tömkörning?

Sv: tömkörning?

oj oj, det var att ta i att säga att jag brukar göra det ^^ men jag hoppas att det ska bli en vana iaf :)
vi har två tränare här som folk hävdar är duktiga. först den jag tömkörde för i fredags (som jag inte gillade.. min dressyrtränare trodde hon tömkörde mer "körning" än "dressyr" om du fattar skillnaden)
sen har vi min dressyrtränares "dotter" som gått någon kurs på strömsholm eller om de va flyinge, hon ska också va duktig och vad jag förstår det köra mer dressyrigt. sen så är det ju min dressyrtränare som lärt henne rida så det känns som att det skulle passa bra ihop, men tills dess att hon får tid och ork så har min dressyrtränare sagt att jag får tömma för henne, trots att hon inte har någon direkt utbildning i tömmandet MEN hon är en klippa i övrigt och har tömkört endel så det ska nog gå bra ändå :)
Till våren får jag en löneökning på 11 tusen haha, så då tänkte jag unna mig en tömkörningsträning och en dressyrträning i veckan.

(btw, man behöver inte åka bort för att konsumera mängder med vin, det kan man göra här framför tömkörningstråden :D)
 
Sv: tömkörning?

ni ska vara glada att ni ens har en ordentlig tömkörningsgjord, jag får hålla till godo med en longergjord i nylon, den är tyvärr ingen höjdare...

Jag har inte heller nån sån där flashig sak men det närmar sig tror jag. Det damp ner 1700 kr från försäkringsbolaget som jag hade "glömt av" att jag skulle få tillbaka. :banana:

tränar ni mkt tömkörning för tränare? jag har ju sett att du gör det, Apollo, men ni andra? jag har knappt hört om tömkörningstränare, förutom AE då...

Tyvärr gör jag inte det fast jag skulle behöva. Har letat som en tok efter kunnigt folk på hemmaplan men inte fått något napp. Jag hade ju tur som fick en plats för tränaren som kom hit under helgen så nu blir det till att träna på egen hand tills hon dyker upp igen....i december:crazy:.
Det blir en låååång väntan.
 
Sv: tömkörning?

Göran Lindstrand kommer till oss några gånger om året, jag brukar försöka vara med vid de tillfällena.
 
Sv: tömkörning?

Flyinge i 50 år.
Han kommer upp till östergötland från skåne emellanåt och har kurser.
 
Sv: tömkörning?

hm, jag befinner mig ju rätt nära flyinge så det ska jag definitivt kolla upp!

kl

apollo - jäklar vad du måste jobba bra för att förtjäna en sådan löneökning :D
jag tror inte det är nån nackdel att tömköra för dressyrtränare, det är ju dressyr fast från marken, typ. klart att personen i fråga måste kunna tömköra själv, men ja, you get the picture!

speedway - whoho, money money money!
ja det verkar vara en än så länge rätt liten marknad för tömkörningstränarna, men för hoppningsvis blir den större o större!
 
Sv: tömkörning?

apollo - jäklar vad du måste jobba bra för att förtjäna en sådan löneökning :D
jag tror inte det är nån nackdel att tömköra för dressyrtränare, det är ju dressyr fast från marken, typ. klart att personen i fråga måste kunna tömköra själv, men ja, you get the picture!

heh, jag jobbar idag som konsult hos min mamma, och i vår ska receptionisten på min sambos företag på mammaledighet, då ska jag sitta på båda tjänsterna samtidigt och så tänkte vi höja lönen så jag når taket i mammapengen ifall jag skulle bli med barn.. typ. inte mer konstigt än så.. dessutom har sambon tydligt förklarat för mig att jag inte får se röken av de där pengarna (förutom en extra träning i veckan) utan det är bara sparkontot som får njuta av de där pengarna. annars hade jag aldrig fått den ökningen.. haha han e så jävla sträng min chef ;)
 
Sv: tömkörning?

Du får gärna förklara mer vad du menar med det där.

vad jag har förstått så tar man inte samma tygeltag för att få resultat X som man tar töm tag när man kör för att få samma resultat.

alltså att hjälperna helt enkelt skiljer sig från dressyr och körning. och jag som dressyrryttare vill applicera dressyrhjälperna på töm och en kusk vill väll applicera körhjälperna.
 
Sv: tömkörning?

Det här har vi diskuterat förr, o jag köper det inte helt. Det måste vara större skillnad på olika personer, än beroende på vilken gren man tränar. Jag har tömkört för två olika, Ove Stenson (körtränare) och Annika "Ankan" Skoog (eg. ridlärare/dressyrtränare, som sedemera började med körning, hon var med i artikeln om tömkörning i ridsport), och dem emellan var det ingen skillnad alls, det här var innan Ankan började med körning.

Båda strävar ju efter samma sak, och har samma hjälpmedel vid tömkörningen, men sen är det klart att alla har sitt speciella sätt att nå målet på. Tyglar har du ju inte alls vid tömkörning, så det blir tömtag iaf, o de kan inte se så himla olika ut.

Flixon: Numera tränar jag inte för någon alls. I hästens (och min!) ungdom gjorde vi det.
 
Sv: tömkörning?

jag har också svårt att se några större skillnader i kör- resp ridhjälper, förutom de uppenbara skillnader i möjlighet till hjälpgivning via säte och skänklar. jag har kärt en del "skol"-körning och det är ju fortfarande halvhalter, framåtdrivning osv. vare sig det är tygel eller töm får du aldrig fastna i handen utan har stöd på ytter, mjuk stadig hand and so on and so forth...
du använder tex pisken för att be hästen om ställning på samma sätt som om du hade lagt på innerskänkeln, även om du inte har nån chans att ta ställande tygeltag iofs... men överlag tycker inte jag det är nån större skillnad.
 
Sv: tömkörning?

+ Flixon


jag har ju aldrig sysslat med körning så jag vet ju inte egentligen..
men när jag och min dressyrtränare diskuterade tömkörningslektionen för den andra tränaren i fredags så sa min dressyrtränare, som VÄL känner till den andra "ja men hon tömkör väll lite mer körning" och jag har hört många uttrycka att bla AE tömkör på körvis och bla KG tömkör på dressyrvis...

självklart så använder jag inte tyglar när jag tömkör, det jag menade var att jag använder samma hjälper genom tyglarna som jag använder när jag har tömmar och tömkör.
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

det jag kan hålla med om är att det är ju skillnad på att tömköra förberedande för körning med vagn, då handlar det ju om att vänja hästen vid flaxande tömmar, styrning och att svänga "tvärandes" som man måste göra med skaklar på. men när man väl har en van häst som ska skolas, ja då ska den ju gå med bärighet och hela den biten oavsett om man sitter på eller bakom.

kl

solen sken över skåne idag, men det är fortfarande en insjö i paddocken så jag tog en chansning och knöt fast hundkopplet runt midjan och tog hästen i tömmar (första gången på töm ute). både häst och hund skötte sig fint och jag fick välbehövlig draghjälp av vovven i traven :D det gick faktiskt över förväntan, han travade på riktigt fint men jag såg vad jag trott hela tiden, nämligen att han är rätt sned i traven. men det kändes ändå bättre med rakställningen idag, blir ju mer logiskt för honom att gå framåt ute i skogen!
 
Sv: tömkörning?

Hm, så skumt. Jag har tyvärr ingen AE-däckel själv men har tänkt köpa en när jag fått sålt min dressyrsadel.
Återkom gärna när du har fått svar för jag är väldigt intresserad av att veta varför det skiljer.

Har nu fått svar.

"Däcklarna ser ut som din nya gör, bossorna är lite kortare än den på bilden.
Vi ser inte att bossorna behöver vara så långa som du såg på bilden, det är endast tillverknings tekniskt de är kortade."
 
Sv: tömkörning?

Jag har iofs aldrig umgåtts i dressyrkretsar, men har inte hört att det skulle vara någon skillnad på tömkörningen beroende på vilken gren man tränar. Men bara för att jag aldrig har hört det, betyder det inte att det inte finns nån skillnad!

Jag vet att det finns ( eller iaf har funnits ) hästar som tävlar både körning och dressyr (alltså uppsutten), och klarar det galant.

Det är nog större skillnad på en brukskörningshäst och en skolkörningshäst, än en dressyrhäst och en skolkörningshäst. Utbildningsskalan för de två senare är densamma. De flesta körhästar dressyrrids ju också (om de är tillräckligt stora).
 
Sv: tömkörning?

Har nu fått svar.

"Däcklarna ser ut som din nya gör, bossorna är lite kortare än den på bilden.
Vi ser inte att bossorna behöver vara så långa som du såg på bilden, det är endast tillverknings tekniskt de är kortade."
Aha, någon kom på att man kunde spara pengar!
 
Sv: tömkörning?

KL


Idag tömkörde jag och ettåringen på RIKTIGT!! Med gjord o tömmar :) Har bara "kört" med träns och tyglar hittills eftersom hon tenderade till att snurra runt sig själv eller vända sig om för att titta på mig när jag stod för långt borta och så trodde hon att "sväng" betydde "stanna" Så fel hon hade :p

Men idag var det dags kände jag. Hon var lite laddad då hennes hagkompis stod kvar i hagen och hon gick hela 25 meter alldeles ENSAM!! :eek: Men hon gjorde inget, bara fnös lite o gick med högt huvud. Bara vi kom in på banan så coolade hon ned sig. Skrittade runt henne i bara tränset först så hon fick smaka ordentligt och kolla runt. Sen på med gjord och tömmar. Sen bar det iväg och det gick som en dans :love:
Hon svängde på volter, på diagonalen med varvbyte, volt tillbaka, serpentiner. Stopp o start. SUUUUPER! Matte är STOLT! :D
(både över hennes beteende och mitt eget arbete ;) ) Såklart att det var lite vingligt och gick lååååångsamt som med de flesta unghästar men det gick framåt och hon förstod!

Nu ska vi tömköra ett par gånger till under kommande veckor sen får hon "vintervila" :D

Hon är verkligen jättepositiv till "arbete" (hjärngympa kanske man kan kalla detta!) lyssnar hela tiden, inget bus, inget brallande och pigga glada öron spikrakt framåt eller lyssnandes på mig :love:

(Inte alls speciellt skrytsamt inlägg....!)
 
Sv: tömkörning?

man får skryta när ens unghäst utvecklas åt det håll man vill!
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp