tömkörning?

Sv: tömkörning?

*KL*

Jag har tidigare tömkört en välkörd häst, och har nu tänkt ta över medryttarhästen som fodervärd och ville lägga in åtminstone ett tömkörningspass per vecka, dock har jag lite problem med att jag har svårt att greppa saker och hålla om dem, (väldigt problematiskt på ryggen ibland då fingrarna far upp av sigsjälv och smärtar, positiva är väll att låsta handen blir lite obefintlig då de är lite fysiskt omöjligt att hålla greppet om...) och hittade idag min svärfars gamla travkörartömmar med flyttbara handtag på, skulle de va möjligt att köra med dom? De är helt enkelt breda lädertömmar med sånnadär mjuka myshandtag på som går att flytta efter önskad längd, eller skulle det mest bara vara bökigt? Tänkte på sätt och vis borde de ju liksom bli lättare för en annan också att hålla jämt avstånd och bra position bakom hästen, eftersom handtagen visar om man vobblar iväg för mycket, kommer mest tömköra i skog och mark då pållan mår bäst av att bara vara på banan nån gång i veckan och den "nångången" spenderas redan på dressyrpass för tränare :)
 
Sv: tömkörning?

kl

här har det vart lite segt pga sparken wilson dragit på sig över höger bakknä... Han tog det chill i tre dagar och sen har vi kommit igång lite...

tömkörde igår och i början gick det riktigt bra! sen fick vi tyvärr inte vara ifred på banan och han sprang runt med svansen i vädret a la arab ^^ sen blev han lite trött och försökte komma undan genom att gå bakom hand...
fick problem med styrningen eftersom koncentrationen inte var på topp eftersom vi inte var själva och när han dessutom går bakom hand blir det ju ännu svårare...

red idag och man märker vilken förbättring det blir! galoppfattningarna i höger varv var klockrena men i vänster så drog han iväg lite och så blev det lite springigt efter... men i slutet var han riktigt klockren.

imorgon blir det tömkörning igen, förhoppningsvis inne i ridhuset eftersom ridbanan är en enda stor pöl.. sen så hoppas jag att jag får tömköra nån av min tränares hästar imorgon för jag är ledig :)
 
Sv: tömkörning?

men ja, typ. Ligger i ide för tillfället då det har regnat oavbrutet i flera dygn nu... *gäsp* usch! Har inte varit ute mer än nödvändigt om man säger så (och tyvärr ingår inte tömkörning i absolut-nödvändigt-genren :D ) Men jag känner piskan vina i ryggen ;)
Till min fördel kan jag iaf säga att nu har vi spänt vagn för första gången bakom shettisen (under ett minikort uppehåll) och det gick kanon! Nu ska vi träna lite mer med den så kan vi ut o åka kanske så småningom :)
 
Sv: tömkörning?

vaddå inte i absolut mest nödvändiga genren? vad har du för konstiga prioriteringar egentligen ? :angel:
 
Sv: tömkörning?

Har tråden gått o dött??

Nåja. Jag var i alla fall ut igår med shettisen. Har satt spännen på mina blårep nu så nu slipper jag KNYTA för varje omsättning hahaha.
. (o har faktiskt beställt tömmar, longerpisk har köpts å ridbana byggdes igår så helt på latsidan är vi inte ;) )

tyckte först det var lite krångligt att hantera longerpisken men fick in snitsen tillsist. Fick oxå igenom lite tjafs - han går gärna o tränger eller skjuter ut bogen eller springer som ett ägg ist för på volt, jag har liksom inte fått koll på grejorna men igår tände jag till o blev lite arg o tog lite rejälare i tömmarna o vips så gick han jättefint! han frustade, tuggade på bettet o gick i ett jämnt fint tempo o sträckte ut nacken!

en fråga - ska igång med ettåringen. vad tror ni på för tömsättning?
 
Sv: tömkörning?

jag va också lite orolig för att den dött här ett tag men jag har inte haft något att uppdatera med så det är bra att du kör lite HLR! ;)

Härligt att det gick bra igår! Verkligen! MEN NÄR KOMMER FILMEN!??!!? :)
Jag vill seee!

Wilson och jag har som sagt inget att uppdatera med, han vaccinerades förra veckan och sedan så red vi en CR dressyr igår så jag har behövt åka lite häst på senaste tiden..
Men dressyren igår gjorde det bara tydligare hur pass mycket vi behöver tömköra och få mer muskler! Så ikväll tänkte jag att vi skulle ta oss ut och tömköra!
Har jag förresten berättat att vi tömkört ut en gång? Det gick iaf JÄTTE bra! Förut ilade han ju på som satan men nu gick det väldigt mycket bättre! Han blev ju lite pigg men det var helt klart hanterbart! Däremot så fick jag gå med väldigt korta tömmar och gå bredvid honom för annars höll han sig inte på den sidan vägen som jag ville utan la sig mest där han själv tyckte att han ville ligga :p Men i övrigt gick det jätte bra!

Nu i helgen ska förhoppningsvis min tränare våga sitta upp på honom och rida och sen så mååååste jag tjata på C att ja ska få tömköra för henne! Det blir spännande att se utvecklingen! Tjiho!
 
Sv: tömkörning?

Inget annat än rak tömsättning på en så ung häst! Tömarna via ngn av mitten sidoringarna på gjorden
 
Sv: tömkörning?

KL

Har följt tråden i tystnad då jag själv är en tömkörningsälskare.
Har efter läst denna tråden, vågat ställa nya krav på min kille och insett att han nog fått de lite väl lätt och legat på samma nivå hela tiden.
Vilken skillnad på häst, visst han har alltid haft lätt för sig men nu jobbar jag han på exakt samma sätt som när jag sitter på ryggen. Ställer utåt, öppnor, slutor m.m. och han bara går som en klocka.

Har några kort på oss.
Första korten är tagna nån gång 07-08, detta var första gången nånsin som jag tömkörde han. Händerna är höga och jaaa jag har inte mycke koll :p. Men för att vara första gången är jag nöjd med min häst :love:









Kort taget i höstas alltså 09, kravlös skritt men skillnaden syns på mina händer. Sägas är att hästen vart utlånad o stått i ca 1 år, därav brist på muskler m.m.

 
Sv: tömkörning?

det var så jag trodde oxå :) skulle man kunna ha en aachenrem m ring på båda sidor o låta tömmen löpa från bettet igenom dem o till hand för att få lite ledande effekt? ska ju inte ställa henne i sidorna men lära oss svänga :D
 
Sv: tömkörning?

jag vill oxå se ;) hahaha! kameran har tydligen varit paj men vi jobbar på det :)
 
Sv: tömkörning?

va fina bilder! jag gillade verkligen den första! :)

kan du inte ta lite nya bilder? Det vore så roligt att se! :)



kl

blev ingen tömkörning ikväll.. förbannade tappskor! :devil:
 
Sv: tömkörning?

va bra! :) ska testa bara de riktiga tömmarna kommer för repen är lite korta på en stor häst...
 
Sv: tömkörning?

Tack så mycket både Mackan o Apollo 13 :)

Han är så lättarbetad och trevlig att jobba med så de är ett nöje varje pass.
Ska ta mer kort så fort jag kan få med en fotograf som kan hantera kameran ;).
Är ju själv nyfiken på att se hur han ser ut eller om jag bara är hemmablind.
 
Sv: tömkörning?

Är du förvånad? :D Med tanke på klippet du visade hur den fläckige och hans Kumpan röjde i hagen, vilket de tydligen gör inte alltför sällan? :D

usch - hatar sånt!

haha vadååå det var väll inte så farligt? Wille är ju en sådan som håller sig på backen, när Apollo (den fläckiga) får göra på sitt vis går det inte lika mycket frammåt som uppåt och åt sidorna och runt när han väl är där uppe :angel:

Och faktiskt... hovis va ute i söndags och vi konstaterade att det var första skoningen han inte dragit av sig några skor (på våra 4 veckors skoperioder :grin:) så hovis drog av framskorna för o sko men märkte sen att de fanns lite kvar att slita på (wille sliter som F*N) så hovis va lite snäll mot min plånbok och drog på skorna igen för att va lite snäll mot min plånbok så vi drog på skoningen en vecka... tji fick vi när han trampa av sig skon dagen efter ^^
Mental note: slå aldrig på tappskor i gamla sömhålen, håller ICKE!
 
Sv: tömkörning?

fast shit... om du har en skointervall på 4 veckor och det är tappskor däremellan, ja då satan så röjer de, vare sig han gör det utan skolor över mark, rent tekniskt : )

skämt åsido: skitjobbigt.
Min 10 åring som 4 åring, drog av sig skor med dina intervaller ständigt och jämt. Det mesta berodde på hagen och att han var ovan att gå kuperat, samt obalanserad som unghäst. Men även på flock konstellationen, det röjdes som dårar!

Problemet försvann i en kombination av en duktig hovslagare som vågade prova lite olika skoningar, kombinerat med boots på i hagen alltid, kombinerat med mycket stärkande dressyrarbete som balanserade upp och breddade hästen, kombinerat med byte av hag kompisar och typ av hage. så det finns hopp, men under tiden skulle jag definitivt försöka se om det går att få dem att röja något mindre....... byte av hage? kanske tillochmed ha dem brevid varandra vägg i vägg, om det är alltför illa om det stör din ridning och utbildning och uppbyggande av hästen hela tiden. vet att många förfasar sig om en sån lösning, men faktiskt, jag tycker det finns gränser, och om de röjer så att det är skaderisk ovanpå det så skulle jag definitivt överväga. Alla hästar passar inte ihop så är det bara. Jag har provat många konstellationer genom åren och har konkreta bevis på hur otroligt det skiljer i fråga om lugnet i hagen, eller sättet man busar på. För busar gör ju alla och bör så få göra : )

sen den mardröms tiden för 6 år sen, har min häst färre tappskor än de flesta andra i stallet. Jättestor skillnad minst sagt.......
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

haha jag gillar att mina hästar busar och har roligt i hagen :angel:
de går ute väldigt mycket (7-21) och i kuperad hage. har tyvärr ingen möjlighet att byta hage..
Dela på dem går tyvärr inte heller eftersom vi fodrar lunch med automatisk fodergrind och skulle jag dela upp hagarna och dessutom ha två foderhagar så skulle hagarna bli för små, för tråkiga och upptrampade. Dessutom ligger hagen på ett berg så det går inte att dränera heller...

Boots går han med ro och faktiskt var det här första skoperioden utan någon tappsko! :banana:

Men han har en stor kropp som dundrar fram utanför så det dånar :angel: Tyvärr har han inte riktigt fått lära sig hur man uppför sig fint som häst och är högst i rang så han har ingen som kan uppfostra honom heller :grin:
Och... trampar han inte av sina egna framskor så trampar han av Apollos bakskor när han går och vallar honom! Jag och hovis som va så nöjda över att hovis äntligen lärt sig och fått ordning på Apollos tappskor hah. Skämt och sido har det nog bara hänt en enda gång...

Men som sagt, jag gillar att hästarna rör sig ordentligt i hagen. Än så länge har vi inte fått några skador.. förutom balltramp (men nu har vi ju boots så) och jag tycker man får så mycket på köpet genom att ha en kuperad hage. Han lär sig ha bättre koll på kroppen, vet var han sätter fötterna osv och det i kombination med tömkörning och ridning så tror jag det kommer ge mycket...
Fast sedan märker man stor skillnad på de två, Apollo skulle passa perfekt på en lösdrift.. och jag trodde aldrig jag skulle säga de men Wille är verkligen en stallhäst och blir tryggare av att stå på stall..

dock kommer de åka på skydd ro nu när nya inackorderingen kommer den 25e och vi brukar va väldigt noga vid ihopsläpp och ta det lungt och låta alla hästarna gå enskilt med den nya innan alla släpps ihop tillsammans..
 
Sv: tömkörning?

Låter som mycket har att göra med hagen om den är bergig och kuperad och de röjer. Jösses - så den andra har lika mycket tappskor den? skulle bli GALEN.
kan hända om det kommer en 3:e individ, att de röjer mindre, att flock konstellationen ändras.

jag förstår vad du säger och visst är det fint på papper att de ska få röra sig kuperat osv. För min del är svaret: inte till varje pris som helst, om det betyder avbrott i träning och ridning var 3:e dag typ, pga tappskor, balltramp, sår osv. Går det så är det ju underbart om hästarna kan få röja runt och ha kuperade hagar osv. Men jag vill faktiskt rida och träna också. Men det är ju jag, och alla andra gör precis som de vill, så tolka mig rätt :)

(tilläggas ska väl också nu, så jag slipper få på skall, att min häst går ute lååånga dagar, med hagkompis, i stora hagar året runt. Men som sagt - jag har honom inte kuperat, och jag väljer hagkompis noga, då jag sett skillnaden .)
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp