tömkörning?

Sv: tömkörning?

spännande det där!
här tänker vi alltid:
LÖSgjordhet i ryttarens kropp, så kommer allt annat på posten ^^
Eller ja, då först kan man börja be om det eftersom man slutat hindra hästen från att göra det man sen försöker be den om! Typ så.


Ååååh glögg! Redan!? Det är ju super gott! Och åååh vad bra! Drick några fler så jag slipper känna mig som trådens enda alkis! (skriv något pinsamt sen också så blir det ännu bättre) :angel:
 
Sv: tömkörning?

juste kom på..
att vi hade så korta tömmar va för att vi började med skänkelvikningarna och då är det mycket lättare att "komma åt" och korrigera. och seen.. kanske jag inte riktigt e så snabb i hjärnan som jag borde va och länger tömmarna när vi byter övning ^^
 
Sv: tömkörning?

Jaha, skål då! :D

Jag gillar min nya avatar. Har fått inspiration från stallkompisens 4-åriga dotter. Hon sätter nämligen Hello Kitty-plåster på stallkompisens häst när han har små sår. Jättegulligt. :rofl:

hade jag korrigerat i någon ordning så tror jag att jag börjat med att lösgöra min egen kropp, där efter hans felställning och tror nog att det mesta kommit som ett brev på posten efteråt.

Det här ligger helt i linje med det som vi jobbade mycket idag dvs vad man själv överför på hästen. Tränaren påpekade att min häst pejlar av mig hela tiden och speglar min energi så därför är det ju superviktigt. Är jag spänd blir hästen spänd osv.

Attila, tränaren heter Christel Josefsson och har bott i England i många år. Det är en bekant till mig som varit över och jobbat där som lärt känna henne och som nu bett henne att komma till oss och hålla träningar. Det är egentligen främst dressyrträningar hon har men när jag frågade om tömkörning så gick det också bra. Väldigt bra! :bow:
 
Sv: tömkörning?

Jo det är ju helt klart att man måste börja med sig själv! Blir inte mkt vettigt gjort om man är stel som en eldgaffel, eller flaxar alt.spjärnar med armarna! Men när man kommit tillrätta med sig själv, DÅ tänker jag tempo, takt, väg, osv. Jag utgick från hur jag tänker om hästen, sina egna tillkortakommanden måste man ju komma tillrätta med ( eller acceptera ) först, och sen kan man kräva av hästen i nivå med det.

Jag ska försöka logga ut innan jag blir för svamlig.....
 
Sv: tömkörning?

AH fy fan va elakt! Vet du hur ont det gör att dra av plåster eller? Vet du varför det gör ont? Joo! Det är för att vi har smååå småå hår på kroppen som fastnar i klistret.. fatta då hur det känns på en stackars häst som har sjuukt många hårtstrån för klistret att fastna i!! :eek::D

AAAAAAAAAAAAAAAAAAJ
p-plaster.jpg



:angel:


I övrigt, så när jag longerade för min dressyrtränare här för några veckor sedan eller när det nu var.. så insåg jag helt plötsligt hur mykcet man verkligen påverkar med sin egen kropp utan att veta om det. Att det är skillnad att hålla pisken ner i backen eller vågrätt ut från höften/midjan. Eller alltså, det låter ju super logiskt och självklart när man säger det, men när man (jag) väl står där på banan och flaxar runt med hela kroppen och springer efter och jag vet inte alla möjliga krummelurer jag lyckas få till med kroppen så vågar jag ju knappt tänka på hur mycker jag påverkar min häst utan att ha en aning om det! :eek:
ÅÅÅH det är ju så JÄVLA SVÅRT!!!! Och så JÄVLA ROLIGT!! :banana::banana:


btw. känner du inte till de oskrivna bukelagarna som bla säger att det är förbjudet att byta avatar?
 
Sv: tömkörning?

Tack :)

fast du - det där att du inte hinner med, när han kommer igenom och kan ta ut rörelsen. Har det inte att göra med dig,mer än att det är fel : )

absolut - ang. skänkelviknings argumentet.där måste du ju gå närmare. Men tränaren borde kommenterat när du sen jobbade på rakt spår, att länga tömen.

Speedway: GLÖGG - i oktober !? Blir nästan avis..... : )
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Absolut att hästen läser av en hela tiden! Det vet man ju hur det brukar gå att rida när man är stressad...lika bra att låta bli, eller bara dra ut o galoppera av sig själv och hästen..
 
Sv: tömkörning?

Jo det är ju helt klart att man måste börja med sig själv! Blir inte mkt vettigt gjort om man är stel som en eldgaffel, eller flaxar alt.spjärnar med armarna! Men när man kommit tillrätta med sig själv, DÅ tänker jag tempo, takt, väg, osv. Jag utgick från hur jag tänker om hästen, sina egna tillkortakommanden måste man ju komma tillrätta med ( eller acceptera ) först, och sen kan man kräva av hästen i nivå med det.

Jag ska försöka logga ut innan jag blir för svamlig.....

Ååååh, det mesta vill jag inte kommentera riktigt nu, för jag måste tänka igenom det lite först, utan en halv flaska vin i kroppen... MEN kan du inte sudda ut den där parantecen så jag kan sova gott?
FÖR våra tillkortakommanden får vi ju ALDRIG acceptera! Det är ju därför vi tränar, det är ju därför vi ältar i den här förbannade jävla tråden (:love:) efter var eviga tömkörningspass, för att vi inte vill acceptera våra hemska brister utan köra rakt över dem med det som är rätt :laugh:
 
Sv: tömkörning?

det var en rak kommentar till ditt försvars argument :D


men just den där sista långsidan, där du tyckte det såg bra ut, och som tränaren också säger, det ser bra ut, MEN det går för fort för att han ilar iväg. I filmen syns det inte lika tydligt, men han drar verkligen iväg där och jag hinner verkligen inte med, varken att springa och ännu mindre att kontrollera det hela och inverka.
 
Sv: tömkörning?

Ang tömlängden..idag skulle jag trava av min häst på lång töm, så lång att jag till slut tappade yttertömmen! 16 m töm räcker visst inte. Kanske ska fästa ihop dem igen...
 
Sv: tömkörning?

Med parantesen menar jag att jag är ingen GP ryttare alltså kan jag aldrig kräva av min häst att gå bättre än jag rider, ÄVEN om jag försöker förbättra mig ( och kusen )! Alltså jag menar inte att man ska acceptera att man rider kasst, men kanske inse att det brister en del hos mig, och inte hästen.
 
Sv: tömkörning?

:rofl::rofl: Förlååååt :rofl:

Det är ATTILA som pimplar GLÖGG!
Attila: du har väl ändå inte 16 meter i varje töm? antar att du har 8 meters tömmar. eller? : )
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Aha, det är därför de är så korta!

(Ja de är 16 m totalt)
 
Sv: tömkörning?

*KL*

Ni som har AE-däckeln; Hur långt ner på gjorden går bossorna? Fick hem min gjord för ett par dagar sedan och upptäcker att de slutar redan vid den mittersta stående ringen med en ganska hög "kant". På bilder så går den till den mittersta D-ringen och blir ganka tunn, dvs någon decimeter längre ner. Det gör att min inte ligger an hela vägen på hästens sida. :devil:

Har mailat och frågat om den är felsydd eller om det är en ny/gammal version, men har inte fått svar än.
 
Sv: tömkörning?

Hm, så skumt. Jag har tyvärr ingen AE-däckel själv men har tänkt köpa en när jag fått sålt min dressyrsadel.
Återkom gärna när du har fått svar för jag är väldigt intresserad av att veta varför det skiljer.
 
Sv: tömkörning?

det var en rak kommentar till ditt försvars argument :D

Jag försökte verkligen läsa två gånger men jag kunde inte alls förstå vad du menade, nu, ½ flaska vin mindre i kroppen så hänger jag med.
MEN.. jag vet faktiskt inte... för det känns lite konstigt att de ska va rätt att jag behöver springa för glatta livet? Inget mig emot men det är ju preciiiiis vad du sagt att jag INTE ska göra :angel:
 
Sv: tömkörning?

Med parantesen menar jag att jag är ingen GP ryttare alltså kan jag aldrig kräva av min häst att gå bättre än jag rider, ÄVEN om jag försöker förbättra mig ( och kusen )! Alltså jag menar inte att man ska acceptera att man rider kasst, men kanske inse att det brister en del hos mig, och inte hästen.

Åh jag förstår vad du menar!
..
men... :angel:
kan d inte ta bort parantecen i det där inlägget istället... eller byta ut det där hemska fula ordet till "hästen" istället? :angel: Det finns nog inget ord som får hästarna mer att framstå som riktiga ök :D och det är dom ju inte :love:

:D:D:D
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp