tömkörning?

Sv: tömkörning?

HALLÅ Det går inte bättre än vad matte är. ALLTSÅ Ska du ha ALL kred för att det går bra :D :bow: :banana: :bow: :banana:

Hehe, då börjar nog jag haja vad jag håller på med också.

Jag brukar ju tömköra inne för inte häst ska bil så störd av omgivningen (det bor nämligen krokodiler i alla hörn i paddocken :eek:). Idag var dock ridhuset bokat så jag knatade ut och tänkte att jag får väl testa.

Döm om min förvåning när häst var hur cool som helst (ok, ett litet psykbryt i det mest krokodilrika hörnet fick han vid ett tillfälle men det kan vi väl bortse ifrån när allt annat gick så bra?). Dessutom funkade vänstervarv fantastiskt bra och jag fick till ett par stycken jättefina övergångar från skritt till trav utan att huvudet for i vädret. Det kallar jag framsteg. :rofl:
 
Sv: tömkörning?

meeen va roligt att det går bra!! Verkligen! Jag minns när jag fick min super AHA-upplevelse på töm ute tidigare, när det heöt plötsligt gick i ett nästan kontrollerbart tempo ;)
Sug i dig så mycket du bara kan över att det gick bra!!


kl

Här är det segt på tömkörningsfronten i veckorna tyvärr. Har varken tillgång till ridhus eller belyst paddock och det går inte riktigt tömköra ut i bäckmörkret. Dessutom har det vart så sjukt dåligt väder att det är svårt att få motivation till att traska 15 minuter i pissregnet för att sen tömköra i de hemska vädret i mörkret. Imorgon kväll och på söndag ska vi träna för min tränare tillsammans med en kompis så jag antar att jag går upp tiiiiidigt på lördag och tömmar lite på morgonen så han får trava av sig lite. Annars händer det inte mycket/inget på tömfronten. :(
 
Sv: tömkörning?

Aaaahh vilken härlig tråd detta var:love:
Jag brukar ofta motionera bakom hästen:D

Ang detta med olika tömkörningsätt så har jag fått lära mig att köra en häst med eftergift. T ex ska jag svänga vänster så lättar jag i höger töm. Kanske det är det som menas att vissa tömkör mer på körningsvis än dressyr.
 
Sv: tömkörning?

Jag brukar ofta motionera bakom hästen:D.

Ja du, det finns en anledning till varför jag mestadels har tömkört i skritt hittills. Brukar skylla på att jag är nybörjare men egentligen har det nog med min taskiga kondis att göra. :p

Ang detta med olika tömkörningsätt så har jag fått lära mig att köra en häst med eftergift. T ex ska jag svänga vänster så lättar jag i höger töm. Kanske det är det som menas att vissa tömkör mer på körningsvis än dressyr.

Jag har inte riktigt tänkt på det sättet men när jag nu tänker efter så blir det så när jag kör också. Är jag på fyrkantsspåret så går jag på insidan snett bakom hästen och när jag ska svänga så flyttar jag mig ut mot väggen + att jag tar ett ledande tömtag med inner töm (kör med ledande töm på inner). Då blir det ju faktiskt per automatik en eftergift på ytter töm :idea:.
 
Sv: tömkörning?

Ja du, det finns en anledning till varför jag mestadels har tömkört i skritt hittills. Brukar skylla på att jag är nybörjare men egentligen har det nog med min taskiga kondis att göra. :p


duuu!! Du borde faktistk testa att springa efter! När jag är ensam ute och löper kan itne kan springa 100 meter utan att typ få en astmaatack (jag brukar skylla min egentligen dåliga kondition på astma hähä) MEN när jag tömkör, är jag så himla koncentrerad på tömkörningen, att andningsreflexen kickar in och jag kan springa på rätt bra. Anfådd blir jag, MEN det märker jag inte förens jag stannar och jag känner mig ansträngd men inte på vippen att trilla av pinn. Så de kan va en ide att testa :)


Jag har inte riktigt tänkt på det sättet men när jag nu tänker efter så blir det så när jag kör också. Är jag på fyrkantsspåret så går jag på insidan snett bakom hästen och när jag ska svänga så flyttar jag mig ut mot väggen + att jag tar ett ledande tömtag med inner töm (kör med ledande töm på inner). Då blir det ju faktiskt per automatik en eftergift på ytter töm :idea:.

Heh, jag har inte funderat så mycket på att ändra min position när jag svänger.. jag försöker nog hålla samma position jämtemot hästen som jag har på rakt spår.. om det är rätt eller fel vet jag inte.
Däremot vet jag, att på AEs film, så när han tömkörde en riktigt grön häst så hade han tömmarna på vardera sida om hästen och gick bakom, och när han skulle svänga så flyttade han sig själv utåt samtidigt som han tog i innertömmen så att hästen som "sladdades" runt om ni förstår.
Själv försöker :angel: jag ju ställa på inner och lägga den svängande hjälpen i yttertömmen..
 
Sv: tömkörning?

Hörrudu, jag har faktiskt ökat på mängden trav lite grann för varje pass och mer ska det bli. Det kan sluta med att jag har riktigt bra flås så småningom. :D
Än så länge är det dock "intervallträning" eftersom jag försöker få lilla häst stadig i formen så övergångar är A och O.
Lite spännande kan det dock bli sen när vi ska börja jobba med galoppen. Ska pröva på lite fattningar om en vecka eller så.

Jag har fortfarande inte lyckats smälta hur otroligt nöjd jag över gårdagens pass. Ibland kan övergångarna från skritt till trav vara lite sega och jag har både fått smacka och säga TRRAAVA men igår räckte det med att jag sa TRR och så var han igång med ett ganska schysst påskjut. Min fina häst :love:!
 
Sv: tömkörning?

Hur stor e din han? Jag vet ju själv vilka älgkliv jag själv får dra till med när det blir galopp på rakt spår för oss...det är som ett måste att först lägga en volt och få hjälp med samlingen och sen kan man gå ut på långsidan. Men man får faktiskt rätt mycket hjälp, balans och gas när man håller i tömmarna... inte jätte optimalt för man vill ju inte hänga i tömmarna... men blir wille riktigt pigg så nästan flyyyger man efter ^^

sweet att de gick bra, när vi var i ridhuset igår så läg jag wille trava igenom kroppen (han ska gå träning fre och sön så wille ta de lite chill men ändå att han skulle få röra sig) och så fick jag en syrlig kommentar av en känt syrlig kvinna på området.
hon: det är en unghäst va *syrlig*
jag: ja, han är 5
hon: JA! Då är han ju en unghäst *syrligare*
jag. Jaa :) I lite drygt ett och ett halvt år till! :laugh:

Man måste krossa syrliga människor med att va glad, och mig kommer hon inte åt... Men haha det var uppenbarligen rätt tydligt igår att han var ung här han gasade runt där inne i ridhuset.. äääh vi hade roligt iaf och galoppen var faktiskt stundtals bra faktiskt :) Men jag gissar att nämda syrliga tant inte riktigt uppskattade det, då hon alltid longerar sin unghäst innan hon vågar sitta upp, och därmed tvingar alla andra att trycka ihop sig på en del av ridhuset trotts att man inte får göra så... och det är aldrig någon som vågar säga ifrån till henne eftersom hon e så jävla syrlig.. men mig krossar hon inte :devil: Och när hon började plocka fram linan när små kiddsen gått så frågade jag om hon skulle longera och då fatta hon hinten och sa nej :D Sen när jag packade ihop och gick så vågade hon börja longera ^^

sägas ska att jag inte är den som är den.. hade de vart någon annan, som vanligtvis snällt frågat och vart trevlig så hade jag aldrig knölat mot.. men såna där syrliga människor har inget o hämta.. min förra inackordering knackade på min dörr en dag och stod och grät och ville låna toaletten så hon kunde tvätta av sig.. hade mött nämnda syrliga tant i ridhuset som hoppas på henne och vart så elak att hon börja grina och gick där ifrån.. jävla kärring...

bla bla bla, bla bla bla bla.. BLA! *kackel*
 
Sv: tömkörning?

Hur stor e din han? Jag vet ju själv vilka älgkliv jag själv får dra till med när det blir galopp på rakt spår för oss...

Min är ca 172 och har ett ganska stort steg. Galopp på rakt spår kan vi nog glömma den första tiden för jag skulle flyga som en vante efter honom. :)
När han är i full kondition så har han inget problem att samla galoppen men just nu finns inte styrkan där så det får nog bli på böjt spår till att börja med.


Man måste krossa syrliga människor med att va glad, och mig kommer hon inte åt...

Helt rätt attityd. :bow:
Det är inte många människor som kan med att vara otrevliga mot någon som är trevlig men dom finns. Hade en sån i telefon på jobbet för ett tag sedan. Jag satt tillfälligtvis i vår växel och fick en person på tråden som hade fått fel på en order och just då var ingen tillgänglig som kunde svara på hans frågor. Jag sökte folk till höger och vänster men den ena efter den andra var sjuk, på möte, tjänsteresa osv och gubben blev bara argare och argare. Till slut skrek han: -Det hjälper väl för f*n inte att du försöker vara trevlig!!!! i örat på mig.
 
Sv: tömkörning?

Han måste haft magkaratt den gubben :cry:


HAHAHA Vad fan tänkte han? Att det iaf blev bättre om du vart otrevlig istället? Hahaha!


172 är inte dåligt! Men om man sätter på sig ett par ordentliga löparpjuck så lyckas man oftast få benen att fladdra med efter galoppen. Jag ska försöka få det på film någon gång så ni har något att skratta åt.

UH nu börjar fredagskvällen närma sig = jag sitter efter en vinare och skriver massa trams i tömkörningstråden :angel:
 
Sv: tömkörning?

Hmm, jag som tömkör lite efter mottot "yttertömmen är det sista som överger en" skulle inte vilja säga att jag lättar i yttertöm när jag svänger. Skulle hellre säga att jag leder med inner, men lite eftergift, eller iaf mindre tryck, blir det i ytter. Inte ändrar jag position heller, om jag inte ska byta varv.

Jag tömkör öht väldigt sällan med rak tömsättning på båda sidor, utan byter när jag byter varv.
 
Sv: tömkörning?

jag har alltid ett stöd i samma sida (vänster) vare sig vilket varv vi än går i. för rakriktningens skull... hur rakriktar du om du alltid har ett stöt i ytter?
 
Sv: tömkörning?

Usch, otrevliga människor är det värsta som finns! Jag brukar tänka att är man sådär surig så mår man antagligen sämst själv, det är inget för mig att hänga upp mig på. Men tråkigt är det.
 
Sv: tömkörning?

Öhh, nu fattar jag nog inte frågan, men jag byter väl varv? Alltså, det är vansinnigt sällan som jag tömkör med rak häst, det är någon långsida här o där, och då försöker jag ha lika tryck i båda tömmarna, men pga den tömsättningen jag oftast har (graman ytter, ledande inner), så tycker jag att det är svårt att känna att jag verkligen har samma tryck.

På raka spår tömkör jag oftare i öppna, och då blir det ju yttertöm iaf.

Men varför har du tryck i samma sidas töm vilket varv du än tömkör i?
 
Sv: tömkörning?

När vi ändå kommit in på rakriktning så kan jag ju passa på att lägga upp lite bilder från dagens pass:
blogg

Använder här yttertömmen runtbaken för att han inte ska sladda runt...
blogg

Funderar på om det blir funkar?
blogg

I andra varvet har jag inte tömmen runt baken, eftersom det resulterade i en tvärande häst...
blogg

Blev lite högt tempo, dock, det kanske syns?
blogg

Avslutade såhär i båda varven
blogg

Jag vill att han ska sträcka ut ryggen ordentligt, något han inte gör utan denna tömsättning...

(dessutom ger jag mig själv en guldstjärna för att jag lyckades ta kort själv samtidigt som jag tömkörde - simultankapacitet rules:banana:)
 
Sv: tömkörning?

jag vet vad du menar, jag tömkör en fd galoppör på 167, när han trycker ifrån är det inte helt lätt att hänga med :p har inte riktigt vågat mig på rakt spår jag heller, men nu kan jag inte vara i paddocken längre (o lär inte kunna på hela vintern pga vatten) så nu blir jag så illa tvungen att testa på lite galopp ute :crazy:

kl
Apollo - förklara gärna varför du alltid har tryck i vänster töm, oavsett varv? eller missuppfattade jag dig nu?
 
Sv: tömkörning?

Man måste ju inte galoppera om man inte känner att man har full koll. Skritt o trav duger gott, om man så vill.
 
Sv: tömkörning?

cudos till att du lyckats fota, jag har själv provat o det är inte lätt. :p

jag tycker han ser lite spänd ut där du har tömmen runt bakdelen? jag provade också det och fick inget egentligt resultat... han ser mycket mer avslappnad ut i andra varvet tycker jag! :laugh:

edit - insåg att jag tittat på nedvarvningsbilderna som "andra varvet", där ser han jättefin ut :)
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

nä jag vet, men han brukar bli så fin efter lite galoppfattningar så jag vill ju gärna kunna utnyttja det.. :angel:
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp