tömkörning?

Sv: tömkörning?

Hörru, vi är helt otroligt överrens.... : )

Apollo: glömde fråga om pisken förresten. Är det en körpisk du använder? Det är effektivare med en longerpisk, med så lång snärt att du faktisk kan snudda hästen med den vid behov. I början kan det behövas om hästen vill tränga inåt, kan du inte nå hästen förlorar pisken nästan hela sin betydelse.
 
Sv: tömkörning?

Måste bara tacka dig för det bra rådet med aachenrem!! :bow:

Har bara tömkört mer rutinerade hästar innan och nu med unghästen har vi haft lite problem med styrningen... Men det lossnade hur mycket som helst när jag testade på den ledande tömsättningen!! Super! Vilken glad häst och matte som gick från det arbetspasset! Båda kände sig :idea:

Tack tack för det! :banana:

en bra medelväg på en grönare häst, med en grön tömkörare är att skapa ett ledande innertöm genom att ta en aachenrem, sätta en stor ring på aachenremmen (tex en sidokäkring från en grimma). denna rem sätter du sen i en av de lägre ringarna på innersidan i gjorden. sen spänner du inner töm från ringen över denna på gjorden, genom bettet, tillbaks till ringen i aachenspännet, och sen till din hand.

du får då en tömsättning som är tydligare och lite mer reglerande, men samtidigt leder istället för att bara verka bakåt, som en sättning tillbaks till gjorden och sen tillhanden, annars orsakar (sk. gramansättning).
 
Sv: tömkörning?

Åh idag ä det dax för tömkörning igen då ska jag tänka på position position position :) Tyvärr har jag ingen som kan filma mig men om jag har tur kanske jag lyckas tjata på honom till helgen igen :)

Ja det är en körpisk jag använder. Tänkte att jag skulle följa ditt råd och testa en longerpisk idag.. tror jag har en ståendes i stallet! Förhoppningsvis är den lite längre så att jag kommer åt honom om jag nu ska flytta mig ännu längre ifrån!

Sen måste jag bara berätta!!
Igår var jag i ridhuset och red lite och VILKEN SKILLNAD det är på honom!!!!! :eek::love:
Fortfarande så får jag kämpa lite med att han ska böja sig och vara följsam.. och såklart kämpa med att jag själv ska vara det.. men saker som han inte satt innan satt jätte bra! Han var fortfarande något springig men det gick helt klart att kontrollera och tom övergångarna satt bra.. för o va oss! :angel:
På slutet var han riktigt riktigt riktigt fin och mjuk, så där fin som bara han kan vara :love: Trodde jag veeeeerkligen inte att jag skulle kunna plocka fram efter en veckas trav!!

Dock ilar han fortfarande på som en gaaaalning ute så just nu ska jag hålla mig till banan ett tag tänkte jag och ev se om jag kan testa tömköra ut någon dag och se om det funkar med nya tömsättningen! Hoppas på det!
 
Sv: tömkörning?

Tack för t ipset om pisken! Det ska jag absolut testa! Kanske tom jag orkar hålla pisken :angel:

Tack också för alla kommentarer! Jag ska fokusera gärnet på positionen ikväll :D
 
Sv: tömkörning?

Roligt att se! Måste få någon som filmar mig oxå så man kan få lite tips o trix här :bow: Ev i morgon ;)

Ang position - jag har tömkört shettisen ungefär som om jag satt i vagn bakom honom (??) fast lite mer innanför. Trodde att man skulle "gå med" sin häst när man tömkörde istället för att stå på en fläck som när man longerar....

Måste bara få förklarat en gång till hur man ska fästa denna aachenrem, ska den sitta ihop i sig själv? (som runt hästnosen)den ska fästas i nedre delen av gjorden.... Var ska tömmen fästas "först"? i samma ring som aachenremmen? sen till bettet och sen till själva ringen på snokremmen? vidare till handen?
 
Sv: tömkörning?

Va roligt! :) Du får titta in i tråden och fortsätta berätta om dina tömkörnings jobb med hästen!

Apollo: rapport sen kräves givetvis : )
 
Sv: tömkörning?

Roligt att se! Måste få någon som filmar mig oxå så man kan få lite tips o trix här :bow: Ev i morgon ;)

Ang position - jag har tömkört shettisen ungefär som om jag satt i vagn bakom honom (??) fast lite mer innanför. Trodde att man skulle "gå med" sin häst när man tömkörde istället för att stå på en fläck som när man longerar....

Måste bara få förklarat en gång till hur man ska fästa denna aachenrem, ska den sitta ihop i sig själv? (som runt hästnosen)den ska fästas i nedre delen av gjorden.... Var ska tömmen fästas "först"? i samma ring som aachenremmen? sen till bettet och sen till själva ringen på snokremmen? vidare till handen?

Kör du på raka spår så måste du självklart gå med. du ska då befinna dig snett bakom hästen , dvs någon meter på innerspår från hästen. aldrig rakt bakom. När du jobbar på volt gör du som vi diskuterat tidigare, dvs du behåller din fläck i mitten som du rör dig inom, hästen är den som rör sig runt dig.

aachenremkurs 101. : ) :
ta remmen.
trä ringen på remmen.
fäst remmen i sig själv (på ett av de yttersta hålen, den skall vara lång).
fäst remmen genom ringen på gjorden. du kan ha mellan ringen på gjorden eller den lägsta, beroende på hur du vill jobba hästen, och hur många alternativ din gjord erbuder.

tömen fästs i ringen ovanför den ring du fäster aachenremmen i. sen via bettet, tillbaks till ringen i aachenremmen, och sen till din hand.
 
Sv: tömkörning?

Då ska vi se! Picasso har vart i farten! :angel: Nu ska du få se hur du ska göra med tömmarna :)

27412_1281986395.jpg


Ta en achenrem och trä på en ring och sätt fast achenremmen i antingen den översta eller mitten ringen på jorden. Fäst alltså achenremmen i sig själv så att den hänger i ringen på gjorden.

Sedan ska du fästa tömmen. Först trär du tömmen genom ringen som hänger i achenremmen, genom den vidare genom bettet och sedan upp och fäst den i en av ringarna i gjorden.


Yttertömmen har jag rak tömsättning på (bett - gjord - hand)
 
Sv: tömkörning?

Ååååh min häst är så himla fantastisk!! :love:

Tyvärr. insåg jag när jag kom ut i stallet att den där longerpisken jag hade... klippte jag av i början på sommaren för jag aldrig trodde att jag skulle ha någon användning för den :grin:
Tyvärr kom jag inte åt någon att låna i ridhuset heller för där var den en ridgrupp... Så jag fick använda min körpisk.

Men jag försökte iaf driva på massor och försökte hålla min position...
ALLTSÅ VET NI HUR SVÅRT DET ÄR ATT STÅ STILL!?? :p Men jag försökte iaf.. jag drev som en galning så gott jag kunde med pisken och han fick fram nosen mycket mycket bättre idag! Han går fortfarande och gapar dock... men jag ska ta honom till tandläkaren så fort jag får tid för att utesluta det..

Nu står iaf en longerpisk först på inköpslistan förhoppningsvis kommer jag åt en redan i veckan för det var verkligen svårt att driva med körpisken... Sen så håller jag med om att det verkligen blev lättare att styra när jag hade rätt position... men på voltarbetet hade jag väldigt svårt att hålla mig still för med min korta pisk och då var jag ju tvungen att komma närmre och då blev antingen volten jätte liten om jag skulle stå still eller så fick jag gå med runt om den var större...
Nej, placeringen är verkligen något jag måste fortsätta jobba med men jag tror att det kommer komma lite av sig självt eftersom det blir lättare när jag väl gör rätt...
Hoppas iaf att ja får lite på film i helgen och att jag förhoppningsvis hunnit öva lite tills dess :)

Tack snälla för hjälpen iaf jag har jätte roligt!! :)
 
Sv: tömkörning?

Jag har det omvända problemet, har svårt att följa med hästen på raka spår, så det blir mest att jag tömkör på volt. Tycker det blir så "flaxit" när jag också ska röra mig. Men man vill ju räta ut hästen imellanåt, så jag försöker hänga med!
Ska oxå försöka få någon o filma, så kul att se o jämföra! Han verkar väldigt go din häst! Hur gammal e han?
 
Sv: tömkörning?

Men jag försökte iaf driva på massor och försökte hålla min position...
ALLTSÅ VET NI HUR SVÅRT DET ÄR ATT STÅ STILL!?? :p

Det är helt jävla omöjligt! :devil:

Jag kan fortfarande inte stå helt blickstilla däremot har jag lärt mig att cirkla på rätt sätt :idea:
 
Sv: tömkörning?

Hahaha! Jag fattar inte varför det är så svårt.. eller iof... med min värdelösa pisk så är det ju inte så konstigt.. men ÄNDÅ!

Dessutom... så... har ju jag använt mina tömkörningspass till träningspass även för mig.. jag har verkligen vart stornöjd med det eftersom jag verkligen inte kan löpträna utan häst. Jag fixar helt enkelt inte andningen, jag håller typ andan och kan inte springa mer efter typ 100 meter. Men med tömkörningen är det så annorlunda för då koncentrerar jag mig bara på hästen och då sköter andningsreflexen andningen och jag får super bra löpträning! Så kommer ni och säger att jag ska stå still!! Vad är det för sätt och förstöra min exelenta träning va? :p
 
Sv: tömkörning?

Jag har det omvända problemet, har svårt att följa med hästen på raka spår, så det blir mest att jag tömkör på volt. Tycker det blir så "flaxit" när jag också ska röra mig. Men man vill ju räta ut hästen imellanåt, så jag försöker hänga med!
Ska oxå försöka få någon o filma, så kul att se o jämföra! Han verkar väldigt go din häst! Hur gammal e han?

Jag är ju van att tömköra med rak tömsättning och håller med om att det blev lite mer flaxigt med den nya tömsättningen men ett par gånger igår när jag drev på ordentligt så blev det bra även på rakt spår! Däremot tyckte jag det var svårt att se var han befann sig och om han gick rakt eller utåtställd typ. Han är ju så stor så det enda man ser är ju ett stort hästarsel när man går snettbakom på rakt spår..

Han är super go min älskling.. :love:
Gudars jag är så otroligt tacksam att jag har honom! Min andra häst har minst sagt vart en handfull som en gammal problemhäst och de här två är raka motsatsen! Wille (på filmerna) får gå först om det är något läskigt och agera trygg stabil häst till Apollo som är f 99 ^^ Wille är född 05 e.Dionysos - Wittinger och vilket otroligt psyke han har! Han har vissa saker som han tycker är lite läskiga.. snöslungor, vatten (men det har han nästan kommit över, han har ju vart ute och simmat tom :)) och sen tycker han lastbilar är lite läskiga på våran smala väg... Annars är han inte rädd för ett jota.. Inte när de stod och skottade snö på ridhustaket, inte när dom rev ridhustältet precis utanför ridhuset (riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitchhhhhhhh i duken och sjukt med slammer i stålställningen och han lyfter inte ens ett ögonbryn). Han är helt otrolig min häst och bland det första min tränare sa var "När du tröttnat på honom så köper jag honom!" och sen sa hon "-Vem sa du att han var efter? -Dionysos -Ja, man ska ju inte ha hästar efter andra än Dionysos, det märker ju jag!" Så hans skalle är något utöver det vanliga och samtidigt har han ändå personlighet, är med och är vaken och inget tråkigt tåg.
Åh, I just love him!!! :love:
 
Sv: tömkörning?

Då ska vi se! Picasso har vart i farten! :angel: Nu ska du få se hur du ska göra med tömmarna :)

27412_1281986395.jpg


Ta en achenrem och trä på en ring och sätt fast achenremmen i antingen den översta eller mitten ringen på jorden. Fäst alltså achenremmen i sig själv så att den hänger i ringen på gjorden.

Sedan ska du fästa tömmen. Först trär du tömmen genom ringen som hänger i achenremmen, genom den vidare genom bettet och sedan upp och fäst den i en av ringarna i gjorden.


Yttertömmen har jag rak tömsättning på (bett - gjord - hand)

Såg att jag skrev fel.
Ringen i achenremmen ska fästas i mitten ringen eller den lägsta!
 
Sv: tömkörning?

Då har jag begripit helt korrekt Chefen! :bow: Jag är lite trögfattad och frågar hellre en gång för mkt än en gång för lite :D :D

Ikväll kommer päronen upp så då kanske jag får tillfälle att tömköra med detta nya sätt :) Hoppas pappsen kommer ihåg kameran annars får jag redogöra i detalj per skrift istället ;) Ang position så står jag ju inte helt bakom utan som sagt, lite mer innanför, men idag ska jag stå stilla o inte springa med. Fasiken apollo - vi som skulle få så bra kondis!!
 
Sv: tömkörning?

Ja du som har en shettis har verkligen piskan på dig att kunna röra dig minimalt, både på raka spår i lugn gångtakt, samt stilla på volten : )

Måste också tillägga att jag är grymt impad av Picaso illustrationen här i tråden : )
 
Sv: tömkörning?

haha jag e totalt värdelös ju! har en kompis som är RIKTIGT duktig på att rita i paint! Se här gjort i PAINT!! :eek:
19549_1282073666.jpg


Hur som.. idag skulle jag ju tömköra men efter att ha jagat hästkräken i hagen i 15 minuter så såg jag att hästarslet trampat av sig en sko. Tack och lov har jag en hovslagare som kommer med kortvarsel och så fick han på sig den men jag hann inte iväg för att tömköra.
DESSUTOM har jag en väldrillad sambo som fick åka och köpa en longerpisk till mig idag!! Han är så snäll :love: Så Imorgon! DÅ NI!

Mina två blivande prickigkorvmackor!! :devil:
När jag äntligen fick upp telefonen och filmade så hade de lugnat ner sig massor och skrittade tom, innan drog dom repor runt hela hagen hela tiden! Straxt efter jag filmade fick jag tack och lov tag på dem.. Då hade jag övertalat Apollo om att det var för jobbigt o springa :angel: Men jag behöver ju inte oroa mig för att det inte blev någon tömkörning idag ;)

http://www.youtube.com/watch?v=t1XqCnMZh_Q
 
Sv: tömkörning?

Yes, idag har jag stått stilla! :D Banne mig så stilla jag var ;) Nä men seriöst så stod jag i mitten o lät honom cirkla runt mig och det gick finfint. Hade honom på betydligt längre tömmar oxå och satte tömmarna med aachenrem osv. Det blev en bra kombo! Tack mackan! Sen kan jag inte påstå att vi fick till någon direkt "form" kanske. Hästen är inte igång så vill inte köra för länge och på de korta stunderna tycker jag det är svårt att hitta känslan än så länge men idag trasslade jag inte med några tömmar, fick riktigt bra bjudning i honom (fast det brukar han alltid ha) hade koll på mig själv och honom. Han frustade och såg nöjd ut och lyssnade på mig - det är liksom vårt mål så här långt.

Lite OT. Jag tycker det är svårt att bedöma en shettis "form" Han ser ju ut som en tax! Han är lite överbyggd i bak, korta ben, lång rygg och gärna "hög" i formen. Tittar jag på bakbenen så trampar de in under men tittar jag på överlinjen så tycker jag han ser hemsk ut. Jag skulle vilja få honom lägre i nacken o liksom sträcka ut honom - hur ska jag tänka då? En shettis har ju verkligen symaskinssteg så det är väldigt ovant att bedöma arbetet.
 
Sv: tömkörning?

Va kul! Vad duktig du är, och vad roligt att du upplever att det funkar!

Jag tycker också precis det du skriver,shettisar är svårare att få i en god form pga deras exteriör.Jag skulle jättegärna vilja se er,det vore jätteroligt!

Apollo:
du - det är ju en liten prickig korv du har i hagen redan nu jue! :)
skämt åsido: tänkte först skylla på skäcken i början av filmen för det ser där ut som det är han som bestämmer att de inte ska in. Men sen visar sig ju din brune kille vara av precis samma åsikt och tar kommandot draget därpå:)
 
Sv: tömkörning?

Apollo:
du - det är ju en liten prickig korv du har i hagen redan nu jue! :)
skämt åsido: tänkte först skylla på skäcken i början av filmen för det ser där ut som det är han som bestämmer att de inte ska in. Men sen visar sig ju din brune kille vara av precis samma åsikt och tar kommandot draget därpå:)

Från aldra första början.. Då var den brune snäll och visste inte att man kan bete sig som ett praktarsel. Sen, sen träffade han skäcken som är stans största busfrö som har lärt honom allt bus han kan. Bla att man inte behöver bli fångad i hagen om man inte vill. Dom är rätt duktiga på att dra igång varandra och vid det där laget hade dom ju redan sprungit i över 10 minuter och då hade ju skäcken hunnit bli trött så då var det inte riktigt lika roligt längre.

Wille är sjukt lättlärd. Han höll sig ALLTID på backen tills en dag då jag red ut med en kompis och hennes ponny som stod och busbockade på stället. Dagen efter busbockade wille. Inte alltid jätte roligt att ha en smart häst ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp