tömkörning?

Sv: tömkörning?

Fruktansvärt oallmänbildad!

Jo, jag skulle oxå vilja tömköra för KG, men tänkte att du har ju nära till AE. Iofs vet jag inte var KG håller hus....
Du måste i vilket fall som helst återkomma med fullständig rapport, för själv lär jag inte komma iväg på nåt sånt kul.

KG håller till på Årsta runsten! Det är inte jäääätte långt men det är ju längre än till Stav där AE brukar komma. Men han kommer bara dit på sin höjd två gånger om året och KG är ju på runsten en gång i veckan! Jag åker nog dessutom heldre lite längre till KG än kortare till AE :o
 
Sv: tömkörning?

Hur kunde du vara så puckad att anställa en manlig plånbok ens till att börja med?

KL
nu ska jag skärpa mig och inte befläcka tråden med mer floskler och OT. ursäkta! :rofl:
Men till mitt försvar vill jag skylla på apollo med sin magkaratt!
 
Sv: tömkörning?

Jaha, jag trodde att han höll till i ......ja, typ Skåne eller nåt. Så allmänbildad e jag, haha.
 
Sv: tömkörning?

Hur kunde du vara så puckad att anställa en manlig plånbok ens till att börja med?

KL
nu ska jag skärpa mig och inte befläcka tråden med mer floskler och OT. ursäkta! :rofl:
Men till mitt försvar vill jag skylla på apollo med sin magkaratt!

dom säger ju att män får mer pengar :(
kvinnor ska ju bara vara gravida, mammalediga eller VABa hela tiden. :D
 
Sv: tömkörning?

vad ska jag med fler till om dom ändå är tomma? :(
man kanske kan få typ flerbarns tillägg eller något :idea:
 
Sv: tömkörning?

Fruktansvärt oallmänbildad!

Jo, jag skulle oxå vilja tömköra för KG, men tänkte att du har ju nära till AE. Iofs vet jag inte var KG håller hus....
Du måste i vilket fall som helst återkomma med fullständig rapport, för själv lär jag inte komma iväg på nåt sånt kul.

JAG MED! Och jag var sååå nära :cry: Han kommer till stallet och håller clinic för alla intresserade i början av september. Kunde han inte komma nu i augusti istället INNAN jag flyttar till Berlin :mad: Ska se om jag kan få hästägarn att filma det hela och lägga ut på tuben :idea:
 
Sv: tömkörning?

Ja jag ska verkligen försöka få till en film. Men gud så hemskt att lägga ut den här! (jag äger inte ens ett par tömmar ännu utan tömkör med blårep o ponny springer runt i bröstsele!) Min plånbok har haft magkaratt aaaaalldeles för länge nu! Men sitter o spanar för att skicka efter gjord till damen (åringen) och ett par tömmar så jag slipper KNYTA tömmarna varje sättning :p
 
Sv: tömkörning?

äääh det är inte utrustningen som gör tömföraren... även om jag försökt dra upp min kassa tömkörning med bra utrustning.. om folk tittar på den kanske de glömmer att jag är urdålig :p


kl

Var ute idag igen och tömkörde.
När jag kom bort till RS så frågade en av ridlärarna om jag slutat rida eftersom jag jämt kom med tömkörningsutrustningen :angel:
Vilket jag så klart inte har men det går förhållandevis bra att tömköra och då blir jag så himla sporrad och sen tack vare ER också!! :love:

Idag fick han fram nosen bättre och han gick inte alls och gapade lika mycket heller! Jag tyckte det var mycket lättare att styra idag också! Däremot så var underlagen blött ute så snärten på pisken blev jätte tung och jag hade lite svårt att få fjong på den, men annars gick de super! :)
 
Sv: tömkörning?

Jag har faktiskt också tömkört, igårkväll :D

För en gångs skull så körde jag med enkel tömsättning på bägge tömmar då jag skulle jobba rätt mycket på raka och öppna och växlande spår och mycket övergångar och med tempoväxlingar osv. Hästen skötte sig bra som den gentleman han är, men eftersom han samtidigt är rätt bekväm av sig så tycker jag väl inte att han tog i riktigt så ambitiöst så som han kan göra om jag har en annan tömsättning. Framför allt tycker jag att det där att verkligen flytta igenom dem från inner, är det som saknas fullt ut på enkel tömsättning, även om han som sagt gör det, så vill jag ha det där lilla "sista" i både effekt och rent arbete. Jag gillar inte att innertömen blir låst, och inte verkar ställande. Men men - det är nyttigt att variera sig, och jag vidhåller det jag även sagt tidigare, att anpassa tömsättningen efter häst och vad man ska göra, är också nyttigt!
 
Sv: tömkörning?

äääh det är inte utrustningen som gör tömföraren... även om jag försökt dra upp min kassa tömkörning med bra utrustning.. om folk tittar på den kanske de glömmer att jag är urdålig :p

va är dte inte utrustningen som avgör??? ujag som till o med springer och byter trosor och strumpor så jag matchar hästens lindor och shabrak :angel:

skämt o sido, och till anie...: jag tömkörde själv länge med longerlinor som tömmar, tyckte till o med de var bättre (den mjuka sorten)
vad gäller gjord har jag en "enkel" Mark Todd, men i textil och fårskinn (det är pga fårskinnet som jag har schabrak under, annars hade dte varit riktigt skitigt vid det här laget). min mor köpte "bästa billiga" för en tränare skulle tvinga mig att börja tömköra :eek:. dte är inte ens stående ringar, men, jag älskar den, den ligger bra och ligger nästan helt still på alla sortes hästar.

//J- som idag är väldigt tacksam över den hårda tränaren som rent ut sagt tvingade mej att på den hårda vägen lära mig tömköra min unghäst. jag grät av panikångest, livrädd att vi skulle trassla in oss, att jag kulle tappa kontrollen, att dte skulle bli fel... jag sa nog till o med att jag skulle sälja hästen, bara för att jag vägrade våga tro att jag skulle reda ut tömkörningen. (hästen över huvudtaget). men jag o hästen lärde oss av varandra och jag är så oerhört lycklig över att jag blev tvingad till att lära mig, idga älskar jag att tömköra och är den som andra be rom hjälp för att reda ut problemhästar i tömkörningen, dessvärre säge rjga oftats nej numera då jag är sjuk (neurologisk- kroniskt yr och svårt med balans och kordination). men mina egna tömkör jag somsagt
gammal bild, men en av de första när det "börjat fungera" så lyckliga
http://joizmeds.mittspejs.se/P1856718
 
Sv: tömkörning?

Vilken HÄRLIG bild!

Jag håller med dig, tömkörning är OVÄRDERLIGT och det är värt alla de där 10-20 första passen då det vinglar och har sig och man inte får så mycket gjort, för man har igen det resten av livet, ang. att kunna utbilda hästen och variera arbetet, för att inte tala om att faktiskt kunna utveckla och stärka den som komplement i det uppsuttna dressyr arbetet. det är ovärderligt för mig! Jag kan inte säga hur mycket glädje och nytta jag haft av tömkörningen!
 
Sv: tömkörning?

kl
Har oxå tömkört-idag! Det blev med gramansättning på ytter då pållen blev helt övertänd av alla hinder som stod i paddocken + 2 hoppande ekipage i den samma.
Det kanske inte är så dumt att variera sig, för det gick jättebra trots att tömföraren ( jag ) mest kollade på de andra som red.
 
Sv: tömkörning?

självklart är det bra att variera sig, i och med att olika tömsättningar har så olika effekt, och att hästarna behöver olika inverkan beroende på vart de är och vad man vill eller behöver jobba med. :)

det är ju det som är viktigt att komma ihåg, för det är ju samma som ett ridpass. vissa dagar behöver man rida på ett annat sätt, eller göra annorlunda övningar, beroende på vart man är rent generellt, vill träna på, eller vilken dag hästen har rent allmänt.:)
 
Sv: tömkörning?

va roligt att du också tömkört!
jag tycker du borde göra en instruktionsvideo till oss :D
jag skulle gärna vilja få lite ideer på särskilda övningar.. det blir lätt att jag fastnar på volt eller på spåret bara nu när jag har den ledande tömsättningen. det var iaf kul att få gå över bommarna idag och då fick jag planera och styra ordentligt... också BORT från hindrena som stod uppe inför clinicen imorgon :)

har nämt lite snabbt för sambon att jag skulle vilja att han filmade på söndag men han lät ytterst tveksam.. får hålla tummarna!
 
Sv: tömkörning?

HAHAHAHA!!! Va roligt! Du såg väll bilden när jag matchade med rosa här om veckan? Då hade jag ju även rosa strumpor och sen när jag var hemma hittade jag ett par rosa troser och då tänkte jag " nääääää det är faktikst lite väääl överdrivet" hahaha!

Jag har tärnsjö gjord och är super nöjd med den. Den ligger super bra, den ligger still och har super passform eftersom den är rörlig. Lätt värd varenda krona.
Har ett par tömmar som inte är några speciella utan ett par globus tömmar. Köpte dem förut när jag hade en mörkbrun gjord och det var de enda mörkbruna tömmarna jag hittade. De har lite speciella mått 15 mm breda så de är väldigt tunna. Jag älskade det i början när jag gick så nära och hade svårt att hålla reda på tömmarna och hade så mycket töm i händerna. Då tog de inte lika mycket plats i handen. Minns att jag hade problem med att jag fick kramp i händerna när jag tömkörde i aldra första början och hade jätte jobbigt med att bära med körpisken. Nu har jag inga problem med det längre :)
Nu är jag dock sugen på ett par bredare (vanliga) tömmar.. men det får bli någon gång i framtiden.. Typ julafton om jag har någon snäll familjemedlem eller så ^^

vad roligt att du har haft en bra drillare. jag önskar verkligen att den förbannade magkaratten kunde försvinna så att både C och plånboken kunde tillfriskna så jag kunde få drillas ordentligt!

Den där bilden är helt super vacker! Tråkigt att du inte har orginalet!! Hoppas du hittar det!
 
Sv: tömkörning?

Vilken HÄRLIG bild!

Jag håller med dig, tömkörning är OVÄRDERLIGT och det är värt alla de där 10-20 första passen då det vinglar och har sig och man inte får så mycket gjort, för man har igen det resten av livet, ang. att kunna utbilda hästen och variera arbetet, för att inte tala om att faktiskt kunna utveckla och stärka den som komplement i det uppsuttna dressyr arbetet. det är ovärderligt för mig! Jag kan inte säga hur mycket glädje och nytta jag haft av tömkörningen!

för mig har det blivit suuuuper tydligt de här knappa två veckorna vi hållt på i den här tråden! hästen har varit helt great uppsuttet.. ska se imorgon bitti om det håller i sig :)
 
Sv: tömkörning?

Vad roligt att det går bra för dig! Och vad duktig hästen var! Tyckte de va bra jobbat att hålla sig på backen och dessutom få betyget "jätte bra" när man har två hoppande ekipage på banan! Hur fick ni ens plats?
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp