på varje liten signal! Hon låg lätt som om jag höll i sytrådar och jobbade på väldigt koncentrerat och avslappnat! :love:
Visst busade hon lite :devil: men inte mer än att jag låter henne, hon är bara 3 och bör ju få sträcka ut i galopp och skritta ut lite på lång tygel ibland under passen! :laugh:
Hon har aldrig gjort ett dålig pass (om man räknar bort allt superbus som kommer då och då! :angel:;)) men detta var nog det allra bästa, vilken häst jag har! :bow:
 
Sv: tömkörning?

Jadu, nog för att jag är flink emellanåt, men videokamera samtidigt som jag tömkör är överkurs för min del : ) Dessutom är det väl inte så jäkla intressant att sitta och titta på en häst som jobbas på åttvolter , serpentiner, och runt koner på volt, och gör lite övergångar, eller? :D

ang. spanien så kan jag skriva en bok, och det ska jag inte, så vill du veta ngt får du fråga. det finns f.ö. lite bilder utlagda i fullblodstråden på gnägg om du vill kika ;)

KL
Väntar f.ö ivrigt på att Apollo skall logga in i tråden efter lite fredagsvin, som härom veckan : )
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Om jag kör rakt fram i princip eller böjt spår men går efter hästen så har jag enkel tömsättning : bett - ring - hand

Kör jag på volt alt vill jobba hästen lite mer, kör jag under magen - bett - ring - hand , graman effekt, händer dock sällan.
 
Sv: tömkörning?

Jadu, nog för att jag är flink emellanåt, men videokamera samtidigt som jag tömkör är överkurs för min del : ) Dessutom är det väl inte så jäkla intressant att sitta och titta på en häst som jobbas på åttvolter , serpentiner, och runt koner på volt, och gör lite övergångar, eller? :D

ang. spanien så kan jag skriva en bok, och det ska jag inte, så vill du veta ngt får du fråga. det finns f.ö. lite bilder utlagda i fullblodstråden på gnägg om du vill kika ;)

KL
Väntar f.ö ivrigt på att Apollo skall logga in i tråden efter lite fredagsvin, som härom veckan : )

nom nom de där va de enda ja kunde se!! jg har vart på marken i kopparberg hela helgen och balanserat på ett ben i en överfull bajamaja! det är underbart att kalasa på landet haha! bönderna blir helt till sig när de hör om en "STOCKHOLMARE" som tycker om naturen (övernaturligt/omöjligt frenomen)
ja men grattis till mig hör sitter ja vi en dator som de inte ens går att skriva på normalt närm an inte druckit vin och hoppas på att ni ska kunna läsa lite av va ja skriver efter vin, cider OCH martini uj uj dödsdömt att misslyckas... ser dock fram mot att kunna sätta mig och knåpa igenom alla era inlägg imorgon kväll... efter att jag kollat till wille som dragit på sig en sparkskada till i hagen... tött man blir... hästjävlar..

förresten är det lördag idag.. eller nu ör det iof söndag... ni e ju helt efter.. sjölv är jag hur pigg som helst, det är bara det att någon verkar har möblerat om bland tangetnerna på tangentbordet för dom verkar inte vilja hålla sig där mina fingrar tycker att dom ska hålla sig... (varför tycks alltid folk ställa till med detta prank när jag fått i mig lite vin? :confused:)
'nej nu behöver vännerna stoppas om, mackis, håll ställningen tills jag kommer tillbaka! me trust you, you my man..
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp