tömkörning?

Sv: tömkörning?

KL

kommandon:
gaalopp: för skritt
proo - för öka


haha, skämt åsido - var roligt med kommandona i typ 2 inlägg sen lessnade jag : )

jag kör standard kommandona på min, med mycket snack i fråga om beröm däremellan. :)
 
Sv: tömkörning?

*kl*

red dressyr idag för första gången sen jag började tömköra, och oj vilken skillnad - på bara 2 ggr! det var som om nån hade hällt raketbränsle i hästen :bump: dessutom tog han mkt bättre stöd på tygeln och kändes överlag mer framme för skänkel, och mer aktiv bakifrån. tömkörning is the shit :love:

Var bara tvungen att vräka ur mig lite, sambon är sådär entusiastisk.. :grin:
 
Sv: tömkörning?

Vad roligt!!! Vräk ur dig bara!

Ja, tömkörning är verkligen jättebra!
 
Sv: tömkörning?

Hejsan.
Jag har hört att tömkörning är ett bra sätt att bygga muskler på sin häst. Håller ni också med om detta?
sedan undrar jag vad man ska ha förutrustning, om ni har några andra bra förslag och vad detta kan kosta. Tack så mycket
 
Sv: tömkörning?

WOHO!! :banana:

Vad roligt att det redan går så mycket frammåt! Tömkörningen ger verkligen helt otroligt mycket och när man märker så tydliga förändringar i ridningen så får man ju verkligen massor med motivation att fortsätta! I augusti tömkörde jag säkert 5 dagar i veckan :angel::D
 
Sv: tömkörning?

Hejsan.
Jag har hört att tömkörning är ett bra sätt att bygga muskler på sin häst. Håller ni också med om detta?
sedan undrar jag vad man ska ha förutrustning, om ni har några andra bra förslag och vad detta kan kosta. Tack så mycket

Tömkörning är precis som du hört ett väldigt bra träningssätt för att bygga muskler! Hästarna får möjlighet att röra sig mer fritt utan ryttare på ryggen och kan då arbeta mer rörligt och bära upp sig bättre!

Det du behöver är gjord, tömmar och en pisk. Vad det kostar kan skilja sig väldigt på vad för typ av gjord du köper samt i vad för kvalité det är på grejerna. Man kan komma undan väldigt billigt om man tittar på hööks eller horze, men om man ska tömköra i större utsträckning skulle jag nog titta efter lite grejer med mer kvalite.... men sen är det ju som alltid att plånboken styr...
 
Sv: tömkörning?

jaha nej är du galen? jag skulle aldrig köpa en hård gjord som inte är en kvalitetsgjord.... nu när det finns tärnsjös så skulle jag aldrig ens köpa en hård som inte är ledad.. ber om ursäkt för att det inte framgick... men alla vill ju inte lägga 3-4000 på en gjord...
 
Sv: tömkörning?

På H*rze kan du komma undan med under 500 kr för tömmar + gjord, så att du iaf kan komma igång. Sen kan du köpa bättre grejer vartefter, om tömkörning är eran grej.
 
Sv: tömkörning?

Tack så mycket. Jag har en som kan hjälpa mig och lära mig :D hur vet man vad man ska ha för storlek etc. ? tack!
 
Sv: tömkörning?

ja nu blir jag bara ännu mer sugen på att tömköra! :bump:

*KL*
nu blir det till att jobba mkt med rakriktning, han är hal som en ål på rakt spår! ska jag byta tömsättning? jag har ju haft graman (ytter) och öppen-ledande (inner), eller graman på båda, beroende på arbete. men när jag tar ut honom på rakt spår har han väldigt svårt att komma framåt, så även när jag rider, men det underlättar ju att ha två skänklar att rama in med! jag har provat att gå rakt bakom honom och använda tömmarna som "ramar" men det har inte hjälpt. bäst gick det nog på graman-graman, men kan rak tömsättning göra det enklare för honom i början? jag har ju tyvärr bara longergjord så jag har inte alltför många alternativ att välja på (två stående ringar på var sida om manke och två liggande ringar en bit ner på sidan).. vad tror ni?
 
Sv: tömkörning?

det enklaste är väl att mäta runt hästen, och sen mäta gjorde i butik!

jag kan tipsa om billiga tömmar, nylon med rundad ände, från *llared. såg ingen gjord när jag var där dock men jag hittade inga tömmar heller innan någon pekade ut dem mitt framför näsan på mig...
 
Sv: tömkörning?

jag tänkte köpa den i syntet från Hööks... Är det dumt?
 
Sv: tömkörning?

Är det stående ringar på den? Annars tycker jag att priset är rätt saftigt, kolla på h*rze och jämför!
 
Sv: tömkörning?

jaha nej är du galen? jag skulle aldrig köpa en hård gjord som inte är en kvalitetsgjord.... nu när det finns tärnsjös så skulle jag aldrig ens köpa en hård som inte är ledad.. ber om ursäkt för att det inte framgick... men alla vill ju inte lägga 3-4000 på en gjord...

Det är nog jag som ska be om ursäkt för jag uttryckte mig nog lite dumt. :o
 
Sv: tömkörning?

jag tänkte köpa den i syntet från Hööks... Är det dumt?

Det bästa är en gjord som har stående ringar men det kan funka med en enklare variant också men se till att ringarna är tillräckligt stora så att tömmarna kan löpa fritt igenom. Är de för små så fastnar tömmen och då blir det knasigt. Det bör finnas flera ringar i olika höjd också så att det går att variera tömsättningen.
 
Sv: tömkörning?

Om du ska ha en syntet skulle jag inte köpa Hööks. den har liggande ringar och är väldigt lågt utskuren i manken.
då finns det en lika billig globus gjord, som har stående ringar de högsta ringarna på ryggen. Övriga är liggande, men du kan ta ett buntband och dra runt botten på ringen, så ställer de sig upp.

jag tycker överlag att syntet gjordar inte är optimala, i det att de inte ligger så stadigt på hästen, dvs de glider och far, och kontakten via tömmen via ringarna på gjorden blir därmed inte lika renodlad.
 

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Strandad
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
204
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 311
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp