tömkörning?

Sv: tömkörning?

Jag tycker det är svårt att råda när man inte sett hästen/ekipaget. en sån liten häst blir också lite speciell, i och med att den är så liten, och ryttaren ofta är högre än hästen, blir ju töm effekten lite annorlunda också.

Om jag MÅSTE svara, haha, så skulle jag inte ha tömsättningen som du beskrivit, utan endera ha rak tömsättning till att börja med, alternativt jobba honom med olika tömsättning per olika varv, så som jag beskrivit tidigare. då har du graman sättningen på ytter töm, dvs gjord, bett, högsta ringen - hand, och på inner skulle jag ha gjord - bett- aachenrem med ring - hand.

men som sagt, jag kan egentligen inte råda dig annat än efter eget huvud, eftersom jag inte sett hästen eller dig. så du får ta det för vad det är : )
 
Sv: tömkörning?

du tar i vänster tygel om du ställer den åt vänster. : )
Eftergift vet jag faktiskt inte om man kan kalla en ledande innertygel, det tänket har jag aldrig hört förr.

ang. det du skriver om friheten att träda in med bakbenet - enda gången hästen hämmas och inte kan göra det är ju om du låser den i inner tygel. Det betyder inte att man inte får använda inner tygel. De flesta unghästar främjas av en tydlig ledande inner.
Eftersom du har rak tömsättning är du begränsad i din möjlighet att göra ett ledande tygeltag på inner, gjorden låser ju tömens position. Det är kanske därför du upplever att du svänger mest för ytter, men att du inte inverkar med inner, det köper jag inte : )

Jag håller med Araminta om tänket, och att diskussionen är högst intressant!

Okej, men då är jag med på vad du menar..
skillnaden på det jag menar är bara att jag delar på hjälperna. den ställande hjälpen är en hjälp och den svängande är en annan.
alltså, jag kan ju ställa utan att svänga och därför menar jag att den svängande hjälpen "endast" är på yttertömmen.
så vi menar samma sak bara att jag delat upp det..

förresten vill jag bara säga att när jag pladdrar på om det här så är jag endast lärt utifrån ridningen och ingenting öht under ett tömkörningspass.

ang ledande tygeltag så minns jag bestämt att min tränare sa att ett ledande tygeltag är en indirekt eftergift eftersom handen går snett frammåt. (frammåt = eftergift.

men tänket blir ju desamma när man ex gör en bakdelsvändning.
vi vill att hästen ska flytta framdelen till vänster, och vi leder på inner, vilket som sagt blir en "eftergift" och hästen tar ett högre och kortare steg på inner och då svänger...
 
Sv: tömkörning?

Tänk dock på att tempo och bjudning inte är samma sak.
jag skulle nog vilja säga att en halt genomförs av: en förhållning - snabb eftergift -halt och sen eftergift.

du får ju inte hästen lyhörd för en inbromsning om du inte först inleder med att ta en mjuk förhållning/halvhalt utan istället låter den gasa på genom att ge eftergift först? då blir ju förhållningen, om du först gör en stor eftergift, ännu skarpare/abruptare.

ja alltså jag har inte så mycket att argumentera mot.. jag rabblar bara det min tränare (ridskolechef/ägare, tävlat intemediere, C-tränare (ej högre för hon har inte haft tid att ha några privatelever som gått upp i klasserna pga ridskolan) sagt till mig ang halten och hon säger eftergift - förhållning - eftergift.

grejen är den, att hähä, jag var innan en vääääädligt självlärd ryttare. innan jag började rida för henne hade jag gjort massa skolor hit och dit genom att prova mig fram. och när jag började rida för henne så sa jag att jag ville börja om HELT från början.. vi har ju som sagt tom gått igenom hur man svänger så vi jobbar väääälldigt mycket med just grunder och ridlära.
dessutom är jag nog inte så van vid "snacket" förutom just min tränares snack och känner att jag har lite svårt att haja vad alla andra pratar om.. sen får man resonera fram och tillbaka och sen inser man tillslut att båda menar samma sak men säger det på helt olika sätt. det gör ju att det rör till det ännu mer och det är ju inte så jätte bra för mitt huvud där det redan är kaos ^^

När du pratar tempo pratar du takt då?
 
Sv: tömkörning?

KL
Vilken lärorik tråd! :D
Har precis börjat tömköra igen efter 10 år och känner mig väldigt ringrostig :D
Ska genast prova andra tömsättningar då jag endast har använt rak tömsättning nu, det har funkat bättre för varje gång men känns inte helt hundra..
Tack Mackan för alla tips och förklaringar :D Läängtar tills jag kan prova :D
 
Sv: tömkörning?

ja jag förstår att det e svårt att svara men nu kan jag iaf ha något att utgå ifrån o därifrån testa oss fram!

apollo - ska försöka få till det ;) inte helt lätt när man har liten 5 månaders bebis vid bröstet :D
 
Sv: tömkörning?

ääääh hiva upp en i en babybjörn och så håll avståndet till lillponnin bara :angel:

eller.. så kan du säga åt karln i göra de och då kan han så fint hålla kameran samtidigt också :idea:
 
Sv: tömkörning?

Ja bärsele är toppen ;) Äger dessvärre ingen filmkamera men ska höra med min käre pappa om han kan tänkas ställa upp någon kväll.
 
Sv: tömkörning?

jag vet inte om det här är en jätte dum fråga men jag kör på de ändå..

har suttit upp på hästen och känner jätte tydligt att han 1, tappat ordentligt med muskler under sommaren och 2 att han biter sig fast i vänstersidan och vill inte alls ställa och böja ditåt.

När jag rider ut så har han en otrolig gas frammåt och det blir för mycket för mig men de få sekunder jag "får till" tempot så går han och tjuvar och tvärar som bara den och undviker att gå rakt.
Var på banan igår och där blev tempot betydligt bättre men där blev det ännu tydligare hur han inte vill ställa och böja åt vänster.

Tänkte tömköra ikväll... och min fråga är väll helt enkelt om du (ni) har något bra tips på övning eller något jag kan tänka på?

(Ska ta ut kiropraktorn också)
 
Sv: tömkörning?

Jag skulle använda tömsättningen med aachenremmen inner töm, samt gramansättningen på ytter töm. Dvs du får jobba i respektive varv och ändra tömsättningen när du byter varv. Jobba den bra sidan först och byt sen. Jag brukar vara med ca 10 min intervaller, och byta varv max 2 gånger på ett pass.

ställ ett par koner längsmed kortsidan där du kör på stor volt. dvs konerna ca 2x2 meter innanför spåret innan hörnen på kortsidorna. då får du hjälp att runda igenom honom. jobba honom i en låg avslappnad form, ingen galopp om han spänner till i den gångarten.
 
Sv: tömkörning?

KL

Tömkörde lilleman igår igen och testade flertalet tömsättningar bara för att få känna på hur han reagerade och vad som verkade fungera. Kom fram till att gramansättning (kalldes det så tro..? ) Med töm, bett, hand funkade absolut bäst på honom. Ska testa nästa gång att ta en aachenrem o ring o prova med det, glömde remmen uppe i stallet igår.
Helt "vanlig" tömsättning med bett - översta ringarna - hand var han halvt omöjlig på, jisses så stark han blev!!

Sen ska jag ta o bygga staket. tömkörde på täkten o det bli lätt vingligt när man inte har det minsta som hjälper till att fånga upp ytter

(Nästa vecka blir det nog filmtajm!)
 
Sv: tömkörning?

kör du på gramansättning på båda sidorna? passa så han inte knäpper av nacken bara och tappar resten.
Fattade inte riktigt när du beskrev den tömsättningen du haft som du trodde va gramansättning?
gramansättning är iaf:
gjord - bett - ring i gjord - hand

Och nu... stark o stark.. kom igen när du tömkör ut på en häst på 170 som ångar på så förbannat att han faller över i galopp. Då är det bara springa för glatta livet :angel::rofl:

ser fram mot filmen.
Får se om jag orkar släpa med mig filmkameran ikväll och ställa upp på staketet.. det är väll inte så mycket att se eftersom vi är under igångsättning och det känns som att det mesta går mot oss just nu :p men det kan ju va kul att ha när man kan se att det (förhoppningsvis) går bättre :D
 
Sv: tömkörning?

Kollade på mackans bilder o vad hon kallade "gramansättning" men kanske fattade fel :p Satte tömmen i gjorden, sen till bettet och direkt till handen. Förra gången hade jag som du skrev gjord - bett - ring - hand och då tyckte jag det bara blev just "avknäppt". Hästen i fråga är ju väldigt mkt (nästan enbart) tömkörd sista året och kanske van denna sättning för han verkade väldigt tillfreds och det var bara då jag tyckte han sträckte ut sig nedåt-framåt. Men sen har jag fortfarande fullt sjå att veta var jag ska hålla mig själv, hur jag ska hålla tömmarna o pisk osv så vi strävar inte mot så mycket "form" än , mest bara på att få kolla på läget och få styrbarhet på ekipaget. Nästa gång ska vi prova med aachenremmen o ringen tänkte jag.

Återigen - jag är evigt tacksam att hästen är stecool och erfaren så mkt som jag hattar hit och dit :bow:

Ja jag skulle inte vilja ha en 170 häst att hålla i tömmarna ute på en täkt - då skulle jag hålla mig på en ridbana :p Hade fullt sjå att hålla Mirre i trav ibland! (denna shettis har INTE problem med bjudningen om man säger så :D )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tömkörning?

om jag inte minns fel så hade mackan ledande inner, alltså öppen tömsättning på innertömmen alltså gjord - bett - hand och sedan på yttertömmen hade hon gramansättning, alltså gjord - bett - gjord - hand :laugh:

jag borde nog eg vänta med att tömköra ute tills jag fått lite bättre koll på honom.. men jag tycker det blir så tråkigt för honom att harva runt på banan... men man ska passa sig om man inte har koll på grejerna..
förut stod jag och longerade mitt andra as (:love:) och så blir det en knut på linan med en öggla och jag tänker att jag ska ta upp den... men lät bli för jag va straaaxt klar. tar ett kliv över linan, PRECIS DÅ drar hästen iväg och mitt i steget åker ögglan upp över min fot och fastnar.. :grin: jag damp i backen rejält men det var tack och lov kass kvalite i spännet på linan så de gick av...
tack gode gud för det....
 
Sv: tömkörning?

Ahaa just det. Jag hade "ledande" på båda :D hahahahaha! som sagt, stackars ponny!! Men han bara knallar o går :p

Ja jag trasslar med tömmarna jag med o framförallt lyckas jag alltid snalla in händerna eller fingrarna i tömmarna!! Iiih! Men det blir väl ordning på torpet bara man tragglat lite till. Läskigt att fastna med fötterna!
 
Sv: tömkörning?

Och nu... stark o stark.. kom igen när du tömkör ut på en häst på 170 som ångar på så förbannat att han faller över i galopp. Då är det bara springa för glatta livet :angel::rofl:

Nix, då tar du en förhållning, gör en halvhalt och visar hästen att nix, trav var det, och matte säger till var du skall vara uppmärksam på och hur vi jobbar. ;)

skämt åsido: det är inte du som ska motionera. Och även om han är 180, och gasar, så har du en oerhörd inverkan just på töm, det är ju det jag tjatat om flera gånger, tekniskt sett kan du sätta en 190 häst på rumpan genom en brysk halvhalt. så nog kan du lära din kille att en mjuk förhållning betyder stanna upp/bromsa upp, och samla ihop sig lite (mentalt och fysiskt : )

:)
anni: men shit - öppen sättning på bägge sidor. klart han ångade på och inte fattade ett skit, han vet ju varken vart han ska eller vart fan du är på väg : )
 
Sv: tömkörning?

Ahaa just det. Jag hade "ledande" på båda :D hahahahaha! som sagt, stackars ponny!! Men han bara knallar o går :p

Just den där tömsättningen har jag i förvirringen ang ytter/inner och höger/vänster lyckats sätta - TVÅ gånger på TVÅ tillfällen :o Och båda gångerna gick hästen strålande på rakt spår längs med fyrkanten men sen skulle vi svänga och... ja :angel:

Dessvärre blir det nog inte mer tömkörning för min del på ett bra tag framöver :( Hästen är sjuk och jag flyttar till Berlin om en vecka. Men som sagt, det är en fantastisk konst att försöka lära sig och jag hoppas att jag får tillfälle att ta upp det igen när jag kommer hem framåt jul.

Lycka till - till alla i tråden! :banana:
 
Sv: tömkörning?

hahaha anni, du är ett härligt inslag i den här tråden :D

övning ger färdighet brukar de ju säga... eller nått :angel:

Hur håller du tömmarna egentligen?
När jag tar tömmarna så slänger jag dem på backen, säkert skit farligt ur säkerhetssynpunkt men men..
Sen tar jag tar i båda tömmarna rätt nära hästen med ena handen, sen tar jag tömmarna med andra handen vid min andra hand och sticker in pekfingret mellan tömmarna. Sedan "drar jag ner" handen på tömmen. Då gör pekfingret mellan tömmarna att de delar på sig och att ev knutar och korvslag lägger sig tillrätta. när armen inte når längre, eller när jag tycker att det räcker så lägger jag upp tömmen i första handen. Sedan fortsätter jag så och lägger tömmen "fram och tillbaka" i handen så att det inte är en loop och att man kan fastna om det händer något. Då hänger iaf tömmen någorlunda prydligt och du ska väll inte kunna fastna för mycket? Men jag håller med, jag kör med 16 meterstömmar och väldigt smala sådana och jag tyckte i början att det var fruktansvärt mycket töm och jag va på väg att köpa ett par ponnytömmar.. nu har jag vant mig :)
 
Sv: tömkörning?

Nix, då tar du en förhållning, gör en halvhalt och visar hästen att nix, trav var det, och matte säger till var du skall vara uppmärksam på och hur vi jobbar. ;)

skämt åsido: det är inte du som ska motionera. Och även om han är 180, och gasar, så har du en oerhörd inverkan just på töm, det är ju det jag tjatat om flera gånger, tekniskt sett kan du sätta en 190 häst på rumpan genom en brysk halvhalt. så nog kan du lära din kille att en mjuk förhållning betyder stanna upp/bromsa upp, och samla ihop sig lite (mentalt och fysiskt : )


alltså du får allt att låta så sanslöst enkelt.. det är inte enkelt!! :cry:

just förhållande hjälper är inte riktigt min häst starka sida.. och... när han är på ånghumör.. så skiter han blanka fan i mina förhållande hjälper även i ridningen.. och jag har provat precis ALLT. allt som man ska och allt som man inte ska göra i ren frustration... eller.. jag har säkert provat långt ifrån allt men allt som jag i min lilla ärthjärna kan komma fram till.. ^^
men att bara göra en förhållning och en halvhalt funkar inte i de värsta lägena.. de e ju möjligt att jag gör fel, eller att han inte fattar... eller ger blanka fan i mig.. men jag får inte till det.. du får gärna komma och testa och motbevisa mig :angel:
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
207
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp