tömkörning?

Sv: tömkörning?

dl kl.

Så tömkörningen igårkväll.
Fröken klantarsel kommer på 10 minuter hemifrån att hon glömt ring och snokrem... Tror ni man blir trött på sig själv?
Bestämde mig iaf att köra utan det eftersom vi går på assfalt och jag vill inte slita på skorna i onödan.. (Vi skor redan var 4e vecka för att han sliter sönder skorna :grin:)

Anyway.

Testade först gramansättning ytter och ledande ( gjord bett hand) på inner.
Great. Rollkür deluxe och han drog bara ner huvudet hela tiden för att komma undan.

Testade sedan Rak tömsättning ytter och ledande inner (fortfarande gjord-bett-hand) Något bättre men fortfarande Rollkür och drog ner huvudet.. (att han drar ner huvudet tror ja iof inte har o göra med själva tömsättningen han har börjat göra det även i ridningen nu under igångsättningen för att komma undan)

Testade sedan rak tömsättning ytter och ledande i inner (bett-hand) och det var absolut den som funkade bäst för då kom vi iaf undan rollküren.. men... då insåg jag ju att vi hade ett annat problem... eller alltså det fanns ju där hela tiden men det var inte prio ett sas.. och det var att det går ju för banne mig inte att styra?!?!?!? Han sprang där på en volt och sprang där bäst han ville och jag tyckte verkligen inte att jag hade något direkt möjlighet att påverka någonting :confused:
Ett par gånger lyckades jag iaf runda konerna jag ställt upp... men hahahah våra koner är sådana där höga koner och då måster jag lyfta upp tömmarna när konen kommer för att de inte ska fastna och då fick jag en häst som passade på att busa och drog iväg i lite bockningar och lite galopp :angel:
Så jag måste införskaffa små koner!

Sen hade jag lite otur för det kom en tjej och skulle rida på utebanan och eftersom jag inte bokat så var det bara packa ihop och gå innan jag kände mig helt färdig... Men det blev iaf lite bättre än rollküren de luxe i början...
hade dock velat testa helt rak tömsättning som vi brukar ha för att kuna jämföra... men de gick inte :( Men jag tänkte nog försöka ta mig ner och tömköra lite ikväll igen och se hur de går då..
 
Sv: tömkörning?

man måste ju prova sig fram :D

Apollo - Det bjuder jag på ;) (ska får säkerhetsskull tillägga att jag är en väldigt vänlig själ o har rätt hyffsad känsla o blick så det är ju inte så att jag tvingar min lilla häst att utstå en massa konstiga tömsättningar varv på varv :) )

Ang att hålla i tömmarna så vet jag nog inte riktigt hur jag gör helt enkelt, ska testa ditt sätt nästa gång. Håller nu på att leta någon som kan komma o visa mig på riktigt hur man ska göra!
 
Sv: tömkörning?

haha förlåt! Det var inte meningen att dumförklara dig, så det får du inte tro! Det är bara härligt att någon annan iaf nästan lyckas ställa till det som en annan gör ibland ;)

Hoppas du får tag på en tränare! Vi har en här som ska va rätt bra.. men hon är lite spec.. och lite svår att få igång.. hon är svårpratad sas.. ffa har det vart svårt att få igång henne när vi har haft problem med tiderna i ridhuset.. men jag hoppas att jag kan få igång henne nu när man kan va ute och att hon mjuknar upp tills hösten kommer när det blir krångligare att få ihop tider ^^
 
Sv: tömkörning?

Hur menar du att styrningen inte fungerar på volt? Får du problem med att öka/minska volten eller får du päronformade volter? För att tömköra på volt är ju i princip longering med två linor. Jag kan få problem med att hästen gärna vill in mot mig och då gäller det att få upp honom på ytter (att han vinglar in beror i nio fall av tio att jag tappat just ytter) och sedan förtydligar jag även med pisken mot hans bog. Drar han utåt får man helt enkelt hålla emot och leda innåt.
 
Sv: tömkörning?

mnja alltså han sprang mest runt på en volt där det behagade och inte där jag bad honom sas. Det var inte så att han var olydig utan jag tyckte bara att jag helt enkelt inte hade något att inverka i tömmarna.. det kändes som att jag tömkörde på en töm (ytter) och mestadels stördes han jätte mycket på ytter när jag exprimenterade med de olika tömsättningarna så det blev sas väldigt fel..

men alltså.. jag tänkte inte BARA tömköra på volt... kan man inte ha ledande tömsättning på rakt spår också? utan måste man hålla sig på voltspår? För mig är det inte jätte aktuellt att harva runt på en volt hela tiden... vill helst ha en hållbar häst :o så det vill jag undvika..

och alltså.. som sagt när jag svänger så svänger ju jag mycket med inner (i det här fallet när jag ska utåt) och tycker inte alls att jag lyckas få med honom genom att bara ta i ytter.. det gjorde bara att han blev störd och gapade...
 
Sv: tömkörning?

Men du -
öppen tömsättning på inner har ju tydligt redan etablerats att du får noll styreffekt, och att den passar endast på utbildade och mkt välskolade hästar och en mkt erfaren tömkörare i kombination : ) Nu pratar jag på volt. för att svara på din fråga, så självklart kan du ha öppen tömsättning även på raka spår! då får du lite bättre styrkontakt, för då positionerar du dig ju mer snett bakom hästen och får lättare upp den för ytter, och då kan du påverka betydligt bättre. Men just på volt har du noll inverkan annat än på ytter såvida hästen inte är väldigt välbalanserad, utbildad, mjuk, och du själv rutinerad och exakt i din egen positionering och hjälpgivning. ställningen är mkt svår att inverka med den tömsättningen på volt, för hästen blir sällan genomställd då du sällan får upp den så bra på ytter, och den öppna tömsättningen på inner inbjuder hästen att luta inåt/inte sälla igenom i bålen.

självklart kan din häst ta halvhalter och förhållningar. Hans storlek har inget med saken att göra, inte hans beteende heller. Däremot måste du ju tala om för honom vad de betyder, inte bara deklarera att "han gör så, även uppsuttet" ;) Har du ingen som kan visa dig och hjälpa dig? de lär sig superfort, bara de får rätt signaler och hjälper!
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Haha! Du missförstod mig. Självklart kan han fysiskt ta en halvhalt (såklart) men det jag menade med att han gör så även i ridningen var mer en deklaration om att halvhalter och förhållande hjälperna inte riktigt sitter öht sas. Eller det är lite så här att, övar man på bara förhållande och ex övergångar och halter ett pass så sitter de fint. Men, sen när jag inte har ett renodlat sådant pass så försvinner de helt enkelt och han förstår inte riktigt... När han sedan har sina gas-dagar uppe på det så blir det verkligen inte lättare att få stopp på honom.
Men mjo jag har en som jag tror kan hjälpa mig.. men hon är lite "svår" socialt typ och att bara få till en tid för lektion har inte varit det lättaste.. Jag har försökt förut.. Men jag tänkte jag skulle jaga tag på henne om ett par veckor eller så när wille är mer igång.

Tömkörningen blev inte av igår kväll han fick faktiskt lite vila och jag passade på att ha en mysig grillkväll med sambon! Men jag hade städat hela huset igår och överraskade sambon så sen passade jag på att tvinga honom att lova att han skulle fota och filma idag när jag tömkör. Hähä, man måste ju passa på när man ligger ordentligt på plus så han inte kan säga nej :devil:
Men jag måste bara gå tillbaka och titta på hur det verkligen var du sa att jag skulle sätta tömmarna med den där ringen...

Men det ska bli spännande att komma igång lite och sedan få hjälp med både tömkörning och ridning för att se vad som sitter i mig och vad som sitter i att han är seg i kroppen efter vilan.. och eventuellt något annat -.- ... men jag är optimistisk.. jag hoppas också att hästen håller sig lite på backen så att min tränare (gammal dam) vågar rida och kan hjälpa mig lite med utbildningen och så av honom!
 
Sv: tömkörning?

nej då, jag förstod dej rätt - ingen fara kära du!

men en del på buke kanske tror att min häst blir "förstörd" så därför måste jag förklara för andra att jag inte harvar varv på varv med div konstiga tömsättningar ;)

Sen är jag sådan som person, jag gillar att försiktigt prova mig fram och på så vis lära mig. Jag bor i norrland så det kryllar inte av tränare direkt och när jag hade förra unghästen fick jag dra honom sju mil enkel resa för att träna för vettig tränare och det kan jag inte göra nu med bebis vid bröstet så det får bli lite vingligt o ta lite längre tid för att få ordning på allt :)
 
Sv: tömkörning?

delvis kl
Nu har jag, inspirerad av denna tråd, provat lite olika tömsättningar, bla den med achenrem + ring på insidan. Visst får man lättare att ställa hästen i hans stela varv ( annars går han gärna utåtställd ett tag i höger innan han tar tag i yttertömmen o kan ställa om inåt), men jag tycker att man låser fast tömmen. Eftergiften blir fördröjd iom att ringen hänger på tömmen (känns det som iaf). Samma sak med gramansättning på utsidan, effekten blir hård o fast.
Jag tycker nog att jag kan inverka bättre o mer direkt när jag har tömmarna som vanligt, rak tömsättning på utsidan och gjord- bett- hand (öppen?) på insidan, både när jag tömkör på volt o rakt fram.

Men det kanske är en vanesak, både för häst o mig.Ska prova igen, inte gramansättning, men det här med ringen på insidan.
 
Sv: tömkörning?

Som vi varit inne på tidigare, så jag tycker nog inte att hjälpgivningen blir särskilt fördröjd, däremot är den tömsättningen helt klart en stadigare ram. Det som kan hända om föraren inte är tillräckligt van, eller för hård i handen, är att hästen inte bjuder fram tillräckligt, och då krokar den bara in sig därfram. Dock har jag faktiskt aldrig upplevt det själv, då det som sagt handlar om bjudning framför allt, men är man riktigt ovan att tömköra bör man nog ha någon som hjälper en första gångerna, för att få in känslan.

rapportera gärna när du provat lite till! Det är också oerhört viktigt att ringen på aachenremmen är STOR. den får inte vara så liten att tömen inte kan löpa helt fritt.
 
Sv: tömkörning?

som jag skrev tidigare i tråden - typ en sån ring som sitter vid ganaschen på en grimma.
tömmen måste kunna löpa helt fritt.
 
Sv: tömkörning?

perfekt då klarar jag mig!
nu ska jag bara hitta en snokrem.. jag har ju för ovana att kassera dem :o
 
Sv: tömkörning?

Det är en sån ring jag har.
Och hästen tågade nog på som vanligt med den tömsättningen jag provade, blev som sagt lite lättare att ställa bara. Det va min egen känsla jag försökte förklara, att jag tyckte tömtagen blev "fördröjda".

Och SÅ himla ovan är jag inte, har ändå tömkört olika hästar i ca 15 års tid, till och från med "nån som kan" vid min sida. Har dock med denna tråd fått en "nytändning" att prova nya saker i tömkörningen, sista åren har jag kört på samma sätt utan att variera mig alls (tråkigt i längden).
 
Sv: tömkörning?

Oj, jag avsåg inte att påstå att du var ovan, förlåt, jag ser nu att mitt inlägg kan läsas som detta. Men jag avsåg generellt, då jag hört den kommentaren förrut, och sett hästar som föraren upplever drar ihop sig osv med annan tömsättning än rak. De fallen har jag sett det som att det är tömköraren som saknar teknik och hästen som inte har rätt bjudning.

rak tömsättning är,som vi varit inne på tidigare, ganska svårt att få hästen att komma till arbete, såvida man inte är oerhört skicklig eller har en tjänstvillig häst. finns som sagt för och nackdelar med alla tömsättningar som jag ser det.
 
Sv: tömkörning?

Ingen fara, du kan ju inte veta hur mkt jag tömkört!

Jag är inte så värst skicklig heller, men har en lättarbetad häst med mkt naturlig bjudning. Och det är inte så att hästen krullar ihop sig, det är jag som får en helt annan ("sämre") känsla i tömmarna. Men jag ska ge det några gånger till o se om jag vänjer mig!

Hur som helst, himla roligt med denna tråd, nu vill jag tömköra varje dag! (nä, jag ska inte det...)
 
Sv: tömkörning?

Jaahaa då ska vi se mina vänner!
Nu hänger jag ut mig själv duktigt här med 4 helt oredigerade filmer från tömkörningen igår.
Tömsättningen som Mackan rekomenderade fungerade betydligt bättre än de andra jag testade här om dagen men jag hade väldigt svårt att hålla ordning på tömmarna och kontakten. Upplevde det som att när jag för min del hade bra kontakt i tömmen så tyckte hästen att det var way för mycket och gick och gapade och gick mest bakom hand och därför är tömmarna väldigt hängiga och slängiga som ni ser. Dessutom hade jag svårt att svänga pga det och för att jag helt enkelt inte fick in snitsen med den nya tömsättningen.

Dessutom ser jag nu att han går i ett sjukt undertempo hela tiden och att jag borde ha drivit på honom mycket mer. Som ni ser så hade han ju endel att tycka när jag drev på honom med pisken och därför ville jag ha längre tömmar för att hålla ett bättre avstånd och då fick jag ännu svårare att sätta press på framåtbjudningen. Koncentrationen var nog inte den bästa hos varken mig eller hästen.. vad jag har o skylla på vet jag inte.. men hästen är lite mer förlåten eftersom det stod en häst i sjukhage och gallskrek efter honom och sen så får ju vilken unghäst som helst lite griller i skallen när den är understimulerad ^^

Så anaysera gärna sönder filmerna och såga mig vid fotknölarna om det är det ni vill.. Men en sak kan ni iaf inte ta från oss... och det är att vi är så jävla snygga och välmatchande!! (tom mina strumpor hahahaha)

Avklädd efter passet
40870_419849851460_627071460_5274861_5321353_n.jpg


Snäll och trött häst!
40218_419849896460_627071460_5274862_6705250_n.jpg


Filmerna
1. http://www.youtube.com/watch?v=eWqQbqbRhTI
2. http://www.youtube.com/watch?v=N43T77BAyXs
3. http://www.youtube.com/watch?v=NF6BjhEo6E4
4. http://www.youtube.com/watch?v=1LPhdCJqtgQ
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Jag tycker hästen är fin och har en jättetrevlig inställning!

Problemen du har bottnar i din position och din rörelse så som jag bedömer det. Du är på tok för långt fram i relation till hästen och det är därför du inte får upp honom på yttertömen, och därför som du upplever att du inte kan styra ordentligt (syns särskilt i skritten på volten då hästen tränger mer och mer in mot dig utan att du kan påverka). Det är din position och yttertömmen som i första hand orsakar att dina tömar blir så glappa.

även bjudningen är relaterad till din position. du bromsar hästen med din position och kropps språk i och med att du hamnar framför den. Positionera dig längre bak så får du en automatisk "skjuts" på hästen framåt och på det spår du avser att han skall vara på. Återigen, du behöver inte röra dig hälften så mycket som du gör när han går på volt, du är i innerspår, och det är du som styr vart hästen skall vara, så du kan lugnt kliva på i gångtakt om du skall röra dig med hästen, du behöver inte trava : ) Jag skulle släppa ut tömen minst någon halvmeter till, på volten. Du ska ju egentligen kunna stå i mitten och hästen rör sig på en 20 meters volt runt dig utan att du behöver följa med i varje steg.

Jag tycker man ser att han rör sig obehindrat av tömsättningen och inte känner sig särskilt "tillstramad" eller tryckt av den. Det du upplever att han dippar in så mycket med huvudet har mer att göra med att bjudningen brister, så som jag ser det, (återigen - din position), i övrigt är det som jag ser det, hästen som faktiskt slappnar av och söker sig neråt i arbetet, så får du upp bjudningen och fram hästen kommer formen bli jättetrevlig.

sista galoppen i vänster varv ser i övrigt riktigt trevlig ut, det glimtar till hur fint det kan bli.
 
Sv: tömkörning?

mnja alltså han sprang mest runt på en volt där det behagade och inte där jag bad honom sas. Det var inte så att han var olydig utan jag tyckte bara att jag helt enkelt inte hade något att inverka i tömmarna.. det kändes som att jag tömkörde på en töm (ytter) och mestadels stördes han jätte mycket på ytter när jag exprimenterade med de olika tömsättningarna så det blev sas väldigt fel..

men alltså.. jag tänkte inte BARA tömköra på volt... kan man inte ha ledande tömsättning på rakt spår också? utan måste man hålla sig på voltspår? För mig är det inte jätte aktuellt att harva runt på en volt hela tiden... vill helst ha en hållbar häst :o så det vill jag undvika..

och alltså.. som sagt när jag svänger så svänger ju jag mycket med inner (i det här fallet när jag ska utåt) och tycker inte alls att jag lyckas få med honom genom att bara ta i ytter.. det gjorde bara att han blev störd och gapade...

Jodå, man kan tömköra på rakt spår också med ledande töm, det var du som skrev ang. voltarbete och då svarade jag specifikt ang. voltarbetet ;)

I övrigt har jag svårt att hjälpa. Utifrån dina filmer och den filosofi jag är lärd så skulle jag vilja se en stabil kontakt på ytter i första läget. Det kräver att din postion är rätt och att du har en ärlig bjudning i hästen. Det hänger liksom samman, din postion främjar bjudning, bjudning främjar kontakt på ytter. Kommer du tillrätta med din position får du således mycket av det andra gratis. Precis som Mackan skriver!

Sen skulle jag, om jag var du, inte hålla pisken framför dig hela tiden. Speciellt iom det du säger att hästen klarar sig fint utan drivning. Det blir lätt att den fladdrar så fort du rör dig och därmed hela tiden pockar på hästens uppmärksamhet. Pröva att hålla den så som du skulle hålla ett dressyrspö uppsuttet istället. Dvs snett neråt-bakåt och i princip helt utom synhåll för hästen i utgångsläget. För att driva vrider du i handleden så att du får en svepande rörelse bakifrån och framåt längs med marken mot hästens bakhovar. Detta kräver att du håller pisken i ytterhand i voltarbetet och i innerhand på raktspår.

Bara ett tips. Allt är ju som vi märker väldigt individuellt, vad som funkar för en fungerar inte alls på nästa :idea:
 
Sv: tömkörning?

Du ska ju egentligen kunna stå i mitten och hästen rör sig på en 20 meters volt runt dig utan att du behöver följa med i varje steg.

Just det är faktiskt en väldigt bra övning för oss som gärna går med för mycket. Rita ett kryss i sanden eller ställ dit en kon eller dylikt som riktmärke och fokusera på att hela tiden hålla dig på krysset/vid konen samtidigt som hästen ska gå på en stor volt runt dig. Variera storleken på volten genom att enbart korta/länga tömmarna, INTE genom att ändra din position. Det blir longering till en början men utan den grunden blir det svårt att påverka vidare.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp